Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2002, 00:10
Verwijderd
Zijn er hier mensen die dit spelen, via de search zag ik al dat 86dagreed het instrument bespeelt?
Ik heb er eigenlijk nooit echt aandacht aan geschonken tot gisteren. Op de hoek van de straat waar ik woon stond een jongen zo verschrikkelijk gaaf te spelen. Van begin tot einde heb ik staan luisteren, nooit geweten dat dat wat ik hoorde op zo'n ding te spelen valt.

Heeft iemand misschien leuke informatie over de mondharmonica? Ook wellicht hoe je het kan leren, moet beginnen etc. (jaja ik was helemaal verkocht =)) En weet iemand wellicht ook bands waarin de mondharmonica een belangrijke rol speelt? (het liefst ska, als dat daarbij voorkomt, lijkt me eigenlijk wel of is dat niet zo?)

Hopelijk kan ik zeggen dat dit een blijvend iets is en dat ik over een aantal (laten we het ruim nemen) jaar dit instrument kan spelen (althans een beetje, want muzikaal ben ik niet echt).

/me gaat na deze ontspannende actie maar weer leren Alvast bedankt voor een reactie .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2002, 00:19
86dagreed
86dagreed is offline
ik heb een amateurmondharmonica hoor. Maar ik probeer af en toe iets uit, we hebben met de band een nummer met mondharmonica, alhoewel we die nooit meer spelen.

Voor mondharmonica moet je vooral bij de bluesrock kijken, speelt het een grote rol. Acda en de munnik maken er veel gebruik van. Five Horse Johnson ook.

Ik check het even voor je na, en dan krijg je nog wel een lijstje.
Oud 24-10-2002, 07:09
Verwijderd
jah ik heb er ook een, maar kan het niet hoor, maar iig, gewoon eentje voor beginners kopen en heb er een les boek bij gekregen, beginning blues harp, met cdtje er bij dat je alles zo kan naspelen, erg chill...hoop dajje dr wat aan heb
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 10:14
corduroy
corduroy is offline
ik heb er eentje, maar ik vind het altijd zo vies dat iedereen op dat ding wil spelen en ik kan er niks van. nog niet. ooit speel ik net zo prachtig als eddie vedder en thomas acda (verrassende combinatie trouwens!)
Oud 24-10-2002, 10:42
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
corduroy schreef:
ooit speel ik net zo prachtig als eddie vedder en thomas acda (verrassende combinatie trouwens!)
zeg dan Toots Thielemans
Oud 24-10-2002, 11:20
Verwijderd
Ok alvast bedankt voor de informatie.

Waar kan je zo'n beginnersding kopen, vroeger had ik ereen van de bart smit Maar dat zal wel niet goed zijn. En wat betreft zo'n lesboek zijn daar nog verschillen in? Is er iets wat ik echt niet moet kopen of echt wel. Als er geen speciale toevoegingen zijn dan ga ik binnenkort zelf wel in zo'n muziekboekhandel rondkijken
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 11:20
Verwijderd
Tom en ik doen af en toe ook pogingen om mondharmonica te spelen, maar t klinkt nog niet echt goed..

Fikkie Stoken is een nummer van ons met mondharmonica erin
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 11:22
Verwijderd
Citaat:
KoNiJnEnGiF schreef:
Tom en ik doen af en toe ook pogingen om mondharmonica te spelen, maar t klinkt nog niet echt goed..

Fikkie Stoken is een nummer van ons met mondharmonica erin
whehehehe, je krijgt er wel een soort ritme uit

Gaaf
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 11:43
corduroy
corduroy is offline
ja ok, mcmotion, toots is denk ik wel de meest begaafde van de drie, maar of ik het ook het mooist vindt wat ie speelt dat weet ik eigenlijk niet.
Oud 24-10-2002, 11:47
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
En weet iemand wellicht ook bands waarin de mondharmonica een belangrijke rol speelt?
Bob Dylan; zowel solo's (Mr. Tambourine Man bijvoorbeeld) als kleine fills (geweldig in Like A Rolling Stone).

