Advertentie | |
|
![]() |
|
Nog een vraagje.
men plaats het scherm op 7 meter van de lens. bereken hoever men de lens heeft moeten verplaatsen ten opzichtte van de dia om weer een scherp beeld te krijgen. Ik zat me af te vragen of je hierbij gaat om v [ dus de voorwerpsafstand ] of juist de F die je mag veranderen. Ik weet uit de vorige opgave dat f= 0,0495 M en v= 0,05M Dus welke van de twee word nu veranderd. Mijn lijkt dat v veranderd moet worden ![]()
||
Citaat:
|
Heb er niks over verteld omdat het een nieuw vraagstuk was en. vandaar. En ik wist niet zeker of ik nou V of F moet veranderen. Bij ander inzien was dat dus wel V
maar nog twee vraagjes Men herhaalt de proef weer met een andere lichtbron. men onderscheid op het scherm 13 interferentie lijnen. De afstand van de uiterste 2 bedraagt 12,0 cm. bereken de golflengte van het licht. berkenen is niet zo moeilijk, maar waar ik niet uit kom is wat de afstand tussen het 0 ste en eerste ordiment. En er zit nog een vraag waar ik niet uit kom. Op een tralie [ 570 lijnen per mm] valt een laser straak met een golflengte van 640 nm bereken hoeveel interferentie maxima kunnen onstaan. gebruik hierbij de forumle; N*golflengte=d*sin a D= 1/570 D= 1,75*10^-3mm en dan is dan weer gelijk aan 1,75*10^-6m Golflengte omrekenen lukt ook nog, maar als je alles invult heb je 2 onbekende Alvast bedankt
|
Noem de afstand tussen de nulde en de eerste orde x en noem de afstand van de lens tot het scherm f, dan geldt:
tan(alfa)=x/f en sin(alfa)=n*labda/d. Je weet dat x gelijk is aan 12/12 cm=1 cm, dus is de afstand tussen de nulde en de eerste orde 1 cm. Omdat alfa maximaal 90° kan zijn vind je dat moet gelden: 1=nmax*labda/d, dus d=nmax*labda, dus nmax=d/labda. Omdat labda en d bekend zijn is het totaal aantal maxima nmax dus ook bekend, namelijk 1,75*10-6/(6,4*-7)=1,75*101/6,4=2,73, dus je krijgt in totaal 2 maxima te zien.
|
Ben mijn natuurkunde aan het ophalen cq inhalen
![]() Twee ruimtes P[=4,0m^3] en Q[=6,0m^3] zijn vn elkaar gescheidden door een gesloten kraan. In P bevindt zichzuurstof van 10 graden c en 1,2 bar in Q bevindt zich zuurstof van 10 graden c en 0,5 bar. men opent de kraan. bereken de druk in de vaten als de temp na afloop in beide vaten 10 graden c is. Tja ik zat toen met een dilema. Want je heb de formule P*V=constant Dus krijg je P1*V1=P2*V2 Maar wat is de constante?? Is dat in dit geval {1,2+0,5}/2= 0,85 zodat P1*4=0,85 zodat P1 0,2125 bar is En P2 0,1416 bar ??? Lijkt mijn wel, want omdat de inhoud van beide verschillend is is de druk in P2 kleiner dan in p1, of is het zo dat de druk in zowel P1 als in P2 hetzelfde is, omdat alles zich stabiliseert?? Alvast bedankt~! ![]()
||
Citaat:
|
Ik snap wat je bedoelt met de topic titel, maar doe het hier omdat ik het zelf een beetje vreemd vind om nu een nieuwe topic te openen voor 1 vraagje. maar de wet van dalton snap ik, maar klopt het dat je de druk als volgt uitrekent
Je heb eerst 4m^3 en je heb een druk van 1,2 Dat word 10m^3 en dat is 2,5 zo groot. Dus de druk word 2,5 maal zo klein. In dit geval is de druk 0,48. En bij dat andere eerst 6m^3 en daarna 10m^3 dus een verschil van 1,6666. Dus druk word ook 1,666 maal zo klein dus o,30000 Dan P{t}= P1+P2 dus o,30000+0,48 Pt is 0,78 bar Klopt dat??
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
ARTistiek |
[Tekening] De Kikkerkoning yavanna | 21 | 23-06-2006 09:47 | |
Verkeer & Vervoer |
Auto ervaringen Verwijderd | 136 | 03-01-2006 19:14 | |
Games |
Thief Deadly Shadows freyk | 122 | 10-08-2004 11:54 | |
Games |
Geen Thief 3 editor bij Thief 3. teken petitie! freyk | 9 | 13-05-2004 14:33 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 10:55 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
helpppppppp!! heeft iemand informatie over licht en lenzen? free_flower_free | 4 | 07-04-2001 22:28 |