Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Games
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2001, 16:37
mercwnz
mercwnz is offline
wat vind jullie er van mag het of niet??
(nee dat het nog niet in de winkel ligt maar wel op sites zijn en een nieuw spel ff snel download)

[Dit bericht is aangepast door mercwnz (03-01-2001).]
__________________
Geniet, maar drink met maten.... GEEN LITERS MAAR VATEN!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2001, 16:43
Sephiroth
Avatar van Sephiroth
Sephiroth is offline
Lijkt me voor de hand liggen dat het niet mag.
__________________
Stop the world! I want to get off.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2001, 18:03
CyberBoy
CyberBoy is offline
Citaat:
Sephiroth schreef:
Lijkt me voor de hand liggen dat het niet mag.
Yep!

__________________
CyberBoy
Met citaat reageren
Oud 03-01-2001, 18:09
Francorchamps
Avatar van Francorchamps
Francorchamps is offline
ach als je illegale games koopt dan begrijp ik dat best want als je kunt kiezen om 100 gulden voor een spel te betalen of 10 gulden dan is het logisch dat je voor het tweede kiest. maar aan de andere kant vind ik het niet eerlijk tegenover de makers. zij zijn jaren bezig geweest om een spel te maken maar aan zo'n illegale kopie verdienen ze dus helemaal NIKS.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2001, 18:13
Ardou
Ardou is offline
Tuurlijk illegale games man. Ze zijn goedkoper en als het niks dan maakt het niet zoveel uit.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2001, 20:05
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Het is gewoon k*t voor degene die het spel maken, maar de verleiding is gewoon te groot. Toch koop ik soms nog wel gewoon legale games. (Red Alert 2, (kan ik online spelen))
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 08:34
TheEagle
TheEagle is offline
Illegaal kopieren mag niet, maar daar vragen de bedrijven volgens mij ook om.

Let nou es op wat je tegenwoordig bij een gekocht spel krijgt. Als je nu Red Alert 2 koopt krijg je in plaats van zo'n mooie grote stevige kartonnen doos zo'n klein DVD hoesje dat je nogeneens rechtop kan zetten en waar die cd'tjes bijna niet inpassen.

Aangezien Electronic Arts hiermee begon (omdat zo'n doosje kosten bespaart) zullen andere bedrijven waarschijnlijk deze trend snel over nemen.
Het probleem is nu alleen de handleiding niet meer in het doosje past. Maar wacht eens,waarom converteren we de handleiding niet gewoon naar een adobe acrobat bestand die we op de cd plakken? Dan hebben we helemaal geen handleiding meer nodig!. Zo gezegd, zo gedaan en het gevolg is nu dat je verplicht bent om de handleiding op je pc te lezen.
Een goed voorbeeld hiervan is microsoft Midtown Madness 2. De doos is welliswaar geen DVD doosjes maar't valt wel zo uit elkaar, handleiding zit voor een klein deel in het CD hoesje maar bevindt zich grotendeels op de CD!!

En het vreemde is dat met al die kostenbesparingen (DVD doosje, geen handleiding) dat een spel nog steeds voor de volle pond in de winkels ligt. Dan krijg je toch gewoon geen waar voor je geld?

Het ziet er naar uit dat alleen het product het enigste is wat telt en dat is niet goed!

[Dit bericht is aangepast door TheEagle (04-01-2001).]
__________________
You must have commited great sins. For if you had not, god would not have sent a punishment like me - Genghis Khan X
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 09:53
Francorchamps
Avatar van Francorchamps
Francorchamps is offline
Ja belachelijk die DVD doosjes
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 09:57
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
TheEagle schreef:

En het vreemde is dat met al die kostenbesparingen (DVD doosje, geen handleiding) dat een spel nog steeds voor de volle pond in de winkels ligt. Dan krijg je toch gewoon geen waar voor je geld?

Het ziet er naar uit dat alleen het product het enigste is wat telt en dat is niet goed!
Nou heb ik zelf vrij veel ervaring met drukken en verpakkingen enz..maar denk je nou echt dat je veel bespaart met het weglaten van een doos en een handleiding? denk je dat dat drukken van zo'n flutboekje veel geld kost, en dat het stansen van het karton voor de doos veel geld kost? Nee dus. Het weglaten van de doos en handleiding zou ze, gezien de gigantische hoeveelheden waarin die spellen gemaakt worden misschien 1 a 2 gulden schelen. 1 a 2 gulden, nou..daar worden ze rijk van



------------------
In the beginning, the universe was created. This is generally regarded as a bad move.
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 10:32
d@nny
Avatar van d@nny
d@nny is offline
volgens mij kan het niet!mer ik denk wel dat die illegale playstationchip ontworpen is door sony zelf.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 11:50
mercwnz
mercwnz is offline
Dank jullie wel voor jullie menig....
__________________
Geniet, maar drink met maten.... GEEN LITERS MAAR VATEN!!!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 16:32
Caribieen Boy
Caribieen Boy is offline
Ik heb zat illegale spellen. Maar heb lieve legale maar 100,- is toch wel best veel. Tuurlijk het is niet goed en niet eerlijk maar het is veel makkelijker en je hebt er veel meer
__________________
Geen signature mogelijk wegens gebrek aan creativiteit.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 19:33
BSA
BSA is offline
Illegale spellen zijn natuurlijk voor de maker niet okee. Maar ik speel bijna alleen maar illegale spellen. Als ik een spel online wil spelen (q3, RA2) dan moet ik 'em wel legaal kopen. Of als ik een spel echt leuk vind en toevallig ook nog eens geld over heb dan koop 'em toch maar.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 20:25
hahahahaha
hahahahaha is offline
tuurlijk zijn illegale cd`s veel goedkoper en daarom koop ik ze ook maar ik haal ook wel legale cd`s en de politie doet er toch niets aan.

[Dit bericht is aangepast door hahahahaha (04-01-2001).]
__________________
sex is een combinatie
Met citaat reageren
Oud 04-01-2001, 20:33
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
er zijn zeker wel instanties die illegale handel van cd's een halt willen toeroepen, maar de illegale markt is gewoon te groot om het te stoppen.

Misschien krijgen wij straks ook wel de Russische situatie. Daar wordt geconcurreerd met de illegale markt. Legale spellen kosten daar ook f7.50.
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 05-01-2001, 10:25
TheEagle
TheEagle is offline
Citaat:
TearSong schreef:
Nou heb ik zelf vrij veel ervaring met drukken en verpakkingen enz..maar denk je nou echt dat je veel bespaart met het weglaten van een doos en een handleiding? denk je dat dat drukken van zo'n flutboekje veel geld kost, en dat het stansen van het karton voor de doos veel geld kost? Nee dus. Het weglaten van de doos en handleiding zou ze, gezien de gigantische hoeveelheden waarin die spellen gemaakt worden misschien 1 a 2 gulden schelen. 1 a 2 gulden, nou..daar worden ze rijk van

Als zo'n handleiding en zo'n kartonnen doosje 'maar' 1 tot 2 gulden kost, waarom laten ze het dan weg?
__________________
You must have commited great sins. For if you had not, god would not have sent a punishment like me - Genghis Khan X
Met citaat reageren
Oud 05-01-2001, 10:58
Sephiroth
Avatar van Sephiroth
Sephiroth is offline
Past beter op de rekken van de winkel?
__________________
Stop the world! I want to get off.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2001, 11:07
Francorchamps
Avatar van Francorchamps
Francorchamps is offline
ja er passen MEER games in de rekken van de winkel
naaiers
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-01-2001, 13:38
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
TheEagle schreef:
Als zo'n handleiding en zo'n kartonnen doosje 'maar' 1 tot 2 gulden kost, waarom laten ze het dan weg?
zoals al eerder gezegd, het past beter in de rekken, en misschien ook om karton en papier te besparen => milieu..



------------------
In the beginning, the universe was created. This is generally regarded as a bad move.
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2001, 14:25
Caribieen Boy
Caribieen Boy is offline
Citaat:
M n M schreef:
er zijn zeker wel instanties die illegale handel van cd's een halt willen toeroepen, maar de illegale markt is gewoon te groot om het te stoppen.

Misschien krijgen wij straks ook wel de Russische situatie. Daar wordt geconcurreerd met de illegale markt. Legale spellen kosten daar ook f7.50.
7,50 Voor 25 gulden zou ik al legale spellen kopen

[Dit bericht is aangepast door Caribieen Boy (05-01-2001).]
__________________
Geen signature mogelijk wegens gebrek aan creativiteit.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2001, 14:33
12345513
12345513 is offline
mja, ik zal eerlijk zijn, ik download al me games illegaal, maar als er echt gewoon een leuke tussenzit dan koop ik hem zoals fallout, fallout2, quake2, quake3, plane scape torment, revanant, bulders gate, bulders gate 2 etc etc

------------------
If you a fighter, rider, ?bout'er?, flame ignitor, crowd exciter, Then just say it, HIP HOP HIP HOP HIP HOP
Met citaat reageren
Oud 06-01-2001, 18:22
mrniceguy104
mrniceguy104 is offline
top
__________________
mrniceguy104
Met citaat reageren
Oud 07-01-2001, 11:09
Femme-Fatale
Avatar van Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
Francorchamps schreef:
ach als je illegale games koopt dan begrijp ik dat best want als je kunt kiezen om 100 gulden voor een spel te betalen of 10 gulden dan is het logisch dat je voor het tweede kiest. maar aan de andere kant vind ik het niet eerlijk tegenover de makers. zij zijn jaren bezig geweest om een spel te maken maar aan zo'n illegale kopie verdienen ze dus helemaal NIKS.
lul niet man die makers van dat spel zijn al miljonair en hebben de dpel al aan iemand anders verkocht
Met citaat reageren
Oud 07-01-2001, 12:28
Francorchamps
Avatar van Francorchamps
Francorchamps is offline
jaja, aan 'iemand anders verkocht' ...
stel nou dat 'iemand anders' dat spel nou ook illegaal gaat kopen, dan verkopen ze dus helemaal niks meer. denk daar maar eens over na...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2001, 15:06
The Undertaker
Avatar van The Undertaker
The Undertaker is offline
mag eigenlijk niet, maar wat maakt mij dat uit?
ik heb geen zin om hele dure spellen te gaan kopen als ik ze ook gebrand kan krijgen ofzo.

Maar sommige spellen wil ik wel origineel kopen als ze niet te duur zijn, zo rijk ben ik namelijk niet
__________________
†~† Kniel allen voor het almachtige Moonspell †~†
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2001, 18:12
Kid Buu
Kid Buu is offline
Mag niet, maar gebruik ze wel
__________________
Anoniem Mailen? http://www.romfactory.com/mail.php
Met citaat reageren
Oud 08-01-2001, 08:37
Commander
Commander is offline
Citaat:
TearSong schreef:
Nou heb ik zelf vrij veel ervaring met drukken en verpakkingen enz..maar denk je nou echt dat je veel bespaart met het weglaten van een doos en een handleiding? denk je dat dat drukken van zo'n flutboekje veel geld kost, en dat het stansen van het karton voor de doos veel geld kost? Nee dus. Het weglaten van de doos en handleiding zou ze, gezien de gigantische hoeveelheden waarin die spellen gemaakt worden misschien 1 a 2 gulden schelen. 1 a 2 gulden, nou..daar worden ze rijk van

Nou ik heb een keertje SWAT2 gekocht bij de Edel koste die maar 30 piek en bij Dixons 100 piek, bij de Edel was ie zonder handleiding en bij Dixons met een prijsverschil van 70 piek (dure handleiding blijkbaar)

Met citaat reageren
Oud 08-01-2001, 09:20
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Laten we de topic eens renamen naar 'wat vind jij van de asociaal hoge prijs van games'
Met citaat reageren
Oud 08-01-2001, 10:50
Petor
Petor is offline
Ik ben heel erg tegen het illegaal copieren van cdrom op gdroms. Ik bedoel, die spellen zijn prijzig omdat er nou eenmaal geen miljoenen van verkocht worden. Gaan wij nog eens minder betalen door die illegale kopieen, zullen er gameproducers moeten stoppen en dan hebben we straks alleen nog maar die carbage van EA. Ik heb daarom ook gelukkig een Nintendo64, kan tenminste niet goedkoop gekapieerd worden.

Petor zegt u Lator
Met citaat reageren
Oud 08-01-2001, 13:42
Shadow[GPW]
Avatar van Shadow[GPW]
Shadow[GPW] is offline
Kut klote zwaar kut..

heb zelf kort bij p2i en als het failliet gaat door oa copietsjes is het zeer zonde
__________________
T00T
Met citaat reageren
Oud 08-01-2001, 16:50
Petor
Petor is offline
Citaat:
Shadow[GPW] schreef:
Kut klote zwaar kut..

heb zelf kort bij p2i en als het failliet gaat door oa copietsjes is het zeer zonde
Als Sony failliet gaat juich ik copieren toe

Petor zegt u Lator

Met citaat reageren
Oud 08-01-2001, 18:09
Verwijderd
Ik gebruik ze zelf vanwege de hoge prijzen. f 100,- voor een CD'tje legaal, tegen f 2,50 illegaal! Kom nou! Daarom koop ik alleen de beste spellen legaal (o.a. Baldur's Gate). Het is net als de muziek-CD-prijzen. Veel te hoog. Zouden ze de prijzen halveren, zou ik er veel meer legaal kopen. Tegen f 20,- zou ik bijna niets meer laten kopieren. Het is de schuld van de producenten zelf. Sorry.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2001, 22:26
pinhead
pinhead is offline
eerst ff wat duidelijkheid:
games zijn niet ILLEGAAL ofzo....je gebruikt ze alleen ILLEGAAL wanneer je het origineel niet in eigen bezit hebt

dan ff over de prijzen;

fl 35 voor een game zou een mooie prijs zijn....fl 100 is inderdaad vrij hoog maar vergeet niet dat de ontwikkelaar/producent/uitgever/transportonderneming/winkel etc... er ook aan wat moeten verdienen

trouwens...over die russische situatie;

dat zijn heus geen originele games die daar voor fl 7,50 verkocht worden, maar zgn. Silvers...oftwel....nageperste games op zilveren discs voorzien van hoge kwaliteits kleurencovers. of ze zijn gejat...dan kan natuurlijk ook
silvers zien er zeer goed uit (heb er thuis ook tientallen liggen) en je vind ze ook vooral in aziatische landen op de markt (singapore/maleisie/thailand etc..)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2001, 00:49
DJ_Minik
DJ_Minik is offline
Ik vind illegale spelletjes goed want als dat niet kon had ik niet 50 pc games ik koop ze niet ik kopieer ze op een cd en gebruik het is makkelijker dan naar een winkel te gaan en kopen VIND IK het is helemaal niet te duur om een originele spel te kopen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2001, 01:28
Sephiroth
Avatar van Sephiroth
Sephiroth is offline
Ik weet niet wat jullie betreft, maar ik raak altijd buiten adem als ik zo'n tekst lees zonder punten en komma's.


Wat zeg je nou eigenlijk?
Je kopieerd spellen, maar je vind het helemaal niet te duur om een origineel spel te kopen?
__________________
Stop the world! I want to get off.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2001, 01:29
pinhead
pinhead is offline
Citaat:
DJ_Minik schreef:
Ik vind illegale spelletjes goed want als dat niet kon had ik niet 50 pc games ik koop ze niet ik kopieer ze op een cd en gebruik het is makkelijker dan naar een winkel te gaan en kopen VIND IK het is helemaal niet te duur om een originele spel te kopen
back 2 school kiddie! leer ff zinsopbouw voordat je hier gaat posten

anyway; 50 pc games in natuurlijk een lachertje
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-02-2001, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Stephan T schreef:
Ik gebruik ze zelf vanwege de hoge prijzen. f 100,- voor een CD'tje legaal, tegen f 2,50 illegaal! Kom nou! Daarom koop ik alleen de beste spellen legaal (o.a. Baldur's Gate). Het is net als de muziek-CD-prijzen. Veel te hoog. Zouden ze de prijzen halveren, zou ik er veel meer legaal kopen. Tegen f 20,- zou ik bijna niets meer laten kopieren. Het is de schuld van de producenten zelf. Sorry.
Ik denk dat de gamez zo duur zijn omdat het echt veeel geld kost om ze te ontwikkelen. Met 20,- per spel maakt de maker geen winst, eerder verlies.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2001, 17:37
CeNobiTe
CeNobiTe is offline
1) Ge kunt wel illegale games op het internet spelen, ge moet alleen een patch downloaden.

2) Der is niks mis mee. ik heb +- 225 geripte games en +- 50 originele en de geripte heb ik allemaal gratis.

3) Als je zo achterlijk bent om voor een game 2000,- bef te betalen dan ben je gewoon serieus afgeript.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2001, 20:43
Christiaan's Soul
Christiaan's Soul is offline
Ik heb vroeger (5/6 jaar geleden) zooooveel spellen gekocht (toen er nog niet ''echt'' internet was) dat ik me scheel heb betaald aan die dingen.Kheb echt honderden spellen op zolder.
En nu mag het allemaal wel iets goedkoper dus ik 'jat' gewoon alles Van I-Net,ik ga me niet meer scheel betalen aan dat pruttel waar je na een maandje of 2 mee bent uitgespeelt.

------------------
Johan Cruijff: een bal is rond.Maar mn Hoofd niet.As an finishing touch..god created the dutch
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 11:50
pinhead
pinhead is offline
Citaat:
CeNobiTe schreef:
1) Ge kunt wel illegale games op het internet spelen, ge moet alleen een patch downloaden.

2) Der is niks mis mee. ik heb +- 225 geripte games en +- 50 originele en de geripte heb ik allemaal gratis.

3) Als je zo achterlijk bent om voor een game 2000,- bef te betalen dan ben je gewoon serieus afgeript.
1) dat kan niet bij alle spellen. quake3arena is wel online te spelen zonder geldige cdkey, maar meestal zijn de cracked servers errug traag aangezien het gewoon homeservers zijn

2) hmmz..ik 15 origineel, 100 backups (dus gewoon full pc-game met filmpjes enzo) en ca. 1500 geripte

3) voor echt goeie spellen heb ik wel fl 100/2000bf over (zoals DRIVER)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 11:53
pinhead
pinhead is offline
Citaat:
Sephiroth schreef:
Ik weet niet wat jullie betreft, maar ik raak altijd buiten adem als ik zo'n tekst lees zonder punten en komma's.


Wat zeg je nou eigenlijk?
Je kopieerd spellen, maar je vind het helemaal niet te duur om een origineel spel te kopen?
ik raak altijd buiten adem als ik van die grootse spelfouten zie zoals; jij kopieerD!! jongen,jongen toch......jij kopieerT!!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 13:15
Sephiroth
Avatar van Sephiroth
Sephiroth is offline
Citaat:
pinhead schreef:
ik raak altijd buiten adem als ik van die grootse spelfouten zie zoals; jij kopieerD!! jongen,jongen toch......jij kopieerT!!
En je had 4 dagen nodig om die spelfout te vinden?
Knap hoor!

Nah halen we jou er ook eventjes bij om te bewijzen dat niemand perfect is:


Citaat:
pinhead schreef:


anyway; 50 pc games in natuurlijk een lachertje

in natuurlijk een lachertje?
Jonge jonge toch, is me dat even een gigantische spelfout.
__________________
Stop the world! I want to get off.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 15:08
Verwijderd
Spellen zouden volgens mij makkelijk 30 gulden kunnen kosten. Het ceedeetje zelf, verpakking en handleiding kosten vrijwel niks. De variabele kosten zijn gewoon erg laag.
Nu koop ik zelden een spel in de winkel, omdat de ik de prijs gewoon veel te hoog vind. Als ze de prijs zouden verlagen tot 30 gulden zou ik, en met mij vele anderen, veel meer originele spellen kopen. De game branche zou dus veel meer aan mij gaan verdienen.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 15:34
KeeZ
KeeZ is offline
als strax B&W en NFS:Motorcity uit gaan komen, dan denk ik dat we veel meer via het net gaan spelen, en HALO natuurlijk ook.

waarschijnlijk zal ik al die spellen legaal gaan kopen omdat via het NET spelen veel stoerder is dan tegen de PC
__________________
oh, wat is het toch fijn, om een tweakert te zijn.... wOOOOt !!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 16:47
Mister_Ralph
Mister_Ralph is offline
Ik koop bijna nooit gekopieerde CD's. Oke ik heb wel een paar Twilights in mijn la zitten, maar dat zijn van die kut cd'tjes waarmee je niet online kan spelen. Ik koop al mijn cd's lekker legaal. Is ook leuker, en je hebt gewoon alles erop en eraan. Zonder handleiding kan ik bijna niet een spel spelen. Oke de meeste spellen zijn wel zonder handleiding te spelen, maar echte vliegspellen niet.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 22:46
pinhead
pinhead is offline
Citaat:
Sephiroth schreef:

in natuurlijk een lachertje?
Jonge jonge toch, is me dat even een gigantische spelfout.
dat noem je een typfout
Met citaat reageren
Oud 16-02-2001, 21:04
Giggsy
Giggsy is offline
Het probleem ligt in de prijs van de spelletjes, als ze die nu gewoon een tientje maken, dan is er niets aan de hand en geen illegale handel
__________________
Voer brood geen eendjes | 24 uur in een dag........24 flesjes in een kratje bier....toeval?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2001, 13:00
pinhead
pinhead is offline
Citaat:
Giggsy schreef:
Het probleem ligt in de prijs van de spelletjes, als ze die nu gewoon een tientje maken, dan is er niets aan de hand en geen illegale handel
fl 10 per spel valt nooit te realiseren
Met citaat reageren
Oud 18-02-2001, 19:39
KeeZ
KeeZ is offline
3 - 4 of 5 tientjes is voor mij wel een realiseerbare prijs
__________________
oh, wat is het toch fijn, om een tweakert te zijn.... wOOOOt !!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2001, 20:00
Giggsy
Giggsy is offline
ja okay, iets duurder dan, maar als iemand dan toch voor een tientje een spelletje kan kopen, dan doe je dat toch en dan ga je toch geen 100 piek uitgeven
__________________
Voer brood geen eendjes | 24 uur in een dag........24 flesjes in een kratje bier....toeval?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.