Hallo, de informatie die ik je nu geef, komt uit het boek "De wereld van Sophie", Jostein Gaarder. Een opstapje naar de werkelijke kunst van het filosoferen.
Socrates (470-399 v. Chr) is vooral beroemd geworden dankzij zijn leerling Plato, die dialogen opschreef tussen Plato en Socrates.
Hij deed alsof hij niets wist. Hij poogde de zwakke plekken van andermans redeneringen bloot te leggen.
Nu over de vroedvrouw. Socrates' moeder was vroedvrouw. Socrates vergeleek zijn eigen werkzaamheid met de verlsokunde van de vroedvrouw. Deze baart het kind niet zelf, maar helpt er slechts bij. Zo probeerde Socrates mensen te helpen bij het verwerven van het juiste inzicht. Dat moet bij elk individu van binnenuit komen.
Zo dwong Socrates de anderen hun verstand te gebruiken. Socratische ironie is dan ook net doen als of je niets weet of doen als of je dommer bent dan je gesprekspartner.
Zo, een deel is letterlijk overgeschreven, een deel geparafraseerd. Dit is slechts een heeeel klein deel van wat over Socrates geschreven is in het boek. Daarvoor moet je zelf maar op internet of in de bieb gaan zoeken. Is dat niet de logische eerste stap? Ik heb echter graag de informatie opgezocht, vanwege mijn eigen interesse voor filosofie. Ik ga het boek ook niet echt lezen, maar gebruik het eerder als naslagwerk.
Veel succes nog verder.
|