Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2001, 10:12
Optima
Optima is offline
Volgend jaar mei gaan we naar rome, maar dit jaar sloten we KCV af waarbij we als eindwerkstuk een uitgeschreven rondleiding moesten maken. Weet iemand een interessant gebouw in Rome waar veel over te schrijven/rond te leiden vatl? Please origineel, dus geen Colosseum of pantheon.
Oud 18-08-2001, 16:51
alanis16
alanis16 is offline
Ik ben vorig jaar mei zelf ook naar rome geweest, was echt heel tof. Wij moesten zelf ook dingen bespreken in rome voor een groep. Ik vond zelf de trevi fontein heel mooi en daar kan je ook veel over vertellen. Ik weet niet of je ok wat over een schilderij mag vertellen?? De school van Athene bijvoorbeeld of het laatste oordeel. Ook kan je over het forum romanum vertellen. Je kan ook naar de bieb gaan en daar een boek over rome halen. Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 21-08-2001, 23:37
Musliston
Musliston is offline
Optima toch! Ik dacht dat je wel een boek zou pakken over Rome om een mooi gebouw uit te zoeken! Maar goed, je helpt anderen ook zeer vaak, dus het zij je vergeven. :-D

Maar eh, tja, ik zit nu zelf ook te denken....misschien Villa Borghese? Daar valt wel veel te vertellen over de bijzondere beelden en schilderijen die er in staan en hangen! En volgens mij heeft het huis zelf ook een geschiedenis. Of die interessant is, weet ik niet. Het dikke boek ligt beneden, en ik ben ook lui.
Maar er zijn ook vele kerken, grote, zoals de St. Jan van Lateranen (?). Maar vast ook kleinere. En wat dacht je van de heilige trappen? (Scala sancta? Pf, ik weet echt weinig meer, scala, is dat pluralis tantum? Volgens mij congrueer ik helemaal verkeerd! Het is ook erg lang geleden (eh, 9 maanden))
Verder kun je ook modern gaan doen en over het gebouw vertellen van....hm, ben de naam vergeten. Mussolini? Had hij allerlei kopieën in dat museum staan? Ik vond het maar niets.
En als je helemaal gek wil doen, ga je over het centraal station vertellen (hoe heet dat station nou?). Of over je hotel.
Oh wacht even, er is nog een mooi museum.....volgens mij meer over archeologie....ben weer de naam kwijt.
Of je vertelt over de Vierstromenfontein. Of De Burcht? Maar dat is al weer wat minder origineel.
Maar ik zou zeggen, keuze genoeg! facilissime est! (Is dit correct Latijn?)

Maar, het allerbelangrijkste: heeeeeeeeel veel plezier in Rome!!!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2001, 19:55
BRAND BIER
BRAND BIER is offline
Als je iets wilt hebben om vééél over te kunnen schrijven dan moet je zeker de Sixtijnse kapel hebben.....
donderdag 4 april 2002 1:48... post # 2000
Met citaat reageren
Oud 28-08-2001, 16:29
Feestbeest nummer 1
Feestbeest nummer 1 is offline
Hmmmz, wat mij altijd wel intrigeerde was het Domus Aurea (Gouden Huis) van Nero. er staat nog maar heel weinig van overeind, maar er valt wel veel over te schrijven! Ik bedoel, het was een gigantisch paleis van een geschifte keizer, daar valt wel wat van te maken toch?
Oud 29-08-2001, 14:26
Knipoog
Knipoog is offline
ik zit te denken aan de Santa Maria Maggiore

ik heb zelf de Sint Pieter gedaan en dat was heel kewl! Das echt machtig mooi en het Vaticaans Museum is ook heel mooi.
Mijn rondleiding hoefde niet origineel te zijn, want als je een originele hebt, maar je vind zelf uiteindelijk het gebouw niets, dan kan je er ook niet enthousiast over vertellen. Ik was heel enthousiast over de Sint Pieter en daarom heb ik uiteindelijk voor mn rondleiding en scriptie een negen weten binnen te slepen. en dat hadden ze van tevoren niet van me verw8.
Oud 13-09-2001, 01:49
Gera
Gera is offline
Hum.

Er is zoveel te zien in Rome...

Bijvoorbeeld de Santa Maria Sopra Minerva kerk die is gebouwd op fundamenten van oude Minervatempel. Er hangt vanalles in. Mooi plafond vooral. Verder de Sante Ignacio kerk met trompe d'oeil en mooi Maria-altaar.

Mijn persoonlijke favoriet is Ostia. Vergane havenstad. Heerlijk om in rond te dwalen. Alle huizen staan weer/nog, en als je weet waar je moet zoeken kom je prachtige mozaïeken tegen. Met dit onderwerp kun je een vergelijk trekken met de uitgravingen van Pompeï. Ofzo.

Misschien is De Suikertaart, De Tiepmachien, Het Lelijke Monument Bij de Fora iets...zeker wat over te vertellen. Mussolini heeft er heel wat voor verplaatst/gesloopt. Vierstromenfontein vind ik ook vrij cliché, eerlijk gezegd. Piazza Navona komt iedereen...of zou moeten komen eigenlijk. Castello de San Angelo is misschien leuk, is ook gebouwd op een ouder gebouw, heeft tijdenlang het Vaticaan verdedigd. Loopt een brug met beelden naartoe, als ik me niet vergis de oudste nog intact zijnde brug over de Tiber. Domus Aurea is veel over te vertellen, je kunt er een hele Nero-biografie aan koppelen, en als je de kans krijgt zou ik het ook zeker gaan zien. Origineel? Neh.

Van vrienden heb ik gehoord dat de Villa Hadriani ook heel interessant zijn. Vraag het me af...volgens mij vonden ze het gewoon mooi.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten