Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2002, 19:39
John Sickbock
John Sickbock is offline
Heeft de mens het recht zichzelf boven de (rest van de ) natuur te stellen? En waarom dan wel?
Volgens Darwin wel: die zegt gewoon dat het natuurlijk is dat de sterkste de rest onder zich stelt (en als die sterkste te sterk is het evenwicht verstoort en dat niet overleeft ). Maar we kunnen natuurlijk ook zeggen dat dat over wezens zonder wil gaat, en dat we die niet zijn.

Wat vinden jullie?
Oud 22-01-2002, 19:41
mitsj
mitsj is offline
ik deel mijn visie met darwin
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 19:44
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Dat doet de mens al lang. En ik heb daar geen problemen bij. Zolang de mens maar onthoudt dat hij de rest van de natuur nodig heeft om te kunnen overleven.

[Dit bericht is aangepast door Rimmer_Dall (22-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 20:33
mitsj
mitsj is offline
ik neem aan dat over een paar eeuwen we geen planten meer nodig hebben voor zuurstof want deze functie kan worden vervangen door machines.
En als men alles weet over moleculen en ze kunnen het naar wil verplaatsen en herbouwen dan kan men uit gras (bij wijze van spreke) vlees maken.
Dus de natuur zal meer terrein verliesen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 20:42
de abt van sion
de abt van sion is offline
Ja, in onze op de christelijke traditie gebaseerde westerse beschaving wel. Zie Genesis 1,26-29.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 21:26
hospital food
hospital food is offline
mmmm...misschien heeft de sterkste het recht de rest onder zich te stellen, maar je kunt je dan af vragen wie het sterkste is, en volgens mij zijn wij dat niet en is de natuur dat.
misschien hebben wij over een tijdje de natuur niet meer nodig om te overleven, maar in wat voor een wereld leef je dan. (persoonlijk zou ik daar niet in willen leven, zou gek worden zonder de rust van de natuur!!!)
Oud 22-01-2002, 21:28
Rhinus
Rhinus is offline
Zijn wij niet natuur dan?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 21:37
Remqo
Remqo is offline
het zijn de kleinste simpelste wezentjes die alles overleven. Hoe simpeler, des te sterker.

Het verschil is alleen, dat de mens zichzelf moeten beschermen tegen uitsterven. 1 komeet inslag zou de mens kunnen uitroeien. maar de bacterie kruipt vrolijk verder
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 22:37
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Alles wat wij doen is in principe 'natuur'. Als wij besluiten om de wereld te vernietigen is dat de 'natuur'. De natuur is gewoon alles, in principe.

Maar ik vindt niet dat de mens het recht heeft om zichzelf 'beter' te vinden als de dieren. Sterker ok, maar beter vindt ik niet per definitie sterker. De mens in zijn algeheel is in staat zichzelf te vernietigen, wat geen enkel andere diersoort doet om maar een voorbeeld te noemen.

En persoonlijk heb ik een hekel aan de westerse/christelijke samenleving.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:32
Genesis
Genesis is offline
Misschien is het wel deel van de evolutie..

'Nature will find a way out'

Misschien sterven wij wel uit net voordat het allemaal mis gaat.. Isdat neit wat er gebeurde met de dinosauriers?

Genesis
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:14
Verwijderd
Ik kan er niet mee zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:27
BlackMystery
BlackMystery is offline
neen,
we zijn en blijven dieren vind ik
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:45
tampaszta
tampaszta is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Ja.
Oud 16-03-2002, 13:31
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Ja, in onze op de christelijke traditie gebaseerde westerse beschaving wel. Zie Genesis 1,26-29.
Kijk 's verder dan de bijbel, wij zijn ook van vlees en bloed, wij houden ook van sociale bezigheden en sex. Wij zijn niets anders dan dieren. Het enigste andere is dat wij een civilizatie hebben aangemeten voor onszelf en onszelf beter noemen. Mensen die zichzelf beter vinden dan anderen vind ik pas egoistisch. Mensen die dat doen horen hier niet, die hebben gewoon een te laag niveau om ook aan anderen te denken.
Oud 18-03-2002, 15:05
ZzZzJaNtAlZzZzkiE
ZzZzJaNtAlZzZzkiE is offline
Citaat:
mitsj schreef:
ik neem aan dat over een paar eeuwen we geen planten meer nodig hebben voor zuurstof want deze functie kan worden vervangen door machines.
En als men alles weet over moleculen en ze kunnen het naar wil verplaatsen en herbouwen dan kan men uit gras (bij wijze van spreke) vlees maken.
Dus de natuur zal meer terrein verliesen denk ik.
ja....ik denk ook wel als het zo door gaat dat dat ervan zal gaan komen ...lijkt mij nie leuk echt een leven leven...zodat je niet hoeft te overleven ummm..haha ja
Reageren

Regels voor berichten