Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2001, 10:19
Optima
Optima is offline
Ik zit op vwo en heb latijn erbij gekozen ( dus eigenlijk atheneum) Nu was ik in de verondersteling dat op het Gymnasium leerlingen verplicht grieks EN latijn moeten volgen. Nu blijkt wat ik hoorde vn mijn leraar, dat ze het maar 2 jaar (???) verplicht krijgen en daarna een taal kunnen laten vallen. Kiezen ze voor beide, geeft dat veel roostertechnische problemen etc, en daar is het gymnaium niet op afgesteld.

daarnaast werd er 'vroeger' 13 uur!!! les gegeven in Grieks, latijn, en oude geschiedenis.....en nu 3 uur...

wat een verloedering. Vinden jullie ook niet dat het zo niet gestimuleerd wordt? Zo wordne juist de mensen die het WEL interesseert, gedwongen een andere richting op te slaan, of aan zelfstudie te beginnen..

zonde...
Oud 01-08-2001, 17:09
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Optima schreef:
Ik zit op vwo en heb latijn erbij gekozen ( dus eigenlijk atheneum) Nu was ik in de verondersteling dat op het Gymnasium leerlingen verplicht grieks EN latijn moeten volgen. Nu blijkt wat ik hoorde vn mijn leraar, dat ze het maar 2 jaar (???) verplicht krijgen en daarna een taal kunnen laten vallen. Kiezen ze voor beide, geeft dat veel roostertechnische problemen etc, en daar is het gymnaium niet op afgesteld.
Ik weet niet hoe het bij jullie is...of je op een zelfstandig gymnasium zit of gewoon op een 'gemengde' school. Bij ons - gewoon een school met V(M)BO, MAVO, HAVO, VWO, kan je op het VWO in de tweede kiezen voor Latijn en in de derde kan daar Grieks bij. Heb je een van beide talen (of beide) gehaald in je eindexamen en iig in de derde de andere taal erbij gehad, dan heb je 'gymnasium' op je eindlijst staan ipv 'atheneum'. Hier zijn ook weleens roostertechnische problemen, maar wanneer iemand echt wil, is het imho wel op te lossen.

Citaat:
daarnaast werd er 'vroeger' 13 uur!!! les gegeven in Grieks, latijn, en oude geschiedenis.....en nu 3 uur...
Hmm...zoals het vroeger hier was, was het 5 uur Grieks en 5 uur Latijn in de week. Nu met de oh-zo-geweldige ( ) Tweede Fase is het 3 uur voor Grieks, 3 uur voor Latijn en 2 uur voor KCV. En de bedoeling is dus dat je meer thuis doet of zoiets...

Citaat:
Vinden jullie ook niet dat het zo niet gestimuleerd wordt? Zo wordne juist de mensen die het WEL interesseert, gedwongen een andere richting op te slaan
Hoezo gedwongen een andere richting op te slaan? Roostertechnisch is alles op te lossen, dat is - denk ik ! - de school zelfs verplicht.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 18:24
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
Optima schreef:
wat een verloedering. Vinden jullie ook niet dat het zo niet gestimuleerd wordt? Zo wordne juist de mensen die het WEL interesseert, gedwongen een andere richting op te slaan, of aan zelfstudie te beginnen..
zonde...
Optima, ik ben het volledig met je eens. Helaas geldt dit (mijns inziens) voor veel vakken (o.a. het talen- en geschiedenisonderwijs). Het ontbreekt vaak aan diepgang (ik denk aan literatuur en spreekvaardigheid, noem het retoriek). Door het ontbreken van diepgang en (dus) uitdaging worden mensen die wel geïnteresseerd zijn, gedwongen tot zelfstudie, dat overigens geen probleem is, maar het onderwijs zou gewoonweg méér moeten bieden dan dat op dit moment het geval is (laten we bij onze uitspraken wel in het achterhoofd houden dat het onderwijs kampt met enkele grote problemen). Het onderwijs heeft geïnteresseerde leerlingen niets (dat is overdreven: weinig) te bieden. Het is, je hebt volkomen gelijk, zonde en naar mijn smaak erg triest.
Oud 01-08-2001, 20:34
Onbekende
Onbekende is offline
Ik vind het ook erg jammer dat er steeds minder plaats is voor klassieke talen in het onderwijs. Ik heb zelf nog wel erg veel uren klassieke talen gehad (Oude Stijl: 6 uur Latijn, 5 uur Grieks per week) en ik kan ook niet begrijpen hoe je met veel minder uren toch dezelfde stof kunt doorwerken op hetzelfde niveau. Krijgen tweede fase leerlingen niet veel te weinig vertaalervaring? Ik heb zelf geen tweede fase gehad en weet niet precies hoe het allemaal zit, maar ik snap niet hoe je op hetzelfde niveau kunt komen met veel minder begeleiding.

Volgens mij zijn scholen ook verplicht het in het rooster mogelijk te maken om Grieks en Latijn beide te kunnen geven, wanneer de school die vakken aanbiedt. Ikzelf heb ook veel mensen tussenuren bezorgd door als enige Grieks en Latijn beide te kiezen...

[Dit bericht is aangepast door Onbekende (01-08-2001).]
Oud 06-08-2001, 12:33
Verwijderd
op sommige scholengemeenschappen krijgen 1eklassers pas na kerstvakantie latijn en heel weinig grieks, maar op gymnasium waar ik op zit wel in de hele 1e klas latijn en in 2e grieks en latijn
Met citaat reageren
Oud 06-08-2001, 19:01
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
wouszer schreef:
op sommige scholengemeenschappen krijgen 1eklassers pas na kerstvakantie latijn en heel weinig grieks, maar op gymnasium waar ik op zit wel in de hele 1e klas latijn en in 2e grieks en latijn
Ik heb ook op een scholengemeenschap gezeten en ik heb pas in de 2e latijn gekregen en na de paasvakantie in de 2e grieks, maar in de 3e klas zijn we opnieuw begonnen met Grieks. Maar ik dacht dat het normaal was dat je pas in de tweede met Latijn begon. Wij konden in de eerste klas alleen vbo/mavo, mavo/havo of havo/vwo kiezen en geen gymnasium.
Reageren

Regels voor berichten