Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2002, 19:52
PardonMe
PardonMe is offline
hallo!!
Ik zit nu in mijn laatste jaar van het vwo en ik ben nu dus hard aan het bedenken wat ik nu precies wil gaan studeren, ik zit dus al een hele tijd te denken aan bedrijfswetenschappen, nu ben ik al naar verschillende voorlichtingen geweest, en een meeloopdag, maar ik vond dat toch nog vrij oppervlakkig, heb wel een beetje een idee gekregen van de studie, maar nog niet echt een duidelijk beeld..
Binnenkort ga ik naar de Nijmeegse 2-daagse (heb me althans ingeschreven), dus 2 dagen lang ben je een beetje met die studie bezig en krijg ik ook de kans om me er iets meer in te verdiepen en studenten een aantal vragen te stellen.

maar nu ben ik toch ff hier op zoek naar mensen die deze studie volgen, of mensen die er ook over denken deze studie te gaan doen.. Het schijnt tegenwoordig een populaire studie te zijn, maar ik weet nog niet zeker of het nou echt wel wat is voor mij.. (daar hoop ik tijdens die 2daagse achter te komen en heb nog een alternatief achter de hand)

Mensen die mij iets meer over deze studie kunnen vertellen??
(voornamelijk over de inhoud..)
Oud 19-09-2002, 08:44
guesst
guesst is offline
Kijk op de sites van verschillende universiteiten (of alleen de universiteit die jij in gedachten hebt)...hier staat de studie hoogstwaarschijnlijk ook uitgelegd!!

Suc6 drmeej iig!

Greeetz Guesst
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 09:36
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ik studeer Economie in Nijmegen...

Bedrijfwetenschappen is de grootste opleiding van de Faculteit der Managementwetenschappen. De totale faculteit kent zo'n 375 eerste jaars en daarvan zijn er naar schatting zo'n 200 toekomstig bedrijfswetenschapper. (Tegen bijvoorbeeld maar 12 toekomstig economen).

Bedrijfswetenschappen en Economie vertonen veel gelijkenissen. Het grootste verschil is echter dat je als bedrijfswetenschapper (waarschijnlijk) terecht komt in het bedrijfsleven. Hierbij moet je denken aan adviseur, beleidsmedewerker, etc. Bij de studie Economie word je klaargestoomd voor een baan met bijna dezelfde functie binnen het overheids-, bank- en beurswezen.

Het eerste jaar van iedere studie bij de Faculteit der Manamentwetenschappen is voor iedereen vrijwel hetzelfde. Iedereen begint vanaf week 1 met het project "Meer dan Overheid en Markt 1". Dit is een algemeen project waarin 2 boeken á 300 pagina's en een reader á 200 pagina's behandeld worden. Op vrijdag 18 oktober heeft iedereen daarover tentamen. De stof bestrijkt vooral het bestuurskundig en het bedrijfswetenschappelijk vakgebied. (Bestuurskunde in Hoofdlijnen en Kennismaking met organisatiekunde). Van iedere studie komen echter wel bepaalde aspecten naar voren. Dit vak is 6 punten waard en is daarmee het zwaarste vak van je propedeuse.

Vanaf week 1 van je studie volg je ook het vak Communicatieve Vaardigheden. In dit vak leer je gesprekstechnieken, referaten te schrijven, etc. Dit vak rond je niet af met een tentamen, maar met een aantal "kernopdrachten". Als je voor iedere kernopdracht een 6 of hoger hebt krijg je 3 punten.

Vanaf week 2 krijg je ook het vak Ontwerpen van Onderzoek. Bij dit vak leer je hoe je een wetenschappelijk verantwoord onderzoek kunt doen. Dit vak rond je aan het eind van het jaar af met een tentamen dat 3 studiepunten waard is.

Al met al heb je voor het vak MOM1 2 werkcolleges per week (bestaande uit 10 á 15 mensen). Bij deze werkcolleges bespreek je de gemaakte opdrachten en kun je dingen vragen. De werkcolleges zijn verplicht. Naast deze 2 werkcolleges heb je bij MOM1 ook nog een hoorcollege. Deze is niet verplicht.

Het vak CV bestaat uit 1 werkcollege per week. Je CV docent is ook een soort van mentor.

Bij het vak OVO werk je in groepjes van 5 mensen. Van te voren maak je de opdrachten en die bespreek je met je groepje. Één persoon schrijft de goede antwoorden op en laat deze nakijken. Vervolgens zorgt hij/zij ervoor dat iedereen de goede antwoorden krijgt.

Na de herfstvakantie (week 41/42) krijg je meer vakgerichte cursussen zoals "Inleiding vakgebied" en de project MOM2 en MOM3. Vanaf januari zijn deze project MOM allemaal afgerond en worden ze vervangen door het vak Filosofie.

Al met al is het eerste jaar heel erg algemeen, wat zeker niet altijd even leuk is (vind ik). Groot voordeel is wel dat je hierdoor zonder achterstand nog van studie kunt wisselen.
Oud 19-09-2002, 16:06
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
guesst schreef:
Kijk op de sites van verschillende universiteiten (of alleen de universiteit die jij in gedachten hebt)...hier staat de studie hoogstwaarschijnlijk ook uitgelegd!!

Suc6 drmeej iig!

Greeetz Guesst
bedankt voor de tip, maar dat heb ik natuurlijk al gedaan.. ben ook wel bij open dagen geweest, maar dat zijn meer 'reclame'dagen, de studie aan prijzen enzo.. nooit echt antwoord gekregen op de vraag wat een studie nou eigenlijk inhoudt..
De dingen die je te horen krijgt zijn vooral heel erg algemeen en heb ik nog niet het idee of het nou wel of niet iets voor mij is..
Maar toch bedankt voor de tip..

Dwarfie, jij ook heel erg bedankt! nu heb ik tenminste ook een beetje een idee hoe een student erzelf echt over denkt, en hier heb ik wel wat aan..
Ik wist dat het inderdaad een erg populaire studie was, velen willen zeker het bedrijfsleven in.. maar ik weet niet of dat nu echt is wat ik wil, mn hele leven slijten achter een bureautje, zal ik maar zeggen..

Ik heb besloten dat ik naar de Nijmeegse 2daagse ga, voor bedrijfswetenschappen en hopelijk kom ik er dan achter of dit iets is voor mij of niet..
Zo niet, dan wil ik een lerarenopleiding gaan doen (Aardrijkskunde) tja het is iets heel anders, maar ook iets wat mij aanspreekt..
Oud 19-09-2002, 21:44
Lyx
Lyx is offline
Ik doe bedrijfskunde/bedrijfswetenschappen in rotterdam

deze jaar zijn er ruim 600 1e jaars Bedrijfskunde studenten op de Erasmus uni

heb op dit moment niet echt zin om een lang verhaal te tikken zoals Dwarfie
zo'n 3 uur treinreis is best vermoeiend

als je specifieke vragen hebt, stel ze maar

btw Volgens mij is Bedrijfswetenschappen in Nijmegen meer richting het sociale kant geloof ik (correct me if i'm wrong)
Oud 19-09-2002, 22:11
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Lyx schreef:
btw Volgens mij is Bedrijfswetenschappen in Nijmegen meer richting het sociale kant geloof ik (correct me if i'm wrong)
Yup.

*doet in Enschede en kan na vier weken nog geen geweldig uitgebreide uitleg geven*
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 07:17
Dwarfie
Dwarfie is offline
Yep, zeker het begin is behoorlijk sociaal

Maar dat heeft dus weer als voordeel dat je nog kunt wisselen naar minder exacte studies... Vanaf het 2de jaar kun je bij studies als Economie en Bedrijfswetenschappen natuurlijk ook het één en ander aan wiskunde verwachten...
Oud 20-09-2002, 19:29
Roozie
Roozie is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Yup.

*doet in Enschede en kan na vier weken nog geen geweldig uitgebreide uitleg geven*
hee dan ken je allemaal oude klasgenoten van mij, denk ik! en een paar vrienden!
Reageren

Regels voor berichten