Ik heb mijn p.o. Grieks bijna af, het onderwerp was "Theseus, koningin van Athene"
Ik heb nu al dit:
Theseus als koning van Athene
Theseus (griekse naam) volgde zijn vader Aegeus op en de burgers aanvaardden hem graag als hun nieuwe koning. Hij zou bewijzen dat hij nu vertrouwen waard was.
Tot die tijd was het koninkrijk Athene (griekse naam) beperkt geweest tot de stad en de ommelanden, zoals dat met iedere ‘polis’ van Griekenland het geval was. Wel had het door zijn militaire macht en krachtige koning een zeker overwicht in Attike. Theseus kwam nu op de gedachte een stedenbond tot stand te brengen die veel grotere mogelijkheden zou bieden voor de toekomst. Hij benaderde daartoe alle familie van de twaalf Attische steden en vroeg hem om in federatie samen met Athene te gaan.
Volgens de overlevering zou hij afschaffing van de monarchie hebben beloofd en een democratische instelling, waarin alle mannelijke burgers medezeggenschap zouden krijgen, terwijl hij zelf opperbevelhebber bleef.
Zo ontstond onder Theseus’ leiding de eerste stedenbond met een min of mee democratisch bestuur. In Athene liet hij een gerechtshof en een raadsgebouw bouwen. Ook Athene zelf centraliseerde Theseus. Om meer inwoners te krijgen zond Theseus zijn boodschappers door heel Griekenland en liet bekend maken dat alle goede burgers een plaats in Athene konden krijgen. Veel mensen wilden dat wel.
Alle vrij burgers werden door de koning in drie klassen verdeeld:
- de adel
- de landbouwers
- de handwerkslieden
Theseus organiseerde Athene goed en werd zo een ware held voor zijn volk, gelijk aan Herakles.
kvind het nogal kort en tis bijna letterlijk uit mijn mythelogie boek..weet iemand sites waar ik meer over Theseus' koningschap kan vinden??