Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2002, 21:26
Sanneke16
Sanneke16 is offline
hey,

ik hoop dat jullie mij willen helpen, ik moet namelijk een mondeling voordracht nederlands houden en het onderwerp is of mensen anders tegen moslims aan zijn gaan kijken na 11 september 2001.
daarom wil ik jullie vragen:
Zijn jullie anders tegen moslims aan gaan kijken na de aanslagen van elf sep.?

tnx!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2002, 21:31
Boogie
Boogie is offline
Neen. Argumenten? Neen.
Oud 23-10-2002, 21:33
Verwijderd
Nee. Argumenten: de moslims hier in Nederland hebben niks te maken gehad met of vermoedden iets van de aanslagen van 11 september, dus ga ik hen dat ook niet aanrekenen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 21:34
Joostje
Joostje is offline
nee
Oud 24-10-2002, 14:31
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Nee, zijn ze zich verschillend gaan gedragen dan?
Oud 24-10-2002, 20:18
importbelg
importbelg is offline
zou het erg hypocriet vinden als je nu ineens anders tegen moslims hier aan zou kijken dan ervoor...
als een chinees een aanslag pleegt in de VS (of waar dan ook) ga je toch ook niet argwanend bij de plaatselijke loempiakoning naar binnen loeren????
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:51
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Joostje schreef:
nee
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 21:27
Verwijderd
Nope.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 14:05
Verwijderd
nee, t werd alleen makkelijker om mijn mening in het openbaar te verkondigen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 16:01
Sanneke16
Sanneke16 is offline
jullie zeggen allemaal dat jullie niet anders tegen moslims zijn aankijken maar het blijkt de laatste tijd dat er veel Al Qaeda leden ook in Nederland gevestigd zitten, dit moet toch een effect hebben op jullie mening of niet?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 17:25
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Nee.

Klote stelling, sorry hoor.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 17:48
Nate
Nate is offline
Ik ga vanaf nu maar gewoon doen alsof de woorden 'moslim', 'allochtoon', 'buitenlander', etc. niet meer bestaan.

Moslim, wat is dat? Kun je dat eten?
Oud 25-10-2002, 17:52
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Sanneke16 schreef:
jullie zeggen allemaal dat jullie niet anders tegen moslims zijn aankijken maar het blijkt de laatste tijd dat er veel Al Qaeda leden ook in Nederland gevestigd zitten, dit moet toch een effect hebben op jullie mening of niet?
ik ken ze niet, jij wel dan?
Oud 25-10-2002, 18:35
Demeter
Demeter is offline
Citaat:
Sanneke16 schreef:
hey,

ik hoop dat jullie mij willen helpen, ik moet namelijk een mondeling voordracht nederlands houden en het onderwerp is of mensen anders tegen moslims aan zijn gaan kijken na 11 september 2001.
daarom wil ik jullie vragen:
Zijn jullie anders tegen moslims aan gaan kijken na de aanslagen van elf sep.?

tnx!
Er wordt wel degelijk anders tegen moslims aangekeken. Je hoeft de krant er maar op te slaan en je ziet de woorden moslim, islam, etc. staan. Tuurlijk voor 11 september stond er ook het een en ander over de Islam en de moslims maar na 11 september heeft dit toch een negatieve klank gekregen. Er word WEL anders tegen mensen aangekeken. Het is makkelijk om te doen alsof dit niet gebeurd... maar het gebeurd wel!
Om het dicht bij huis te houden: Kijk maar naar de hoeveelheid topics over de Islam na 11 september. Voor 11 september 2001 was dit echt niet het geval. Ja, er waren wat topics.. maar niet zoveel als NU!
Het is natuurlijk logisch dat mensen het over de Islam hebben, aangezien de WTC-aanslagen worden toegeschreven aan een "Islamitische" (----» de Islam is trouwens niet een voorstander van geweld, maar dit terzijde) terreurbeweging. Maar dat er opeens zoveel en ook zo negatief erover wordt gepraat.. Misschien heeft de media er wel wat mee te maken, zij zijn onze bron voor het nieuws... en de manier WAAROP zij het nieuws brengen beïnvloed onze beeldvorming..
En aangezien de media de Islam en de 'allochtonen' steeds zwartmaakt, is het logisch dat de mensen negatief gaan denken
-x-
Oud 25-10-2002, 23:26
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Demeter schreef:

