Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2001, 20:50
Lekker Belangrijk
Lekker Belangrijk is offline
Waarom heeft Hij ons dan het vermogen gegeven de wereld te verpesten en ons verheven te voelen boven al het andere wat hier leeft? Waarom heeft Hij ons het vermogen gegeven om na te denken en zo dus 'slechte' dingen te bedenken? Als hij zo almachtig en alwetend is, kon Hij dan van te voren niet bedenken wat er zou gebeuren? Dat de mens de wereld zou beheersen en het dus slecht zou gaan met de planten- en dierenwereld? Dat het nu oneerlijk verdeeld is in de wereld? Dat volkeren elkaar uitmoorden omwille van macht en dergelijke dingen?

Alle gelovigen zeggen dat God de wereld volmaakt geschapen heeft en dat de mensheid het verpest (heeft) doordat Hij ons een eigen wil heeft gegeven. Maar wat ik me afvraag is wááróm heeft God ons die eigen wil dan gegeven? Blijkbaar is Hij dan toch naïef geweest...

En één ding, ga nu niet aankomen met dat de mens Zijn beweegredenen niet weet en dat de mens Zijn redenen niet kan begrijpen. Want volgens mij hebben jullie overal een antwoord op wat het geloof betreft, behalve op deze 'waarom'... Ik ben zeer benieuwd.
Oud 25-08-2001, 21:30
Unexplained
Unexplained is offline
Eerst zal ik mijn mening over het wel of niet bestaan van God iets verduidelijken, anders lijkt de rest van mijn antwoord wartaal. God is iedereen en iedereen is God. Waarom? Iedereen creëert zijn eigen wereld, binnen de gemeenschappelijke wereld. God is de fictieve overkoepelende personage die de mensheid door haar gedachten geschapen heeft. Gezamelijk proberen we onze droomwereld zoveel mogelijk te vertalen naar de echte wereld. Daarom zijn we allemaal een beetje God.

Citaat:
Waarom heeft Hij ons dan het vermogen gegeven de wereld te verpesten en ons verheven te voelen boven al het andere wat hier leeft?
Tja, de wereld verpesten klinkt nogal deprimerend en bovendien ietwat overdreven. Ik zie de aarde meer als een grote speeltuin waar we aan het leren zijn. Je kunt er vergif op innemen dat we vroeg of laat andere planeten gaan koloniseren en misschien kunnen we daar het paradijs bouwen zoals het ooit allemaal bedoeld is. Het is overigens nog maar de vraag wie er aan het spelen is. God, de mens, of iets sterkers dan de mens? Bacteriën zijn bijvoorbeeld nog altijd de baas over de mens.

Citaat:
Waarom heeft Hij ons het vermogen gegeven om na te denken en zo dus 'slechte' dingen te bedenken?
'Hij' heeft ons ook het vermogen gegeven om goede dingen te bedenken. Denk er eens over na: zonder het slechte kan het goede niet bestaan. Wat is je referentie in dat geval?

Citaat:
Als hij zo almachtig en alwetend is, kon Hij dan van te voren niet bedenken wat er zou gebeuren?
Tja, je weet mijn mening over de toekomst. Een aantal dingen zijn al min of meer vastgelegd, alleen missen we het vermogen om het te begrijpen.

Citaat:
Dat de mens de wereld zou beheersen en het dus slecht zou gaan met de planten- en dierenwereld?
Zie een stukje naar boven, volgens mij is de mens helemaal niet zo superieur.

Citaat:
Dat het nu oneerlijk verdeeld is in de wereld? Dat volkeren elkaar uitmoorden omwille van macht en dergelijke dingen?
Drang naar het zoeken van de sterkste. Bovendien wordt hetzelfde gedrag ook onder dieren vertoond.

Citaat:
Alle gelovigen zeggen dat God de wereld volmaakt geschapen heeft en dat de mensheid het verpest (heeft) doordat Hij ons een eigen wil heeft gegeven. Maar wat ik me afvraag is wááróm heeft God ons die eigen wil dan gegeven? Blijkbaar is Hij dan toch naïef geweest...
Alleen een eigen wil geeft variatie. En zoals het spreekwoord zegt: verandering is de spijs die doet leven.

Citaat:
Ik ben zeer benieuwd.
Ik ook.
Oud 25-08-2001, 22:09
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Eerst zal ik mijn mening over het wel of niet bestaan van God iets verduidelijken, anders lijkt de rest van mijn antwoord wartaal. God is iedereen en iedereen is God. Waarom? Iedereen creëert zijn eigen wereld, binnen de gemeenschappelijke wereld. God is de fictieve overkoepelende personage die de mensheid door haar gedachten geschapen heeft. Gezamelijk proberen we onze droomwereld zoveel mogelijk te vertalen naar de echte wereld. Daarom zijn we allemaal een beetje God.
It is "The Force".....
Oud 25-08-2001, 22:53
Lekker Belangrijk
Met 'gelovigen' bedoelde ik vooral de mensen die in God geloven zoals het in de bijbel uitgelegd is. Dat betekent natuurlijk niet dat ik de mening van anderen niet wil horen (hè Pim... ), maar ik ben vooral geïnteresseerd in diegenen die volgens de bijbel leven. De meesten van hen zeggen dat de mens slecht omgaat met de aarde en de natuur en de dieren (aangezien de aarde volmaakt zou zijn toen God hem schiep), en ik heb geprobeerd mijn 'vragen' aan die gedachtengang aan te passen. Betekent dus niet dat ik zelf zo denk. (en Pim, dat van die bacteriën had ik nog niet bedacht, vind ik eigenlijk wel een goeie...)

Oud 25-08-2001, 22:54
Lekker Belangrijk
Pfff wat kom ik slecht uit mijn woorden vanavond...
Oud 26-08-2001, 12:09
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Lekker Belangrijk schreef:
Maar wat ik me afvraag is wááróm heeft God ons die eigen wil dan gegeven?
god had een mooie wereld gemaakt en ons als hoeder gesteld daarover. Hij gaf ons een eigen wil omdat hij hij geëerd wil worden door vrijwillige mensen en niet door robots.
mzzl
JJ
Oud 26-08-2001, 12:41
Joël
Joël is offline
Dank God dat je geen computer bent!
Oud 26-08-2001, 15:23
Shackles
Shackles is offline
Je bent zelf verantwoordelijk voor je leven. Je krijgt het en zou het moeten koesteren, je ontwikkelen. Maar het kan ook de verkeerde kant op gaan door de omstandigheden. (Te veel mensen meestal.) Het kan goed en fout met je gaan en daar kan God niets aan doen denk ik, die kan je alleen positief helpen, maar je krijgt niet eeuwig nieuwe kansen als je je leven niet betert. Denk je dat God geen gevoel heeft dan. Gevoel is de basis.
Oud 26-08-2001, 18:15
elsbizkit
elsbizkit is offline
God wil gewoon zien wat wij kiezen: hem of satan of niets. Het goede of het slechte

alles wat wij doen is onze veranttwoordelijkheid
Met citaat reageren
Oud 26-08-2001, 22:23
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Joël schreef:
Dank God dat je geen computer bent!

Nee

(net zo'n nutteloze reply als de jouwe )
Oud 27-08-2001, 08:07
Joël
Joël is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Nee

(net zo'n nutteloze reply als de jouwe )

Dan niet.

't Was alleen een kort antwoord op de vraag.
Oud 27-08-2001, 18:18
MH
MH is offline
Citaat:
Lekker Belangrijk schreef:
Waarom heeft Hij ons dan het vermogen gegeven de wereld te verpesten en ons verheven te voelen boven al het andere wat hier leeft? Waarom heeft Hij ons het vermogen gegeven om na te denken en zo dus 'slechte' dingen te bedenken? Als hij zo almachtig en alwetend is, kon Hij dan van te voren niet bedenken wat er zou gebeuren? Dat de mens de wereld zou beheersen en het dus slecht zou gaan met de planten- en dierenwereld? Dat het nu oneerlijk verdeeld is in de wereld? Dat volkeren elkaar uitmoorden omwille van macht en dergelijke dingen?
De mens heeft vrije wil gekregen, om er geen brave, dictatoriale toestand van te maken, zoals wel het geval is binnen andere geloven.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2001, 18:20
miss thang
miss thang is offline
God heeft er een zootje van gemaakt en bemoeit zich er niet meer mee!! denk ik,ik weet niet meer hoe zo'n overtuiging heet.
Oud 27-08-2001, 18:52
elsbizkit
elsbizkit is offline
Citaat:
miss thang schreef:
God heeft er een zootje van gemaakt en bemoeit zich er niet meer mee!! denk ik,ik weet niet meer hoe zo'n overtuiging heet.

miss thang gooit een papiertje weg, spuit een spuitbusje leeg, verbruikt veel papier, eet vlees , eet producten waar de armsten der aarde voor zijn uitgebuit enz.. net zoals miljoenen anderen en dan verpest God de wereld?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 16:42
Hannibal
Hannibal is offline
God heeft ons de vrije wil gegeven.
Bewijst God zijn liefde voor ons als hij ons niet zelf onze liefde voor hem laat bewijzen?
Oud 18-01-2002, 17:57
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
elsbizkit schreef:

miss thang gooit een papiertje weg, spuit een spuitbusje leeg, verbruikt veel papier, eet vlees , eet producten waar de armsten der aarde voor zijn uitgebuit enz.. net zoals miljoenen anderen en dan verpest God de wereld?
Hij heeft ons toch gemaakt? Dat betekend dan indirect dat hij de wereld verpest.

God heeft ons naar zijn evenbeeld geschapen, dat betekend dus hij ook hij voor 50% een klootzak is
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 20:06
One
One is offline
Een opmerking van belang over Genesis:

dit hoofdstuk is niet geschreven om het het ontstaan van de wereld te verklaren! Het werd geschreven tijdens de Babylonische Ballingschap om de israëlieten hoop te geven dat alles goed zou komen. Het is geschreven vanuit een verwachting en het dient als een voorbeeld van hoe de wereld zou moeten zijn.

En je hoeft geen gelovige te zijn om te beseffen dat de mens slecht met de wereld omgaat, je hebt er gewoon wat gezond verstand voor nodig.

Maar om dan de schuld op god te schuiven, omdat je genesis naïef interpreteerd als de manier hoe alles is ontstaan... mjah
De theorie van de Big Bang is ondertussen al bewezen, en in 2010 zullen meer dan 3000 in een ondergrondse tunnel de Big Bang nabootsen.

Degenen die zeggen dat god alles verpest heeft, hebben een belangrijk kenmerk van de bijbel niet gezien:
bij de bijbel is de mens zelf verantwoordelijk voor zijn kwaad

in tegenstelling tot
bv. de Griekse cultuur, daar was het kwaad afkomstig van de goden.

Denk hier maar eens over na
Oud 18-01-2002, 20:09
One
One is offline
Citaat:
meer dan 3000 zullen...
moet zijn:

meer dan 3000 WETENSCHAPPERS zullen ...
Oud 18-01-2002, 20:23
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
One schreef:
Degenen die zeggen dat god alles verpest heeft, hebben een belangrijk kenmerk van de bijbel niet gezien:

in tegenstelling tot

Dan vindt ik de Griekse goden een stuk beter. Die scheuven ten minste geen verantwoordelijkheid af.
De mens kan niet omgaan met zijn bezit en God heeft de mens gecreeerd en de aarde aan hun toevertrouwd. God is de schuldige dus dat de aarde naar de klote gaat, al is het maar indirect.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 20:25
Silindistani
Silindistani is offline
Heuh, laat maar. Ik had niet goed gelezen...
Mijn excuses...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 20:29
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
One schreef:
Een opmerking van belang over Genesis:

dit hoofdstuk is niet geschreven om het het ontstaan van de wereld te verklaren! Het werd geschreven tijdens de Babylonische Ballingschap om de israëlieten hoop te geven dat alles goed zou komen. Het is geschreven vanuit een verwachting en het dient als een voorbeeld van hoe de wereld zou moeten zijn.

En je hoeft geen gelovige te zijn om te beseffen dat de mens slecht met de wereld omgaat, je hebt er gewoon wat gezond verstand voor nodig.

Maar om dan de schuld op god te schuiven, omdat je genesis naïef interpreteerd als de manier hoe alles is ontstaan... mjah
De theorie van de Big Bang is ondertussen al bewezen, en in 2010 zullen meer dan 3000 in een ondergrondse tunnel de Big Bang nabootsen.

in tegenstelling tot

Heuh als dat alles bewezen is, waar is God dan voor geweest?
Is hij samen met de Big Bang ontstaan?
Heeft hij de Big Bang veroorzaakt?

Of is hij er alleen maar om de baas over ons te spelen. (Of geloof je niet in God, dat kan ik niet opmaken uit je verhaaltje)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 20:49
RegaIk
RegaIk is offline
Citaat:
One schreef:
in tegenstelling tot
In het Christendom/Jodendom/islam is het kwaad nog altijd afkomstig van de Duivel, de Duivel is machtig, want hij was tenslotte ooit een engel, en Allah heeft hem gratie tot de Dag des Oordeels gegeven om mensen "kwaad" te laten doen. Hoe dede de Griekse Goden het dan? Als het afkomstig is van de Goden, ben je er dan niet meer zelf voor verantwoordelijk?

Citaat:
Silindistani schreef:

Heuh als dat alles bewezen is, waar is God dan voor geweest?
Is hij samen met de Big Bang ontstaan?
Heeft hij de Big Bang veroorzaakt?

Of is hij er alleen maar om de baas over ons te spelen. (Of geloof je niet in God, dat kan ik niet opmaken uit je verhaaltje)
Allah/God ( ) heeft de Big Bang veroorzaakt, tenminste, het heelal is vanuit één klein punt ontstaan en Allah heeft vervolgens van daaruit het heelal laten uitdijen. Dus dat komt wel overeen met wetenschappelijke Big Bang en natuurlijk het uitdijen zelf
Reageren

Regels voor berichten