Ik speel zelf een beetje. Dingen zoals de intro van Love Me Do lukken nog wel
Oud 24-10-2002, 11:48
mcsun
mcsun is offline
En voor harmonica in de Metal: hoor The Wizzard van Black Sabbath
Oud 24-10-2002, 11:51
Footprint
Footprint is offline
armand heeft ook wel wat mondharmonica in zijn muziek
Oud 24-10-2002, 12:16
WMAS
WMAS is offline
In 'Last Dance with Mary Jane' van Tom Petty wordt ook veel gebruik gemaakt van de mondharmonica in het refrein.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 12:26
Maurice
Maurice is offline
koop bij de muziekshop een mondharp in G voor een tientje en speel alles van acdaendemunik mee. lukte mij in een half uurtje.
steek je tong in de gaatjes. zo krijg je enkele tonen.
(klinkt vrij ranzig)
Oud 24-10-2002, 12:31
Verwijderd
Bas van Toor (bassie van adriaan) speelt ook heel goed mondharmonica. volgens mij heeft ie dit jaar nog op lowlands gestaan
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 12:38
Verwijderd
Citaat:
morris schreef:
koop bij de muziekshop een mondharp in G voor een tientje en speel alles van acdaendemunik mee. lukte mij in een half uurtje.
steek je tong in de gaatjes. zo krijg je enkele tonen.
(klinkt vrij ranzig)
Jij bent dus muzikaal Hoezo in G? Kijk daar begrijp ik al niets van, dat moet ik ook nog allemaal leren. Maar in g is dus goed om te beginnen? Dan koop ik gelijk wat lesboeken, heb net al heel veel gelezen via internet. Over de geschiendenis en het hoe en wat

Ik heb alleen nog niet echt supervrolijke muziek gehoord...dat bestaat toch ook wel

Btw Bassie heb ik gemist, hij stond op lowlands ja. Althans dat hoorde ik naderhand ook.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 12:49
Maurice
Maurice is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Jij bent dus muzikaal Hoezo in G? Kijk daar begrijp ik al niets van, dat moet ik ook nog allemaal leren. Maar in g is dus goed om te beginnen? Dan koop ik gelijk wat lesboeken, heb net al heel veel gelezen via internet. Over de geschiendenis en het hoe en wat
de liedjes van Acda en de Munnik waar mondharp in voorkomt zijn allen in G. Daar moet de mondharp ook op aangepast zijn. Je kan ze in iedere toonsoort kopen.
Als je in C koopt kan je weer Op Fietse van Skik mee blazen.

Het handigste is als je eerst hele simpele kinderliedjes probeert te spelen. dat leert het snelst.
Oud 24-10-2002, 12:52
McMotion
McMotion is offline
uhm.... gaan we spotten met de mondharp?
Oud 24-10-2002, 22:43
Verwijderd
Citaat:
morris schreef:
de liedjes van Acda en de Munnik waar mondharp in voorkomt zijn allen in G. Daar moet de mondharp ook op aangepast zijn. Je kan ze in iedere toonsoort kopen.

Het handigste is als je eerst hele simpele kinderliedjes probeert te spelen. dat leert het snelst.
Okido
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 07:55
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
WMAS schreef:
In 'Last Dance with Mary Jane' van Tom Petty wordt ook veel gebruik gemaakt van de mondharmonica in het refrein.
Het beste Bob Dylan nummer dat Bob Dylan nooit geschreven heeft
Althans, dat nummer is érg Dylan. Wel gave mondharmonica dus.
Oud 25-10-2002, 10:05
Verwijderd
Citaat:
morris schreef:
Er staat wel op de mondharmonica of hij in G, C, of zo is... Op het doosje, aan de zijkant en als je ut vraagt weten ze het ook wel.
Mijn vader speelt heel veel mondharmonica, met zijn band, en die heeft het zichzelf aangeleerd. Hij heeft dus heel veel mondharmonica's, in C en in G en in nog veel meer toonsoorten.

Krummeltje.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 10:12
extinction
extinction is offline
Ik heb een diatonische Höhner G-mondharmonica, een keimooie zwarte. Tis een bluesharp. Ik heb hem twee of drie jaar geleden gekregen van m'n ouders, en ik ben nu redelijk in staat om melodieën zonder vieze akkoorden te spelen.

Om enkele tonen te spelen steek ik niet m'n tong in de gaatjes, maar zorg ik dat de luchtstroom smaller wordt, door m'n tong hoger in m'n mond te doen (richting gehemelte dus zeg maar). En span ik m'n lippen meer.

Hoe vaker je speelt hoe eenvoudiger het wordt om de tonen die je wilt krijgen in één keer te vinden en goed te spelen.

Misschien dat ik er ooit nog één in C koop, omdat veel van de bladmuziek die ik heb in C staat. Als je in je eentje speelt heb je daar geen last van, maar als je met iemand samen speelt wel.

Bij m'n mondharmonica heb ik ook een boek gekregen met hele mooie oude liedjes, alleen ietsjes te moeilijk.
Het eerste nummer dat ik (herkenbaar ) kon spelen was blowing in the wind van ons aller Bobje. Nu ga ik me richten op Beatle-liedjes

Succes trouwens met oefenen, banaan!
Oud 27-10-2002, 17:25
harrie84
harrie84 is offline
Citaat:
danique2 schreef:
Bas van Toor (bassie van adriaan) speelt ook heel goed mondharmonica. volgens mij heeft ie dit jaar nog op lowlands gestaan
jah ik zag het laatst bij zo moeder zo zoon of zoiets
Oud 27-10-2002, 18:10
Chanson
Chanson is offline
neil young!
Reageren

Regels voor berichten