Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2002, 01:27
Kirk22
Kirk22 is offline
zijn er nog dingen denk je die wij moeten ontdekken en dat het dan zoiets simpels is als dat de aarde rond is, of de aarde om de zon draait ipv andersom of dat de wereld groter is dan alleen europa.
Oud 03-10-2002, 10:28
Unexplained
Unexplained is offline
Dat is natuurlijk relatief...

Over 10000 jaar vinden wij de genstructuur van de mens zo vanzelfspreken als dat de aarde rond is nu.

Ik denk dat we door de ontdekking van elektriciteit en de ontdekking van het periodiek systeem der scheikundige elementen, al een flinke sprong hebben gemaakt. Ik weet niet of er nog wel zoveel meer te ontdekken is, eens houdt het natuurlijk op.
Mogelijke ontwikkelgebied is het menselijk lichaam nog, denk ik.
Oud 03-10-2002, 10:33
Just Johan
Just Johan is offline
* of ieder even getal groter dan 2 te schrijven is als de som van 2 priemgetallen

* of het proces "neem een geheel getal groter dan 0; deel het door 2 als het even is; doe het keer drie plus 1 als het oneven is en blijf dit herhalen" altijd op 1 uitkomt of niet.

* bestaat er een elegant(!) bewijs voor het feit dat iedere landkaart met 4 kleuren is in te kleuren wanneer aangrenzende landen niet dezelfde kleur mogen hebben?

* hoe kunnen we de quantummechanica en de relativiteitstheorie aan elkaar knopen?

* nog veel meer
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 15:36
moison100
moison100 is offline
tuurlijk gaan we nog dingen ontdekken..... dit zullen ze vroeger ook hebben ge8. De aarde is plat, paarden drijven ons voor, en alles draait om ons heen.... we hebben alle simple dingen al ontdekt
Oud 03-10-2002, 16:14
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Die korte tijd dat de mens hier op Aarde leeft is nog niks, alleen al in de Aardoppervlak zijn mischien nog wel duizenden onontdekte dingen zoals hele nieuwe levensvormen. Je weet maar nooit.
Oud 04-10-2002, 14:36
Joyce-b
Joyce-b is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Die korte tijd dat de mens hier op Aarde leeft is nog niks, alleen al in de Aardoppervlak zijn mischien nog wel duizenden onontdekte dingen zoals hele nieuwe levensvormen. Je weet maar nooit.
sterker nog, er is maar een fractie van alle organisten ontdekt...
Oud 04-10-2002, 15:26
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
wanneer ontdekken ze hoe we onze hersenen efficieter gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 18:01
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef:
wanneer ontdekken ze hoe we onze hersenen efficieter gebruiken?
Euh, dat hebben we geplant staan op 12 juni 2034
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 13:58
ABrules
ABrules is offline
Citaat:
Joyce-b schreef:
sterker nog, er is maar een fractie van alle organisten ontdekt...
organisten ja???
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 15:25
SoundOfSilence
SoundOfSilence is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
[B* bestaat er een elegant(!) bewijs voor het feit dat iedere landkaart met 4 kleuren is in te kleuren wanneer aangrenzende landen niet dezelfde kleur mogen hebben?

[/B]
Een bewijs voor het feit dat...??
Wat valt er te bewijzen aan het feit dat iedere landkaart met 4 kleuren is in te kleuren?
Of wil je daar een achterliggende verklaring voor hebben?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 20:26
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
SoundOfSilence schreef:
Een bewijs voor het feit dat...??
Wat valt er te bewijzen aan het feit dat iedere landkaart met 4 kleuren is in te kleuren?
Of wil je daar een achterliggende verklaring voor hebben?
ja, zo werkt dat in het algemeen; iemand kan wel beweren of vermoeden dat iets zo is, maar daarmee is nog niet gezegd dat het ook echt zo is. In dit geval ligt dat iets anders, de vierkleurenstelling is namelijk al bewezen, alleen was dat met behulp van een computer die een heleboel rekenwerk moest verrichten; dat is niet zoals een wiskundige graag te werk gaat, die heeft liever een duidelijke uitleg.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 12:25
m€isje
m€isje is offline
we hebben nog heel veel te ontdekken. Misschien organisme die ergens anders leven?
Oud 08-10-2002, 12:42
heumen
heumen is offline
We moeten nog ontdekken waarom vaste stoffen niet uit elkaar vallen.

