Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2002, 12:32
luckyleo
luckyleo is offline
De gedichten die jullie hier neerzetten vind ik best mooi. Zelf kan ik niet meer dichten dan een sinterklaas rijm.
Hoe kan je gedichten leren schrijven?
Zijn er bepaalde regels voor?
Zijn er misschien websites over?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2002, 12:39
Morphia
Morphia is offline
http://poezie.pagina.nl http://schrijven.pagina.nl

Maar als je het vaker doet kom je er vanzelf achter wat je ligt en wat niet. Probeer bijvoorbeeld eens iets te maken wat niet rijmt, maar wat een mooi ritme heeft. En niet forceren.
Oud 22-03-2002, 16:05
tacidvs
tacidvs is offline
Lees veel gedichten. Ik krijg de indruk dat er hier een groot aantal mensen rondforumt dat alleen maar schrijft. Ontwikkeling komt niet uit jezelf.
Oud 22-03-2002, 16:10
Secreet
Secreet is offline
als je diep in je zoekt vind je vanzelf poezie...het is eigenlijk een gedachtengang die je in bepaalde vorm op papier zet, hoe je dat doet moet je voor jezelf bepalen. Er zijn geen regels als het gaat om poezie.
Oud 22-03-2002, 16:13
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik krijg de indruk dat er hier een groot aantal mensen rondforumt dat alleen maar schrijft.
hoe bedoel je?
Oud 22-03-2002, 16:15
Secreet
Secreet is offline
Citaat:
punkyfish schreef:
hoe bedoel je?

waarschijnlijk dat er een hoop rotzooi tussen staat (Gedichtjes die je tussen het tv kijken door ff neerkwakt) en gedichten om er alleen te zijn (dus om op te vallen en reacties te krijgen)

Even irri als het steeds uppen van gedichten wat sommige mensen doen...
Oud 22-03-2002, 16:27
tacidvs
tacidvs is offline
Ik moet Secreets grote wijsheid wat betreft mijn mening toch ontkennen. Ik bedoelde dat het zo jammer is dat iedereen hier maar wat aan dicht. De meeste gedichten worden in de kladvorm gepost, met spelingsfouten en ondoordachte stukjes e.d. Ook heb ik de indruk opgelopen dat mensen hier liever zelf schrijven dan van een ander lezen. Die ander is dan niet een mede-forummer, maar een zg echte dichteres of dichter. Er zit gewoon geen ontwikkeling in, waarbij ik moet aanmerken dat het grote verloop van leden daarvoor medeverantwoordelijk is.
Oud 22-03-2002, 17:15
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Ook heb ik de indruk opgelopen dat mensen hier liever zelf schrijven dan van een ander lezen. Die ander is dan niet een mede-forummer, maar een zg echte dichteres of dichter. Er zit gewoon geen ontwikkeling in, waarbij ik moet aanmerken dat het grote verloop van leden daarvoor medeverantwoordelijk is.
klopt, maar ik persoonlijk 'schrijf' omdat dat mij oplucht, het is een uitlaatklep. ik heb niet echt behoefte om me in het werk van een 'echte' dichter(es) te verdiepen. ja, ik vind het wel mooi (interessant?) om gedichten van 'profs' te lezen, hoe ze het aan pakken enzo, bedenken wat ze bedoelen, maar ik lees liever iets van iemand die ik ken...

[edit]toevoeginkje[/edit]
Oud 22-03-2002, 17:33
Verwijderd
ik niet hoor

ik lees zelfs eerder gedichten van anderen (anderen als in M. Vasalis, Ida Gerhardt, etc.) dan dat ik ze zelf schrijf. ik hodu er absoluut niet van om ze helemaal te gaan analyseren en leegpuzzelen, maar gewoon lezen

die wisselwerking met werk van anderen, vind ik ook heel belangrijk. het zorgt ervoor dat je niet alleen maar zelf produceert, maar zonder vooruitgang, maar dat je ook verder je kunt ontwikkelen, je visie kunt verbreden op poezie, zonder alleen maar te kijken naar rijmelarij van je vriendjes en vriendinnetjes.

wat poezie (en literatuur) onlijn: http://www.hum.uva.nl/dsp/ljc/
of meld je aan bij de mailinglist van (dezelfde) Laurensjan Coster, om (zo ongeveer dan) elke dag een gedicht gemaild te krijgen http://www.engage.nu/mailman/listinfo/coster-l

hihi, ik lijk wel een reclamebureau: voor al uw reclameboodschappen!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 19:40
Dreampoet
Dreampoet is offline
De eerste stap die ik nam om te schrijven, was alles vergeten wat ik ooit had geleerd. Geen literatuur die mij van mezelf bracht, alleen maar die die een stukje masker wegsleet. Ik schraapte door muziek, woorden en gevoel zo veel mogelijk weg, tot slechts mijn ziel overbleef. Dan ging ik naar de wereld kijken, met de bedoeling een nieuw woordenboek aan te leggen. Een eigen taal.
Daarmee moet je beginnen. Dan ben je op weg.

Tja, wordt er hier te veel zelf geschreven? En te weinig gelezen? Ach, ik weet het niet meer, dit forum heeft wel eerder al eens mindere periodes gekend, en die gingen ook voorbij.

Groetjes, Dreampoet
Oud 22-03-2002, 19:45
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Dat leer je niet, dat doe je gewoon, dat zit in je denk k
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 23:27
Verwijderd
oefenen

gedachten die in je opkomen opschrijven
geldt ook voor mooie zinnen

ik heb vaak dat ik in bed lig en dan ineens inspiratie krijg

Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 11:48
Verwijderd
dichten hoeft geen hol met gevoelens te maken hebben, als er maar een gevoel inzit

je kan rijmen wat je wilt, maar dat hoeft niet te klinken. ik denk dat dat de eerste basisregel is.

vervolgens zoek je een onderwerp, een onderwerploos gedicht is gedoemt te falen, of je moet een ontzettend onzinnig gedicht maken (zo een heb ik er hier nog nooit een gezien, afgezien van die pogingen waar ik niet om moest lachen)

vervolgens begin je een beetje zinnetjes te krabbelen, onthoud dat je een ritme vast moet houden wil het mooi klinken. Als je dit niet goed lukt, probeer de zin op verschillende manieren uit te spreken en als de daaropvolgende zin met de klanken overeenkomt dan heb je goed werk vericht ;-)
nou, klanken hoeven niet met elkaar overeen te komen, ze moeten samenhangend zijn

vervolgens bouw je enkele zinnen op die manier (+inhoud) en daar heb je je gedicht

lees nog een aantal keren door voor het geval dat er plotseling nog spel/grammaticafouten naar voren komen of dat er iets is wat je nog wilt veranderen

en een grijpende titel is ook leuk ;-)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 15:59
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:
lees nog een aantal keren door voor het geval dat er plotseling nog spel/grammaticafouten naar voren komen of dat er iets is wat je nog wilt veranderen
I concur!
Reageren

Regels voor berichten