En aangezien de media de Islam en de 'allochtonen' steeds zwartmaakt, is het logisch dat de mensen negatief gaan denken
Netwerk gezien? Het zijn toch echt de allochtonen die zichzelf 'zwartmaken'.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 23:43
Stainleszs
Stainleszs is offline
Neej dat niet, von het alleen zeer hinerlijk om tehoren dat alle allochtonen het helemaal fantastisch vonden wat er was gebeurd, en dat ik hier elke dag in discusie met ze overging, zowel de KUT marokkanen, de goie marokkanen ( als er dan termen als goeie en slechte zijn, maar ff voor de contekst) en zelf me echte vrienden ( chinezen, pakistanen) ze vonden het allemaal vet en koewl wat er gebeurd was. En daar kots ik van...
Oud 26-10-2002, 14:21
MissCzechMeOut
Citaat:
Chimera schreef:
Dus omdat die ouders zo denken, zijn ze ineens allemaal zo, kom op zeg....
Oud 29-10-2002, 13:35
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Nee. Argumenten: de moslims hier in Nederland hebben niks te maken gehad met of vermoedden iets van de aanslagen van 11 september, dus ga ik hen dat ook niet aanrekenen.
precies.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 13:37
BARON
BARON is offline
Citaat:
nare man schreef:
ze waren het er wel mee eens...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 13:39
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef:
ze waren het er wel mee eens...
Er zijn ook genoeg anti-Amerikanisten geweest die niet moslim waren en het eigenlijk wel goed vonden dat de VS op hun kloten kregen... dus?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 13:50
BARON
BARON is offline
Citaat:
Milk schreef:
Er zijn ook genoeg anti-Amerikanisten geweest die niet moslim waren en het eigenlijk wel goed vonden dat de VS op hun kloten kregen... dus?
die malloten heb je altijd, het zijn dezelfde die ook voor Rusland waren toen het nog communistisch was en nu zijn ze b.v weer tegen Rusland vanwege de kwestie Tjetjenie (hele hypocriete figuren dus)

Het gaat hier dus om de moslims, en niet om de linkse intelectuelen

verder hebben die linkse anti-amerikanisten niet de bedoeling om amerika inclusief het westen te vernietigen; de islam daarentegen wel.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 17:06
Outsider
Outsider is offline
Nee, ik ben niet anders over moslims gaan denken. 11 september en de moslims in Nederland staan voor mij los van elkaar. Gelukkig denken veel mensen er zo over.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 17:54
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
BARON schreef:
die malloten heb je altijd, het zijn dezelfde die ook voor Rusland waren toen het nog communistisch was

nup

[b] en nu zijn ze b.v weer tegen Rusland vanwege de kwestie Tjetjenie (hele hypocriete figuren dus)[b/]

Inderdaad is het heel hypocriet om tegen twee verschillende dingen te zijn

Het gaat hier dus om de moslims, en niet om de linkse intelectuelen

want

verder hebben die linkse anti-amerikanisten niet de bedoeling om amerika inclusief het westen te vernietigen; de islam daarentegen wel.
niet
Oud 30-10-2002, 11:10
Tox
Tox is offline
Citaat:
Sanneke16 schreef:
Nou ben over het algemeen niet anders over moslims gaan denken, maar toen ik een marrokaan op 11 sept dit jaar een t-shirt met Osama Bin Laden er op zag dragen, dacht ik wel ff flikker toch lekker op na je eigen land.
Oud 30-10-2002, 13:57
Casado
Casado is offline
[QUOTE]
--------------------------------------------------------------------------------
Chimera schreef:
--------------------------------------------------------------------------------
ah jah onzin, al die nederlanders die eromheen stonden deden niets, hun hebben het goedgekeurd door niet in te grijpen, hun moeten kritiek over hun heen krijgen

niet die ouders die gewoon produkten zijn van het falen van het nedelandse interegratiesysteem
hun zeiden alleen dat hun zoon rustig is maar als je hem aanraakt maakt hij je dood, en het was ook niet die je jongen ze bedoeling om hem dood te slaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2002, 14:09
Verwijderd
[QUOTE]Casado schreef:
Citaat:
ah jah onzin, al die nederlanders die eromheen stonden deden niets, hun hebben het goedgekeurd door niet in te grijpen, hun moeten kritiek over hun heen krijgen