We moeten nog ontdekken waarom er deeltjes met massa zijn.

We moeten nog ontdekken waarom wij voor het grootste deel uit water bestaan.
Oud 08-10-2002, 19:54
Tio
Tio is offline
Waarom zwaartekracht werkt.
Of je met de lichtsnelheid kan.
Of er leven is op andere planeten/manen in ons zonnestelsel. Misschien iets om weer eens voor de gein een groot aantal ziektes uit te roeien.
Waarom koeien geen vlees moeten eten.
Waarom oorlog meestal nutteloos is.
Een nieuwe, betere regeringsvorm
Oud 08-10-2002, 22:17
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Tio schreef:
1. Waarom zwaartekracht werkt.
2. Of je met de lichtsnelheid kan.
3. Of er leven is op andere planeten/manen in ons zonnestelsel. 4. Misschien iets om weer eens voor de gein een groot aantal ziektes uit te roeien.
5. Waarom koeien geen vlees moeten eten.
6. Waarom oorlog meestal nutteloos is.
7. Een nieuwe, betere regeringsvorm
1. Gravitonen.
2. Iets met massa kan niet met lichtsnelheid reizen.
3. Ja.
4. Is niet verstandig, aangezien de ziektes zich aanpassen aan de medicijnen. Daarbij zijn ziektes nuttig om de zwakkere devianten van ons uit te roeien.
5. Omdat ze daar anatomisch niet op gebouwd zijn.
6. Oorlog is niet nutteloos. Zie 4.
7. Dictatuur is superieur, zolang iedereen maar meewerkt.
Oud 09-10-2002, 18:18
Tio
Tio is offline
1) is dat het "hoe" of het "waarom"
2) niet of nog niet. Vroeger was men er ook van overtuigd dat met niet kon vliegen nl.
3) In ons zonnestelsel weet je niet. Veel mensen vermoeden van niet, maar er zijn nu theorieën over leven op bijv. Europa, een maan van Jupiter. Over ander leven in het Universum ga ik wel uit dat het bestaat.
4) De pokken hebben we ook uiteindelijk uitgeroeid. Uitroeiing hoeft ook niet persé door alleen medicatie, vaccinatie kan ook.
5) Die was sarcastisch. BSE enzo.
6) Dan kan je ook gewoon alle mensen die jij als "zwakker" typeert in een concentratiekamp neerzetten oid. Met zwakkeren kan je 3 dingen doen: ze zo laten, ze uitroeien, of proberen ze te sterken.
7) Dictatuur is niets nieuws.
Oud 12-10-2002, 19:37
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

4. Daarbij zijn ziektes nuttig om de zwakkere devianten van ons uit te roeien.
6. Oorlog is niet nutteloos. Zie 4.
7. Dictatuur is superieur, zolang iedereen maar meewerkt.
facist...
Oud 13-10-2002, 19:11
Nanaki
Nanaki is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
facist...
je bedoelt realist....
Oud 17-10-2002, 15:50
REIE
REIE is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

* bestaat er een elegant(!) bewijs voor het feit dat iedere landkaart met 4 kleuren is in te kleuren wanneer aangrenzende landen niet dezelfde kleur mogen hebben?
[/B]
Valt dit niet een beetje onder kansrekenen? Ik zou zelfs zeggen dat het met verschillende tinten van 1 kleur kan, maar dat zijn dan 4 tinten.
Op grenzen van landen komen 3-landenpunten voor. Daarvoor heb je sowieso drie kleuren nodig. Daarbovenop heb je er 1 extra nodig om landen aan te geven die aan 3 landen grenzen, met allen een andere kleur. Die ander kleur van de andere 3 komt uit het feit dat zij al een drielandenpunt hebben. Daarvoor is dus een vierde kleur nodig.

REIE
Oud 17-10-2002, 17:51
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
REIE schreef:
Valt dit niet een beetje onder kansrekenen? Ik zou zelfs zeggen dat het met verschillende tinten van 1 kleur kan, maar dat zijn dan 4 tinten.
Op grenzen van landen komen 3-landenpunten voor. Daarvoor heb je sowieso drie kleuren nodig. Daarbovenop heb je er 1 extra nodig om landen aan te geven die aan 3 landen grenzen, met allen een andere kleur. Die ander kleur van de andere 3 komt uit het feit dat zij al een drielandenpunt hebben. Daarvoor is dus een vierde kleur nodig.

REIE
nee sorry, het heeft niet iets te maken met kansrekening.

Inderdaad heb je voor een drielandenpunt 3 kleuren nodig en voor een land dat aan al die drie grenst een 4e; maar wat doe je als er nog een drielandenpunt is waar behalve één land van het eerste drielandenpunt ook het land bijhoort dat je de vierde kleur had gegeven? (ook dan kun je hem wel goed inkleuren (het is immers al (op een niet zo elegante manier) bewezen dat het altijd met 4 of minder kleuren kan) maar dan gaat jouw werkwijze zoals je die hierboven gaf al niet meer op.

maar geef niet op het is erg leerzaam om over zulk soort problemen na te denken (en er zijn er gelukkig nog een hele hoop)
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 22:58
Sithan
Sithan is offline
Of er ook onzichtbare wezens bestaan hier op aarde
Oud 20-10-2002, 18:52
apekop123
apekop123 is offline
Ik denk dat we in de toekomst ontdekken dat er meerdere dimensies naast elkaar bestaan en dat het mogenlijk is om naar een andere dimensie te reizen.

Ik denk dat er ooit ook nog wel is iets word uitgevonden / ontdekt om op een soort startrek manier te reizen. (over stralen)
Oud 20-10-2002, 21:00
REIE
REIE is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
maar wat doe je als er nog een drielandenpunt is waar behalve één land van het eerste drielandenpunt ook het land bijhoort dat je de vierde kleur had gegeven? (ook dan kun je hem wel goed inkleuren (het is immers al (op een niet zo elegante manier) bewezen dat het altijd met 4 of minder kleuren kan) maar dan gaat jouw werkwijze zoals je die hierboven gaf al niet meer op.
Dankzij jou heb ik een uur lang zitten nadenken en vlakken gemaakt, en ze genummerd van 1 tot 4 en er voor gezorgd dat niet 2 cijfers aan elkaar grensden! Héééél leerzaam.
Volgens mij zit er een beetje ruis in ons vermogen tot wederzijds begrijpen, ik vat je vraag niet. Teken zelf de situatie uit. Ik had eerst ook kleine probleempjes naarmate ik het moeilijker ging maken, maar dat kwam omdat ik me teveel op vorige kaarten baseerde. Dan zie je dat het ook anders kan. Alleen 1 deel mag je niet doen, enclaves maken van 4 landen, want dan kom je niet uit.

Wat is jouw bewijs dan?

REIE
Oud 21-10-2002, 10:02
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
REIE schreef:
Dankzij jou heb ik een uur lang zitten nadenken en vlakken gemaakt, en ze genummerd van 1 tot 4 en er voor gezorgd dat niet 2 cijfers aan elkaar grensden! Héééél leerzaam.
Volgens mij zit er een beetje ruis in ons vermogen tot wederzijds begrijpen, ik vat je vraag niet. Teken zelf de situatie uit. Ik had eerst ook kleine probleempjes naarmate ik het moeilijker ging maken, maar dat kwam omdat ik me teveel op vorige kaarten baseerde. Dan zie je dat het ook anders kan. Alleen 1 deel mag je niet doen, enclaves maken van 4 landen, want dan kom je niet uit.

Wat is jouw bewijs dan?

REIE
http://www.vssd.nl/hlf/PDFs/a005.pdf bevat hier interessante gegevens over; zowel een omschrijving van het probleem als een bewijs ervoor (voor 5 én voor 4 kleuren).
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 10:33
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
of er kan worden gesjoemeld met tijd
Oud 21-10-2002, 17:37
Roos
Roos is offline
Wat ik zou willen weten: hoe je een hersentransplantatie kan uitvoeren en wat er dan gebeurt, wat er aan die persoon verandert en of het kan werken.
Oud 21-10-2002, 19:40
REIE
REIE is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
http://www.vssd.nl/hlf/PDFs/a005.pdf bevat hier interessante gegevens over; zowel een omschrijving van het probleem als een bewijs ervoor (voor 5 én voor 4 kleuren).
Dat leek inderdaad op mijn krabbels Die 5-kleurenstelling hoort toch alleen bij die torustoestand? Dat is dan mijn punt over enclaves.

Teken maar eens een dikke I en een dikke J die aan elkaar grenzen bij de onderste punt. Boven het stuk waar de I en de J aan elkaar liggen kun je twee kleinere landjes maken:

II HH JJ
II HH JJ
II KK JJ
II KK JJ
IIIJJJJJ

4 verschillende landen en letters dus

MMMMMMMMM
MM II HH JJ MM
MM II HH JJ MM
MM II KK JJ MM
MM II KK JJ MM
MM IIIJJJJJ MM
MMMMMMMMM

Land M sluit ze nu in, en M is dus de 5de kleur. Als een ander land M insluit, of volgende aangrenzende landen, gebruik je gewoon de kleur(en) H I J K. Het kan altijd met 4, ik schuif gewoon de kleuren door.

REIE (kan niks uitleggen)
Oud 21-10-2002, 21:14
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
REIE schreef:
Dat leek inderdaad op mijn krabbels Die 5-kleurenstelling hoort toch alleen bij die torustoestand? Dat is dan mijn punt over enclaves.

Teken maar eens een dikke I en een dikke J die aan elkaar grenzen bij de onderste punt. Boven het stuk waar de I en de J aan elkaar liggen kun je twee kleinere landjes maken:

II HH JJ
II HH JJ
II KK JJ
II KK JJ
IIIJJJJJ

4 verschillende landen en letters dus

MMMMMMMMM
MM II HH JJ MM
MM II HH JJ MM
MM II KK JJ MM
MM II KK JJ MM
MM IIIJJJJJ MM
MMMMMMMMM

Land M sluit ze nu in, en M is dus de 5de kleur. Als een ander land M insluit, of volgende aangrenzende landen, gebruik je gewoon de kleur(en) H I J K. Het kan altijd met 4, ik schuif gewoon de kleuren door.

REIE (kan niks uitleggen)
Je hebt nog steeds gelijk, maar dit is nog steeds geen bewijs want weet je door dit plaatje nou zeker dat het ook geldt als je 25 drielandenpunten hebt die elkaar gedeeltelijk overlappen? nee, dan gaat het er ook van afhangen op welke manier ze elkaar overlappen met welke kleuren je moet gebruiken (dat je geen kaart met 5 landen kunt maken waar alles alles raakt zegt niet alles)

over enclaves: met enclaves dan wordt het maximale minimum n kleuren bij n landen; je kunt immers alle landen die niet aan elkaar grenzen enclaves geven waarmee je dat probleem oplost. bij het vierkleurenprobleem moet je daarom enclaves buiten beschouwing laten.

gegroet en succes,

Johan

Laatst gewijzigd op 21-10-2002 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:18
REIE
REIE is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Je hebt nog steeds gelijk, maar dit is nog steeds geen bewijs want weet je door dit plaatje nou zeker dat het ook geldt als je 25 drielandenpunten hebt die elkaar gedeeltelijk overlappen?

gegroet en succes,

Johan
Stop patronizing me! Enne, hoe overlappen punten elkaar? Bij een 5 landenpunt kom ik ook ff vast, grenzen ze nou met z'n alle aan elkaar of enkel aan de 2 buren? Je bent gemeen ... Maar bij normale landkaarten komen steeds weer kleuren vrij, dus gaat dat mooi met 4 kleurtjes.

REIE
Oud 23-10-2002, 17:29
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
REIE schreef:
Stop patronizing me! Enne, hoe overlappen punten elkaar? Bij een 5 landenpunt kom ik ook ff vast, grenzen ze nou met z'n alle aan elkaar of enkel aan de 2 buren? Je bent gemeen ... Maar bij normale landkaarten komen steeds weer kleuren vrij, dus gaat dat mooi met 4 kleurtjes.

REIE
met overlappende drielandenpunten bedoelde ik groepen van drie landen die een drielandenpunt laten bestaan waarvan de groepen onderling landen gemeenschappelijk hebben; tussen belgië, luxemburg en duitsland is bijvoorbeeld een drielandenpunt (als mijn topografische kennis nog up to date is), maar luxemburg maakt ook weer deel uit van een drielandenpunt met belgië en frankrijk. dan kun je niet meer zomaar met een simpel algoritme zeggen:"kijk ik geef alle drielanden punten kleur 1, 2 en 3" omdat een van die drie landen weleens kan grenzen aan alle drie de landen van een ander drielandenpunt en dus kleur 4 zou krijgen.

landen grenzen alleen aan elkaar als ze een stuk grens gemeenschappelijk hebben; een enkel punt is niet voldoende, dus voor een n-landenpunt met even aantal landen heb je minimaal 2 kleuren nodig; voor een oneven n wordt dat 3.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten