Advertentie | |
|
![]() |
|
Ja iets ingewikkelder graag, want tot daar was ik ook wel gekomen. wat is bijvoorbeeld die ingaande energie is dat het aantal joule waterstof of is dat het potentiaalverschil tussen de elektroden maal het amperage ofzo. en ook zou ik graag willen weten hoe je die uitgaande energie berekend.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De ingaande energie is de totale energie van de brandstof minus de totale energie van de brandstof na verbranding, dus de verbrandingsproducten. Dit verschil wordt de verbrandingswarmte, verbrandingsenthalpie of de stookwaarde genoemd, deze waarden is op te zoeken in boekjes zoals Binas. Het zijn allemaal andere benamingen voor hetzelfde. De stookwaarde voor waterstof die in Binas geeft is 10.8*10^6 J/m-3 of 3.0kWh/m-3. Bij verbranding levert de brandstof dus per vierkante meter 10.8*10^6 J = 3.0 kWh op. -Uitgaande energie- Deze energie is altijd exact gelijk aan de ingaande energie. Voor het rendement wil je echter de uitgaande energie weten die je ook daadwerkelijk gebruikt. Ik weet niet wat het nut van deze cel is. Als je het gebruik ervan geeft kan ik eigenlijk pas verder. Globaal kan ik zeggen als het nut hitte leveren is, dat dan het rendement zo goed als 100% is. Als het nut beweging leveren is, dan zit je volgens mij toch al maar richting de 50%. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Leg eens eits over die brandtstofcel uit, want dat volg ik niet... |
![]() |
||
Citaat:
brandstofcel is eigenlijk een veredelde alkaline-batterij alleen zijn bij deze cel de stoffen waterstof en zuurstof ipv zink |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar waarom zou het met elektronenoverdracht werken? H2 en O2 zijn immers niet geladen, nietwaar? Volgens mij werk in dit geval met bindingsenergieen. De bindingsenergie van H-H = -4,36 van O=O = -4,98 en van H-O (H2O) -4,635. (ALLE waarden in 10^5 J mol^-1 bij T = 298K, per mol binding) (Binas tabel 58, bindingsenergieen)) -Om de 2 H-H te verbreken is dus 2 * 4,36 = 8,72 nodig. -Om de O=O te verbreken is dus 4,98 nodig. +Om 2 H ![]() Het is een verbindingsenergie, indien een verbinding onstaat komt er energie vrij, daarom is een verbindingsenergie negatief. -8,72 -4,98 +18,54 --------- -13,72 +18,54 --------- +4,82 Er onstaat dus bij de omzetten van 2 mol H2 + en 1 mol O2 naar 2 mol H2O een energie van +4,82*10^5 J mol^-1 bij T = 298K. Je kan de eenheid mol omrekenen naar de eenheid gewicht, hierdoor weet je dus hoeveel bruikbare energie de cel op zal leveren indien deze een rendement van 100% heeft. |
![]() |
||
Citaat:
O2(g) + 2H2O(l) + 4e-->4OH-(aq) 2H2(g)->4H+(aq)+ 4e-. Optellen van deze 2 halfreacties geeft de door jou genoemde nettoreactie. De gebruikte elektrolyt is een geconcentreerde kaliumhydroxide-oplossing, O2 fungeert als oxidator, H2 als reductor.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Misschien kan je even geven wat precies de opgave/opdracht is. Welke stof het is, wat voor hoofdstuk en dat soort dingen. Dan is he tmogelijk een wat onderbouwdere reactie te geven dan nu mogelijk is. Want echt duidelijk is het toch nog niet volgens mij... als je hulp wilt tenminste. Waar is het eigenlijk voor? |
![]() |
|
Het is voor mijn profielwerkstuk. Ik heb als onderwerp de brandstofcel, en het bijbehorende practicum daarbij is het rendement van de brandstofcel. ik moet nu een werkplan maken en daar moet in staan welke spullen ik allemaal nodig heb, een proefopstelling en hoe ik dat practicum ga uitvoeren en welke formules ik daarbij nodig heb. Ik weet dus alleen niet wat nou die in- en uitgaande energieën zijn in joules. Zelf dacht ik voor E(in) de vormingswarmten van waterstof en zuurstof, maar omdat die niet in de binas staan de vormingswarmte van H2O(g) en dan mbv reactievergelijking H2 en O2 uitrekenen. En bij E(uit) dacht ik aan het potentiaalverschil wat bij H2 en O2 1,23V is maal het amperage. Maar beide energieën kloppen volgens mij niet en zijn ook helemaal nergens op gebasseerd.
Op een of andere amerikaanse site had ik gelezen dat het rendement van een brandstofcel N=dG/dH is. waarbij dG de chemische energie is of Gibbs energie en dH de "total heat energy or enthalphy energy" is. een of andere amerikaanse site en voor mathfreak is hier dat uitgangsvermogen. link ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en mij nu kunnen helpen voor een beetje uitgebreide uitleg van de brandstofcel heb ik ook een site gevonden werking brandstofcel |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Eerst zelf logisch nadenken, dan hulp vragen aan leraar/;erares, en anders misschien toch een onderwepr dat jou beter ligt nemen? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|