Advertentie | |
|
![]() |
|
http://poezie.pagina.nl http://schrijven.pagina.nl
Maar als je het vaker doet kom je er vanzelf achter wat je ligt en wat niet. Probeer bijvoorbeeld eens iets te maken wat niet rijmt, maar wat een mooi ritme heeft. En niet forceren.
|
![]() |
Ik moet Secreets grote wijsheid wat betreft mijn mening toch ontkennen. Ik bedoelde dat het zo jammer is dat iedereen hier maar wat aan dicht. De meeste gedichten worden in de kladvorm gepost, met spelingsfouten en ondoordachte stukjes e.d. Ook heb ik de indruk opgelopen dat mensen hier liever zelf schrijven dan van een ander lezen. Die ander is dan niet een mede-forummer, maar een zg echte dichteres of dichter. Er zit gewoon geen ontwikkeling in, waarbij ik moet aanmerken dat het grote verloop van leden daarvoor medeverantwoordelijk is.
||
![]() |
Citaat:
[edit]toevoeginkje[/edit]
|
Verwijderd
|
ik niet hoor
![]() ik lees zelfs eerder gedichten van anderen (anderen als in M. Vasalis, Ida Gerhardt, etc.) dan dat ik ze zelf schrijf. ik hodu er absoluut niet van om ze helemaal te gaan analyseren en leegpuzzelen, maar gewoon lezen ![]() die wisselwerking met werk van anderen, vind ik ook heel belangrijk. het zorgt ervoor dat je niet alleen maar zelf produceert, maar zonder vooruitgang, maar dat je ook verder je kunt ontwikkelen, je visie kunt verbreden op poezie, zonder alleen maar te kijken naar rijmelarij van je vriendjes en vriendinnetjes. wat poezie (en literatuur) onlijn: http://www.hum.uva.nl/dsp/ljc/ of meld je aan bij de mailinglist van (dezelfde) Laurensjan Coster, om (zo ongeveer dan) elke dag een gedicht gemaild te krijgen ![]() hihi, ik lijk wel een reclamebureau: voor al uw reclameboodschappen! |
![]() |
|
![]() |
De eerste stap die ik nam om te schrijven, was alles vergeten wat ik ooit had geleerd. Geen literatuur die mij van mezelf bracht, alleen maar die die een stukje masker wegsleet. Ik schraapte door muziek, woorden en gevoel zo veel mogelijk weg, tot slechts mijn ziel overbleef. Dan ging ik naar de wereld kijken, met de bedoeling een nieuw woordenboek aan te leggen. Een eigen taal.
Daarmee moet je beginnen. Dan ben je op weg. Tja, wordt er hier te veel zelf geschreven? En te weinig gelezen? Ach, ik weet het niet meer, dit forum heeft wel eerder al eens mindere periodes gekend, en die gingen ook voorbij. Groetjes, Dreampoet
|
Verwijderd
|
dichten hoeft geen hol met gevoelens te maken hebben, als er maar een gevoel inzit
je kan rijmen wat je wilt, maar dat hoeft niet te klinken. ik denk dat dat de eerste basisregel is. vervolgens zoek je een onderwerp, een onderwerploos gedicht is gedoemt te falen, of je moet een ontzettend onzinnig gedicht maken (zo een heb ik er hier nog nooit een gezien, afgezien van die pogingen waar ik niet om moest lachen) vervolgens begin je een beetje zinnetjes te krabbelen, onthoud dat je een ritme vast moet houden wil het mooi klinken. Als je dit niet goed lukt, probeer de zin op verschillende manieren uit te spreken en als de daaropvolgende zin met de klanken overeenkomt dan heb je goed werk vericht ;-) nou, klanken hoeven niet met elkaar overeen te komen, ze moeten samenhangend zijn vervolgens bouw je enkele zinnen op die manier (+inhoud) en daar heb je je gedicht lees nog een aantal keren door voor het geval dat er plotseling nog spel/grammaticafouten naar voren komen of dat er iets is wat je nog wilt veranderen en een grijpende titel is ook leuk ;-) |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Zelfmoord en pijn... Jaymes | 12 | 20-08-2013 00:28 | |
Verhalen & Gedichten |
zelfgeschreven gedicht LauraJansen | 9 | 05-04-2011 11:37 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
Denken over dichten. Jeuk | 14 | 14-12-2004 19:28 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje Verwijderd | 15 | 17-05-2003 22:55 |