Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2002, 11:32
myde
myde is offline
hoi,
Ik moet voor een Practische Opdracht weten welke elementen uit de Klassieke Oudheid je in onze huidige samenleving nog tegenkomt. Nou weet ik er zelf natuurlijk wel wat, maar misschien dat iemand anders nog ideeen heeft.
Alvast bedankt,
-xxx- myde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2002, 11:41
Verwijderd
romeinse cijfers.
olypmische spelen(?)
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 12:12
Seneca
Seneca is offline
Op welk gebied moet het zijn? dr is nl. zoveel... Architectuur (bijv. een gebouw met zuiltjes en driehoekig tympaan), uitdrukkingen/gezegdes (in Morpheus'armen, een Pyrrhusoverwinning etc.), goden die terugkeren bij bedrijven (bijv. Hermes (bode vd goden) bij bloemenbedrijf waarvan ik de naam ff vergeten ben (was iets met Flora) en Hestia voor hypotheken), en wat dacht je van de democratie (is nl. niet meer helemaal hetzelfde, maar het basisidee), filosofische ideeën (utopia van Plato gebruiken wij nog steeds als al dan niet onbereikbaar ideaal) en natuurlijk twintigduizend woorden uit het Latijn en Grieks, dr worden nog steeds Klassieke tragedies opgevoerd (Oidipous, Antigone blabla) er is eigenlijk teveel om op te noemen... Denk maar ff en je komt vanzelf op iets leuks. Al is het niet de allergrootste overeenkomst die er is, das vast niet erg, want de Olympische Spelen doet iedereen waarschijnlijk al. Als je maar goed uitlegt wát er nog over is, dan mag je ook een beetje afwijkende, niet-doorsnee voorbeelden gebruiken. is ook spannender voor je docent .
Oud 16-02-2002, 19:56
Verwijderd
Literatuur

Voorbeeldje

Dit stukkie van Romeo and Juliet (Shakespeare) is afgeleid van een verhaal van een of andere schrijver uit de oudheid, die in Latijn of Grieks schreef.

Romeo en Juliet hadden afgesproken bij het kerkhof.
Juliet kwam op het kerkhof, en er kwam een leeuw aan. Ze wierp haar jas op de grond en rende weg. En de leeuw viel de jas aan. Toen kwam Romeo die bloed op de jas zag liggen, waardoor hij dacht dat Juliet dood was. Daarom pleegde hij zelfmoord door een dolk in tussen zijn ribben te steken. Juliet kwam terug, en zag Romeo liggen. Zij zag ook de dolk liggen, en pleegde zelfmoord met dezelfde dolk.

Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 23:46
klinkguppie
Citaat:
myde schreef:
hoi,
Ik moet voor een Practische Opdracht weten welke elementen uit de Klassieke Oudheid je in onze huidige samenleving nog tegenkomt. Nou weet ik er zelf natuurlijk wel wat, maar misschien dat iemand anders nog ideeen heeft.
Alvast bedankt,
-xxx- myde
Wat dacht je van bijvoorbeeld de Olympische spelen;
zuilen (dorische, Ionische en corintische)
ons alfabet
ons 10-tallige getallenstelsel
wiskunde
filosofie
senaat
wegenbouw
architectuur
kunst
democratie
stemrecht
belasting
onderwijs
rechtspraak
beroepsleger (zie de legerhervormingen van Marius)
de patrioni (kan je vergeleijken met de hedendagse maffia)(zo van; jij werkt op mijn land voor mij, en dan kan jij beetje bescherming krijgen) snappie?
soort kadaster

zo voorlopig genoeg? anders hoor ik het hoop ik nog wel!

suc6!

Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 17:15
myde
myde is offline
Zo zo, sommige daarvan had ik zelf echt niet bedacht. Echt bedankt!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:04
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef:
Literatuur

Voorbeeldje

Dit stukkie van Romeo and Juliet (Shakespeare) is afgeleid van een verhaal van een of andere schrijver uit de oudheid, die in Latijn of Grieks schreef.

Romeo en Juliet hadden afgesproken bij het kerkhof.
Juliet kwam op het kerkhof, en er kwam een leeuw aan. Ze wierp haar jas op de grond en rende weg. En de leeuw viel de jas aan. Toen kwam Romeo die bloed op de jas zag liggen, waardoor hij dacht dat Juliet dood was. Daarom pleegde hij zelfmoord door een dolk in tussen zijn ribben te steken. Juliet kwam terug, en zag Romeo liggen. Zij zag ook de dolk liggen, en pleegde zelfmoord met dezelfde dolk.

het verhaal van pyramus en thisbe, geschreven door ovidius..
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 21:13
Verwijderd
Citaat:
DeeDee85 schreef:
het verhaal van pyramus en thisbe, geschreven door ovidius..
Bedankt, weet ik dat ook weer!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 18:27
Verwijderd
ajax-sparta
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 10:54
kiezel
kiezel is offline
De NUL natuurlijk ook nog! Was je die toch bijna vergeten, schande zeg!
Oud 10-03-2002, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Minnitje schreef:
ajax-sparta

wat d8 je van heracles???? ( ook al is dit de meest onbekende club die er bestaat)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten