Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2002, 15:50
stinus
stinus is offline
ik wil misschien wiskunde gaan studeren

zijn er mensen die weten of dat wat is?
die weten waar je dat kunt doen (ik woon in omgeving nijmegen)? waar je het het beste niet kan doen en juist wel?

is zo´n studie vergelijkbaar met wis b12 op vwo?
Oud 30-11-2002, 15:55
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
stinus schreef:
ik wil misschien wiskunde gaan studeren

zijn er mensen die weten of dat wat is?
die weten waar je dat kunt doen (ik woon in omgeving nijmegen)? waar je het het beste niet kan doen en juist wel?

is zo´n studie vergelijkbaar met wis b12 op vwo?
wis op uni is heel wat moeilijker dan wis op vwo
Oud 30-11-2002, 15:58
stinus
stinus is offline
dat leek mij al
maar als je op vwo zonder al te veel moeite goede cijfers haalt voor wis, dan moet die studie toch haalbaar zijn?

studeer jij wis?
Oud 30-11-2002, 21:57
Just Johan
Just Johan is offline
Ik doe wiskunde en informatica in Leiden. bij ons zitten vooral veel (met niet ál teveel nadruk op veel, want het is erg kleinschalig: weinig studenten en zoveel aandacht van leraren als je maar wilt ) mensen die wiskunde gewoon heel erg leuk vinden; aanleg is erg handig, maar met een goede studiehouding (en daarmee spreek ik niet uit ervaring ) kom je ook een heel eind hoor
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 22:07
Daniel
Daniel is offline
Ik doe zelf ook wiskunde (&informatica) in leiden.
Wiskunde op de universiteit is natuurlijk wel heel anders dan op de middelbare school. Sommige vakken zou je kunnen zien als een vervolg op wiskunde-b, andere zijn volledig nieuw
Het ligt er vooral aan hoe leuk je wiskunde vindt. Met een goede houding en een beetje inzet lukt het best.
Ik weet verder niet hoe het is in andere steden, maar ik vind het allemaal goed geregeld in Leiden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 22:39
Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Ik doe Technische Wiskunde in Delft, omdat Eindhoven te ver weg was, maar zolang je kan bewijzen en differentieren/integreren is het niet echt een probleem...
Oud 01-12-2002, 14:53
GinnyPig
GinnyPig is offline
Ik studeer zelf natuurkunde aan de UvA, maar krijg ook veel wiskunde... Ik vind zelf dat de wiskunde die ik krijg voor een groot deel totaal niet lijkt op de wiskunde van het vwo. Het is daarom ook belangrijker dat je wel een redelijk inzicht hebt in exacte vakken, en dat je het vooral ook leuk vind om te doen.

Aanleg is natuurlijk erg handig, maar niet vereist (als je tenminste met 'voldoende' tevreden bent, ipv 'uitmuntend' ). Zonder inzet en planning kom je echter een stuk minder ver. (Bij mijn studie zal ongeveer 1/3e afvallen na een half jaar. Grootste gedeelte valt af vanwege gebrek aan inzet, planning en motivatie).
Oud 01-12-2002, 16:12
stinus
stinus is offline
ik vind wis leuk, anders ging ik ut niet misschien studeren
aanleg hek denk ik ook wel, ik sta nu hoog in de 8 gemiddeld op havo (ben vorig jaar naar havo gegaan vanwege de talen).

weet iemand ook misschien waas je wis kan studeren??
op hbo en wo??
Oud 01-12-2002, 17:24
Miess
Miess is offline
Ik studeer technische wiskunde in Eindhoven (ben derde jaars nu). Ik vind het een hele leuke studie, ik heb naast mijn studie nog veel tijd over. Ik geef naast mijn studie technische wiskunde ook wiskunde aan de bovenbouw HAVO en VWO op een school hier in Eindhoven. Ook sport ik vrij veel en woon ik in een heel gezellig studentenhuis. Eindhoven is ook een hele gezellige stad, er is elke avond wel wat te doen.
Zelf heb ik nog oude stijl gedaan, maar in de tweede fase is het wiskunde onderwijs op het gebied van bewijzen wat achteruit gegaan, dit is naar mijn mening niet echt goed voor de aansluiting met de opleiding technische wiskunde. Maar aan de andere kant is de aansluiting weer verbeterd door de invoering van technische hulpmiddelen als de GR en de PO's.
Je kunt technische wiskunde studeren in Eindhoven, Enschede en Delft. Het verschil tussen technische wiskunde op de TU's en tussen wiskunde op de algemene universiteiten is dat technische wiskunde meer gericht is op problemen uit de praktijk mbv. de wiskunde op te lossen, terwijil wiskunde op de algemene universiteiten er meer op gericht is theoriën te maken. Ik kwam zelf al uit Eindhoven en de meer modernere wiskunde leek mij leuker, vandaar dat ik heb gekozen voor technische wiskunde.
Wiskunde op universitair niveau kun je studeren in Groningen, Nijmegen, Utrecht, Amsterdam (VU en UvA) en Leiden.
Van wiskunde op HBO niveau weet ik neit veel. Er bestaat in ieder geval de leraren opleiding wiskunde, die op verschillende HBO-instellingen wordt gegeven. Maar welke precies zou ik niet weten, zoek daarvoor eens op internet.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 18:13
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Miess schreef:
Wiskunde op universitair niveau kun je studeren in Groningen, Nijmegen, Utrecht, Amsterdam (VU en UvA) en Leiden.
Van wiskunde op HBO niveau weet ik neit veel. Er bestaat in ieder geval de leraren opleiding wiskunde, die op verschillende HBO-instellingen wordt gegeven. Maar welke precies zou ik niet weten, zoek daarvoor eens op internet.
volgens mij wordt de faculteit voor wiskunde in Nijmegen opgeheven, maar Universiteit Twente hoort er denk ik nog wel bij in het rijtje.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 19:55
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Ik studeer zelf natuurkunde aan de UvA, maar krijg ook veel wiskunde... Ik vind zelf dat de wiskunde die ik krijg voor een groot deel totaal niet lijkt op de wiskunde van het vwo. Het is daarom ook belangrijker dat je wel een redelijk inzicht hebt in exacte vakken, en dat je het vooral ook leuk vind om te doen.

Aanleg is natuurlijk erg handig, maar niet vereist (als je tenminste met 'voldoende' tevreden bent, ipv 'uitmuntend' ). Zonder inzet en planning kom je echter een stuk minder ver. (Bij mijn studie zal ongeveer 1/3e afvallen na een half jaar. Grootste gedeelte valt af vanwege gebrek aan inzet, planning en motivatie).
deze reply onderschrijf ik ...

je moet weten waar je aan begint. Je kunt er natuurlijk wel mee kappen maar het is beter om in één keer goed te kiezen.

Als je wiskunde leuk vindt, en dan vooral het "hoe en waarom?" van je berekening dan is wiskunde denk ik best een okee-e studie.
Oud 01-12-2002, 20:42
stinus
stinus is offline
waar op internet kun je makkelijk kijken waar je wat kunt studeren op hbo en wo?
Oud 03-12-2002, 19:14
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
stinus schreef:
waar op internet kun je makkelijk kijken waar je wat kunt studeren op hbo en wo?
voor het wo: http://studierichting.pagina.nl/
voor het hbo: http://hbo.pagina.nl/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten