Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2002, 16:33
Snippie
Snippie is offline
Vind je het erg als ik even moet huilen?
Om alles wat me is aangedaan,
en wat mis is gegaan?
Ik heb namelijk geen plek om te schuilen,
en moet daarom even bij jou uithuilen.

Vind je het erg als ik mezelf niet meer ben?
Niet degene zoals jij me dagelijks kent.
Ik moet je bekennen zo ben ik nou eenmaal niet,
geen blij meisje maar één met veel verdriet.

Vind je het erg om mij zo te zien?
In alle ellende,
als een stuk verdriet?
Dan kan ik je vertellen dat ik het nog steeds ben,
ook al is dat anders dan dat jij mij kent.

Vind je het erg als ik het even niet zie zitten?
Alle pijn en verdriet opgekropt als een groot stuk prop.
Ik krijg het er niet uit,
ik heb te lang gezwegen.
Je zou het nu eruit moeten zetten om mij er uiteindelijk
weer overheen te zetten.

Vind je het erg als ik dit van je vraag?
Het is een grote opdracht,
en ook een beetje vaag.
Ik zal je nu eindelijk vertellen wat ik met dit alles bedoel.
Ik wil begrepen worden dat is mijn enige doel!

Ps: Dit gedicht heb ik van mijn eigen site af www.cu2.nl/gedichtenpage. Hierop staan gedichten over depressie, over hoe ik me voel. Er is ook een link voor als je depressief bent www.cu2.nl/link-depressie
Oud 21-10-2002, 16:39
Anne
Anne is offline
Ik vind het gedicht eigenlijk 'één van de velen'. Voor jou is het vast heel persoonlijk, maar voor de lezer (moi in dit geval) niet.
Ik vind de herhaling met vind je het erg trouwens wel mooi. Maar het gedicht is net iets te lang en het metrum klopt ook niet helemaal (vind ik dus).
Verder ga ik geen commentaar meer geven; het is namelijk ook heel goed om van je af te schrijven!
Oud 21-10-2002, 16:43
Snippie
Snippie is offline
Hoi Anneee,

Tja dat is de bedoeling ook dat anderen er herkenning in zoeken. Veel mensen voelen zich zo. Wat is er mis met het metrum?
Ik ben benieuwd wat je reactie is.
Oud 21-10-2002, 16:50
Anne
Anne is offline
Citaat:
Snippie schreef:
Hoi Anneee,

Tja dat is de bedoeling ook dat anderen er herkenning in zoeken. Veel mensen voelen zich zo. Wat is er mis met het metrum?
Ik ben benieuwd wat je reactie is.
Hmm... nu ik het nog eens (min of meer hardop) lees, valt het metrum toch wel mee, op één uitzondering na: Je zou het nu eruit moeten zetten om mij er uiteindelijk weer overheen te zetten. (4e strofe) Ik lees in een bepaald ritme, maar deze zin past niet in dat ritme, die springt er uit en dat maakt het voor mij een stuk minder mooi.
Misschien dat je zou kunnen proberen om het aantal lettergrepen per regel eens te tellen en er dan voor te zorgen dat dit per strofe overeen komt. Dat scheelt heel veel, maakt de zinnen misschien iets korter of langer, maar alles staat dan wel in een metrum.
Nog een andere tip: probeer eens wat originelere woorden te gebruiken. Woorden die een lezer aanspreken, die uit het gedicht springen. Nu heb je hele normale woorden en normale zinnen, die je ook gewoon in een gesprek hoort. Wil je het wat meer poëtischer maken, zou je dat eens kunnen proberen. (bekijk als voorbeeld eens wat andere gedichten op dit forum, het zou best kunnen helpen )
O ja: mocht je alleen reacties op de inhoud van het gedicht willen hebben (en dus niet de soort reacties die ik nu geef), dan kan ik het gedicht naar psychologie verplaatsen, daar krijg je alleen reacties op de inhoud.
Oud 21-10-2002, 16:53
murwari
murwari is offline
Ik denk dat ik graag zou willen dat een bepaald persoon de eerste drie strofes zou lezen. Vanuit mijn persoon gezien dan want ik herken uit die delen wel wat. Ik vind het wel duidelijk verwoord. Ik denk daarom ook dat het je echt oplucht (? is het zo) er zo over te kunnen schrijven. En dat is fijn .

Over het gedicht zelf: Ik denk dat het ritme niet echt volledig klopt. Je springt ook over naar verschillende rijm-structuren (Ik noem het maar even zo.) Ik vind een gedicht meestel het mooist als het niet rijmt of een vaste structuur qua rijm heeft. Het gedicht is zoals gezegd voor sommige lezers wel "een van de zovele". Het bijzondere komt er volgens mij niet uit. Sommige delen zoals de snelle herhaling van zetten in de voorlaatste strofe vind ik niet zo mooi.

Wat me verder gewoon opviel was:
als een groot stuk prop
Dit lijkt me niet kloppen . Beter zou zijn (denk ik) een grote prop.

Vind je het erg?
Dat dit idd heel erg mooi wordt gebruikt als herhaling

Btw als reactie op de inhoud van het gedicht eerder de bedoeling was, moet je deze misschien verplaatsen naar psychologie
Oud 21-10-2002, 18:08
iamre18
iamre18 is offline
Ja, zoals murwari(cool dat je formbaas bent) zegt, de strucruur, het ritme is af en toe nie echt kloppend, tis ook niet echt vernieuwend geschreven, maar't gaat hier ook meer om t gevoel te uiten(als ik t goed lees)., maar keep writing!
Reageren

Regels voor berichten