Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2002, 14:15
Eend
Eend is offline
Ik heb namelijk geleerd dat
Denken
Kunnen
Doen

Zo'n cirkeltje is.

Als je denkt dat iets gaat mislukken, dan denk je dus dat je het niet kunt en zul je het nooit gaan doen. Maar als je denk, dat je iets wel kunt, zul je het wel gaan doen of in ieder geval proberen.

Nou zei iemand op msn dus tegen me, dat er een verschil in zat, maar nu komt dus mijn vraag:

Kan hier verschil inzitten?

Ik zie namelijk geen verschil, ik zie het als verband.

Liefs

Eendje
Oud 12-11-2002, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef:
Als je denkt dat iets gaat mislukken, dan denk je dus dat je het niet kunt en zul je het nooit gaan doen.
Ik doe vaak genoeg dingen waarvan ik denk dat ze zullen mislukken.

Citaat:
Maar als je denk, dat je iets wel kunt, zul je het wel gaan doen of in ieder geval proberen.
Meestal wel, maar het hoeft niet.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 14:39
Eend
Eend is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik doe vaak genoeg dingen waarvan ik denk dat ze zullen mislukken.
ja, okay, maar je hebt ook mensen, die dat dus niet kunnen. Daar had ik heel erg veel last van. Telkens blokkade's krege ik ervan. raakte met mezelf in de knoop enz enz. Nou wete ik hoe het werkt en kan ik ook gewoon dingen proberen waravan ik denk dat ze mislukken. Maar sommige mensen kunnen dat dus niet meer. Ze zijn te bang om te falen of ze hebben gewoon hele blokkade's.
Ik heb die blokkade's leren te verminderen tijdens m'n opname en daar ben ik nu wel heel erg tevreden mee.

Citaat:
******** schreef:

Meestal wel, maar het hoeft niet.
jah, okay, als je geen zin hebt, dan doe je t niej
Zoals afwassen. Je weet dat je het kunt, maar doet het dan niet
Oud 12-11-2002, 15:09
Q
Q is offline
Het is billijk om te zeggen dat elk specifiek punt een reactie is die tezamen een proces vormen dat verschillende uitkomsten kan bieden.

Het begint altijd bij denken, een idee ontstaat.
Daarna komt altijd kunnen, het idee inschatten, lukt het of niet
Doen is dan de uitkomst van de inschattin, ja het lukt me, maar uiteindelijk vaalt het of niet. Aan de andere kant heb je nee, het lukt niet, ik ga het niet doen of wel doen om het althans wel voorelkaar te brengen.

Hoe dan ook na denken komt kunnen en na kunnen komt doen.

Tenzij je de ITIL methode "No can do" gaat gebruiken waarbij de hele zin uit proportie wordt getrokken. No can do staat lijnrecht op dit begrip. Eerst kunnen met een positief antwoord voltrekken, daarna doen en denken? Nooit van gehoord.

Laatst gewijzigd op 12-11-2002 om 15:11.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 15:35
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Q schreef:
Eerst kunnen met een positief antwoord voltrekken, daarna doen en denken? Nooit van gehoord.
Om het antwoord positief te kunnen 'beantwoorden' moet er hoe dan ook eerst overwogen worden of het wel gedaan kán worden. Hierover wordt dan toch echt nagedacht, of zie ik dat verkeerd?
Oud 12-11-2002, 15:45
Q
Q is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Om het antwoord positief te kunnen 'beantwoorden' moet er hoe dan ook eerst overwogen worden of het wel gedaan kán worden. Hierover wordt dan toch echt nagedacht, of zie ik dat verkeerd?
Het is met deze methode niet marktcomform om eerst na te denken. Snelle beslissingen nemen scoort nu eenmaal. Daarom eerst zeggen dat je het kan en daarna realiseren. Dat is het tegenstrijdige van deze methode. Zelf sta ik er tevens niet achter.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 15:55
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Q schreef:
Daarom eerst zeggen dat je het kan en daarna realiseren. Dat is het tegenstrijdige van deze methode. Zelf sta ik er tevens niet achter.
Het blijft wel een uitdaging wanneer je op op die manier 'denkt'
Oud 12-11-2002, 17:20
MazeMouse
MazeMouse is offline
Dat lijkt nogal op het systeem van de 4 G's

Werkt alleen als je er de fut voor hebt. Want je moet er flink veel moeite voor doen.
Oud 12-11-2002, 17:48
Eend
Eend is offline
Citaat:
MazeMouse schreef:
Dat lijkt nogal op het systeem van de 4 G's

Werkt alleen als je er de fut voor hebt. Want je moet er flink veel moeite voor doen.
Een mens zonder problemen hoeft er geen moeite voor te doen. Het is een doodnormale denkwijze. Alleen mensen die geestelijk veel problemen hebben, bijv een depressie, missen die logica. Daarbij werkt dat cirkeltje in negatieve richting of zeggen van de dingen die ze wel kunnen dat ze het niet kunnen, omdat ze dat zo denken en doen het vervolgens niet, omdat het toch niet zou lukken.

Als je hier flink veel moeite voor moet doen, zul je het dus opnieuw aan moeten leren

En de 4 G's heeft hier zwaar weinig mee te maken, dat is weer een ander systeempje.
Oud 12-11-2002, 18:20
K-Cobain
K-Cobain is offline
Ik weet niet of je dit bedoelt maar okeej:
Ik kan niet goed sporten. Iedereen zegt altijd dat je moet denken dat je het kan en dan lukt het ook. Maar bij mij werkt het voor geen zak! Dus ik vind het onzin... Of bedoel je dit niet?

En oja... is dit een beetje hetzelfde als: als je iets wil, kan het ook?
*BLUGH* ik heb een hekel aan zulke filosofische gedachten
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 17:37
Eend
Eend is offline
Citaat:
K-Cobain schreef:
Ik weet niet of je dit bedoelt maar okeej:
Ik kan niet goed sporten. Iedereen zegt altijd dat je moet denken dat je het kan en dan lukt het ook. Maar bij mij werkt het voor geen zak! Dus ik vind het onzin... Of bedoel je dit niet?

En oja... is dit een beetje hetzelfde als: als je iets wil, kan het ook?
*BLUGH* ik heb een hekel aan zulke filosofische gedachten
ja, maar dit soort praat is weer meer iets om je goed er in te laten geloven Ik heb het hier echt over dingen die je ceht tegenkomt, bijvoorbeeld van een hoog stoepje afspringen.

Denken kunnen doen

Eerst denk je er over na, dus bepaal je of je het kunt, door het denken zeg je ja of nee, zoja ja, dan doe je t, zo nee, dan doe je t niet
Oud 16-11-2002, 20:03
light fighter
light fighter is offline
Het is inderdaad een cirkeltje.

als je denkt dat je iets kan, kan je het ook en meestal doe je het ook.

dat cirkeltje gaat fout bij het denken.

(waar counselors al niet goed voor zijn, zo leer je nog eens iets van ze)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 08:21
Saartje*
Saartje* is offline
Ik denk dat ik in het hele gedoe toch telkens weer één stapje oversla... Het stapje van *kunnen*
Ik denk wel, en ik doe wel dingen, maar ik denk er nooit over na of het wel mogelijk is wat ik wil doen. En soms als ik echt iets wil, maar er niet over nadenk of het wel mogelijk is, en het dan mislukt, kan ik soms verschrikkelijk telleurgesteld zijn
Oud 17-11-2002, 11:35
Sellfish
Sellfish is offline
Ik wou dat ik sommige dingen zou doen waarvan ik weet dat ik het kan en denk dat het misschien wel zou lukken...

Vooral met meisjes, ik denk dat ze me wel leuk vind, ik kan er naartoe gaan... maar de kleine twijvels nemen het over zodat ik het uiteindelijk niet doe, ookal is het maar zoiets kleins en onbenulligs wat me tegenhoud.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 23:25
Scider
Scider is offline
Tja...er zijn mensen die geloven dat je, als je 'denkt' dat je het kan je het ook inderdaad kan...wordt vaak gebruikt om over drempels heen te komen. Je stelt jezelf bijvoorbeeld voor als iemand uit een film, of uit een computerspelletje, beter nog....en daarna stuur je jezelf ergens heen en laat je jezelf iets doen, hopend dat je er niet achter komt dat je te onzeker bent. Allemaal denkwerk, maar het 'kunnen' hangt er wel van af. Ik denk dat het met de meeste dingen geen cirkel is, maar gewoon een combinatie van alles bij elkaar...als je denkt dat je iets niet kunt, doe je het niet en kun je het dus ook niet TOTDAT je anders begint te denken. Denk aan mensen met belangst: iedereen zou het potentieel kunnen, wildvreemde mensen opbellen, maar zolang je denkt dat je het niet kunt doe je het niet en 'kan' je het ook niet.

Je zou dus eigenlijk om alles te kunnen (wat fysiek mogelijk is in ieder geval) overmoedig moeten zijn...klinkt roekeloos, niet?
Oud 17-11-2002, 23:32
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Scider schreef:
Je zou dus eigenlijk om alles te kunnen (wat fysiek mogelijk is in ieder geval) overmoedig moeten zijn...klinkt roekeloos, niet?
Overmoedig? Tja, je kunt ook gewoon zo erg zijn dat het je niks meer uit maakt. De "Don't care" methode schijnt redelijk te merken. Ik blijk meer te kunnen dan ik 'DACHT'. Maar jah, tegenwoordig denken we niet eens meer voor we iets doen. WAnt het maakt me toch niks uit...
Ook niet bepaald het ideale systeem dus.
Oud 17-11-2002, 23:43
Scider
Scider is offline
maar wel precies waar ik op doelde...bij mij is het andersom gegaan zeg maar...eerst kon het me allemaal niks meer schelen, ik draaide helemaal door en deed eigenlijk alleen nog maar roekeloze dingen. Later, toen het met me iets beter ging, verdween het roekeloze niet...en dan kan je opeens veel!
Oud 18-11-2002, 00:08
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Scider schreef:
maar wel precies waar ik op doelde...bij mij is het andersom gegaan zeg maar...eerst kon het me allemaal niks meer schelen, ik draaide helemaal door en deed eigenlijk alleen nog maar roekeloze dingen. Later, toen het met me iets beter ging, verdween het roekeloze niet...en dan kan je opeens veel!
niet dat ik roekeloos doe. Maar ik probeer soms wel eens uit of ik sneller ben als die bus die daar net aan komt. Tot nu toe wel.
Oud 18-11-2002, 10:17
Eend
Eend is offline
Dus er zit nog steeds een verband in?
Nu zou ik wel eens willen weten hoe diegene er op kwam, dat het allemaal niks met elkaar te maken zou hebben of heb ik nou te veel gevraagd?
Oud 18-11-2002, 10:18
Eend
Eend is offline
en euhmz...Scider? Jij hier?
Reageren

Regels voor berichten