Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Groetjes Ben(die zelf geen last heeft van de 2e fase gelukkig en oude stijl doet ![]()
|
![]() |
mijn ideale leerstelsel: totale anarchie, een gebouw met alleen maar mensen en boeken, praten, filosoferen en leren over dingen die je zelf leuk vind, nix verplicht, een heleboel boeken en nog meer kennis,
maar goed dat lukt toch nie
|
![]() |
Ik dnek dat het beste voor kinderen is om van jongs af aan hun eigen gang te kunnen gaan. Zelf bepalen wat je doet, wat je leert, welke richting je je ontplooit.
Ik was zelf vanaf de kleuterschool ALTIJD aan het knutselen. Dat was mijn leven. Leraren vonden het enig en schattig MAARRR er moest ook nog ander werk worden gedaan, wat ik helemaal niet leuk vond. Ik moest verplicht puzzelen in de kleuterklas. Heb ik btw niet gedaan maar het gaat om het idee ![]() Je wordt op dit moment gedrilt om optimaal te kunnen functioneren in het systeem. Maar is het echt wat JIJ wilt en niet slechts iets wat men wil? Ik wil vrijheid, ik wil zelfstandige ontplooing van kleuter tot opa. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
School hoort ze daarbij te begeleiden, niet te sturen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Uhhh, naja, ik ben wel blij dat ze me vroeger wat opdr88 hebben gegeven, toen wizzik nog egnie wak wou. Volgens mij wazziK sowieso nog niet egt bewust van de wereld... Nu ligdah allemaal anders en week wel welke kanten ik ongeveer op wil enzoeeE--. Dus dRom doe maar bovenbouw middelbare ofzo in de keuzesferen.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Het onderwijs moet om te beginnen inzichtelijker worden. Minder gestamp. Neem wiskunde bijvoorbeeld. Je krijgt allerlei regeltjes, maar wat houdt het nu precies in? Je leert geen wiskunde, maar rekenregeltjes. Ik begin nu op de universiteit pas te snappen hoe het in elkaar zit....
|
![]() |
Ideale leersysteem? Mischien is eht er niet. Misschien is het beste nog wel: Leerling - Meester, 1 op 1, maar daar zitten ook weer veel nadelen aan.
Het probleem met een leersysteem vind ik is dat kennis je word geleerd vanuit een oogpunt van een groep mensen, zo zullen bepaalden mensen in hun boeken zetten dat de mensheid in Aafrika is ontstaan, andere zeggen dat ze in Australie onstaan en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Radijs |
![]() |
|
Rollo Tomasi, heb jij zitten stampen met Wiskunde? Vaag... Mischien is het in de Tweede Fase anders geregeld. Wij krijgen nu een formulekaart met alle rekenregels erop, zodat je ze alleen nog maar hoeft te begrijpen en kunnen toepassen.
Voor andere vakken (talen) móet je echter wel stampen, vervelend maar waar (ik onthoudt er echter geen fuck van). Ik heb wel een redelijk idee voor een ultieme school, maar dat moet ik eerst eens uitwerken.
||
Citaat:
|
Met de tweede fase is opzich niet (heel) veel mis, maar ANW moet toch echt de deur uit! 1 vb: (dit is echt een opdracht!!)
Schrijf op een leeg veel papier het woord 'papier'. Noteer daarna je associates met dat woord (zoals boom, boek etc) en maak daarna een tijdbalk van zoveel mogelijk lijntjes, en schrijf daarin wanneer alle produkten die je heb opgenoemd voor het eerst waren. Dit is toch onzinnig! Bovendien moest je nog 200 woorden schrijven over 2 produkten die je zelf belangrijk vond. DIt soort dingen moeten ze eerst doorkijken voordat ze het aan ons, de leerlingen voorleggen. Verder is mijn ideale schoolsysteem minder proefwerken, meer werkstukken. En voor de exacte vakken: wel proefwerken, maar dan proefwerken waarin je moet tonen dat je het uit kan voeren, dus met formules ed erbij! Dus niet alles uit het hoofd leren, gewoon toetsen van de vaardigheid. Ik zeg niet dat je bij AK enzo geen proefwerken moet maken, maar merendeel van de stof moet getoetst worden in een werkstuk of een mondeling presentatie of zoiets. Ook moet er vaker ruimte zijn voor zelfstandig werken, maar dan voor degenen die het aankunnen. Ook kleinere klassen, ik dacht aan een man of 15, 20, ipv 30 zoals nu. Het Amerikaanse 'club' systeem is wel goed, je kan daar veel meer ontwikkelen, bijv Latin Club, dat is naast de Latijnse lessen een clubje over hoe het dagelijks leven normaal was in Rome. Dat soort dingen. En schoolsport schept wel een goede sfeer, nou ja, meestal. Dit soort dingen moeten veel meer ook in Nederland te doen zijn. [Dit bericht is aangepast door sase (14-03-2002).] [Dit bericht is aangepast door sase (15-03-2002).]
|
Verwijderd
|
Wat veel van jullie hier opschrijven, valt onder het Montessori onderwijs. Heerlijk dat ik daar later les mag gaan geven.
![]() -veel project onderwijs -dingen in een groot geheel zien, dan pas details -vrije keus in wat je wilt doen, op sommige dingen na -veel zelfstandig of met z'n tweeën werken -veel beeldend onderwijs -werken in/op je eigen tempo en op je eigen manier -veel over hoe met elkaar en de wereld/natuur/omgeving om te gaan -zelf dingen ontdekken -stamgroepen (3 groepen bij elkaar) ipv maar 1 groep bij elkaar Het oorspronkelijke idee van Maria Montessori was nog vrijer en nog meer gericht op zelf dingen ontdekken. Meer gericht op leerervaringen buiten de school. Goed, ik ben wat vaag. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Dank jullie wel voor de vele reactie's. Misschien leuk om te weten waarvoor ik dit nodig had. ben samen met twee klsgenoten twee week geleden een dag naar A'dam geweest om een presentatie te houden voor oa mensen vd inspectie v onderwijs, leraren uit oa Zweden, Frankrijk, Engeland en Ned en mensen uit de ict-branche over het ideale schoolsysteem.
Veel van de ideeen die op dit forum geopperd werden hebben ook wij bedacht. Deze mensen waren erg enthousiast en zijn ook zelf flink aan het filosoferen/fantaseren geweest zodat er op een gegeven moment over scholen met zwembaden, ziekenhuizen en restaurants werd gepraat. In ieder geval was het duidelijk dat de mentaliteit van het huidige onderwijs moet veranderen en zijn we ook druk bezig nog verder ideeen te verbreiden. Nu maar hopen dat er iets gedaan kan worden aan de tegenwoordige manier van lesgeven. Bedankt voor alle reactie's. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Inderdaad, er was ook een discussie over de vraag of het bedrijfsleven betrokken moest worden bij het onderwijs. Daar is niet iets uitgekomen; de meningen waren verdeeld. Zelf waren wij ervan overtuigd dat dit een slechte invloed zou hebben op de aanbod van de kennis. |
![]() |
|
![]() |
op de ideale school zou er aandacht gegeven moeten worden aan elk deel van onze hersenen. dus niet alleen rationeel kennis opdoen en wiskunde leren, maar er moet ook geleerd worden je EQ te vergroten(impulsbeheersing,probleemoplossend vermogen, sociaal kunnen werken) en de menselijke verbeelding en creativiteit moet ook gestimuleerd worden. meditatieklassen om te leren de gedachte-ruis en emotionele ruis waar iedereen behalve boeddhistische monniken last van hebben zou ook geen slecht idee zijn.
|
![]() |
|
![]() |
ik vind dat basisschool verplicht moet blijven, omdat scholieren dan in iedergeval kunnen schrijven. daarna moet je zelf weten of je naar de middelbare gaat of niet. Aan het begin krijg je een map met daarin alle vakken en eisen en werkstukken die moet beheersen voordat je een van een bepaald niveau diploma zou kunnen halen. Leraren zijn op een bepaalde tijd op school. van 8 tot 4 of zo. als je zin hebt om te gaan ga je, als je geen zin hebt ga je niet. Als je denkt dat je alle stof afhebt en beheerst an alle werkstukken hebt afgrond, dan doe je examen, dit kan na twintig jaar zijn maar ook an twee, het is maar waar je zin in hebt en als je tussendoor een jaartje wil werken doe je dat. op die manier kan iedereen in zijn eigen tempo zijn eigen niveau doorwerken. Je komt er vanzelf achter dat als je geen school volgt je ook minder betaald krijgt, uitkeringen moeten dan ook verlaagd worden voor mensen die best kunnen werken en voor studie moet juist meer subsidie komen.
|
Ik zit op de Europese school in Brussel. Daar stroom je na de basisschool, die in de europese school zit, direct over in de middelbare school met dezelfde klas en kinderen. Er is 1 niveau, VWO. Als je dat niet aankunt pech, moet je weg.
De lagere school heeft 5 klassen dus het zogehete groep 8 is bij ons de eerste klas middelbare school. Er zijn dus 7 middelbare school klassen onderverdeelt in 4 blokken: 1,2 - 3 - 4,5 - 6,7. De school heeft een opwaartse niveau indeling, de eerste 2 jaar loopt van MAVO naar HAVO niveau en krijg je alle vakken verplicht, van nederlands tot muziek en art. Na de 2de moet je opnieuw een vakkenpakket kiezen, maar je kan alleen tussen Latijn, art en muziek kiezen. Je moet 2 van de drie. De rest is verlplicht. Deze vakken kies je voor 1 jaar. Na de 3de moet bijna alles opnieuw kiezen. Je kan dan talen kiezen, latijn, economie, art en muziek kiezien. Vakken als chemie, bio en fysica blijven verplicht. Wiskunde kies je 6 of 4 uur. Deze vakken kies je voor 2 jaar. Na de 5de heb je blok 3 van de school afgerond en zit je op VWO niveau. Na de 5de moet je alles opnieuw kiezen en mag je ook alles laten vallen zolang je binnen het minimum van 31 uur per week blijft. Vakken als chemie, fysica en bio kan je nu laten vallen maar je moet er minstens 1 van keizen. Ook kun je aardrijkskunde en geschiedenis aanpassen: 2 of 4 uur per week of helemaal niet. Ook wiskunde kan je weer veranderen, 3 of 5 uur per week.Je kan weer kiezen uit latijn, eco, art etc. Wat wel nieuw is in de 6de is filosofie, dat krijg je verplicht 2 uur in de week. Dit pakket is ook meteen het pakket waar je dus eindexamen in doet. In de 5de heb je 2 keer per jaar examens en in de 6de ook. In de 7de is je eindexamen. Dit vind ik persoonlijk een heel goed systeem. Je bent vrij om te kiezen wat je wil en goed kan. Geen pakketten waar vaste vakken bij horen, je kiest vakken, geen pakketten. Het is ook een leuke school omdat je met heel veel verschillende secties op een school zit. Er is een engelse, franse, nederlandse, griekse, portugese, spaanse, duitse en soms ook italiaanse sectie. Je hebt vakken als economie, geo (aardrijkskunde) en history (geschiedenis) in je 2de taal (kan frans, engels of duits zijn) samen met kinderen uit andere taalsecties die dezelfde 2de taal als jou hebben. Das leuk. Je hebt ook een 3de taal die je na de 5de kan laten vallen. Dus frans was bij mij ![]() Maar dit is dus mijn school en ik ben er blij mee. Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd op 09-04-2002 om 17:16. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Oja, in de 6de kan je ook nog als opvulling russisch, labo chemie-fysica-bio, xtra gym, 5de taal, art, muziek, dans en dat soort vakken kiezen.
||
Citaat:
Argumenten? Maar in de vergelijking met NL vind ik het duidelijk beter. Je bent vrijer is je keuzes. Veel vrijer.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
op een belgische school zul je nooit iemand 4 uur physica of bio of chemie zien doen..het kan gewoon niet.... je kan nu niet 'al je opties openhouden', door 2 uur physica, 2 uur chemie, 2 uur bio te nemen....je mag phys. en chem. alleen 4 uur nemen, wat ik achterlijk vind
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() klopt, niet iedereen kan zo werken, voor mij zou het ideaal zijn, ook al zou ik dan weinig wiskunde leren enzo, maar je zou bijvoorbeeld wel buiten in de zon kunnen gaan filosoferen, of geschiedenis leren, dingen die je / ik leuk vind, das toch ideaal (en der werd toch naar ideaal gevraagd?)
|
![]() |
|
|