Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2000, 16:52
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Wat is het mooiste gebouw/theater uit de oudheid dat je ooit gezien hebt?
En wat viel juist tegen?

Ikzelf vond het theather van Dodoni (Dodona) wel mooi en Delphi was ook erg mooi.

Mij viel Sparta best wel tegen, het museum daar vond ik echter weer erg mooi.
Oud 22-12-2000, 16:55
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Delphi is inderdaad erg mooi. Het colosseum in Rome is ook erg indrukwekkend, maar van een heel andere orde.
Oud 22-12-2000, 17:00
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Er zijn eigenlijk zoveel mooie en indrukwekkende gebouwen uit de Oudheid, al zijn ze niet allemaal even goed bewaard gebleven. Het Pantheon in Rome, de Acropolis (Erechteion, Parthenon etc.) in Athene, het Forum in Rome, aquaducten, Olympia (stadiums, gymnasia) in Griekenland, Mykene (leeuwenpoort etc.).

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (22-12-2000).]
Oud 22-12-2000, 18:38
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
Er zijn eigenlijk zoveel mooie en indrukwekkende gebouwen uit de Oudheid, al zijn ze niet allemaal even goed bewaard gebleven. Het Pantheon in Rome, de Acropolis (Erechteion, Parthenon etc.) in Athene, het Forum in Rome, aquaducten, Olympia (stadiums, gymnasia) in Griekenland, Mykene (leeuwenpoort etc.).

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (22-12-2000).]
Mykene.. Daar hadden we naartoe willen gaan, maar dat ging helaas niet door . En Athene <en de Acropolis> moet ik ook nog een keer zien. Want dat is zo ongeveer het enige dat in mijn 4 Griekenland-vakanties nog niet gezien heb.
Oud 22-12-2000, 18:47
Optima
Optima is offline
aangezien ik helaas zeer weinig van de wereld ( letterlijk) heb gezien, moet ik me beperken tot..eehm...Keulen...Xanten..en Trier.

Het indrukwekkendste waren och wel de barbara thermen in Trier( of was het nu...)
wat ik verder ook een fantastisch gebouw vind, is de porta nigra, eveneens in Trier.

ik laat jullie wel weten wat er veranderd als ik, hopelijk, in de 6e (zucht) anar Rome ga
Oud 22-12-2000, 19:13
Onbekende
Onbekende is offline
Ik heb ook vrij weinig Romeinse gebouwen gezien en Griekse geloof ik nog nooit.

Ik ben alleen in Xanten geweest en in Autun, een stadje in Frankrijk.
Ik kies voor het amfitheater in Autun.
Oud 23-12-2000, 17:17
Ellun
Ellun is offline
Ik ben nog nog nooit in Griekenland geweest, maar van de gebouwen die ik tot nu toe heb gezien waren dit wel de indrukwekkendste:

colosseum-Rome
sint Pieter-Rome
Forum Romanum- Rome
Porta Nigra- Trier
de dom van Trier

Ik wil heel graag naar de Acropolis, ik ben bezig mijn ouders over te halen om volgende zomervakantie er naar toe te gaan...
Oud 24-12-2000, 10:48
NN
NN is offline
Aanrader:
De tempel van Artemis in Ephesus, Turkije.
(=één van de 7 wereldwonderen) Het is helaas nu niet meer dan een ruïne!
Oud 27-12-2000, 18:19
Ik vond eerlijk gezegd de keizerthermen mooier dan de barbarathermen, niet dat ik die echt goed bekeken heb maar er was bijna niets over. Ik zelf vond de Porta Nigra en dus de keizerthermen het mooist van wat ik tot nu toe gezien heb(te weinig, vind ik zelf...)
Met citaat reageren
Oud 01-01-2001, 13:52
Dolle Mina
Dolle Mina is offline
Ik heb echt helemaal nix gezien als ik dit hier allemaal lees!
Ben wel keer in Trier geweest maar dat weet ik niet meer goed en toen vond ik romeinse gedoe nog niet interessant, en nog steeds vind ik griekse dingen veel leuker
ik wil die ruine van de tempel van artemis in turkije wel zien, ik ben gek op artemis! leukste godin!
Oud 06-01-2001, 11:45
beestje
beestje is offline
echt heel erg mooi was het niet, maar pompeii heeft wel heel erg veel indruk gemaakt, net als het forum romanum, al is daar bijna niks meer van over...
Oud 13-01-2001, 13:30
Muist
Muist is offline
Niet echt een gebouw, maar een havenplaatsje uit de oudheid vlakbij Rome; Ostia Antica. Echt heel vredig daar, ik zou er uuuuuren kunnen rondlopen.

O, en kaap Sounion met de Poseidon tempel in Griekenland. Beroemd om zijn zonsondergang.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2001, 18:07
Aad
Aad is offline
Het mooiste wat ik ooit heb gezien??

Ik vond het Monument van Victor Emanuel in Rome heeeeel erg indrukwekkend.

Wat overigens geen gebouw was, maar toch heel erg mooi (of leuk) was de Schildpadjesfontijn (of hoe hij ook mag heten) in Rome

Oud 14-01-2001, 18:47
stavke
stavke is offline
Ik heb alles in Zuid-Frankrijk gezien, en met Pasen vertrek 'k voor een rondreis in Griekenland voor 11 dagen, dus ik zal het meeste wel gezien hebben. Enkel spijtig dat we niet naar "het Zandige Pylos" gaan, zoals Homeros het beschrijft in zijn Odysseia
De triomfboog in Orange (?) vond 'k het mooiste, maar een volwaardige mening zal ik pas in april kunnen geven
cya!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2001, 20:42
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
NN schreef:
Aanrader:
De tempel van Artemis in Ephesus, Turkije.
(=één van de 7 wereldwonderen) Het is helaas nu niet meer dan een ruïne!
Wilde ik net zeggen, deze tempel zou ik graag in het echt hebben gezien.

------------------
This sentance has three erors.
Oud 15-01-2001, 14:24
Lovelylady
Lovelylady is offline
Hiya,

De mooiste Griekse/Romeinse gebouwen die ik ooit gezien heb? Op Corfu staat het paleis van Sisi; het Achillion genaamd. Dit is een zeer mooi gebouw.

Ook vind ik het klooster in Paleokastritsa, ook Corfu, heel erg mooi. Het is zo'n kloostertje midden op een bergtop. MOOIMOOI!

Greetz LovelyLady
Oud 17-01-2001, 21:12
Estee
Estee is offline
sint pieter/vaticaan vond ik het mooist in rome eigenlijk alleen vanwegen de schilderingen.
colloseum viel echt tegen. ze waren daar ook nog eens aan het renovreren.
de havenstad Ostia vond ik geen bal aan.

[Dit bericht is aangepast door Estee (17-01-2001).]
Met citaat reageren
Oud 21-01-2001, 12:25
Verwijderd
Ik vond Pompeii heel indrukwekkend, omdat je nog precies de gebouwen en straatjes kan zien. Er liggen daar ook nog gipsen beelden van mensen die overvallen zijn door de vulkaanuitbarsting, dat zag er toch wel vreemd uit vond ik.
Wat ik erg tegen vond vallen waren het Colosseum, dat voldeed gewoon niet aan mijn verwachting, en het Forum Romanum. Onze leraren zitten daar 5 jaar lang stoere verhalen over te vertellen en als je daar dan eenmaal staat is het niks meer dan een hoopje stenen... Maar het is toch wel weer leuk om te bedenken dat dat vroeger het centrum van Rome was enzo.
MZZL,

Montell
Met citaat reageren
Oud 13-06-2001, 20:26
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
gunaikanogsteeds schreef:
Ik vond eerlijk gezegd de keizerthermen mooier dan de barbarathermen, niet dat ik die echt goed bekeken heb maar er was bijna niets over. Ik zelf vond de Porta Nigra en dus de keizerthermen het mooist van wat ik tot nu toe gezien heb(te weinig, vind ik zelf...)
Ik ben gisteren in Trier geweest en ik heb jammergenoeg de keizerthermen alleen vluchtig gezien (we zijn er alleen langs gereden). De barbara thermen hebben we wel gezien, maar daar was maar heel weinig toelichting, dus ik had niet echt een idee wat ik allemaal zag. De Porta Nigra vond ik wel leuk, maar vooral het amphitheater in Trier vond ik mooi, omdat die zo groot was. Ik vond het ook leuk dat je daarp in de ruimte onder de arena kon komen.

Oud 14-06-2001, 10:24
Emma!
Emma! is offline
Citaat:
Muist schreef:
Niet echt een gebouw, maar een havenplaatsje uit de oudheid vlakbij Rome; Ostia Antica. Echt heel vredig daar, ik zou er uuuuuren kunnen rondlopen.

O, en kaap Sounion met de Poseidon tempel in Griekenland. Beroemd om zijn zonsondergang.

JAAAAAAAAA!

ik heb letterlijk uuuuuuren rondgelopen in Ostia én de zonsondergang gezien in Sounion! absolute superervaringen allebei

verdere hoogtepunten:
Griekenland: Epidaurus en Mycene
Rome: uhm, Villa Borghese en de Vaticaanse Musea vond ik daar, na Ostia, het tofst, maar die hebben niet zoveel met de oudheid te maken.

ps, leuk die oude topics...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 14:54
Seneca
Seneca is offline
Nog nooit in Griekenland geweest, maar de absolute topper uit Rome is de zuilengalerij van de San Pietro, al is het gebouw zelf ook niet mis. Ennuh het allerallleralllerallerallerallermooist vinnik toch echt het FORUM!!!! Hiha, Via Sacra, Via Nova, wapperende toga's, Marcus, Lucius.............. Hartstikke kapot maar nog steeds mooi en tot de verbeelding sprekend
Oud 22-06-2001, 14:54
Zeuske
Zeuske is offline
Wel ik Ga al elk jaar naar Griekenland (pa werkt daar). En elk jaar doe ik een stukje van de heilige weg (van Athena tot Delphi en verder) Gewoon prachtig ge ziet ene tempel ruine van elke God bijna, tempels en beroemde gebouwen van Griekse keizers enzo. En als je afentoe eens goed kijkt vind je ook soms een oud munstuk in een stuk aarde kei leuk !!!!!!!!! Griekenland rulesssssssss
Oud 23-06-2001, 20:08
Anne
Anne is offline
Delphi was heel erg mooi en het forum in Athene.
Oud 25-06-2001, 19:13
Iejoor
Iejoor is offline
Ben nog nooit in Griekenland of in Rome geweest, maar ik vond de Kaiserthermen in Trier erg indrukwekkend
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 10:23
hopeloos geval
hopeloos geval is offline
K ben alleen nog in Frankrijk geweezz. Daar hebben ze echt veel op dat gebied!!!

Het mooiste: het stadje Vaison la romaine (een opgegraven romeins stadje; echt verreweg het leukste eiglijk), Tempel voor Diane in Nîmes, Pont du gard bij Nîmes, Maison la carré ofzoow. die was echt mooi!

Het lelijkste: de arena in Nîmes of Arles dachk, kweenie meer welke(in ieder geval ergens in zuid-frankrijk). Was lelijk gerestaureerd omdat het nog gebruikt moest worden en overal waren dus metalen banken e.d. Echt zonde!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2001, 11:05
In ROme zijn de mooiste gebouwen!
Maar Xanten en Trier is ook wel gaaf, maar het mooiste is wel het COLOSSEUM!! Als je het voor het eerst ziet kan je wat teleurgesteld zijn, het is maar een brok steen, maar het is wel het idrukwekkendste gebouw dat ik ooit gezien heb!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten