Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2001, 18:03
MaRaNzaNo
MaRaNzaNo is offline
Nog iemand hier die een beetje hebreeuws kan typen en begrijpen ??? zo ja waar heb je dat dan geleerd??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2001, 20:59
OsoNke
OsoNke is offline
ik weet alleen dat ze geen klinkers schrijven en verder nix, dus aan mij heb je niet veel in dit geval...
lijkt me wel vet op zich...

X
Oud 31-07-2001, 21:37
kiezel
kiezel is offline
Nou, mijn naam (Naomi) wordt geacht Hebreeuws te zijn, maar daar zitten wel degelijk klinkers in dus daar ga ik nou ook aan twijfelen. Je kan ook nergens meer op vertrouwen . Maar ik weet niet eens wat die dan betekent, schande eigenlijk zeg...
Oud 31-07-2001, 23:09
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
kiezel schreef:
Nou, mijn naam (Naomi) wordt geacht Hebreeuws te zijn, maar daar zitten wel degelijk klinkers in dus daar ga ik nou ook aan twijfelen. Je kan ook nergens meer op vertrouwen . Maar ik weet niet eens wat die dan betekent, schande eigenlijk zeg...
ja das echt een schande! nee maar in jahwe zitten ook klinkers, ze spreken ze wel uit maar ze schrijven ze niet ofzo toch??

X
Oud 31-07-2001, 23:31
Lindansje
Lindansje is offline
De Joden mogen Yahweh niet met klinkers schrijven of uitspreken, uit eerbied voor hun God. Het wordt in het Hebreeuws dan ook aangeduidt met de letters YHWH. Omdat dit moeilijk uit te spreken is, wordt Hij ook wel De Eeuwige genoemd.

Er zijn dus wel degelijk klinkers in het Hebreeuws.

Oud 01-08-2001, 09:56
Optima
Optima is offline
jongen van mijn klas is Jood en spreekt/schrjft nog hebreeuws. Ik weet niet of hij het op de basischool geleerd heeft of...maar eigenlijk kan ik me ab-so-luut geen voorstelling maken van de taal
Oud 02-08-2001, 17:49
Ellun
Ellun is offline
Wij hebben het Hebreeuwse alfabet geleerd bij levensbeschouwing, ik vond het heel leuk.
Verder hebben we er niets mee gedaan, wel jammer.
Oud 02-08-2001, 20:34
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
Lindansje schreef:
De Joden mogen Yahweh niet met klinkers schrijven of uitspreken, uit eerbied voor hun God. Het wordt in het Hebreeuws dan ook aangeduidt met de letters YHWH. Omdat dit moeilijk uit te spreken is, wordt Hij ook wel De Eeuwige genoemd.

Er zijn dus wel degelijk klinkers in het Hebreeuws.

oja?? ow dan heb ik het fout... ik wist toch bijna zeker dat ze ze niet hebben maargoed, ik weet t verder ook niet zeker...

X

Oud 04-08-2001, 11:28
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
OsoNke schreef:
oja?? ow dan heb ik het fout... ik wist toch bijna zeker dat ze ze niet hebben maargoed, ik weet t verder ook niet zeker...

X

Er zijn idd klinkers in het Hebreeuws.
Naast/boven de medeklinkers staat dat een bepaald tekentje of een cijfertje en dat stelt dan een bepaalde klinker voor.
Oud 05-08-2001, 23:22
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
Ellun schreef:

Naast/boven de medeklinkers staat dat een bepaald tekentje of een cijfertje en dat stelt dan een bepaalde klinker voor.
aha maar dus niet klinkers zoals wij ze hebben als gelijkwaardige letters??
(ofja, gelijkwaardig zijn ze bij ons ook niet, anders zou men ze niet schijden van de medeklinkers ofwel?) (ja van de andere kant zijn het MEDEklinkers dus dan zou je ze weer wel als gelijkwaardig zien...ik weet t niet, maargoed)

X

Oud 08-08-2001, 10:05
gelteksten.com
gelteksten.com is offline
Citaat:
Ellun schreef:

Cijfertje?????

Met citaat reageren
Oud 08-08-2001, 10:08
gelteksten.com
gelteksten.com is offline
In het hebreeuw heb je wel klinkers: Dat zijn tekens die onder bepaalde letters staan, alleen worden ze er bijna nooit bij geschreven.

Wat het woord god betreft: De joden mogen dat niet uitspreken, omdat ze eigenlijk niet weten HOE ze het uit moet spreken.
Ze vonden het woord met alleen de medeklinkers, en hebben er later klinker bij bedacht.
Niemand weet dus of dat goed of fout is...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2001, 12:07
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
gelteksten.com schreef:
De joden mogen dat niet uitspreken, omdat ze eigenlijk niet weten HOE ze het uit moet spreken.
Ze vonden het woord met alleen de medeklinkers, en hebben er later klinker bij bedacht.
Niemand weet dus of dat goed of fout is...

Ja? Haha, het kan dus net zo goed eigenlijk Joehwieh ipv. Jahweh zijn? Zo leer je nog eens wat

------------------
Soms moeten dingen nu eenmaal veranderen..

[Dit bericht is aangepast door J@SPER (08-08-2001).]
Oud 08-08-2001, 19:24
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
J@SPER schreef:

Ja? Haha, het kan dus net zo goed eigenlijk Joehwieh ipv. Jahweh zijn? Zo leer je nog eens wat

Ja Japs, daarom zeggen de Jehova's getuigen ook JeHoVaH. De w is vrijwel hetzelfde als de v, en zij hebben er JeHoVaH van gemaakt ipv JaHWeH.

Voor de anderen: ik zoek het nog wel eens na in mijn schrift, dan weet ik hoe het zit met die vijfertjes en tekentjes en zo.

Oud 15-08-2001, 16:47
Muis!
Muis! is offline
Ik ken 5 woorden ofzowiets. M'n moeder heeft hebreeuwse les (ze heeft een talenknobbel, en die wil ze gebruiken...hierna gaat ze vast japans proberen ofzo), en er slingeren allemaal van die oefenstenciltjes door het huis, en we hebben ook zown computerprogrammatje om hebreeuws te leren wat ik een keertje heb geprobeerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten