Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2002, 17:10
ThaFox
ThaFox is offline

VS zetten Arabische illegalen uit

9 januari 2002
De Amerikaanse regering is van plan duizenden illegalen uit het Midden-Oosten het land uit te zetten in het kader van de maatregelen tegen het terrorisme. Het gaat om mensen die eerder een deportatiebevel hebben genegeerd.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Justitie heeft de regering besloten illegalen uit landen waar Al Qa'ida-cellen actief zijn, op te pakken en het land uit te zetten. In totaal zou het om vijf- tot zesduizend mensen gaan.

Tot voor kort maakten de autoriteiten weinig werk van buitenlanders die een deportatiebevel hadden genegeerd, nadat hun visum was verlopen. In totaal zijn in de Verenigde Staten ruim driehonderdduizend mensen verdwenen nadat zij het bevel hadden gekregen het land te verlaten. Het komt zelfs zo veel voor dat de deportatiebevelen in de volksmond bekendstaan als 'run letters'.

Maar kort geleden besloten de autoriteiten de deportatie van dergelijke illegalen van Arabische afkomst hoogste prioriteit te geven. Vooralsnog is er niemand gearresteerd onder de nieuwe regels.

De immigratiedienst had al plannen om al de namen van de deportatie-ontduikers in te voeren in een landelijk gegevensbestand, maar nu zullen de gegevens van mensen van Arabische afkomst voorrang krijgen. Op basis daarvan zullen de FBI en andere instanties op zoek gaan naar de overtreders.

Amerikaans-Arabische groeperingen klagen dat het besluit op discriminatie neerkomt. Zij wijzen erop dat veruit de meeste van de driehonderdduizend mensen die hun deportatiebevel hebben genegeerd, afkomstig zijn uit Midden- en Zuid-Amerika. Die worden voorlopig wel met rust gelaten. Afgezien van hen zijn er nog miljoenen ongeregistreerde illegalen in de VS.

Minister van Justitie Ashcroft heeft in deze kringen ook kwaad bloed gezet met zijn bevel aan de FBI om duizenden Arabische studenten die op een tijdelijk visum in de VS zijn, aan de tand te voelen om te zien of ze iets over terreurorganisaties weten. Burgerrechtengroeperingen spraken van een 'heksenjacht'. In de praktijk bleken die verhoren, zoals ook in Arabische kringen werd erkend, echter tamelijk terughoudend te zijn.

James Zogby, de voorzitter van het Arab American Institute, zei tegen de Washington Post te betwijfelen of de nieuwe maatregel veel zal helpen. Hij wees erop dat de meesten van de vliegtuigkapers van 11 september op geldige documenten in de VS verbleven.

Het blijkt nu dat de politie van Maryland een van de kapers twee dagen voor de aanslagen heeft aangehouden wegens te hard rijden. De agenten lieten de man, Ziad Jarrah, gaan nadat zij hem hadden beboet. Twee dagen later kaapten Jarrah en enkele handlangers een vliegtuig dat later in Pennsylvania zou neerstorten.

De ironie wil dat de politie een videoband van de aanhouding had bewaard om zich in te dekken tegen mogelijke beschuldigingen van discriminatie.

Bron: De Volkskrant (nou wel betrouwbaar waaromniet?)

Deze waanzin reikt steeds verder. Dit is toch gewoon discrminatie of niet. Als ze van plan om illegalen het land uit te zetten is dat hun goed recht maar toch niet om je alleen maar te richten op Arabieren. Ik vind dat dan Saudi Arabie en al die andere Arabische landen ook (illegale) Amerikanen het land uit moeten gaan zetten (zijn er die uberhaupt). Maar nee dat doen ze niet want ze trillen van angst als Amerika boos wordt. Waar gaat het heen met dat land.............
Oud 10-01-2002, 17:32
Verwijderd
Mwah. Op zich is het best goed te begrijpen. Amerika moet nu eenmaal iets en dan is dit een voor de hand liggende oplossing. Immers, op het moment dat mensen illegaal zijn heb je er geen vat meer op. Ze staan nergens geregistreerd, je kunt ze dus moeilijk traceren en dat is op zich iets wat je in een samenleving zoveel mogelijk moet beperken wil je een beetje zicht houden op wat er onder de bevolking leeft. En het is niet discriminatie om die mensen eerder uit te zetten dan andere illegalen, op zich is er een goede reden voor, althans wel vanuit het perspectief van de Amerikaanse regering.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 17:35
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
nare man schreef:
En het is niet discriminatie om die mensen eerder uit te zetten dan andere illegalen, op zich is er een goede reden voor, althans wel vanuit het perspectief van de Amerikaanse regering.

Het is zeker wel discriminatie. Je maakt toch onderscheid op bevolkingsgroep?

Verder, ik vind het idd niet sterk van de VS, begrijpelijk misschien wel, maar dan nog steeds een slechte actie indeed.
Oud 10-01-2002, 17:37
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Het is zeker wel discriminatie. Je maakt toch onderscheid op bevolkingsgroep?
Ja, maar je moet niet vergeten dat sommige inbreuken op het beginsel van gelijke behandeling gerechtvaardigd kunnen worden in geval van een zwaarwegend belang. En hoewel wij het niet eens zijn met die uitzetting is het voor de Amerikaanse regering zeker wel een zwaarwegende reden en dus gerechtvaardigd.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 17:58
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ja, maar je moet niet vergeten dat sommige inbreuken op het beginsel van gelijke behandeling gerechtvaardigd kunnen worden in geval van een zwaarwegend belang. En hoewel wij het niet eens zijn met die uitzetting is het voor de Amerikaanse regering zeker wel een zwaarwegende reden en dus gerechtvaardigd.
Dat is wat anders dan dat het geen discriminatie is. Verder kan je op die manier alles rechtvaardigen... natuurlijk, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Oud 10-01-2002, 18:03
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Dat is wat anders dan dat het geen discriminatie is. Verder kan je op die manier alles rechtvaardigen... natuurlijk, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Het is ook wel discriminatie, maar op een (voor hun) goede grond...

En je hebt gelijk, in principe kan het bestuur van een land vrijwel alle vormen van discriminatie rechtvaardigen met een beroep op het openbaar belang. Maar op het moment dat dat te vaak voorkomt zal het volk het er niet meer mee eens zijn en zullen ze (=het parlement) het vertrouwen in de regering opzeggen. Dat is het leuke van zelfwetgeving.

En nog meer toegegeven, het kan natuurlijk zo zijn dat de meerderheid vóór de inbreuk op gelijkheid is en een minderheid tegen...dat risico loop je in een pure democratie altijd, dat is gewoon één van de nadelen ervan (de dictatuur van de meerderheid als je niet oppast). Maar in zo'n geval is eventueel burgerlijke ongehoorzaamheid nog gerechtvaardigd.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 18:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ThaFox schreef:
Minister van Justitie Ashcroft
(...)
Bron: De Volkskrant (nou wel betrouwbaar waaromniet?
Ashcroft is geen Minister van Justitie.

Niet betrouwbaar...

Maar goed, in de VS is dat systeem anders.
Hij is zoiets als 'opperaanklager', maar dat is anders dan Minister.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 18:29
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Dat moeten ze hier ook gaan doen met uitgeprocedeerde asielzoekers.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 19:50
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
nare man schreef:
Als dat zo zou zijn, dan kun je ook de jodenvervolging van Hitler rechtvaardigen. Zij hadden het geld en de kennis, de rest waren maar arme sloebers. Zij waren "een gevaar" voor de samenleving, omdat zij kennis en geld hadden en de rest arm bleef. Dus moesten ze uitgeroeid worden.

Ach,.. deporteren of uitroeien. Veel verschil maakt het nu ook alweer niet.

De VS ziet Arabieren als een gevaar. Als een probleem. Hitler zag de joden als een probleem.

Groetjes,
Suzan

Oud 10-01-2002, 19:52
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:

Argumenten?

Grt,
Suzan

Oud 10-01-2002, 20:34
ThaFox
ThaFox is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:

Het probleem is dat veel landen (Bijvoorbeeld China en Irak) hun vluchtelingen niet meer terugneemt. Zo'n idee van ja jullie zijn gevlucht en nu hoeven jullie ook niet meer terug te komen. Waar moet je ze dan neerzetten. Noordzee???!!
Oud 10-01-2002, 20:41
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Ashcroft is geen Minister van Justitie.

Niet betrouwbaar...

Maar goed, in de VS is dat systeem anders.
Hij is zoiets als 'opperaanklager', maar dat is anders dan Minister.
Neuh, hij functioneer dprecies hetzelfde als een Minister van Justitie bij ons doet, dus je kunt hem best zo noemen.
Oud 10-01-2002, 21:12
D'tje
D'tje is offline
Ik snap wel dat mensen dit als discriminatie zien, maar zo is het niet bedoeld. Ze zetten nog steeds illegale Mexicanen uit het land, maar die zijn op het moment minder bedreigend voor Amerika dan Arabieren. Je moet maar 1 zo'n Osama aanhanger ertussen hebben zoals dat 15 jarige jongetje die toevallig ook nog eens een klote leven heeft en dan heb je weer een ramp. Ze nemen het zekere voor het onzekere, binnen Amerika is het namelijk veel makkelijker om aanslagen te plegen. Ik vind het krantenartikel nogal subjectief geschreven. Het is wel nu eenmaal een feit dat veel mensen alles aannemen om Amerika zwart te maken, dus ook dit. Maar het feit dat hier eerder Marokanen of Turken uit het land worden gezet dan bijvoorbeeld Duitsers is precies hetzelfde...En zelfs nog erger want hier hebben geen Marokanen voor een grote ramp gezorgd, en is er dus geen preventie nodig. Ze zouden zowiezo vroeg of laat het land uit worden gezet, die arabieren, nu versnellen ze dat proces alleen maar om rampen te proberen te vermijden. Noem het discriminatie als je het wil. Maar probeer het in je eigen land voor te stellen, dan reageer je vast heel anders, nu is het gewoon weer de slechte boeman Amerika.
Oud 10-01-2002, 23:10
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
D'tje schreef:
Ik snap wel dat mensen dit als discriminatie zien, maar zo is het niet bedoeld. Ze zetten nog steeds illegale Mexicanen uit het land, maar die zijn op het moment minder bedreigend voor Amerika dan Arabieren. Je moet maar 1 zo'n Osama aanhanger ertussen hebben zoals dat 15 jarige jongetje die toevallig ook nog eens een klote leven heeft en dan heb je weer een ramp.
Volgens mij was dat toch gewoon een amerikaan? Verder, iedereen is potentieel gevaarlijk. Omdat er ooit eens een NL een amerikaan heeft vermoord mag ik er nu zeker nooit meer komen, kom op... dit is duidelijk een daad stellen voor het publiek.

Citaat:
D'tje schreef:
Ze nemen het zekere voor het onzekere, binnen Amerika is het namelijk veel makkelijker om aanslagen te plegen. Ik vind het krantenartikel nogal subjectief geschreven. Het is wel nu eenmaal een feit dat veel mensen alles aannemen om Amerika zwart te maken, dus ook dit.
Das nie zo gek als iets gewoon een rare regeling is, om een land daar dan op aan te spreken...

Citaat:
D'tje schreef:
Maar het feit dat hier eerder Marokanen of Turken uit het land worden gezet dan bijvoorbeeld Duitsers is precies hetzelfde...En zelfs nog erger want hier hebben geen Marokanen voor een grote ramp gezorgd, en is er dus geen preventie nodig.
Worden Duitsers dan ook uitgezet? Das toch een mede EU land . Anyways, daar is iig geen specifieke regeling voor.

Citaat:
D'tje schreef:
Ze zouden zowiezo vroeg of laat het land uit worden gezet, die arabieren, nu versnellen ze dat proces alleen maar om rampen te proberen te vermijden.
Dus elke "illegaal" minder is een ramp minder (ok, dit schrijf ik wel heel populistisch ). Maar je snapt wat ik bedoel, er is geen enkele reden om die mensen te verdenken.

Citaat:
D'tje schreef:
Noem het discriminatie als je het wil. Maar probeer het in je eigen land voor te stellen, dan reageer je vast heel anders, nu is het gewoon weer de slechte boeman Amerika.
Zal ik zeker doen, dat ís het gewoon. Dat jij het goedkeurt maakt het nog niet meteen geen discriminatie (je keurt leeftijdsdiscriminatie waarschijnlijk ook goed...). Nee, dan reageer ik niet heel anders, dan zou ik het ook belachelijk vinden (als het hier dus is). Ik heb geen problemen met de VS, slechts op heel veel punten met hun beleid.
Oud 10-01-2002, 23:23
soulless
soulless is offline
Als ik een terrorist was zou ik toch zeker heel rustig doen en zorgen dat ik een verbljfsvergunning had.

He wacht! Is dat niet precies wat de daders van '11 september' deden? Goh, ja.

Er is dus blijkbaar helemaal geen goede reden om deze illegalen eerder uit te zetten (vinden jullie het ok niet ziek om een mens 'illegaal' te noemen?) dan anderen.

Zoals gewoonlijk is deze maatregel gewoon weer een zoethoudertje voor het over het algemeen wraakzuchtige kortzichtige publeik in de Verenigde Staten.

Ik heb veel vrienden op internet over de hele wereld, en als je dan hoort dat er tegen de vader van een Iraanse jongen die in Canada woont gezegd wordt dat "zijn volk de aanslagen heeft gepkleegd en dat ze allemaal dood moeten" dan weet ik wel weer hoe laat het is.

En hou toch eens op met dat "jullie zelfvoldane linkse types zitten altijd op de USA te bangen", hun hele beleid en cultuur verdient namelijk niet anders.
Oud 11-01-2002, 09:20
autodropje
autodropje is offline
Ik las vandaag ook weer dat ze dat uitzetten zeg maar niet zo netjes deden.
Oud 11-01-2002, 10:53
The Wanderer
The Wanderer is offline
Citaat:
ThaFox schreef:
[B]
(....)B]
Dit is inderdaad weer typisch zon actie die je van de Amerikanen kan verwachten. Helaas is dit geen goede, want dit zal waarschijnlijk voor veel opstand zorgen in de Arabische wereld. Aangezien Saudi-Arabie en de kleine deelstaten Kuwait, Quatar, V.A.E. daar ook toe horen en Amerika voor 90% zn olie importeert uit die landen, hadden ze misschien iets meer naar de consequenties op lange termijn moeten kijken.

Oud 11-01-2002, 12:47
ExTeRmInAtOr2
ExTeRmInAtOr2 is offline
Ik geef Amerika groot gelijk dat ze ze er uitzetten. Maar op een punt heb je gelijk ze moeten zich niet alleen op arabieren richten ze moeten alle illegalen er uit gooien.
Oud 11-01-2002, 12:53
ThaFox
ThaFox is offline
Citaat:
ExTeRmInAtOr2 schreef:
Ik geef Amerika groot gelijk dat ze ze er uitzetten. Maar op een punt heb je gelijk ze moeten zich niet alleen op arabieren richten ze moeten alle illegalen er uit gooien.
Weet je wel door wie het vieze werk gedaan wordt daar waar de Amerikanen hun handen niet vuil aan willen maken. Juist Ja!!! De illegalen. En niet alleen arabieren maar van bijna alle bevolkingsgroepen. (Amerika is zelf ook illegaal, land was eerst van de indianen )
Oud 11-01-2002, 18:14
D'tje
D'tje is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Zal ik zeker doen, dat ís het gewoon. Dat jij het goedkeurt maakt het nog niet meteen geen discriminatie (je keurt leeftijdsdiscriminatie waarschijnlijk ook goed...). Nee, dan reageer ik niet heel anders, dan zou ik het ook belachelijk vinden (als het hier dus is). Ik heb geen problemen met de VS, slechts op heel veel punten met hun beleid.

Hai, ik vind het ergens ook discriminatie, maar echte discriminatie vind ik uitzetten of uitmoorden of vervolgen zonder reden. Hier is het om dezelfde reden als in NL, ze waren illegaal! Illegale mensen worden hier ook het land uit gezet na verloop van tijd.
En ik weet niet of specifiek Duitsers het land uit worden gezet, ik noemde maar een land. Het is een feit dat mensen uit de Arabische landen enzo gediscrimeerd worden en daar ben ik het net zo min mee eens als iedereen, maar ze worden niet uit discriminerende redenen het land uitgezet, maar omdat ze illegaal zijn en daarbij ook nog eens een eventuele bedreiging kunnen vormen voor het land.
En nee, als je 1 Amerikaan hebt vermoord zal je niet zomaar het land uit worden gezet of als een bedreiging worden gezien, wel als je er een paar duizenden hebt vermoord.
Oud 11-01-2002, 20:52
Sly
Sly is offline
Citaat:
D'tje schreef:
Hai, ik vind het ergens ook discriminatie, maar echte discriminatie vind ik uitzetten of uitmoorden of vervolgen zonder reden.
Ik denk dat de discriminatie die jij definieert, meer onder genocide valt dan onder de alledaagse discriminatie, want volgens mij is elke vorm van het maken van negatief ondershceid op basis van ras, geloof, uiterlijk, geslacht, enz., dat bovendien is gebaseerd op een ongegronde speculatie, discriminatie. En wat de VS nu doen, is wel degelijk het maken van een onderscheid op basis van speculatie. Iedere Arabier die illegaal is, het land uit. De aanslagen zijn veroorzaakt door iemand die de Islam zó aanhing, dat hij een hekel kreeg aan het Westen. En daar maakt Amerika dus ten eerste de fout dat het gaat om ene bepaalde manier van het belijden van dat geloof, misschien wel een haatdragende manier, en ten tweede dat er ook niet-Arabieren de Islam kunnen aanhangen.

Citaat:
En nee, als je 1 Amerikaan hebt vermoord zal je niet zomaar het land uit worden gezet of als een bedreiging worden gezien, wel als je er een paar duizenden hebt vermoord.
En met jou(de dader van duizenden moorden) dus ook al je landgenoten(of nog niet eens: gewoon alle mensen die geboren zijn op hetzelfde deel van de aarde als jij, de dader) en mensen die dezelfde religie belijden? En vandaag berichtte de NOS om 20:00 uur(ik kon het persbericht niet op internet vinden) dat de VS de gevangen genomen strijders op een zodanige manier behandelt, dat Amnesty International zich ermee gaat bemoeien omdat de internationale afspraken voor het vasthouden van zulke mensen in gevaar komen. Of gelden die afspraken niet in de strijd tegen het Terrorisme? Volgens mij zijn de VS(althans, de regering ervan), als het gaat om het botvieren van hun woede over 11 september op de wereld of het positief houden van de publieke opinie, net zo willekeurig als de Gestapo.
Oud 11-01-2002, 21:04
The Wanderer
The Wanderer is offline
Citaat:
D'tje schreef:
... maar ze worden niet uit discriminerende redenen het land uitgezet, maar .........en daarbij ook nog eens een eventuele bedreiging kunnen vormen voor het land....(...)..
Kijk, je zegt het zelf: 'ze kunnen een bedreiging vormen voor het land'. Daarmee scheer je alle arabieren over 1 kam, alsof ze maar op 1 manier denken, dat je ze niet moet zien als individuen. Dit is wel degelijk een vorm van discriminatie en onwetendheid. Die arabische illegalen komen netzoals alle andere illegalen daar om hun leven te verbeteren voornamelijk voor hun kinderen etc, om die ook een kans op een goed leven te geven zodat ze niet zoals de overige 75% van de wereld hoeven te leven, echt niet om een aanslag te plegen. Ook de arabische studenten die in de V.S. studeren hebben het al moeilijk genoeg met dat generaliserende volkje dat de V.S. heet, nu komt er ook nog eens ff een inspectiedienst langs om te checken of ze geen terroristenhandboek in hun koffers hebben liggen. Moet je eens nagaan hoe dat moet zijn voor die studenten en hun positie tegenover hun 'Amerikaanse' medestudenten. Zoals ik al eerder zei, dit hoeft niet, maar kan wel escalerende gevolgen hebben voor de (politieke/economische) relaties van de V.S. met de Arabische wereld. De regering Bush had al een grove fout gemaakt door het weghalen van de vrede-bemiddelaar in Israel, nu dit weer. Ik ben benieuwd wat de volgende klapper gaat worden, dit kan nog spannend worden!
Oud 12-01-2002, 17:18
Tampert
Tampert is offline
ergens vind ik het heel vreemd dat ze versneld uitgezet worden... Vraag me sterk af in hoeverre een illegale arabier nu gemotiveerd is om een aanslag te plegen volgens de VS-staat...
Reageren

Regels voor berichten