Grijp je in, dan krijg je helaas dit soort situaties:
AH-personeel vervolgd voor geweld tegen gewapende dief

Uitgegeven: 29 oktober 2002 10:57
Laatst gewijzigd: 29 oktober 2002 10:57

AMSTERDAM - Twee medewerkers van een Albert Heijn-vestiging in Amsterdam worden vervolgd omdat ze geweld hebben gebruikt tegen een winkeldief. Volgens een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam gebruikten de twee 'excessief geweld' nadat ze de winkeldief hadden weten aan te houden.

De winkeldief had het Albert Heijn-filiaal aan de Tweede van Swindenstraat in Amsterdam overvallen en had de caissière onder bedreiging met een wapen geld afhandig gemaakt.

De twee personeelsleden zetten daarop buiten de achtervolging in en overmeesterden de verdachte. "Het gaat erom dat de twee na die aanhouding geweld hebben gebruikt, geweld dat dus niet nodig was om die man te overmeesteren. Terwijl ze al wachten op de politie, is geweld gebruikt", verklaart de OM-woordvoerster.

Omdat de winkeldief bij de mishandeling letsel opliep, kunnen de twee AH-personeelsleden een maximumstraf van zes jaar cel krijgen. Hun slachtoffer wordt verdacht van diefstal met geweld.

Citaat:
niet die ouders die gewoon produkten zijn van het falen van het nedelandse interegratiesysteem
hun zeiden alleen dat hun zoon rustig is maar als je hem aanraakt maakt hij je dood, en het was ook niet die je jongen ze bedoeling om hem dood te slaan.
en over die ouders wil ik het eigenlijk niet eens hebben...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 15:07
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Casado schreef:

Zie hier, een goed voorbeeld van het falen van het "nederlandse interegratiesysteem" (sic).

Dus nu is het de schuld van Nederlanders dat een Marokkaanse jongen een jongen van 22 doodmept. What's next, wij zijn verantwoordelijk voor de storm van zondag?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 16:47
Beta-ark
Beta-ark is offline
Ik wel, alle allochtonen van mij leeftijd die ik ken vonden de aanslagen geweldig.En de leraren durfde NIETS te zeggen!
Oud 31-10-2002, 07:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Beta-ark schreef:
Ik wel, alle allochtonen van mij leeftijd die ik ken vonden de aanslagen geweldig.En de leraren durfde NIETS te zeggen!
Een paar allochtone meiden in de klas van m'n vriendin vorig jaar (1e jaars Rechten nota bene) vonden het ook prachtig, stelletje sicko's.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 08:49
BARON
BARON is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Een paar allochtone meiden in de klas van m'n vriendin vorig jaar (1e jaars Rechten nota bene) vonden het ook prachtig, stelletje sicko's.
bewijst weer eens mijn gelijk, Joostje
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 08:54
Joostje
Joostje is offline
met elk schip komen wel een paar ratten mee (ofzo)
Oud 31-10-2002, 09:05
Outsider
Outsider is offline
Citaat:

Beta ark schreef:
Ik wel, alle allochtonen van mij leeftijd die ik ken vonden de aanslagen geweldig.En de leraren durfde NIETS te zeggen
!
Er zijn ook wel Nederlanders die de aanslagen geweldig vonden en er zijn ZAT allochtonen die de aanslagen afschuwelijk vonden.
Dit wat je schrijft is het beeld wat de media graag wilt geven.
Ik ken ook veel allochtonen (en ben allochtoon). Degene die de aanslagen "geweldig" vonden zullen dat nooit zo hebben gezegd. Misschien dat we dit zagen aankomen of dat het Amerika zijn eigen schuld is. Met andere woorden: We hebben onze mening erover genuanceerd!

Citaat:
Tox schreef:
Nou ben over het algemeen niet anders over moslims gaan denken, maar toen ik een marrokaan op 11 sept dit jaar een t-shirt met Osama Bin Laden er op zag dragen, dacht ik wel ff flikker toch lekker op na je eigen land.
En als een Nederlander een shirt met Osama Bin Laden draagt? Sturen we die dan ook naar Marroko?

En so what als de Al Qaeda hier it. Die gasten zitten in elk land van de wereld. Je moet niet alles met alles in verband brengen, daar heeft niemand wat aan.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 09:16
BARON
BARON is offline
Citaat:
free schreef:
Er zijn ook wel Nederlanders die de aanslagen geweldig vonden en er zijn ZAT allochtonen die de aanslagen afschuwelijk vonden.
Ik ken ook veel allochtonen (en ben allochtoon). Degene die de aanslagen "geweldig" vonden zullen dat nooit zo hebben gezegd. Misschien dat we dit zagen aankomen of dat het Amerika zijn eigen schuld is. Met andere woorden: We hebben onze mening erover genuanceerd!
welke nederlanders? ik ken ze niet en blijkbaar niemand op dit forum. Ik heb indertijd een uitzending van rondom 10 gezien, en dat waren zogenaamd 'ontwikkelde' moslims, toch waren ze allemaal blij met die aanslagen op Hafid Bouazza na. Blijkbaar is dat de enige 'ontwikkelde' moslim in dit land. En kom alsjeblieft niet met het argument dat de media jullie zwartmaken; dat doen jullie zelf al!

En als een Nederlander een shirt met Osama Bin Laden draagt? Sturen we die dan ook naar Marroko?

En so what als de Al Qaeda hier it. Die gasten zitten in elk land van de wereld. Je moet niet alles met alles in verband brengen, daar heeft niemand wat aan.
[/QUOTE]

Nederland is van de Nederlanders, en dat betekent dat je je als gast hebt te gedragen, dus niet met osama t-shirts rond gaat lopen. Als jij een logee hebt laat je hem jou toch ook niet beledigen? En verder heeft Al Quaeda hier niets te zoeken, we hebben toch ook geen IRA in Arabie zitten? Dus aanhangers van A.Q kunnen beter ophoepelen naar waar ze ook vandaan komen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 09:42
$dollarchick$
$dollarchick$ is offline
haha sommige mensen zijn echt para..

Ey ik ga eerlijk vertellen wat ik van 11 september vind..
De dood van alle onschulldige mensen vind ik echt vreselijk,
RIP VOOR ALLE SLACHTOFFERS EN RESPECT VOOR NAASTEN!!
maar ik vind het wel goed voor de ego van Amerika.. damn
dat land rulezz tha world.. bombardeerd en terroriseerd de halve wereld, verkoopt wapens aan alle landen .. Amerika moet een
beetje dimmen.. Met deze aanslag hebben ze misschien door
dat ze NIET tha master zijn .. snapt iemand dit..?

nix met moslims tegen de westerse wereld te maken..
ik ben moslims leef in een westerse wereld .. gaat wel oke..
Oud 31-10-2002, 11:50
shiver inside
shiver inside is offline
Nee, Moslims in Nederland hebben niks te maken met aanslagen van terroristen.
Maar het is nou ook niet zo dat ik ze aardiger ben gaan vinden, het is voor mij gewoon een totaal andere cultuur. De meeste Moslims zijn nou niet echt geweldig geintegreerd in de Nederlandse samenleving, wat een positievere instelling tot deze bevolkingsgroep niet echt bevorderd.
Ik spreek hier dus niet over alle Moslims, ik ken ook positievere situaties / gezinnen.
Oud 31-10-2002, 11:59
MissCzechMeOut
Citaat:
$dollarchick$ schreef:
haha sommige mensen zijn echt para..

Ey ik ga eerlijk vertellen wat ik van 11 september vind..
De dood van alle onschulldige mensen vind ik echt vreselijk,
RIP VOOR ALLE SLACHTOFFERS EN RESPECT VOOR NAASTEN!!
maar ik vind het wel goed voor de ego van Amerika.. damn
dat land rulezz tha world.. bombardeerd en terroriseerd de halve wereld, verkoopt wapens aan alle landen .. Amerika moet een
beetje dimmen.. Met deze aanslag hebben ze misschien door
dat ze NIET tha master zijn .. snapt iemand dit..?

nix met moslims tegen de westerse wereld te maken..
ik ben moslims leef in een westerse wereld .. gaat wel oke..
Ja heb je wel gelijk in vind ik, ben het er wel mee eens, ik ben zelf ook niet pro amerikaans vind het ook vreselijk voor slachtoffers en na bestaanden, maar amerika is wel wakker geschud.
Oud 31-10-2002, 12:08
$dollarchick$
$dollarchick$ is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ja heb je wel gelijk in vind ik, ben het er wel mee eens, ik ben zelf ook niet pro amerikaans vind het ook vreselijk voor slachtoffers en na bestaanden, maar amerika is wel wakker geschud.
aight wij begrijpen elkaar
Oud 31-10-2002, 13:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ah, en dat is dus positief? Het is jammer van al die dooien, maar de VS is mooi wakker geschud?

Ten eerste: De mensen die hierdoor getroffen zijn, zijn NIET de mensen die de politiek maken.

Ten tweede: De VS heeft nu alleen maar een vrijkaart gekregen alles wat ook maar enigzins naar terrorisme ruikt plat te bombarderen.

Onschuldige mensen opblazen, of ze nu joods, moslim of amerikaan zijn, is HOE DAN OOK VERWERPELIJK. Als je dergelijke dingen gaat goedkeuren simpelweg omdat je het met bepaalde mensen niet eens bent, dan ben je IMHO niks beter dan de eerste de beste terrorist.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 13:44
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
Chimera schreef:
@Chimera
Allochtonen zijn mensen die elders vandaan komen.
Allochtoon en moslim is niet hetzelfde.
Mijn vader is buitenlands, wat mij officieel ook een allochtoon maakt. Maar ik ben geen moslim.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 13:45
RuffThugg
RuffThugg is offline
Ik begrijp zoiezo niet hoe mensen kunnen zeggen van "die allochtoon" "die buitenlander".
Hoe kun je dat zien, weet jij welk paspoort die persoon in z'n zak heeft? Of wie zijn (groot)ouders zijn en welk paspoort zij hebben?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 13:53
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
Casado schreef:

Iedereen die er omheen stond had moeten ingrijpen, dit gaat buiten ras om. Dit gaat om deze maatschappij die steeds harder wordt, denk aan je kinderen in de toekomst die hier zullen moeten leven ipv in ras en cultuur.

Integratie bestaat al zo lang, waarom kon m'n opa wel integreren en deze mensen niet? En zo kan ik nog veel meer voorbeelden geven van mensen die zoner enige hulp hier geintegreerd zijn. Echt bullshit vind ik dat, ze helpen ons niet dus kunnen we niet integreren, waar een wil is is een weg.

Is het een reden om iemand te doden als ik eem aanraak, dan kan iedereen wel een paar mensen per week nermaaien. En als je met een helm op iemand z'n hoofd slaat en dan doorgaat als de persoon op de grond ligt wil je em ecvht wel dood slaan, en niet aalleen maar een blauwoog en een bloedneus.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 13:55
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
Beta-ark schreef:
Daar ben je als leraar zelf bij, dan kies je er toch zelf voor om niks te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 13:58
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
free schreef:

Zeker moet je alles met elkaar in verband brengen, al quaeda blijft dezelfde beweging.
Een beweging die de islam alleen maar gebruikt om hun haat te kunnen prediken, en maar overal politieke spelletjes spelen onder het mom van geloof.
Het geeft de islam een slechte naam.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 15:20
MissCzechMeOut
Citaat:
Chimera schreef:
Ah, en dat is dus positief? Het is jammer van al die dooien, maar de VS is mooi wakker geschud?

Ten eerste: De mensen die hierdoor getroffen zijn, zijn NIET de mensen die de politiek maken.

Ten tweede: De VS heeft nu alleen maar een vrijkaart gekregen alles wat ook maar enigzins naar terrorisme ruikt plat te bombarderen.

