Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2001, 16:36
Bibian
Bibian is offline
Hallo allemaal!
Ik moet een werkstuk maken over Rome omdat we daar over een paar weekjes heen gaan. Mijn werkstuk moet gaan over Gianlorenzo Bernini (beeldhouwer en architect) en ik moet ook vertellen wat hij voor Rome heeft betekend. Kan iemand mij helpen met informatie??? Alvast bedankt!
Groetjes, Bibian
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2001, 18:47
Verwijderd
Encarta 98 Encyclopedie:

Bernini, Giovanni Lorenzo (Napels 7 dec. 1598 - Rome 28 nov. 1680), Italiaans beeldhouwer, architect, tekenaar en schilder, de grootste beeldhouwer van de Romeinse barok, was zoon en leerling van Pietro Bernini. Zijn vroege werken, o.a. David (1619, Gall. Borghese, Rome) en Neptunus (1620, Victoria and Albert Museum, Londen), tonen reeds duidelijk typische barokelementen: zin voor het picturale, invloed van de klassieke kunst, beweging en beweeglijkheid, heftige gemoedsaandoeningen, grote aandacht voor naturalistische weergave. Tussen 1623 en 1640 vervaardigde hij het beroemde bronzen baldakijn in de St.-Pieter te Rome en een reeks realistische portretbustes, waarin het weergeven van het momentane samen met de individuele karakterisering van de modellen, de levendigheid verhoogt (Kardinaal Borghese, 1632, Villa Borghese, Rome; Urbanus VIII, 1640, Dom, Spoleto).
Een reeks werken voor de St.-Pieter volgde, zoals de gigantische Longinus (1632-1638), die in een pathetisch gebaar de armen heeft gestrekt. Van fundamentele betekenis voor de ontwikkeling van het grafmonument in de 17de eeuw is het monument van paus Urbanus VIII, Bernini's mecenas (1642-1647, St.-Pieter, Rome), waarin Bernini een harmonisch evenwicht bereikte tussen de architectonische en de plastische onderdelen. In de beroemde groep Extase van de H. Teresia (1644-1652, S. Maria della Vittoria, Rome), die deel uitmaakt van een geraffineerde architectonische compositie, is de pathetiek tot een hoogtepunt gevoerd. Intussen creëerde Bernini ook een aantal unieke ontwerpen voor fonteinen (Fontana del Tritone, 1640, Piazza Barberini, Rome; Fontana dei quattro fiumi, 1647, Piazza Navona, Rome), waarbij het element van het stromend water met de architectonische en plastische onderdelen één geheel vormt.
Van Bernini's reis naar Frankrijk in 1665 is het belangrijkste overgebleven werk de geïdealiseerde portretbuste van Lodewijk XIV (Versailles), die het voorbeeld werd voor de Franse portrettisten tot in de 18de eeuw. Van zijn vele belangrijke werken uit de latere periode kunnen worden genoemd: de cathedra van St.-Pieter (1657-1666), het ruiterstandbeeld van keizer Constantijn (1654-1670, Vaticaan), het grafmonument van paus Alexander VII (1671-1678, St.-Pieter, Rome). Bernini was virtuoos in de technische behandeling van marmer en brons. In zijn latere werken kreeg de beweging een meer decoratief karakter; daardoor en door het ver doorgevoerde pathos werd de inhoud enigszins ondergeschikt gemaakt aan de vorm. Hij had toen een groot atelier en kreeg vele opdrachten.
Niet minder belangrijk is zijn architectonisch oeuvre. Aanvankelijk werkte hij vaak met anderen samen, zoals met Carlo Maderno aan het Palazzo Barberini (1625-1633, Rome), waarvan het ontwerp van de hoofdgevel vrijwel zeker van hem is. Zijn eigen stijl vond hij pas later, zoals in de beroemde colonnade rondom het St.-Pietersplein te Rome (1656-1667) en in de Scala Regia (1661, Vaticaan), een perspectivisch meesterstuk. Bernini vermeed bewust abrupte overgangen; hij gebruikte bij voorkeur vloeiende vormen. In de S. Andrea al Quirinale (1658, Rome), op ovale plattegrond, wist hij een ruimtewerking te scheppen waarbij, dankzij de geraffineerde plaatsing van de vensters, de altaarpartij op een hoogst ingenieuze wijze geaccentueerd wordt.
Behalve ontwerpen voor decors van de opera van de Barberini (Rome) met zeer vernuftige accessoires en machinerieën, heeft hij een groot aantal meesterlijke tekeningen nagelaten.
De kunst van Bernini is niet alleen een vorm, maar ook de uitdrukking van een intens beleefd en met alle middelen nagestreefd ideaal: de toeschouwer fysiek en emotioneel het onzichtbare in, buiten en boven het zichtbare te doen voelen en beleven. Zijn betekenis voor de kunst van de barok is nauwelijks te overschatten. Talrijke begaafde leerlingen hebben zijn stijl in en buiten Italië verspreid.


Voor de rest heb ik nog nooit van die man gehoord, maar ik hoop dat je je hier iets aan heb gehad...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2001, 10:55
Bibian
Bibian is offline
Dank je!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie esthetica
0 05-04-2002 12:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.