Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben ook ooit na zes weken met mijn studie gestopt, net als bij jou viel het ook ongelofelijk tegen, in dat opzicht zat ik dus wel een beetje in een vergelijkbare situatie. Ik ben de rest van dat jaar gaan werken, maar ik heb wel gezorgd dat ik genoeg tijd overhield om me te oriënteren op allerlei opleidingen. Ik wist toen al wel in wat voor richting ik het moest gaan zoeken, maar juist als je dat niet weet: vraag zo veel mogelijk brochures aan, bezoek open dagen, bel de opleidingen en vraag of je een dagje mee mag lopen (leerzaam en toch anders dan een open dag), leg contact met studenten die die studie al doen, vraag naar hun ervaringen.
Je hebt nu ruimschoots de tijd om je goed te oriënteren en na te denken over je keuze, neem die tijd en die gelegenheid ook. Niemand anders kan voor je beslissen, dus in dat opzicht kan niemand echt iets voor je doen (behalve ervaringen vertellen over de desbetreffende opleiding). Denk ook niet dat het raar is als je de keuze maakt om totaal iets anders te gaan doen dan wat je deed, je bent de eerste en de enige niet die dat doet. Dus neem je tijd en doe rustig aan. Denk ook niet dat dit een verloren jaar is, je bent nog jong genoeg en het is alleen maar goed dat je zelf ziet dat dit niet ging. =edit, sorry, je bent nog niet gestopt zie ik nu, verkeerd gelezen. Dat is dus wat ik wél heb gedaan. Werken en verder al mijn aandacht besteden aan het kiezen van de juiste studie. Voordelen: je verdient wat geld, je raakt geen jaar studiefinanciëring kwijt, je hebt meer tijd voor jezelf. Nadelen: het is wel meteen heel definitief. Succes! |
![]() |
|
![]() |
als je door gaat is er n risico dat je het jaar niet haalt (door gebrek aan motivatie en zo) en dat je een jaar studiebeurs weg gooit en misschien een schuld krijgt
zo ging het bij mn eerste studie dus... bij mn 2e ben ik meteen gestopt (na een maand) toen ik zag dat ik niet verder wilde - ik kon toen bij een studentpsycholoog een serieuze interessetest doen (er is veel rotzooi verkrijgbaar wat dat betreft) ik heb me toen een paar maanden actief kunnen orienteren, omdat ik werkte en helemaal geen studie aan mijn hoofd had.... nu heb ik een veel beter gevoel over mijn nieuwste opleiding - ik sta er 100% achter en ben veel gemotiveerder dat was mijn verhaal wat jouw situatie betreft: praat er iig met een decaan/mentor over, want zij hebben er verstand van en maken dit jaarlijks mee succes!!! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het heeft echt niet alléén maar voordelen om al te werken, hooguit het geld. Ik vond het veel leuker om weer te studeren. |
![]() |
|
![]() |
idd, ik vond het werken ook vreselijk, wetende dat ik ook kon studeren en verder komen
sommige mensen blijven wel in hun werk hangen vanwege de financiele onafhankelijkheid, maar het heeft ook zeker nadelen mijn probleem was juist dat ik in december al weer heel graag naar school wilde, maar dus nog n half jaar moest wachten |
![]() |
|
![]() |
Hmmmz..moeilijk..Tis supervelend als je het eigenlijk niet zo naar je zin hebt op je studie als dat je had verwacht, of als wat je uit je omgeving hoort.
Maar mijn advies is als volgt..ik zou proberen je eerste jaar af te maken, probeer je propedeuse te halen..Als je dit probeert heb je het voor jezelf niet opgegeven, je hebt het aangekeken, doorgezet en uiteindelijk je P gehaald..en misschien dat je ook beter kunt beoordelen na een jaar of je er echt mee wilt stoppen of dat het meer een tijdelijke bevlieging is doordat je ff niet lekker in je vel zit ofzo. Het eerste jaar is natuurlijk ook vaak algemeen, en kan misschien momenteel een beeld geven wat jou niet aanspreekt. Is ook vaak onmogelijk dat alles in de studie je aanspreekt volgens mij.. Misschien ook een idee om eens met een decaan/ leraar/ e.d. te praten, zij hebben dit soort dingen al vaker meegemaakt bij leerlingen en kunnen je vast een goed advies geven of even lekker met je praten zodat je alles wat beter kunt relativeren. Maar probeer voor jezelf te onderzoeken en op een rijtje te krijgen wat jij later wilt bereiken op ' carrierevlak'...en welke opleiding je daarvoor dus nodig hebt! Suc6 iig! |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #132 Pruts0r | 496 | 25-07-2008 16:56 | |
Algemene schoolzaken |
Kan dit zonder opleiding? Thanatios | 13 | 14-09-2007 08:15 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
"Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak. Gatara | 214 | 06-06-2007 19:33 | |
Psychologie |
Verhaal even kwijt Verwijderd | 3 | 08-06-2005 19:21 | |
Psychologie |
Problemen met mezelf, de wereld, studie en nog veel meer. SpaRood | 28 | 19-08-2004 02:11 | |
Drugs & Alcohol |
De serie Drugs en Drank in De gelderlander Isa | 3 | 20-03-2003 21:20 |