Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2002, 12:39
Manuzhai
Manuzhai is offline
Wat is de relatie? Kan er liefde bestaan zonder verliefdheid, en verliefdheid zonder liefde? I'm confused here. Is het niet zo dat men in het begin van een relatie verliefd is, en dat die emotie na enige tijd weg-ebt om plaats te maken voor liefde? Maar wat dan als de verliefdheid al weg is, en er liefde is, kan je dan nog wel een relatie beginnen, of zit je dan al vast aan de vriendschap waar de liefde in geworteld is?
Oud 05-11-2002, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef:
Wat is de relatie?
Nauwelijks tot geen.

Citaat:
Kan er liefde bestaan zonder verliefdheid, en verliefdheid zonder liefde?
Ja.

Liefde = veel om iemand geven. Verliefdheid = dwaling van realiteitszin.

Ik vind dat het zonder meer mogelijk is een relatie te beginnen zonder verliefd te zijn, maar het is moeilijk dat over te brengen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 13:10
DJken
DJken is offline
Hm...

Je moet wel degelijk verliefd zijn om een relatie te beginnen...

Ik heb een bepaalde liefde voor een persoon...maar een relatie beginnen met haar...dat niet.

Ik geef nog om mijn ex (zij ook om mij)... maar verliefdheid is 't nie...het is meer liefde..
Oud 05-11-2002, 13:36
Jozzy
Jozzy is offline
Ik denk dat je niet verliefd hoeft te zijn op mensen waarvan je houdt (duh, ouders bijvoorbeeld), maar wel houdt van mensen waar je verliefd op bent!! Je wil namelijk het beste voor die mensen en wil graag bij ze zijn e.d., hoewel het (natuurlijk!) wel een andere manier is van houden van...

Zo zie ik het iig
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 13:41
Verwijderd
Citaat:
ModuM schreef:
maar wel houdt van mensen waar je verliefd op bent!
Verklaar waarom mensen elkaar zonder meer in de steek laten als de verliefdheid over is.

Dit komt volgens mij, omdat verliefdheid niets met liefde te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 14:41
Marcade
Marcade is offline
********; er steekt een koekie uit je be .. mond ..

um ja, ben het met ******** eens. Liefde en verliefdheid is apart. Verliefdheid kan net zogoed NIET overgaan in liefde, en dan zit je mooi met de gebakken peren.

Verliefdheid betekent niet automatisch dat er liefde is.

dat zou mooi kut zijn, dan zou liefde lang niet meer zo speciaal zijn. al die breezerteefen die om de maand echte liefde tegenkomen. Mijn god, 'liefde & relatie' en 'psychologie' zouden dan een 2 minute flood control nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
dat zou mooi kut zijn, dan zou liefde lang niet meer zo speciaal zijn. al die breezerteefen die om de maand echte liefde tegenkomen. Mijn god, 'liefde & relatie' en 'psychologie' zouden dan een 2 minute flood control nodig hebben.
LoL
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 16:04
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Liefde en verliefdheid is apart. Verliefdheid kan net zogoed NIET overgaan in liefde, en dan zit je mooi met de gebakken peren.

Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 16:29
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Marcade schreef:
um ja, ben het met ******** eens. Liefde en verliefdheid is apart. Verliefdheid kan net zogoed NIET overgaan in liefde, en dan zit je mooi met de gebakken peren.

Het gaat me om de andere kant op. Als er al liefde is, hoe moeilijk is het dan om verliefdheid te induceren? Kan liefde overgaan in verliefdheid, en hoe moeilijk is die transitie?
Oud 05-11-2002, 16:47
Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
Manuzhai schreef:
Wat is de relatie? Kan er liefde bestaan zonder verliefdheid, en verliefdheid zonder liefde? I'm confused here. Is het niet zo dat men in het begin van een relatie verliefd is, en dat die emotie na enige tijd weg-ebt om plaats te maken voor liefde? Maar wat dan als de verliefdheid al weg is, en er liefde is, kan je dan nog wel een relatie beginnen, of zit je dan al vast aan de vriendschap waar de liefde in geworteld is?
In het begin van de relatie is het echt liefde. Naarmate de relatie verder vordert en stand houdt gaat het verliefdheid gevoel over in houden van. Dan komt het moment dat je ziet of de relatie standvastig is.
Oud 05-11-2002, 17:02
Herrie
Herrie is offline
Citaat:
******** schreef:
Verklaar waarom mensen elkaar zonder meer in de steek laten als de verliefdheid over is.

Dit komt volgens mij, omdat verliefdheid niets met liefde te maken heeft.
Sluit ik me helemaal bij aan.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 17:30
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Wasteland schreef:
In het begin van de relatie is het echt liefde. Naarmate de relatie verder vordert en stand houdt gaat het verliefdheid gevoel over in houden van. Dan komt het moment dat je ziet of de relatie standvastig is.
Ik gebruik liefde meer als een synoniem voor houden van (wat in mijn ogen hetzelfde is, maar dan meer profound, dieper enzo).
Oud 05-11-2002, 17:44
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Manuzhai schreef:
Ik gebruik liefde meer als een synoniem voor houden van (wat in mijn ogen hetzelfde is, maar dan meer profound, dieper enzo).
Agree; ik zie liefde ook als synoniem voor 'houden' van. Ik heb iemand lief/Ik houd van iemand, is bij mij hetzelfde.

Van Liefde naar verliefdheid; poe das een moeilijke. Verliefdheid komt imho toch meestal door het meemaken en voelen van spanning en nieuwsgierigheid en nieuwigheid. Als je iemand al een tijdje kent, verdwijnt dat gewoon lijkt me. Je leert diegene goed kennen, weet hoe die is en wat die doet, etc.

Ik weet niet; als ik zo nadenk, kom ik eigenlijk op twee soorten verliefdheid. Want mensen worden natuurlijk ook wel is verliefd op iemand die ze al een tijdje kennen, en dan gaat het wat ik daarboven schreef niet op.

Misschien is het eerstgenoemde ook niet echt 'verliefdheid' te noemen, maar meer hormooncompensatiezoekheid. (Hierbij heb ik het woord 'hocoheid' uitgevonden; aan het begin beschreef ik het hoco-en op iemand.)

Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 17:49
Manuzhai
Manuzhai is offline
Dus je wil een onderscheid maken tussen verliefdheid op mensen die je nog niet of nauwelijks kent en mensen die je al wel enigszins kent?

En; een relatie beginnen vanuit liefde zonder verliefdheid? Kan dat? Bestaat dat? Is het dan niet zo dat je het stadium van "verzadigde" liefde al een beetje bereikt hebt, en dat alleen pas later omzet in een relatie?

I'm a little biased here...
Oud 05-11-2002, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef:
Daar ben ik het mee eens.

Verliefdheid KAN een voorstadium van houden van zijn, maar dat hoeft niet. Ik denk dat je altijd een beetje verliefd zal blijven op degene van wie je houdt, waar je een relatie mee hebt. Anders is er geen verschil in houden van als je het vergelijkt met liefde voor familie.
En dat verschil is er wel degelijk.

Wanneer iemand het uitmaakt omdat ie "niet meer verliefd is", is er IMHO dus nooit sprake van liefde geweest, ookal heeft ie "ik hou van je" gezegd etc.

Van liefde naar verliefdheid, zoals dat liedje van Mel C
Hmm het lijkt me echt prachtig, dan heb je echt een ongelooflijk sterke band samen...
En ik geloof zeker dat dat kan, ik bedoel, die dingen gebeuren gewoon.
Het lijkt me niet een kwestie van " hoe moeilijk".
Soms gebeurt het, soms niet.
Meestal niet denk ik zo.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 19:30
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Hmm het lijkt me echt prachtig, dan heb je echt een ongelooflijk sterke band samen...
Precies.

Citaat:
En ik geloof zeker dat dat kan, ik bedoel, die dingen gebeuren gewoon.
Het lijkt me niet een kwestie van " hoe moeilijk".
Soms gebeurt het, soms niet.
Meestal niet denk ik zo.
Maar waarom dan niet? En denk je dat het mogelijk is om het te stimuleren?
Oud 05-11-2002, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef:
Maar waarom dan niet? En denk je dat het mogelijk is om het te stimuleren?
Nee, of het komt vanzelf, of het gebeurt gewoon niet. Stimuleren is fout, want dan hou je uiteindelijk jezelf voor de gek en daarmee ook de ander, waardoor je ook nog de kans loopt de ander op die manier te kwetsen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 01:50
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Nee, of het komt vanzelf, of het gebeurt gewoon niet. Stimuleren is fout, want dan hou je uiteindelijk jezelf voor de gek en daarmee ook de ander, waardoor je ook nog de kans loopt de ander op die manier te kwetsen.
Stimuleren bestaat ook als manier om iemand anders iets te laten zien dat er al lang was. Vooral in het geval dat men verliefdheid wil induceren uit liefde.
Oud 06-11-2002, 07:28
Marcade
Marcade is offline
Stimuleren is goed.

Je kan, als je eenmaal verliefd ben of van iemand houd, niet gewoon bij de pakken neer gaan zitten en het allemaal maar laten komen.

Vuur moet je ook brandende zien te houden.

Ik bedoel, je hoort niet voor niets dat relaties niet makkelijk zijn, en veel moeite en tijd kosten. Je moet tijd vrij maken voor elkaar, je moet dingetjes voor elkaar doen, etc,etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten