Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2002, 10:36
TAFKAB
TAFKAB is offline
Eerst was het fictie (lees: de film Face Off), nu kan het echter volgens Engels doktoren werkelijkheid worden binnen een jaar.
Van CNN.
Citaat:
LONDON, England (CNN) -- Although it sounds like a plot from a science-fiction movie, surgeons in Britain say they will be able to carry out the first full facial transplant within a year.

New microsurgical devices and better anti-rejection drugs have made possible the transplanting of skin, muscle and bone from a dead person to another -- in particular, those who suffer facial deformities.

But the main roadblock to the procedure may be the ethical questions surrounding the issue.

British plastic surgeon Dr. Peter Butler from London's Royal Free Hospital called for a debate on the ethics of face transplants.

"I think it is the moral and ethical problems that we face, and that's where there needs to be full and frank public debate, and that's where I would like to raise the issues," Butler said.

This week, the British Association of Plastic Surgeons will debate the pioneering proposals, which could give new skin, bone, nose, chin, lips and ears from deceased donors to patients disfigured by accidents, burns or cancer.

One possible procedure would use a "skin envelope" of fat, skin and blood vessels transplanted onto existing bone, leaving patients with many of their own features, according to Reuters. A more complex procedure would transplant bone as well, so the patient might end up resembling the donor, Reuters says.

But will people be willing to donate their faces when they die, even if the transplanted face will most likely look different on the new owner?

Butler said that few were likely according to his informal survey of medical workers and the public.

But full or partial face transplants would help people such as Christine Piff. Piff, who suffered from a rare facial cancer in the past, runs a charity called Let's Face It and counsels burn, cancer and accident victims. Many of these people, she said, would be willing to have someone else's skin, bone and muscle transplanted onto their faces.

"If they could have this kind of surgery that could give them their lives back or restore some sense of quality of life, then surely that's a good thing?" Piff said.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2002, 12:24
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Hmmmm....

Maar serieus, het lijkt me een goede vooruitgang. Ik neem aan dat bestaande regelingen niet aangepast hoeven te worden, alleen moet het donorcodicil iets aangepast worden?
Oud 29-11-2002, 14:24
tacidvs
tacidvs is offline
Dat je moeder je, na je dood door de stad ziet lopen?
Oud 29-11-2002, 16:59
REIE
REIE is offline
Haha, dit ken ik van Westenwind... Nogal nep, want volgens mij past de gezichtshuid zich aan aan de bestaande vorm van het gezicht, mbt jukbeenderen, kaak, etc. Ik denk dat mensen met ernstige gezichtsdeformaties hier zeker blij mee zullen zijn, brandwondenpatienten hoeven zo niet jaren met een gelmasker rond te lopen in de hoop dat hun blaren een beetje verminderen.

REIE
Oud 01-12-2002, 15:45
Sithan
Sithan is offline
De doden komen weer tot leven
Oud 01-12-2002, 18:33
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
vreselijk, face off is er alleen al een voorbeeld van....
Of beter nog.. een waarschuwing.
Oud 01-12-2002, 20:01
drama
drama is offline
en waar is dat dan wel voor nodig?

Wanneer gaan we persoonlijkheden transplanteren?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 20:05
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
drama schreef:
en waar is dat dan wel voor nodig?
Omdat bijvoorbeeld iemands gezicht volledig verbrand is ?
Oud 01-12-2002, 21:22
drama
drama is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Omdat bijvoorbeeld iemands gezicht volledig verbrand is ?
Ik kan in dit geval niet goed verwoorden waarom ik het te ver vind gaan. Ik kan me niet voorstellen dat ik iemand anders gezicht boven een verbrand gezicht prefereer.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 21:27
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
drama schreef:
Ik kan in dit geval niet goed verwoorden waarom ik het te ver vind gaan. Ik kan me niet voorstellen dat ik iemand anders gezicht boven een verbrand gezicht prefereer.
Bij een van de mogelijke technieken behoud je juist voor een groot deel je eigen gezicht:

Citaat:
One possible procedure would use a "skin envelope" of fat, skin and blood vessels transplanted onto existing bone, leaving patients with many of their own features
Lijkt me stukken beter dan altijd aangegaapt en buitengesloten te worden.
Oud 02-12-2002, 09:49
japie
japie is offline
Citaat:
drama schreef:
Daarom wordt ook niet het gezicht van iemand anders getransplanteerd, maar de huid van het gezicht. Als je gisteren goed hebt opgelet bij Netwerk, dan heeft die dokte dat goed en duidelijk uitgelegd.

Ik kan me ergens wel voorstellen dat mensen die brandwonden in het gezicht hebben, zoals jongeren in Volendam die de cafebrand overleefd hebben, zo'n gezichts(huid)transplantatie willen.

Volgens mij is gezichtstransplantatie in wezen (ongeveer) hetzelfde als huidtransplantatie.
Oud 02-12-2002, 09:59
*Burning water*
*Burning water* is offline
Goed project! Mooi dat dit nu kan! Er is in wezen niet veel verschil met het transplanteren van andere delen van het lichaam, dus ik denk dat mensen die nu organen ofzo willen doneren, geen probleem hebben met het 'hergebuik' van (onderdelen van) hun gezicht.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 19:46
dreadlocks
dreadlocks is offline
je gezicht is je identiteit. ik zou niet met iemand anders identitei willen lopen. bah zeg.
Oud 03-12-2002, 13:35
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
dreadlocks schreef:
je gezicht is je identiteit. ik zou niet met iemand anders identitei willen lopen. bah zeg.
Da's niet waar; je innerlijk is je identiteit, niet je uiterlijk. Bovendien was er een methode waardoor je je eigen gezicht kon houden.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 13:45
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Da's niet waar; je innerlijk is je identiteit, niet je uiterlijk. Bovendien was er een methode waardoor je je eigen gezicht kon houden.
dan mag het geen gezichtstransplantatie heten...

lijkt me inderdaad niet leuk om andermansgezicht te hebben. Lijkt me alleen pinlijker voor de nabestaanden.
Oud 03-12-2002, 13:47
TAFKAB
TAFKAB is offline
Citaat:
Tampert schreef:
dan mag het geen gezichtstransplantatie heten...

lijkt me inderdaad niet leuk om andermansgezicht te hebben. Lijkt me alleen pinlijker voor de nabestaanden.
Mja..Wat als je nou een van die verminkte Volendam slachtoffers zou zijn?
Dat zet zo iets in een ander perspectief...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 13:53
Tampert
Tampert is offline
[QUOTE]TAFKAB schreef:
Mja..Wat als je nou een van die verminkte Volendam slachtoffers zou zijn?
Dat zet zo iets in een ander perspectief...
[/QUOTE

daar heb je gelijk in. Ik kan me nog wel meer groepen mensen bedenken die het graag zouden willen (Volkert van der G. bijvoorbeeld). Weet alleen nog steeds niet of het helemaal ethisch verantwoord is... En ethiek is niet iets wat je op dat soort mensen moet baseren.
Oud 03-12-2002, 16:20
Roxy
Roxy is offline
gezichtshuidtransplantaties... hmm ligt er een beetja aan wat de reden is, bij lichamelijke of serieuse psychische problemen dan kank het me wel voorstellen... huid verbrand, of erge huidsziekte oid... maar het moet geen plastische chirugie worden... ff een nieuw huidje halen is tamelijk fout...
Reageren

Regels voor berichten