Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben gedoopt, heb mijn communie en vormsel gedaan, maar dat was omdat het 'moest', het 'hoorde'. Toen had ik er nog geen bezwaar tegen, nu vind ik het ook niet erg dat ik het heb gedaan, maar ik kan me echt niet vinden in religies. Het boeddhisme komt dan nog ongeveer het dichtst bij mijn gedachten in de buurt. Als ik in de kerk zit voor bijvoorbeeld een begrafenis, dan zit ik me echt af te vragen wat ik daar in hemelsnaam doe, omdat ik het echt onzin vind wat die man daar voor zit te vertellen. (Stiekem heb ik daar een nogal 'hard' verhaal over geschreven, maar dat doet er niet toe.) Eerst moest ik altijd mee naar de kerk met kerst, maar daar ben ik mee gestopt nadat die pasto(o)r zei dat de vijanden in de Eerste Wereldoorlog met kerst samen feest vierden om Jezus. Dat vond ik zo achterlijk
![]() ![]() Ik moet eerst iets zien voordat ik het geloof, bij alles, dus ook bij godsdienten. Ik weet niet echt waar ik nu in geloof, in de goedheid van de mens? Nah...
|
Ik geloof in iets naamloos, het is meer een mengelmoes (Morgan had daar nog een leuke anekdote tussen goden van wereldgodsdiensten over
![]() Ik heb wel bij een kerk gezeten samen met mn ouders, toen ik klein was maar op een gegeven moment zijn we daar uitgestapt. Beetje lang verhaal, maar het komt neer op niet welkom voelen in de 'gemeente'. Ik had dus op vroege leeftijd al een hekel aan de kerk. Sowieso, al die opgelegde truttigheid. Bah.
||
Citaat:
Dat willen we lezen! Dat willen we lezen! Dat willen we lezen! Dat willen we lezen! Dat willen we lezen! Dat willen we lezen! ![]()
|
ik ben niet gelovig, ben er ook totaal niet mee opgevoed. Ik ben er ook niet mee bezig ofso. Ik vind t geloof ook helemaal nix eigenlijk, alles staat geschreven in een boekje, hoe je zou moeten leven en bla bla, nee dat is nix voor mij, ik kan dat echt wel zelf bepalen. Ik heb eigenlijk best een redelijke afkeer voor de kerk, tenminste de katholieke dan. De Paus(lees: een man van 80 die niet eens kan praten) zal wel eventjes uitleggen hoe jij moet leven enzo en hoe dat God boven alles staat.
Dit heeft verder geen invloed op mijn lifestyle, ja alleen dat ik nooit naar de kerk ga. Ik heb verder geen problemen met mensen die wel geloven, moeten ze helemaal zelf weten, maar ik heb er geen behoefte aan, dus ze moeten me er niet mee gaan lastig vallen. er is natuurlijk wel een verschil in geloven; je kunt geloven in God en alles voor Hem en de kerk doen en alles volgens de bijbel doen zegmaar, maar je kunt natuurlijk ook geloven in God EN in jezelf, zonder dat de kerk en de bijbel daar een al te grote rol in spelen. dan vind ik dat laatste beter dan t eerste, maargoed dat moet ieder vor zich weten, zoals ik al zei ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() *duikt weg*
||
Citaat:
In tegenstelling tot veel mensen die met hun lifestyle laten zien hoe gelovig of ongelovig ze wel niet zijn, hou ik me er totaal niet mee bezig.
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
ik geloof niet in een god of in een schepper of in een een of ander persoon die ons lot bepaald. ik geloof in de natuur en in de wereld en in mezelf. en ik denk dat het de schuld van de mens is hoe het er nu aan toe gaat. veel oorlogen gaan om geloven en verschillen in cultuur en religie, en dat vind ik echt heel stom. de mens moet realiseren dat we met zn allen het zelfde soort wezen/dier zijn, en dat we elkaar moeten respecteren. we hoeven niet elkaars beste vrienden te zijn, maar als je een ander opvatting hebt over dingen dat je buurman, moet je er niet over gaan ruzien, maar er over gaan filoferen of gewoon je mond houden. jammer genoeg zijn die dingen niet mogelijk
wat een interessante praat
||
Citaat:
![]() Maar is misschien inderdaad een slecht voorbeeld. ![]() ![]() Wat ik gewoon bedoel is anti-religieuze uitingen via kleding en lifestyle in het algemeen.
|
Verwijderd
|
Ik ben zelf atheist. Geloof absoluut niet in een hoger iets..
M'n ouders zijn daarentegen wel christelijk, ik ben ook christelijk opgevoed (kerk, pc basisschool, bidden voor het eten etc etc). Ben opzich altijd al wel een denkertje geweest ofzo en ben behoorlijk lang bezig geweest om heel duidelijk voor mezelf te stellen hoe ik nou tegenover het geloof sta. negatief dus. Dat is opzich nog iets verder gegaan, ik ben fel anti religieus. (maar niet anti mensen die zelf religieus zijn (tot op zekere hoogte overigens)). Vooral anti-kerk... uiterlijk laat ik dat opzich niet merken.. (mjah, op een bad religion patch op m'n tas na misschien). Ik vind het echt heerlijk om met mensen te discussieren over religie. Juist het denken over religie heeft me denk ik veel geleerd.. ik ben heel erg (soms te ?) krtitisch tov alles wat me verteld word... [Eerst zien dan geloven, zei de blinde atheïst] |
![]() |
|
Mijn ouders zijn beide Rooms-Katholiek, en zo zijn wij ook opgevoed. Vroeger gingen we zelfs naar een katholieke basisschool; wij wisten niet beter, maar in plaats van kinderliedjes zongen wij vrolijk psalmen
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Er is een verschil tussen een geloof volgen, en je eigen geloof maken.
Heel veel mensen geloven in god, maar kunnen door 'brainwashing' vanaf hun jeugd gewoon simpelweg niet meer om simpele dingen heen denken. Het is gewoon : God bestaat en heeft alles gemaakt klaar. Als je teveel doorvraagt word het gewoon : ZO IS HET GEWOON. Je hebt ook mensen die de wereld om zich heen ontdekken, hun eigen geloof maken, avonturiers. Ikzelf ben niet gelovig zoals geloven in een god of het volgen van een religie. Maar ik ben allang overtuigd dat er een hogere 'kracht/dimensie/doel' is dan wat er hier op aarde gebeurd (net geshroomd) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben wel gedoopt, en ik hem mijn eerste communie gedaan, maar ik ben verder helemaal niet zo gelovig. Ik kom eigenlijk nooit in de kerk.
Natuurlijk mag iedereen van mij geloven wat hij/zij wil, maar ik geloof eigenlijk helemaal niet zo. Mijn ouders zijn ook niet echt gelovig. Ze komen net als ik nooit ik de kerk. Volgens mij geloven ze wel in God, maar vinden ze het niet nodig om iedere zondag naar de kerk te gaan. We zijn er thuis verder helemaal niet mee bezig. Ik zit wel op een katholieke school, en daar heb ik ook levensbeschouwing gehad, maar dat ging ook over andere geloven, en dus niet alleen over het Christendom. Zodoende heeft het geloof verder ook weing invloed op mijn lifestyle. |
![]() |
|
Weer een topic over het geloof.
Het blijft ook een leuk onderwerp heh. Ik geloof half in de aardse godin die bij de oude kelten hoorde. Want zij was wel oprecht en komt op mij een stuk geloofwaardiger over dan de christengod. Was het maar toen. ![]() Bytheway. Ik geloof er half in omdat ik haar nog nooit gezien heb ofzo. En als ik haar zou zien, dan denk ik dat ik waarschijnlijk te veel paddo's ofzo op heb. Dus half blijft voor mij half...
|
Verwijderd
|
Ik geloof dat ik straks moet eten...
[ontopic] Mijn papa en mama zijn zeer rooms katholiek. Als god ze zou zeggen dat ze mij moesten wegdoen, zouden ze dat volgens mij zo doen ![]() ![]() Ik geloof wel in een 'deel 2' van je leven, of dit nou in de hemel/hel mag geschiedde of als reincarnatie (hopelijk dit keer wat beter gelukt ![]() |
![]() |
|
Agnost, tot nu toe nog atheïst, en satanist.
Dat klinkt misschien vreemd, maar dat is het niet. Eerst even uitleg van wat het is, voor de mensen die dat niet weten.
Aangezien ik Agnost en Atheïst ben, is het laatste begrip van Satanist op mij van toepassing. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen mensen die geloven. Ieder zijn keus te geloven wat ze willen. Ik vind alleen dat de een de ander niet mag vertellen WAT of HOE te geloven, bijv. met de Bijbel, de Koran, of noem maar een sekte. Helpen hun draai te vinden is goed, maar een persoon in een keurslijf wringen vind ik fout, en dat doen veel geloven, veel kerken, veel sektes. Daarnaast ben ik tegen de hypocricie van kerken. Katholieke kerk: "Wij zijn een vredelievende godsdienst" Ja, zeker ![]() En dat vind ik er van...
|
Ik geloof dat het geloof een gedachte is, sommige mensen hebben steun aan die gedachte maar mij op dit moment niet. Ik geloof meer dat het allemaal om de mensen gaat. Het gaat niet om dat je 3x per dag bidt en God bedankt, het gaat erom hoe sociaal je bent en aardig etc.
dat zou je niet-gelovig/humanistisch kunnen noemen. Aangezien mijn ouders wel gelovig zijn, moet ik wel naar de kerk. ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bin Laden uit naam van Allah en Bush uit naam van god, wie is de regisseur dan? Alle geloven komen uiteindelijk toch op hetzelfde neer? Conclusie: onzin. En zo zijn er nog duizenden voorbeelden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête geloof onder jongeren bokbier | 27 | 20-04-2011 15:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |