Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2002, 17:15
Milayo
Milayo is offline
Winkelpersoneel steelt steeds vaker bij de eigen werkgever en de werkgevers willen daar iets aan doen.
Met name de detailhandel werkt op het moment aan de invoering van een zwarte lijst waardoor stelend personeel niet direct elders in de branche een baan krijgt. Nederlandse winkelbedrijven leden in 2001 ongeveer 150 miljoen euro schade door criminaliteit van eigen medewerkers. V en D ontsloeg in dat jaar ongeveer 250 van de 15 duizend medewerkers wegens diefstal of fraude.
De lijsten komen er naar alle waarschijnlijkheid. Ook wordt er gewerkt aan zwarte lijsten van klanten en bezoekers, en van overvallers.

De stelling luidt: Een zwarte lijst van stelend personeel is een goed idee ?
Oud 24-10-2002, 17:22
Nate
Nate is offline
Ik vind de opkomst van dit soort lijsten erg angstaanjagend. Natuurlijk moet zo iemand gestraft worden en de schade vergoeden, maar je kunt voor iets als dit niet iemand voor de rest van zijn/haar leven moeilijkheden bezorgen. Er is niet voor niets een strafrechtelijk systeem in Nederland; met zo'n lijst geef je allerlei mensen die er niets mee te maken hebben reden om zelf maatregelen te stellen.

Daarnaast doet het me denken aan de Jodenster.
Oud 24-10-2002, 19:06
McCaine
McCaine is offline
Lijkt me niet best voor de privacy in dit land, die toch al zo onder druk staat van bepaalde kringen.
Oud 24-10-2002, 19:27
Razzle
Razzle is offline
Citaat:
Nate schreef:

Daarnaast doet het me denken aan de Jodenster.
Oud 24-10-2002, 19:27
knijtert!
knijtert! is offline
Zeker het Lagerhuis gekeken?

PS... Ik vind het een moeilijke zaak... Het heeft zn voordelen en nadelen.
Voor ik mijn mening geef lees ik eerst die van andere Mischien zie ik een reactie waarmee ik het helemaal eens ben
Oud 24-10-2002, 19:52
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
stel dat iemand 2 flessen wijn per week steelt in een slijterij.
Na twee jaar komt zijn baas er achter, en dus ontslaat hij hem.
Vervolgens mag de zelfde meneer lekker door werken bij de concurrent.

Dit is de andere kant van de zaak.

Die lijsten van klanten, bezoekers en overvallers vind ik wat minder.

wijziging:
Eigenlijk zijn zulke lijsten over bodig, als de werk gever in bestanden mag kijken waar zijn werk nemers hebben gewerkt
(iets wat je niet kan tegen houden via sofi nummers). Hij kan dan contact op nemen met de vorige werk gevers. (Of dat een werk nemer zelf zon lijst moet in leveren, zeg maar een uitdraai van de burgerlijke stand maar dan met werk enzo).

Laatst gewijzigd op 24-10-2002 om 19:57.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:15
importbelg
importbelg is offline
ik vind t helemaal niks zo'n lijst.
Ik denk niet dat het preventief werkt voor diefstal. Daarnaast speelt de detailhandel voor eigen rechter, volgens mij kan de "nieuwe" werkgever zo checken of de aankomend werknemer een strafblad heeft bij justitie. Anders doen de werkgevers het onderling wel, als de sollicitant uit de buurt komt.
Ergens is het dus een overbodige lijst vind ik. Wat ik wel onzin vind (ja, heb ook het lagerhuis gezien...) is het argument dat je iemand voor zn leven tekent etc etc...als een werkgever gewoon aangifte doet na diefstal is dat precies hetzelfde --> strafblad.

Er zal dus een andere oplossing gevonden moeten worden, ik vind dit niks
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 21:01
Milayo
Milayo is offline
Doordat er een vakaturentekort is in de detailhandel kunnen werknemers die ontslagen worden bij het ene bedrijf gewoon aan de slag bij een ander. Door het invoeren van zo'n lijst ,die openbaar wordt gemaakt , zullen deze dieven niet meer aan de slag kunnen. Een soort eeuwige markering misschien , maar het werkt wel.
Oud 24-10-2002, 21:05
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Citaat:
importbelg schreef:
ik vind t helemaal niks zo'n lijst.
Ik denk niet dat het preventief werkt voor diefstal. Daarnaast speelt de detailhandel voor eigen rechter, volgens mij kan de "nieuwe" werkgever zo checken of de aankomend werknemer een strafblad heeft bij justitie. Anders doen de werkgevers het onderling wel, als de sollicitant uit de buurt komt.
Ergens is het dus een overbodige lijst vind ik. Wat ik wel onzin vind (ja, heb ook het lagerhuis gezien...) is het argument dat je iemand voor zn leven tekent etc etc...als een werkgever gewoon aangifte doet na diefstal is dat precies hetzelfde --> strafblad.

Er zal dus een andere oplossing gevonden moeten worden, ik vind dit niks
Ook al is het een belg, gelijk heeft ie..

Het zal uiteindelijk tot stigmatisering lijden en dan zal de crimineel al helemal het verkeerde pad op gaan en misschien zelfs ergere dingen doen.
Oud 25-10-2002, 12:58
Balance
Balance is offline
de dief heeft (neem ik aan) al zijn straf gehad: geldboete/gevangenisstraf.
Dan vind ik niet dat ie z'n hele leven dan maar gestraft moet worden.
Door zo'n zwarte lijst zal hij waarschijnlijk zeer moeilijk weer aan werk komen en tja, wat moet ie dan als hij geen werk heeft? Stelen, want dat had hij toch ook eerder al eens gedaan...

Je ontneemt de dieven de kans om wél opnieuw te beginnen en 't verleden achter zich te laten.
Oud 25-10-2002, 13:45
Joostje
Joostje is offline
mensen die stelen op het werk worden aangegeven
mensen die gestolen hebben worden ontslagen
mensen die gestolen hebben worden niet aangenomen
mensen die gestolen hebben hebben geen toekomstpersepectief
mensen die gestolen hebben blijven stelen

oftwewel: tegen, want zo werk je alleen maar misdaad in de hand.
Oud 01-11-2002, 10:23
Verwijderd
hmm jah maar stel dat iemand nou alleen een pakje kauwgom in zn zak steekt, zet je dat dan ook op de zwarte lijst als stelen? of een pakje paperclips oid?

ik vind het geen goed idee, als je een kleine misdaad begaat blijft dat dan je hele leven achtervolgen..
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 11:25
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Joostje schreef:
mensen die stelen op het werk worden aangegeven
mensen die gestolen hebben worden ontslagen
mensen die gestolen hebben worden niet aangenomen
mensen die gestolen hebben hebben geen toekomstpersepectief
mensen die gestolen hebben blijven stelen

oftwewel: tegen, want zo werk je alleen maar misdaad in de hand.
mooier kon ik het niet zeggen
Oud 01-11-2002, 11:27
shiver inside
shiver inside is offline
Ben tegen zo'n lijst, een strafblad lijkt me al erg genoeg. Bovendien denk ik dat het einde zoek raakt als je dit soort dingen gaat doen, dan kan iedereen wel van die lijsten gaan maken.
Reageren

Regels voor berichten