Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2002, 19:17
Cordy
Cordy is offline
hy..

'k vroeg me af.. er zal wel 1 kort antwoord op sijn, maja:

ik was Expeditie Robinson aan het kijken, en dan had je 1 kamp ( 4 mannen, 2 vrouwen) en een ander kamp (4 vrouwen 2 mannen)
nou kamp 1: gaat het hartstikke goed mee..
maar kamp 2: juist niet.
ik had het zo wat rond gevraagd, maar mijn vader zei dat vrouwe bij elkaar elkaar geestelijk manipuleren. klopt dat nou? jah, eigelijk wel beetje, ER is het levende bewijs ervan.
maar (in een andere discussie) zeggen ze dat vrouwen juist geestelijk beter gaan, ergens voor uit komen.

Hoe zou ut komen? is misschien heel simpel antwoord of zow op.. naja..

Cordy.
Oud 03-11-2002, 19:21
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Cordy schreef:
hy..

'k vroeg me af.. er zal wel 1 kort antwoord op sijn, maja:

ik was Expeditie Robinson aan het kijken, en dan had je 1 kamp ( 4 mannen, 2 vrouwen) en een ander kamp (4 vrouwen 2 mannen)
nou kamp 1: gaat het hartstikke goed mee..
maar kamp 2: juist niet.
ik had het zo wat rond gevraagd, maar mijn vader zei dat vrouwe bij elkaar elkaar geestelijk manipuleren. klopt dat nou? jah, eigelijk wel beetje, ER is het levende bewijs ervan.
maar (in een andere discussie) zeggen ze dat vrouwen juist geestelijk beter gaan, ergens voor uit komen.

Hoe zou ut komen? is misschien heel simpel antwoord of zow op.. naja..

Cordy.
Ik ga het vanavond ook maar weer kijken

Maar ik wil wel eerst zeggen dat dit nog echt geen bewijs van die stelling is. Een verslag begint met een observatie, dan een hypothese, en dan verdere proeven om te kijken of de hypthese klopt.
Dus nu.

observatie: groep met minder vrouwen presteert beter dan groep met meer vrouwen
hypothese: vrouwen manipuleren elkaar geestelijk
mja, je kunt het niet zo maar over doen . Maar ik zal er op letten.
Wat jij nu probeert bij gebrek aan experimentmogelijkheden is een discussie op te zetten wat goed kan werken. Maar ik denk dat je daarvoor eerst wat meer uitleg en onderbouwing voor je hypothese moet geven. Want hier kan ik eigenlijk nog niet zo veel mee.
Oud 03-11-2002, 20:17
Cordy
Cordy is offline
hmmz jah,
ik ben niet zo'n geslaagde discussie-opzetter...
Oud 03-11-2002, 20:41
Rerisen Phoenix
Ik heb het gezien maar ik heb al een andere hypothese bedacht.

Over het algemeen zijn vrouwen emotioneler dan mannen en mannen dus rationeler dan vrouwen. Rationaliteit werkt veel beter voor dergelijke efficiency dan emotioneliteit.

Dus die vrouwen die kennelijk met zijn 4'n de dienst uit maakten pakten het slecht aan. Naar wat ik zag hebben ze de mannen gedumpt. Als het zou gaan om lol (emotie) dan is dat voor hen beter. Maar het ging om winnen. In dat geval hadden ze minder moeten geven om emotioneel genot en meer om winnen en efficiency.
Mannen maken dan sneller de keus voor efficiency, ook omdat ze het beter beseffen.

Nu stoten rationaliteit en emotioneelheid elkaar eenzijdig af.
Emoties passen (erg goed) onder een totale rationele controle
Rationeelheid wordt niet getolereerd onder een emotionele controle.
(kijk maar naar emotionele en rationele systemen om je heen - een groepje geleid door emoties stoot de mensen die minder emotioneel denken en juist rationeel vaak af)

vertaalt in "expeditie Robinson":
Het emotionele groepje dat heeft meer lol zonder de mannen. Bovendien passen de mannen er niet in.
Het rationele groepje werkt wel goed. De emotionelere vrouwen die kunnen er goed bij. Ze worden nauwelijks aangetast in hun wegen die in een rationeel systeem gepast kunnen worden.

Het kan zijn dat het niet helemaal klopt voor deze mensen maar ik heb dus 1 uitzending gezien en wel die van vandaag. Het kan bijna niet zijn dat mijn psychologische uitleg van dergelijke fenomenen niet klopt.
Oud 10-11-2002, 12:44
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Hmmz, je kunt nooit van een programma als expeditie robinson uitgaan als argument voor een stelling.. net alsof die vrouwen die daarin zitten representatief zijn voor de rest van de vrouwen in Nederland...
Oud 10-11-2002, 16:20
Rerisen Phoenix
Citaat:
Knutselsmurfie schreef:
Hmmz, je kunt nooit van een programma als expeditie robinson uitgaan als argument voor een stelling.. net alsof die vrouwen die daarin zitten representatief zijn voor de rest van de vrouwen in Nederland...
doe ik dat?
Oud 10-11-2002, 17:48
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
vrouwtjes zijn gewoon anders als mannetjes dus he.
misschien besteden die vrouwtjes wel meer energie aan het elkaar haten dan het eten halen..
ofzo [TRUNCATED]
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 20:30
Knutselsmurfie
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
doe ik dat?
Dat zeg ik niet, maar jij voelt je blijkbaar aangesproken
Ik bedoelde 'je' eigenlijk meer in de vorm van 'men'... ik bedoelde er niemand mee, maar t was meer een mededeling in het algemeen
Oud 12-11-2002, 20:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Over het algemeen zijn vrouwen emotioneler dan mannen en mannen dus rationeler dan vrouwen. Rationaliteit werkt veel beter voor dergelijke efficiency dan emotioneliteit.
Ik denk dat je de emotionaliteit van mannen erg onderschat. Helaas heb ik dat meerdere keren moeten ondervinden......
zucht.

(en overigens ook de rationaliteit van vrouwen)

Het ligt er natuurlijk maar aan WAT voor een personen er op dat eiland zitten. Als je een goed team hebt dat niet elkaar geestelijk manipuleert maar zich realiseert dat samenwerking leidt tot ontwikkeling (meer hersenen samen - meer uitvindingen - meer productiviteit), dan wint die dat altijd.
Lijkt me niet dat dat sexe afhankelijk is.

Er zijn bitches en aso's op aarde. Dat houd je altijd. Die moet je nou net niet in je team hebben

Ik ben het overigens ook niet met je eens dat rationaliteit beter zou zijn dan emotionaliteit in de zin van efficientie. Als je een balans tussen beiden kunt vinden heb je mijn inziens de beste efficientie die je maar kunt vinden. Alleen rationaliteit is niet goed en alleen emotionaliteit is niet goed.
Een beetje van beide, zodat je EN goed kunt inschatten, nadenken, vooruitkijken etc. EN goed kunt communiceren, elkaar aanvoelen etc.

Laatst gewijzigd op 12-11-2002 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 06:00
Rerisen Phoenix
Citaat:
Gatara schreef:
Ik denk dat je de emotionaliteit van mannen erg onderschat. Helaas heb ik dat meerdere keren moeten ondervinden......
zucht.

Het ligt er natuurlijk maar aan WAT voor een personen er op dat eiland zitten. Als je een goed team hebt dat niet elkaar geestelijk manipuleert maar zich realiseert dat samenwerking leidt tot ontwikkeling (meer hersenen samen - meer uitvindingen - meer productiviteit), dan wint die dat altijd.
Lijkt me niet dat dat sexe afhankelijk is.

Er zijn bitches en aso's op aarde. Dat houd je altijd. Die moet je nou net niet in je team hebben

Ik ben het overigens ook niet met je eens dat rationaliteit beter zou zijn dan emotionaliteit in de zin van efficientie. Als je een balans tussen beiden kunt vinden heb je mijn inziens de beste efficientie die je maar kunt vinden. Alleen rationaliteit is niet goed en alleen emotionaliteit is niet goed.
Een beetje van beide, zodat je EN goed kunt inschatten, nadenken, vooruitkijken etc. EN goed kunt communiceren, elkaar aanvoelen etc.
Ik heb het over "algemeen". Er zijn best rationalere vrouwen dan mannen mogelijk en emotionelere mannen dan vrouwen. Maar als je naar het gemiddelde kijkt dan gaat het op.

Maar het ligt denk ik aan het logisch besef. Als je logisch nadenkt dan merk je dat de rationele benadering op middellange en lange termijn sterk in je voordeel werkt.
Oud 13-11-2002, 06:02
Rerisen Phoenix
Citaat:
Knutselsmurfie schreef:
Dat zeg ik niet, maar jij voelt je blijkbaar aangesproken
Nou, ik had de enige post met inhoud gepost dus is het dan raar dat IK me aangesproken voel bij kritiek?

(maar ik betrek dergelijke commentaar erg snel op mezelf)
Oud 13-11-2002, 09:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Maar het ligt denk ik aan het logisch besef. Als je logisch nadenkt dan merk je dat de rationele benadering op middellange en lange termijn sterk in je voordeel werkt.
Ik heb net zitten uitleggen waarom ik denk dat een goede balans tussen rationaliteit en emotionaliteit op de langere en kortere termijn beter werkt dan slechts rationaliteit, en dan ga jij weer terug naar je eigen verhaaltje.....
bah
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 19:07
Knutselsmurfie
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Nou, ik had de enige post met inhoud gepost dus is het dan raar dat IK me aangesproken voel bij kritiek?

Ow sorry hoor meneer slimhoofd pfff..
Oud 13-11-2002, 19:20
Rerisen Phoenix
Citaat:
Gatara schreef:
Ik heb net zitten uitleggen waarom ik denk dat een goede balans tussen rationaliteit en emotionaliteit op de langere en kortere termijn beter werkt dan slechts rationaliteit, en dan ga jij weer terug naar je eigen verhaaltje.....
bah
Dan zal ik het nogmaals lezen. Ik heb het misschien een beetje tekortgedaan...

Citaat:
Gatara schreef:
1) Ik denk dat je de emotionaliteit van mannen erg onderschat. 2) Helaas heb ik dat meerdere keren moeten ondervinden......
zucht.

3) Het ligt er natuurlijk maar aan WAT voor een personen er op dat eiland zitten. Als je een goed team hebt dat niet elkaar geestelijk manipuleert maar zich realiseert dat samenwerking leidt tot ontwikkeling (meer hersenen samen - meer uitvindingen - meer productiviteit), dan wint die dat altijd.
4) Lijkt me niet dat dat sexe afhankelijk is.

5) Er zijn bitches en aso's op aarde. Dat houd je altijd. Die moet je nou net niet in je team hebben

6) Ik ben het overigens ook niet met je eens dat rationaliteit beter zou zijn dan emotionaliteit in de zin van efficientie.
7) Als je een balans tussen beiden kunt vinden heb je mijn inziens de beste efficientie die je maar kunt vinden.
8) Alleen rationaliteit is niet goed en alleen emotionaliteit is niet goed.
9) Een beetje van beide, zodat je EN goed kunt inschatten, nadenken, vooruitkijken etc. EN goed kunt communiceren, elkaar aanvoelen etc.
1) elke keer ja. Maar het blijft wel feit dat mannen over het algemeen rationeler zijn en vrouwen emotioneler.
Maar mannen zijn op dat punt vaak toch teleurstellend... ik zie mens als rationele levensvorm. Mannen en vrouwen die daarvan afwijken vind ik ergens stom. Maar dat uit ik nooit behalve zoals hier in gesprek over dergelijke onderwerpen
2) Leg uit? - (dit interesseert me dus)
3) Niet geestelijk manipuleert maar logisch denkt?
4) Heb ik al gezegd. Over algemeen... als je een willekeurige vrouw en man pakt is de kans dat de man rationeler is groter.
5) Bitchen en aso's staan los van de discussie. Maar naar expeditie robinson... bitchen en aso's... voor groep zijn aso's lastiger dus die vallen het meest in de eerste ronde af. Bitchen meer in tweede ronde die ieder voor zich is. Mensen irriteren zich aan bitchen (onder bitch reken ik trouwens ook gelijksoortige man waarvoor ik woord niet weet) terwijl aso alleen maar niet sociaal zijn. Zij neigen daarom om buiten de conflicten te vallen en maken zo meer kans.
6) Nee? Stel dat de winst van je bedrijf met 50% toeneemt als je mensen ontslaat en je doel eigenlijk winst is? - rationeel neem je de winst dus meer efficiency. Emotioneel wil je dat die mensen niet aandoen dus doe je het niet dus minder efficient. (begin aub niet over hoe moreel correct de rationele oplossing is gezien het over efficiency ging.
7) Niet de beste efficiency, wel de beste leefomstandigheden voor jezelf. Als je het woord efficiency nou niet had gebruikt had je gelijk gehad.
8) Correct, maar overdosis emoties is veel ernstiger dan overdosis rationaliteit.
9) zijn we het hier in grote lijnen in ieder geval met elkaar eens. Een paar details die je stelt ben ik wat minder gelukkig mee maar ze zijn het aanhalen niet waard.
Reageren

Regels voor berichten