Onschuldige mensen opblazen, of ze nu joods, moslim of amerikaan zijn, is HOE DAN OOK VERWERPELIJK. Als je dergelijke dingen gaat goedkeuren simpelweg omdat je het met bepaalde mensen niet eens bent, dan ben je IMHO niks beter dan de eerste de beste terrorist.
Je begrijpt het verkeerd ik zeg toch dat ik het erg vind voor die onschuldige mensen, ze hadden het ook op een andere manier kunnen doen.

Maar wat denk je van al die onschuldige doden die door de amerikanen vallen?
Omdat hun zich met alles en iedere oorlog bemoeien, is dat soms minder erg?
Oud 31-10-2002, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Tox schreef:
Hallo, in een OOR van laatst stonden Rob Muntz met zijn compaan met zo'n shirt.. dus... tis gewoon provocerend bedoeld.. stom, maar provocerend.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 07:41
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:

Maar wat denk je van al die onschuldige doden die door de amerikanen vallen?
Welke onschuldige doden? Ik heb Amerika sinds de 2e wereldoorlog niet moedwillig BURGERS aan zien vallen, laat staan duizenden tegelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 07:52
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Welke onschuldige doden? Ik heb Amerika sinds de 2e wereldoorlog niet moedwillig BURGERS aan zien vallen, laat staan duizenden tegelijk.
om niet te spreken van de inmenging in oorlogen in vietnam, afghanistan, irak, korea, ?

en de gevolgen hiervan op burgers
Oud 01-11-2002, 08:10
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Joostje schreef:
om niet te spreken van de inmenging in oorlogen in vietnam, afghanistan, irak, korea, ?
Ik geloof niet dat de VS daar moedwillig duizenden burgers heeft vermoord, en bovendien waren dat oorlogssituaties.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 17:28
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Ze hebben het altijd over de marokannen, turken, surinamers en antillianen die zo crimineel zouden zijn, maar volgens mij wordt er een grote groep over het hoofd gezien.

Ik heb het over de Joegoslaven.

Joegoslaven oververtegenwoordigd bij criminaliteit
Gepubliceerd op vrijdag 1 november 2002 16:47

APELDOORN (ANP) - Jongeren en jonge volwassenen uit Joegoslavië zijn in Nederland oververtegenwoordigd bij criminaliteit. Een meerderheid van ongeveer 60 procent van deze groep wordt gerekend tot de 'zware jongens', die zich met ernstige misdrijven hebben ingelaten.
Veel van hen zijn als migrant naar ons land gekomen en gaandeweg verzeild geraakt in het criminele circuit. Criminele groepen hebben Joegoslaven overigens niet doelgericht gerecruteerd.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat in opdracht van het Programma Politie en Wetenschap is gemaakt. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam hebben het onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek maakt verder duidelijk dat het merendeel van deze groep mensen, alleenstaande asielzoekers zijn.

Reputatie

De onderzoekers plaatsen kanttekeningen bij de reputatie van extreme gewelddadigheid van Joegoslavische criminelen. Ze hebben de indruk dat die reputatie door Joegoslaven zelf als instrument wordt gebruikt om ontzag en status af te dwingen en zich een plaats te verwerven in criminele circuits. De ondervraagde Joegoslaven zelf typeren zich in het algemeen wel degelijk als gewelddadig.

Het onderzoek bouwt voort op een eerdere studie dat in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken werd gehouden. Uit het nieuwe onderzoek komt naar boven dat het niet zozeer gaat om jongeren in de leeftijd van 12 tot 17 jaar, maar om jonge volwassenen in de categorie 18 tot 30 jaar. ,,Anders als bij andere etnische groepen het geval is, is hierbij dus geen sprake van een tweede generatie probleem'', concluderen de onderzoekers van de Erasmus Universiteit.

http://www.planet.nl/news/0,2031,80_467_1246503,00.html
Oud 01-11-2002, 19:17
Tox
Tox is offline
Citaat:
free schreef:

Ik bedoel niet dat ik daardoor alle marokannen haat maar gewoon dat ik me wel hevige irriteer die ene marokaan, beter lezen mannetje
Reageren

Regels voor berichten