Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2002, 21:27
filmfreak
filmfreak is offline
Voor de duidelijkheid zal ik ff wat info over m`n computer geven: amd thunderbird 1400mHz, 256mb ram geheugen enz enz. besturingssysteem: windows 98 second editon.en 1 harde schijf in 2`en gesplitst (c: schijf waar besturingssysteem op aanwezig is en d: schijf).
Ik had erg veel problemen met internet explorer 6.0 (of 6.1?) de laatste tijd en daarom besloot ik deze te verwijderen. Ik probeerde andere, oudere, versies te installeren maar steeds gaf hij aan dat er al een nieuwere versie was geinstalleerd. Kennelijk was er dus nog ergens een bestandje aanwezig. Toen ik steeds meer errors en errors zag verschijnen bij steeds meer programma`s besloot ik naar ms dos te gaan en de windows map te deleten. Zo zou ik al m`n programma`s en bestanden nog kunnen behouden dacht ik. Zo deed ik, ik voerde het commando del c:\windows uit. Ik startte de computer opnieuw op met opstartdiskette om de cd-rom speler te kunnen laden om windows opnieuw te installeren. Er kwam echter een opsomming in beeld van te missen bestanden om windows op te starten en de opstartdiskette laadde zodoende niet. Tot mijn verbazing was de windows map met enkelen bestanden daarin ook nog gewoon aanwezig. Ik weet niet precies waarom maar ik kreeg een ingeving (nog van vroeger toen ik met dos werkte denk ik) dat ik c:\deltree windows in moest voeren. Zo deed ik….de computer was ongeveer 3 kwartier tot een uur aan het ratelen en na afloop was de hele map windows verdwenen. Kan iemand mij misschien vertellen wat er precies met dat commando is gebeurd? Zo lang bezig zijn om een map te verwijderen is toch niet normaal? Ok, nu het hoofdprobleem: de opstartdiskette laadt nog steeds niet omdat er nog steeds een opsomming van gemiste bestanden om windows te kunnen starten wordt gegeven. Ik weet zeker dat de opstartdiskette goed is en ik doe hem er vanaf het begin in. Hoe kan ik nu mijn opstartsdiskette laden? Welke bestanden moet ik nog verwijderen?> Ik probeer dus c:\format te voorkomen omdat er nog veel waardevolle bestanden op m`n pc staan! Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2002, 22:02
Yohst
Yohst is offline
Dat het zo lang duurt als je deltree gebruikt komt omdat hij íeder bestand los moet opzoeken en verwijderen, in alle subdirectory's. Dit zijn er *veel*. Het is heel erg moeilijk om Windows te verwijderen, zonder programma's te beschadigen. Als je nu Windows gaat installeren zul je álle programma's die je draait opnieuw moeten installeren, alle hardware opnieuw installeren. Het is belangrijk dat je wéét wat je doet, en dat je een beetje overweg kan met DOS.

Mijn advies: probeer backups te krijgen van je belangrijke bestanden (zowiezo regelmatig doen). Dit kun je doen door je harde schijf in een andere computer te steken. Daarna de harde schijf formateren. (doe dit vanaf een goed werkende opstartdiskette met FORMAT C: /S

Voor een opstartdiskette kun je kijken op www.bootdisk.com
Oud 30-11-2002, 22:29
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Nu ik dit zo hoor en dat het je niet lukt om windows er nu van af te krijgen lijkt me format c: de beste oplossing.
En daarna met de opstartdiskette en de cd rom van je besturingsssyteem windows er weer op zetten.
Oud 30-11-2002, 22:30
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Voor opstart diskette toets je in ms dos in format a: /s dan formateerd hij je diskette eerst en zet daarna de opstartbestanden er op.
Oud 01-12-2002, 10:39
Orion84
Orion84 is offline
Citaat:
B@RTOLI schreef:
Voor opstart diskette toets je in ms dos in format a: /s dan formateerd hij je diskette eerst en zet daarna de opstartbestanden er op.
bij die opstart bestanden zit over het algemeen geen format tool, toch??
Oud 01-12-2002, 12:00
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Citaat:
Orion84 schreef:
bij die opstart bestanden zit over het algemeen geen format tool, toch??
Ja wel,

De bestanden die erop staan zijn:

Atrrib, autoexec, command, chkdisk, debug, edit, drvspace.bin, ega.cpi, edit, fdisk, format, mode, scandisk, regedit, scandisk readme file, sys en de uninstall.

Misschien dat ik er vergeten ben maar de format staat erop.
Oud 01-12-2002, 12:05
Verwijderd
Citaat:
filmfreak schreef:
Voor de duidelijkheid zal ik ff wat info over m`n computer geven: amd thunderbird 1400mHz, 256mb ram geheugen enz enz. besturingssysteem: windows 98 second editon.en 1 harde schijf in 2`en gesplitst (c: schijf waar besturingssysteem op aanwezig is en d: schijf).
Ik had erg veel problemen met internet explorer 6.0 (of 6.1?) de laatste tijd en daarom besloot ik deze te verwijderen. Ik probeerde andere, oudere, versies te installeren maar steeds gaf hij aan dat er al een nieuwere versie was geinstalleerd. Kennelijk was er dus nog ergens een bestandje aanwezig. Toen ik steeds meer errors en errors zag verschijnen bij steeds meer programma`s besloot ik naar ms dos te gaan en de windows map te deleten. Zo zou ik al m`n programma`s en bestanden nog kunnen behouden dacht ik. Zo deed ik, ik voerde het commando del c:\windows uit. Ik startte de computer opnieuw op met opstartdiskette om de cd-rom speler te kunnen laden om windows opnieuw te installeren. Er kwam echter een opsomming in beeld van te missen bestanden om windows op te starten en de opstartdiskette laadde zodoende niet. Tot mijn verbazing was de windows map met enkelen bestanden daarin ook nog gewoon aanwezig. Ik weet niet precies waarom maar ik kreeg een ingeving (nog van vroeger toen ik met dos werkte denk ik) dat ik c:\deltree windows in moest voeren. Zo deed ik….de computer was ongeveer 3 kwartier tot een uur aan het ratelen en na afloop was de hele map windows verdwenen. Kan iemand mij misschien vertellen wat er precies met dat commando is gebeurd? Zo lang bezig zijn om een map te verwijderen is toch niet normaal? Ok, nu het hoofdprobleem: de opstartdiskette laadt nog steeds niet omdat er nog steeds een opsomming van gemiste bestanden om windows te kunnen starten wordt gegeven. Ik weet zeker dat de opstartdiskette goed is en ik doe hem er vanaf het begin in. Hoe kan ik nu mijn opstartsdiskette laden? Welke bestanden moet ik nog verwijderen?> Ik probeer dus c:\format te voorkomen omdat er nog veel waardevolle bestanden op m`n pc staan! Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Hoezo formateer je gewoon niet je C-schijf??
Zet eerst al je waardevolle bestanden op de D-schijf.
Start de computer ff opnieuw op met een Boot-disk, dan zou het moeten werken.
En anders gewoon Windows 98 Setup van CD laden...
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 12:07
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
16NiceBoy schreef:
Hoezo formateer je gewoon niet je C-schijf??
Zet eerst al je waardevolle bestanden op de D-schijf.
Start de computer ff opnieuw op met een Boot-disk, dan zou het moeten werken.
En anders gewoon Windows 98 Setup van CD laden...

Ja, dat was ik nu ook van plan. Maar hoe kopieer ik AL mijn mappen en bestanden van de C naar de D schijf? wat is daarvoor het juiste commando? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 12:09
Verwijderd
Citaat:
filmfreak schreef:
Ja, dat was ik nu ook van plan. Maar hoe kopieer ik AL mijn mappen en bestanden van de C naar de D schijf? wat is daarvoor het juiste commando? Alvast bedankt.
copy bestandsnaam/map d:\
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 17:46
Yohst
Yohst is offline
Citaat:
B@RTOLI schreef:
Nu ik dit zo hoor en dat het je niet lukt om windows er nu van af te krijgen lijkt me format c: de beste oplossing.
En daarna met de opstartdiskette en de cd rom van je besturingsssyteem windows er weer op zetten.

beter een bootdisk image van bovenstaande site downloaden, zodat je in ieder geval CD-ROM support hebt in dos
Oud 02-12-2002, 17:50
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Citaat:
Dreams schreef:
beter een bootdisk image van bovenstaande site downloaden, zodat je in ieder geval CD-ROM support hebt in dos
Kan ook ja.
Oud 02-12-2002, 20:06
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
16NiceBoy schreef:
copy bestandsnaam/map d:\
ja, dan doen je het betand voor bestand maar kan het niet per map of liever de hele C schijf?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 20:09
Verwijderd
Citaat:
filmfreak schreef:
ja, dan doen je het betand voor bestand maar kan het niet per map of liever de hele C schijf?
copy c:\*.* d:\
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 07:15
Verwijderd
Dit zal je eventueel ook wel nodig hebben,

www.driverguide.com

inlog - temp
wachtwoord - 512

Maar kijk eerst op de site van de fabrikant

Probeer de volgende gegevens van je computer te weten te komen door hem eventueel open te schroeven en als je het niet kan lezen de kaartjes (waar de stekkers ingaan) eruit te halen:

videokaart, fabrikant + typenummer
geluidskaart, fabrikant + typenummer
monitor, fabrikant + typenummer

Zorg dat je de stuurprogramma's voor je modem hebt inclusief alles om op internet te komen.

Er is 1 voordeel aan dit alles, je computer is weer lekker snel straks
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 08:16
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
Ten eerste gebruik witregels dat leest stukken makkelijker

Citaat:
Leonoor schreef:
Dit zal je eventueel ook wel nodig hebben,

www.driverguide.com

inlog - temp
wachtwoord - 512

inlog - driver
wachtwoord - all
Oud 03-12-2002, 10:58
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
16NiceBoy schreef:
copy c:\*.* d:\
Met dit commando kopieer je alleen de bestanden die in de root staan, dus je kopieert zo geen enkele submap.

Bij mijn weten is het onmogelijk om in de DOS van windows al je mappen in één keer te kopieren. Je zult het per map moeten doen, en daarin ook iedere submap apart moeten kopieren.

Maarreh, het lijkt mij zwaar overbodig om alles te kopieren. Je moet alleen je data kopieren, en ik denk dat die staat in C:\mijn documenten\ Dus als je die map kopieert moet het (denk ik) voldoende zijn. Verder zou ik idd die opstartdiskette even downloaden, dan weet je zeker dat je een goede hebt.

Oh ja, voordat je nou voortaan ook maar iets gaat deleten in DOS, test je boot-diskette vantevoren en test ook of je CD-ROM werkt onder DOS. Zo kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan. Mocht je weten hoe het werkt, kun je eventueel ook kijken in je BIOS of jouw PC van de CD-ROM kan booten, de W98 CD is bootable, dus dan heb je geen diskette nodig.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 20:13
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef:

Oh ja, voordat je nou voortaan ook maar iets gaat deleten in DOS, test je boot-diskette vantevoren en test ook of je CD-ROM werkt onder DOS. Zo kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan. Mocht je weten hoe het werkt, kun je eventueel ook kijken in je BIOS of jouw PC van de CD-ROM kan booten, de W98 CD is bootable, dus dan heb je geen diskette nodig.
Mijn bootdiskette deed en doed het prima maar omdat door die ' ik mis windows-bestanden opsommingen' werkte die niet terwijl ik wel goed windows had verwijderd. Ik zou dus geen bootdisk nodig hebben als ik de windows 98 cd dr in heb? Hoe werkt dat dan in bios? (Ik kan er wel aardig mee overweg ja).
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 23:14
General Fault
General Fault is offline
als je weer met deltree en del aan de gang gaat, laad dan effe 'smartdrive' scheelt je een half uur/3kwartier!
Oud 04-12-2002, 16:06
filmfreak
filmfreak is offline
Help, ik heb nu echt een probleem. Toen ik format c: uitvoerde gaf hij “opdracht of bestandsnaam onjuist” aan. Ik heb nog een paar bestanden van de HD gewist (o.a command.com …… .txt en nog wat bestanden) Nu geeft hij het volgende aan als ik de computer aanzet: “Waarschuwing: windows heeft een register-/configuratiefout ontdekt. Kies alleen MS-Dos prompt, en voer SCANREG uit.

Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\DBLBUFF.SYS
Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS

Geef de naam van de MS-DOS-prompt op (bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)”

En dan gaat `ie over naar: C>

Heel raar, dus niet C:\ maar C> Niet helpt, wat ik ook invoer ik kom niet meer bij de C: en D: schijf!!!! Wat moet ik in vredesnaam doen? Het probleem wordt steeds erger, ik zit echt met de handen in het haar!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 16:46
Verwijderd
Je hebt een bootdiskette nodig wil je (nog) alle bestanden overzetten http://www.bootdisk.com zoals is voorgesteld. Command.com is nodig voor dos en dat heb je dus verwijderd. Nou weet je dus ook dat je niet zomaar iets moet verwijderen.
Stop die bootdiskette in je diskettestation en doe een format c: nadat je alle bestanden hebt overgezet (voor zo ver dat nog gaat). Daarna moet je proberen windows opnieuw te installeren.
Als je via de diskette je cdrom kan bereiken (meen me te herinneren dat dat kon), kan je met het programma setup windows opnieuw installeren.
Anders moet je in je bios instellen dat hij eerst moet booten van cdroms, en stop je je win98 cdrom in je cdromstation.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 16:54
General Fault
General Fault is offline
Citaat:
filmfreak schreef:
Help, ik heb nu echt een probleem. Toen ik format c: uitvoerde gaf hij “opdracht of bestandsnaam onjuist” aan. Ik heb nog een paar bestanden van de HD gewist (o.a command.com …… .txt en nog wat bestanden) Nu geeft hij het volgende aan als ik de computer aanzet: “Waarschuwing: windows heeft een register-/configuratiefout ontdekt. Kies alleen MS-Dos prompt, en voer SCANREG uit.

Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\DBLBUFF.SYS
Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS

Geef de naam van de MS-DOS-prompt op (bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)”

En dan gaat `ie over naar: C>

Heel raar, dus niet C:\ maar C> Niet helpt, wat ik ook invoer ik kom niet meer bij de C: en D: schijf!!!! Wat moet ik in vredesnaam doen? Het probleem wordt steeds erger, ik zit echt met de handen in het haar!
command.com is het bestand dat deels verantwoordelijk is voor je 'command prompt' dus dat C:\, aangezien die die niet kan vinden heb je geen command promt, daarvoor zie je C> staan, dit is niet zo best. Je hebt inderdaad een bootCD of bootdiskette nodig, mocht je een windows ME cd hebben kan je die als bootcd gebruiken. Moet je wel even in je bios zetten dat ie eerst naar de CDROM kijkt bij het booten.
Oud 04-12-2002, 22:09
Verwijderd
Eén tip, gebruik alinea's.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 23:06
Wasp
Wasp is offline
Staat je BIOS wel op eerst opstarten vanaf A:, en dan C:?
Check je bios maar eens voor de zekerheid.
Oud 05-12-2002, 20:18
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
Wasp schreef:
Staat je BIOS wel op eerst opstarten vanaf A:, en dan C:?
Check je bios maar eens voor de zekerheid.
En dit is uiteindelijk de gouden tip geweest.....m`n bootdiskette had dus direct al kunnen werken. Ik zit eindelijk weer achter m`n eigen trouwe computertje te internetten...
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 23:32
Verwijderd
Nog even voor de duidelijkheid:

Wanneer je Windows helemaal in de puinpoeier ligt, en je een verse installatie van Windows wilt hebben maar *niet* je C wilt formatteren omdat d'r nog andere rommel op staat moet je verwijderen; -wanneer je Windows 9x/ME gebruikt- de mappen /Windows/, /Program Files/. In de root, m.a.w. C:\, de bestanden IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM. Verder niets.

Wanneer je Windows 2000 of XP gebruikt zijn het de bestanden NTLDR, IO.SYS, MSDOS.SYS, NTDETECT.COM en BOOTFONT.BIN. Uiteraard de mappen /Windows/ en /Program Files/ ook.

Als Windows dan van je C af is kun je gewoon een nieuwe installatie starten van Windows. De data op je C, die je niet hebt verwijderd, is dan nog gewoon aanwezig.

Het verwijderen van die directory's duurt inderdaad gruwelijk lang wanneer je geen Smartdrive laadt. Doen dus! Scheelt je echt dik een half uur op een beetje Windows-installatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten