Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2002, 14:15
Verwijderd
vele mensen vinden mij gek, en raar...
ik accepteer dit volkomen, maar dan zijn er ook weer een aantal zaken die jullie moeten accepteren.

een acceptatie is gevormd door een beeld wat de massa heeft gecreert (naar jullie zeggen dus degen die niet gek zijn) maar zoals alle natuurkundige begrippen zeggen Massa is traag, dus kennis blijft ook bij de massa traag voorderen.

Ik ben van mening juist de mensen die in een hokje woren gestopt omdat ze anders zijn, en zich mogelijk niet in deze samenleving kunnen vinden, ander moeten worden bekeken. Maar dat zou waarscheinlijk moeilijk gaan want is dat wel te accepteren.
Geef deze mensen een kans om zich te ontplooien, want als dit eenmaal is gebeurt zijn ze misschien lang zo gek niet meer...

Wat ik duidelijk probeer te maken is eigenlijk dat iedereen gek is, en ik normaal.
Het is slechts een stelling, maar zeer goed mogelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2002, 14:17
legatus
legatus is offline
Ik vind jouw alleen gek en de rest van de wereld normaal, of mijzelf gek en de rest van de wereld normaal, of iedereen gek en niemand normaal.

Acceptatie is persoonsgebonden, niet massagebonden. lijkt mij.
Oud 06-02-2002, 14:22
slisje
slisje is offline
Citaat:
legatus schreef:
Ik vind jouw alleen gek en de rest van de wereld normaal, of mijzelf gek en de rest van de wereld normaal, of iedereen gek en niemand normaal.

Acceptatie is persoonsgebonden, niet massagebonden. lijkt mij.
Maar de massa heeft weldegelijk bepaald wat normen en waarden zijn, en waar een acceptatie grens ligt...

Oud 06-02-2002, 14:28
kosmos
kosmos is offline
begrippen als gek en normaal zijn niet van toepassing als je mensen niet in hokjes plaatst. Maar in feite komt het er op neer dat er maar weinig mensen 'objectief' zijn.
Oud 06-02-2002, 14:54
Optima
Optima is offline
ik accepteer geen mensen zonder fatsoen....

en dat heeft niets te maken met ' in een hokje proppen'

dat zijn algemeen aanvaardde normen en waarden
Oud 06-02-2002, 15:09
Verwijderd
Ik accepteer iedereen.

En wat zijn nu weer 'algemeen aanvaardde normen en waarden'? Bepaal toch lekker zelf je normen en waarden.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 20:22
*InANna*
*InANna* is offline
Ik probeer iedereen te accepteren en wil ook geaccepteerd worden, maar wat jullie allemaal zeggen gaat me toch boven mij pet
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 20:32
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
kosmos schreef:
begrippen als gek en normaal zijn niet van toepassing als je mensen niet in hokjes plaatst. Maar in feite komt het er op neer dat er maar weinig mensen 'objectief' zijn.
niemand kan volledig 'objectief' zijn, iedereen is altijd subjectief,

iemand 'gek' vinden is ook subjectief, alleen als maar genoeg mensen het zeggen lijkt het objectief, maar dat is het dus niet, in een samenleving is het idd de massa die de 'normen' en 'waarden' bepalen, maar ook die zijn subjectief en daar hoef je dan ook niet aan te storen, zoals KontraDix zei: bepaal lekker je eigen normen en waarden!

[Dit bericht is aangepast door Uhmpra (06-02-2002).]
Oud 06-02-2002, 20:53
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
[B] niemand kan volledig 'objectief' zijn, iedereen is altijd subjectief,

B]
Dat kan wel hoor, het is alleen niet zo eenvoudig.
Oud 06-02-2002, 21:03
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Kan niet. Alles wat je binnenkrijgt gaat door filters. En is dus objectief.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 21:05
Floef
Floef is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Subjectief?
Oud 06-02-2002, 21:11
slisje
slisje is offline
Citaat:
Optima schreef:

en zo is die ander zijn gedachte wellicht ook, dus dat botst...
En dit is wel vrij crue, zo lijkt het net of je geen compromis wil afsluiten, met in jou ogen een minderen, maarja iedereen wat wils

Oud 06-02-2002, 21:13
slisje
slisje is offline
Citaat:
Floef schreef:
Subjectief?
Citaat:
Rhinus schreef:
Ja ontiegelijk subjectief, filters wat bazel je, die filters leg je, jezelf voor hoor, je heb toch wel een mening en een eigen visie op zaken... of laat jij je alles in de hand leggen?

nogal subjectief hoor...
Oud 06-02-2002, 21:19
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
kosmos schreef:
het is eigenlijk best wel naief en arrogant om te denken dat je objectief zou kunnen zijn (sorry, niet als belediging bedoeld!), je wordt gewoonweg altijd gehinderd door je eigen achtergrond, denkbeelden, ervaringen, referentiekader enz,

en das mijn subjectieve mening!!!

Oud 06-02-2002, 23:34
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
het is eigenlijk best wel naief en arrogant om te denken dat je objectief zou kunnen zijn (sorry, niet als belediging bedoeld!), je wordt gewoonweg altijd gehinderd door je eigen achtergrond, denkbeelden, ervaringen, referentiekader enz,

en das mijn subjectieve mening!!!

Duszzzzzzzzzz......als je objectief wil zijn, moet je los staan van die denkbeelden, ervaringen etc etc.

Oud 07-02-2002, 01:22
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Optima schreef:

Wat maakt die normen en waarden voor jou meer waard? Dat andere mensen die hebben?
Oud 07-02-2002, 08:52
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Duszzzzzzzzzz......als je objectief wil zijn, moet je los staan van die denkbeelden, ervaringen etc etc.

en dat kan dus niet!!!

Oud 07-02-2002, 10:40
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
en dat kan dus niet!!!

Dat kan wel want ik ken iemand die dat kan!!! Maar ik geef toe.....Tis errug moeilijk.
Oud 07-02-2002, 10:58
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Dat kan wel want ik ken iemand die dat kan!!! Maar ik geef toe.....Tis errug moeilijk.
God? Allah? Buddha? Volgens mij zijn die nou ook niet bepaald objectief

Ik wacht vol nieuwsgierigheid.

Maar objectieviteit kan je niet bereiken met relatieve begrippen als 'goed' en 'kwaad'. Objectieviteit zou je alleen kunnen begrijpen als je iemands gedrag afzet tegen het enige ware doel in het leven (Is die persoon met zijn handelen bezig om dat doel te berijken. Nee? Dan is die dus fout bezig). Op een andere manier kan je iemand niet beoordelen. En aangezien ik niemand die het ware doel van het leven kent :-/

Je kan ook gewoon geen oordeel over iemand fellen. Dan ben je ook redelijk objectief bezig volgens mij. Maar ik ken ook niemand die iemand niet beoordeelt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 11:16
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
God? Allah? Buddha? Volgens mij zijn die nou ook niet bepaald objectief

Ik wacht vol nieuwsgierigheid.

Maar objectieviteit kan je niet bereiken met relatieve begrippen als 'goed' en 'kwaad'. Objectieviteit zou je alleen kunnen begrijpen als je iemands gedrag afzet tegen het enige ware doel in het leven (Is die persoon met zijn handelen bezig om dat doel te berijken. Nee? Dan is die dus fout bezig). Op een andere manier kan je iemand niet beoordelen. En aangezien ik niemand die het ware doel van het leven kent :-/

Je kan ook gewoon geen oordeel over iemand fellen. Dan ben je ook redelijk objectief bezig volgens mij. Maar ik ken ook niemand die iemand niet beoordeelt.
Dat bedoel ik nou ook....maar je moet daarbij wel bedenken dat er geen doel is in het leven alleen degene die je voor jezelf stelt.
Oud 07-02-2002, 11:20
kosmos
kosmos is offline
p.s. ik denk dat mensen als Confucius, Boeddha, Jezus, Yuansou wel degelijk objectief waren.

[Dit bericht is aangepast door kosmos (07-02-2002).]
Oud 07-02-2002, 14:35
QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
kosmos schreef:
p.s. ik denk dat mensen als Confucius, Boeddha, Jezus, Yuansou wel degelijk objectief waren.

[Dit bericht is aangepast door kosmos (07-02-2002).]
ik denk dat jezus ( de rest ken ik zo goed, geen idee wat die allemaal beweert hebben)
allesbehalve objectief was, hij had een heleboel ideeen over goed en kwaad enzo, en das allemaal heel subjectief...
Oud 07-02-2002, 14:38
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
ik denk dat jezus ( de rest ken ik zo goed, geen idee wat die allemaal beweert hebben)
allesbehalve objectief was, hij had een heleboel ideeen over goed en kwaad enzo, en das allemaal heel subjectief...
Denk je dat ze jezus volledig hebben begrepen dan? Wat wij weten van jezus is door anderen opgeschreven? Als ze hem hadden begrepen hadden ze hem niet vermoord.
Oud 07-02-2002, 14:39
QuietNoise
QuietNoise is offline
maar ik accepteer (meestal, er zijn dingen die ik echt niet vind kunnen) mensen zoals ze zijn, waarschijnlijk omdat veel mensen mij niet accepteren, maar anyway, zolang je anderen niet echt kwaad doet, mag je wat mij betreft zo "gek" doen als je zelf wilt
Oud 07-02-2002, 14:41
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
maar ik accepteer (meestal, er zijn dingen die ik echt niet vind kunnen) mensen zoals ze zijn, waarschijnlijk omdat veel mensen mij niet accepteren, maar anyway, zolang je anderen niet echt kwaad doet, mag je wat mij betreft zo "gek" doen als je zelf wilt
Daar draait het toch ook om?
Oud 07-02-2002, 18:30
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
zolang je anderen niet echt kwaad doet
Dus zo subjectief als't maar kan

Over de wijzen der aarde (waar ik er nog wel meer onder reken maargoed)

Al die mensen die jij opnoemt hebben een levensfilosofie verzonnen. Ze hebben allemaal een ander streven en allemaal geloofde ze dat die het beste was. Die levensfilosofien die verschillen gigantisch van elkaar, ze kunnen nooit allemaal waar zijn. Dan moet er minstens een paar het fout hebben, dus zijn ze niet objectief te werk gegaan. Ze hebben een subjectieve mening gevormt over feiten en die verwerkt tot een levensfilosofie. Volgens mij waren ze dus hardstikke subjectief.

Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 19:00
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Dus zo subjectief als't maar kan

Over de wijzen der aarde (waar ik er nog wel meer onder reken maargoed)

Al die mensen die jij opnoemt hebben een levensfilosofie verzonnen. Ze hebben allemaal een ander streven en allemaal geloofde ze dat die het beste was. Die levensfilosofien die verschillen gigantisch van elkaar, ze kunnen nooit allemaal waar zijn. Dan moet er minstens een paar het fout hebben, dus zijn ze niet objectief te werk gegaan. Ze hebben een subjectieve mening gevormt over feiten en die verwerkt tot een levensfilosofie. Volgens mij waren ze dus hardstikke subjectief.

Ze hebben niet gezegd dat hun levenswijze de enigste goede wijze was: dan zou het subjectief zijn jah. En trouwens, er zijn heel veel overeenkomsten tussen die mensen hoor. Het gaat ook niet over waar en niet waar, want er is maar 1 echte werkelijkheid en die is voor iedereen anders.Zolang dat maar objectief is en dat is nou juist het moeilijke eraan.
Oud 07-02-2002, 19:08
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Ze hebben niet gezegd dat hun levenswijze de enigste goede wijze was: dan zou het subjectief zijn jah. En trouwens, er zijn heel veel overeenkomsten tussen die mensen hoor. Het gaat ook niet over waar en niet waar, want er is maar 1 echte werkelijkheid en die is voor iedereen anders.Zolang dat maar objectief is en dat is nou juist het moeilijke eraan.
En wat maakt die werkelijkheid voor confusius etc. niet anders dan? Als iedereen de werkelijkheid anders ziet, dan is of IEDEREEN objectief, of IEDEREEN subjectief.

Trouwens, dat er maar een echte werkelijkheid is valt nog te bezien.

Ze beweerden niet letterlijk dat hun levensfilosofie de juiste was, maar handelden er wel naar. Het is dus redelijk veilig om aan te nemen dat ze er van uit gingen dat hun levensfilosofie de juiste was.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 19:12
QuietNoise
QuietNoise is offline
iedereen is subjectief
volgensmij is het onmogelijk om helemaal objectief te zijn.
Oud 08-02-2002, 09:23
slisje
slisje is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
iedereen is subjectief
volgensmij is het onmogelijk om helemaal objectief te zijn.
of je moet een somber leven hebben , en geen contact met de rest van de wereld...
Dan heb je geen andere keuzen dan heb opjectief te zien...
want wie gaat jou dan beweren dat je subjectief ben?

Oud 08-02-2002, 15:03
freak-of-society
freak-of-society is offline
Ik denk dat iedereen zn vooroordelen heeft over mensen...maar toch probeer ik wel altijd mensen te accepteren zoals ze zijn...maar als degene mij niet accepteren door hoe ik leef nou dan hoefen ze van mij ook geen acceptatie te verwachten...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 17:54
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
En wat maakt die werkelijkheid voor confusius etc. niet anders dan? Als iedereen de werkelijkheid anders ziet, dan is of IEDEREEN objectief, of IEDEREEN subjectief.

Trouwens, dat er maar een echte werkelijkheid is valt nog te bezien.

Ze beweerden niet letterlijk dat hun levensfilosofie de juiste was, maar handelden er wel naar. Het is dus redelijk veilig om aan te nemen dat ze er van uit gingen dat hun levensfilosofie de juiste was.
Het ging hier ook niet om een zoektocht naar de werkelijkheid, want we dwalen een beetje af, maar om hoe ze met mensen omgingen...en daar waren ze wel degelijk objectief in.
Oud 08-02-2002, 18:26
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Het ging hier ook niet om een zoektocht naar de werkelijkheid, want we dwalen een beetje af, maar om hoe ze met mensen omgingen...en daar waren ze wel degelijk objectief in.
Geen idee hoe ze met mensen omgingen, ik heb ze nooit meegemaakt en ben ook niet bekend met de werken van de genoemde personen, maar ik vermoedt dat ze wel degelijk een oordeel over mensen hadden, gezien ze een levenswijze hadden en boeken schreven om mensen meer te vertellen over hun levensleer.

Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 18:28
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:

of je moet een somber leven hebben , en geen contact met de rest van de wereld...
Dan heb je geen andere keuzen dan heb opjectief te zien...
want wie gaat jou dan beweren dat je subjectief ben?

Ook dan nog ben je niet objectief. Want je hanteert altijd een bepaald referentiekader.

Groetjes
Ben(die altijd zegt dat hij zoveel mogelijk objectief is, maar het nooit 100 % kan zijn
Oud 08-02-2002, 19:35
Uhmpra
Uhmpra is offline
HEHE, eindelijk iemand die het gewoon goed zegt: je kan nooit 100% subjectief [sorry, ik bedoelde dus objectief!] zijn, hoogstens het proberen te benaderen
je hanteert altijd jou eigen visie, normen, waarden en referentiekader, daar kan je nooit los van komen, ik geloof niet dat jezus of al die andere figuren dat wel gekund hebben

[Dit bericht is aangepast door Uhmpra (09-02-2002).]
Oud 08-02-2002, 19:45
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
HEHE, eindelijk iemand die het gewoon goed zegt: je kan nooit 100% subjectief zijn, hoogstens het proberen te benaderen
je hanteert altijd jou eigen visie, normen, waarden en referentiekader, daar kan je nooit los van komen, ik geloof niet dat jezus of al die andere figuren dat wel gekund hebben

Je bedoeld denk ik nooit 100 % objectief.

Groetjes
Ben(die zelf blond van binnen is
Oud 09-02-2002, 10:21
Uhmpra
Uhmpra is offline
ARG, ja sorry, idd (ik was gelukkig niet de eerste )
dus: subjectief hierboven moet objectief zijn, neemt niet weg dat volledig objectief zijn onmogelijk is! (100% subjectief zijn, zou dat wel mogelijk zijn of is dat net zo onmogelijk als objectief?)

(ben idd blond

[Dit bericht is aangepast door Uhmpra (09-02-2002).]
Reageren

Regels voor berichten