Advertentie | |
|
![]() |
|
Dat het zo lang duurt als je deltree gebruikt komt omdat hij íeder bestand los moet opzoeken en verwijderen, in alle subdirectory's. Dit zijn er *veel*. Het is heel erg moeilijk om Windows te verwijderen, zonder programma's te beschadigen. Als je nu Windows gaat installeren zul je álle programma's die je draait opnieuw moeten installeren, alle hardware opnieuw installeren. Het is belangrijk dat je wéét wat je doet, en dat je een beetje overweg kan met DOS.
Mijn advies: probeer backups te krijgen van je belangrijke bestanden (zowiezo regelmatig doen). Dit kun je doen door je harde schijf in een andere computer te steken. Daarna de harde schijf formateren. (doe dit vanaf een goed werkende opstartdiskette met FORMAT C: /S Voor een opstartdiskette kun je kijken op www.bootdisk.com
||
Citaat:
De bestanden die erop staan zijn: Atrrib, autoexec, command, chkdisk, debug, edit, drvspace.bin, ega.cpi, edit, fdisk, format, mode, scandisk, regedit, scandisk readme file, sys en de uninstall. Misschien dat ik er vergeten ben maar de format staat erop.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoezo formateer je gewoon niet je C-schijf?? Zet eerst al je waardevolle bestanden op de D-schijf. Start de computer ff opnieuw op met een Boot-disk, dan zou het moeten werken. En anders gewoon Windows 98 Setup van CD laden... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja, dat was ik nu ook van plan. Maar hoe kopieer ik AL mijn mappen en bestanden van de C naar de D schijf? wat is daarvoor het juiste commando? Alvast bedankt. |
![]() |
||
Citaat:
beter een bootdisk image van bovenstaande site downloaden, zodat je in ieder geval CD-ROM support hebt in dos
|
Verwijderd
|
Dit zal je eventueel ook wel nodig hebben,
www.driverguide.com inlog - temp wachtwoord - 512 Maar kijk eerst op de site van de fabrikant Probeer de volgende gegevens van je computer te weten te komen door hem eventueel open te schroeven en als je het niet kan lezen de kaartjes (waar de stekkers ingaan) eruit te halen: videokaart, fabrikant + typenummer geluidskaart, fabrikant + typenummer monitor, fabrikant + typenummer Zorg dat je de stuurprogramma's voor je modem hebt inclusief alles om op internet te komen. Er is 1 voordeel aan dit alles, je computer is weer lekker snel straks ![]() |
![]() |
||
Ten eerste gebruik witregels dat leest stukken makkelijker
Citaat:
wachtwoord - all
||
![]() |
Citaat:
Bij mijn weten is het onmogelijk om in de DOS van windows al je mappen in één keer te kopieren. Je zult het per map moeten doen, en daarin ook iedere submap apart moeten kopieren. Maarreh, het lijkt mij zwaar overbodig om alles te kopieren. Je moet alleen je data kopieren, en ik denk dat die staat in C:\mijn documenten\ Dus als je die map kopieert moet het (denk ik) voldoende zijn. Verder zou ik idd die opstartdiskette even downloaden, dan weet je zeker dat je een goede hebt. Oh ja, voordat je nou voortaan ook maar iets gaat deleten in DOS, test je boot-diskette vantevoren en test ook of je CD-ROM werkt onder DOS. Zo kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan. Mocht je weten hoe het werkt, kun je eventueel ook kijken in je BIOS of jouw PC van de CD-ROM kan booten, de W98 CD is bootable, dus dan heb je geen diskette nodig. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Help, ik heb nu echt een probleem. Toen ik format c: uitvoerde gaf hij “opdracht of bestandsnaam onjuist” aan. Ik heb nog een paar bestanden van de HD gewist (o.a command.com …… .txt en nog wat bestanden) Nu geeft hij het volgende aan als ik de computer aanzet: “Waarschuwing: windows heeft een register-/configuratiefout ontdekt. Kies alleen MS-Dos prompt, en voer SCANREG uit.
Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\HIMEM.SYS Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\DBLBUFF.SYS Het volgende bestand is beschadigd of ontbreek: C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS Geef de naam van de MS-DOS-prompt op (bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)” En dan gaat `ie over naar: C> Heel raar, dus niet C:\ maar C> Niet helpt, wat ik ook invoer ik kom niet meer bij de C: en D: schijf!!!! Wat moet ik in vredesnaam doen? Het probleem wordt steeds erger, ik zit echt met de handen in het haar! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je hebt een bootdiskette nodig wil je (nog) alle bestanden overzetten http://www.bootdisk.com zoals is voorgesteld. Command.com is nodig voor dos en dat heb je dus verwijderd. Nou weet je dus ook dat je niet zomaar iets moet verwijderen.
Stop die bootdiskette in je diskettestation en doe een format c: nadat je alle bestanden hebt overgezet (voor zo ver dat nog gaat). Daarna moet je proberen windows opnieuw te installeren. Als je via de diskette je cdrom kan bereiken (meen me te herinneren dat dat kon), kan je met het programma setup windows opnieuw installeren. Anders moet je in je bios instellen dat hij eerst moet booten van cdroms, en stop je je win98 cdrom in je cdromstation. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nog even voor de duidelijkheid:
Wanneer je Windows helemaal in de puinpoeier ligt, en je een verse installatie van Windows wilt hebben maar *niet* je C wilt formatteren omdat d'r nog andere rommel op staat moet je verwijderen; -wanneer je Windows 9x/ME gebruikt- de mappen /Windows/, /Program Files/. In de root, m.a.w. C:\, de bestanden IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM. Verder niets. Wanneer je Windows 2000 of XP gebruikt zijn het de bestanden NTLDR, IO.SYS, MSDOS.SYS, NTDETECT.COM en BOOTFONT.BIN. Uiteraard de mappen /Windows/ en /Program Files/ ook. Als Windows dan van je C af is kun je gewoon een nieuwe installatie starten van Windows. De data op je C, die je niet hebt verwijderd, is dan nog gewoon aanwezig. Het verwijderen van die directory's duurt inderdaad gruwelijk lang wanneer je geen Smartdrive laadt. Doen dus! Scheelt je echt dik een half uur op een beetje Windows-installatie. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|