Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2002, 15:01
prulleke
prulleke is offline
persoonlijke identiteit is sociaal bepaald. Sexe-specifieke identiteit is dus ook sociaal bepaald.

Mee eens? Waarom wel of niet? En wat maakt jou tot wie je bent?
Oud 21-10-2002, 10:30
prulleke
prulleke is offline
waardoor dan wel? Bepaal jij alles zelf, heeft de maatschappij geen enkele invloed op hoe jij je gedraagt, of hoe je over bepaalde dingen nadenkt?

Ik denk dat iedereen een eigen karakter heeft dat grotendeels wordt beinvloed dor jouw reactie op de buitenwereld.
Oud 21-10-2002, 14:33
Kriemoon
Kriemoon is offline
Zijn we er zolangzamer hand niet over eens dat een deel van je persoonlijkheid word aangeboren en een deel van je persoonlijkheid word aangeleerd?
Oud 21-10-2002, 23:05
Beta-ark
Beta-ark is offline
Je bent een product van je omgeving.Als Adolf Hitler in een voorbeeldig Nederlans boerengezinnetje in de jaren 80 was opgegroeid was hij nu misschien onderdirecteur van Philips.
Je ziet gewoon dat je gedrag van andere overneemt.Dat is trouwes al bewezen.ALLES wat je doet aap je na.
HEt is stom om toe te geven maar je hebt ALLES van een ander gezien.
Oud 22-10-2002, 00:46
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
prulleke schreef:
Sexe-specifieke identiteit is dus ook sociaal bepaald.
Die hormonen die zijn ook helemaal sociaal bepaalt.
Bij dieren zie je ook duidelijke verschillen tussen het gedrag van een mannetje en een vrouwtje terwijl die totaal geen sociaal besef hebben. Bovendien hebben dieren ook allemaal een eigen identiteit al is die niet zo expliciet als bij mensen.
Oud 22-10-2002, 06:59
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik weet dat inderdaad van overnemen maar volgens mij kan je zelf ook dingen bedenken en toepassen...

Ik weet het niet zeker... maar ik ben erg uniek zegmaar, en de eigenschappen die ik heb kan ik niet terugvinden in mensen die ik ken/heb gekend.
Note dat dit enige beargumentering voor stelling hierboven is, maar het is enige manier waarop ik dit kan verklaren. Ik heb ook in 1e keer 1e klas een enorme ommekeer gemaakt waar ik in eerste instantie zowat tegenbeeld was van wat ik daarvoor was (gebeurde vrij snel nadat ik over zelfmoord begon te denken... nu kan ik me niet voorstellen dat iemand dat zou doen - laat staan het zelf doen)
Oud 22-10-2002, 07:37
NecroDopey
NecroDopey is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Ik weet dat inderdaad van overnemen maar volgens mij kan je zelf ook dingen bedenken en toepassen...

Ik weet het niet zeker... maar ik ben erg uniek zegmaar, en de eigenschappen die ik heb kan ik niet terugvinden in mensen die ik ken/heb gekend.
Note dat dit enige beargumentering voor stelling hierboven is, maar het is enige manier waarop ik dit kan verklaren. Ik heb ook in 1e keer 1e klas een enorme ommekeer gemaakt waar ik in eerste instantie zowat tegenbeeld was van wat ik daarvoor was (gebeurde vrij snel nadat ik over zelfmoord begon te denken... nu kan ik me niet voorstellen dat iemand dat zou doen - laat staan het zelf doen)
Kortzichtige instelling om jezelf als uniek te zien. Het enige unieke dat je bezit is je uiterlijk. Ieder gedachtengoed, iedere ervaring en ieder gevoel/emotie dat je meemaakt is al door anderen meegemaakt.
Natuurlijk kun je hier tegenin werpen dat het moment van zijn per sersoon verschillend is, maar dan zou je ieder M&M snoepje ook als uniek moeten zien..
Oud 22-10-2002, 10:57
prulleke
prulleke is offline
hoezo is het kortsixhtig om te denken dat je uniek bent? Ik denk namelijk dat ieder mens zichzelf als uniek ziet. Ook al aap je misschien alles na, je bent al uniek om de dingen die je kiest na te apen.

Bovendien ziet ieder mens zich als het middenpunt van de samenleving, wat we egoisme noemen. En nee, dit heeft geen negatief bedoelde ondertoon. Ieder mens handelt enkel uit eigenbelang. Maar dit is weer ene geheel andere discussie....
Oud 22-10-2002, 14:46
Kriemoon
Kriemoon is offline
Je gedrag word niet alleen bepaalt door je omgeving [LEES NIET!] Want als je dingen alleen zult na-apen zou volgens die theorie een hond vanaf ze geboorte bij mensen ook menselijk gedrag tonen, nou not! Die hersens werken wel ff wat anders dan de onze. Het eerste beetje karakter dat je krijgt krijg je vanaf je geboorte en ontwikkeld zich dan.

En adolf hitler is nogal een stom voorbeeld, die is namelijk ook in een keurig gezinnetje geboren, maar daar gaat het ff niet om.

En dat je alles na-aapt klopt ook niet. Wel een hoop. En dat je uniek bent is zeker waar want iets dat uniek is is geen tweede van (goh) en ikzelf ben nog geen mensen tegengekomen die precies hetzelfde zijn of ook maar opelkaar lijken (tweelingen dan maar die hebben toch altijd een eigen karakter)

duz een deel is aangeboren en een deel is aangeleerd en dat verzin ik zelf niet maar das wetenschappelijk bewezen.
Oud 22-10-2002, 18:18
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
NecroDopey schreef:
Kortzichtige instelling om jezelf als uniek te zien. Het enige unieke dat je bezit is je uiterlijk. Ieder gedachtengoed, iedere ervaring en ieder gevoel/emotie dat je meemaakt is al door anderen meegemaakt.
Natuurlijk kun je hier tegenin werpen dat het moment van zijn per sersoon verschillend is, maar dan zou je ieder M&M snoepje ook als uniek moeten zien..
Het eerste dat je zegt is gewoon complete onzin. Als alles al bedacht en beleefd zou zijn, dan zouden we vanaf het ontstaan van de mensheid al in een volledig technologische samenleving hebben gewoont.

Bovendien is ieder M&Metje ook uniek. De mens wordt toch ook gevormt door de omstandigheden? Waarom M&M's dan niet...
Oud 23-10-2002, 06:44
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
NecroDopey schreef:
Ik bedoel dus dat ik mijn denkwijzen totnutoe in vrijwel niemand ben tegengekomen en veel mensen keuren ze eigenlijk ook af.

Ik weet dus vrij zeker dat ik ze niet van iemand heb overgenomen.
Oud 23-10-2002, 09:34
prulleke
prulleke is offline
en sexe-specifiek identiteit?

Bepalen enkel het aantal hormonen hoe je eruit ziet? Ik bedoel lichamelijk is dat niet te vermijden, teveel vrouwelijk hormoon bij een man leidt tot borstvorming of een hoge stem, en teveel mannelikjk hormoon tot overmatige haar grotei en een lagere stem enz. Kleding zorgt ervoor dat we ons kunnen profileren zoals we ons voelen. Vrouwen in een broek, mannen in een rok en ga zo maar door. Maar bepaalt je omgeving hoe jij hier uiting aan geeft of is dit een biologisch proces?
Oud 01-11-2002, 11:56
marijn
marijn is offline
Citaat:
NecroDopey schreef:
vind jij maar eens twee m&m's die exact t zelfde zijn. dat kan ook niet.
Oud 01-11-2002, 18:58
AnOukj3
AnOukj3 is offline
Citaat:
Tsasil schreef:
Het eerste dat je zegt is gewoon complete onzin. Als alles al bedacht en beleefd zou zijn, dan zouden we vanaf het ontstaan van de mensheid al in een volledig technologische samenleving hebben gewoont.

Bovendien is ieder M&Metje ook uniek. De mens wordt toch ook gevormt door de omstandigheden? Waarom M&M's dan niet...
Jamaar... Juist DIE combinatie van gedachten en belevenissen maakt je toch uniek. Ieder mens is uniek, en dan heb ik het niet alleen over uiterlijk. Tuurlijk, alles wat jij denkt, zal vast ook al wel eens door iemand anders bedacht zijn. Maar die combinatie van dingen die jij bedenkt en meemaakt, die zorgt ervoor dat je toch uniek bent.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 20:25
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
Ik ben het wel behoorlijk eens met (ik ben zijn naam vergeten)... die meneer die zei:

de mens wordt bepaald door:

RACE --> je zou iemand totaal anders zijn moest je als chinees geboren zijn (en daar was 20% kans toe !!)

MILIEU --> iemand uit de 'adel' is anders dan iemand uit een arbeidersgezin...

TEMPS --> nu leven we in een 'vrije' tijd, een eigen mening moet, en onorigineel zijn mag niet...

Dat je als persoon uniek bent, is eigenlijk een romantische gedachte, die mooi is om in te geloven. Maar die eigenlijk niet 100% klopt...

De mens is een mimetisch wezen, en dat gaat zelf tot in het verre toe.

Ik wil een object omdat een ander het wil.

Dat is het zeer, zelfs te bondig uitgelegd...

Wie meer uitleg wil, vraag gerust.
Reageren

Regels voor berichten