Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
deel 1: http://forum.scholieren.com/Forum21/HTML/012549.html deel 2: http://forum.scholieren.com/Forum21/HTML/013715.html [Dit bericht is aangepast door Heathenpride (03-01-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hmmm okay, nou ben benieuwd. Het past hier iig beter dan op Muziek.
||
![]() |
Citaat:
Btw: deja vu begin 2000 hadden we dit soort topics ook al zoveel ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
waarom heb jij een hele filosofie nodig voor zoeits simpels? wij, de mens, beschikt over denkvermogen (althans, sommigen).. mee eens? in heel het kader van 'denkvermogen' hoeft geen ruimte te zijn voor moord.. waarom niet? omdat we kunnen communiceren.. het begrip macht is inderdaad niet ter zake doende, dat weet ik.. mits die macht misbruikt wordt om zo de macht in stand te houden (voorbeelden? pol pot).. er zijn zat aanleidingen om te moorden (of om voor te sterven), doch, wanneer je die stript (en dus een stuk uit de mens haalt waar nog steeds dat primitieve, dierlijke egocentrische stuk in zit) door middel van een nuchtere, rationele beschouwing van het leven van de mens an sich.. is er geen reden meer om te doden.. moord komt slechts voort uit hetgeen ik eerder noemde, en die eigenschappen maken het verkeerd.. nou kun je 100x roepen dat dat wéér een waardeoordeel is, maar dat waardeoordeel is wel gebaseerd op de hele geschiedenis van de mens met al haar oorlogen, rampen, onrechten e.d.. dat jij als nihilist zijnde daar weinig mee te doen hebt is min of meer jouw fout; jij hecht so wie so nergens een waarde aan.. tenminste, als ik de term 'nihilist' goed begrepen heb.. goed, in feite is alles wat je doet uit egoisme, maar dat hoeft niet allemaal zijn nadelige effect te hebben.. wil je nog meer filosofie horen? luister dan eens John Lennon's Imagine.. dat is hetzelfde als wat ik zeg, maar dan wat simpeler (daarom nog wel 100x beter) geformuleerd.. en nee, ik lul niet domweg hém na, tot deze hele conclusie ben ik zelf gekomen.. |
![]() |
||||||
Citaat:
Wat heeft ons kunnen communiceren te maken met dat er geen moord zou moeten zijn? Tot nu toe heeft het een nooit het ander uitgesloten, dus ik zie het verband niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Nu, begrijp me niet verkeerd, ik wil beslist niet zeggen dat ik moord goedkeur ofzo. Maar objectief beschouwd, en ik wil altijd objectief zijn, is er eigenlijk maar bar weinig tegen in te brengen. iig vind ik deze argumentatie verre van voldoende...
|
![]() |
Goed, iemand is me voor geweest in het omver lullen van dit niet bijster intelligente verhaal. Maar goed, je komt dus met het feit dat we niet hoeven moorden omdat we rationeel nadenken.Dit is natuurlijk onzin. en gaat bovendien niet op mijn vraag in. Het ging niet over het nodig zijn van moorden, maar over het feit of het "fout" zou zijn. Daar heb je nog steeds geen verklaring voor gegeven behalve een hoop geblaat.
Indoien iets niet noodzakelijk is is het natuurlijk niet meteen "fout". Dit is geheel geen argument. Een waardeoordeel blijft een waardeoordeel, gebaseerd op geschiedenis of niet (wat weet jij eigenlijk werkelijk van geschiedenis?? History is written by the vicotrs!!). Waar het op gebaseerd is is irrelevant, dit is geen argument. Verder spreek je van nadelige effecten...nadelig is een term die verre van vast staat en nooit als universeel kan gelden. Dit is een geheel variabele term en indien jij deze wilt gebruiken als universeel argument zoals je hier doet zul je toch echt met een machtig sterk betoog moeten komen. John Lennon heb ik geen boodschap aan. Ik kan u ook wel verwijzen naar werken waar u van gaat duizelen, maar wij voeren hier een discussie, niet Jonh Lennon. Conclusie: hoop achtergrond geblaat maar nog steeds geen argumenten. |
![]() |
|
Verwijderd
|
precies wat ik eerder al zei; het heeft geen zin om het uit te leggen want je *wilt* het niet snappen.. en mccaine; lees nou eens door wat ik zeg en hoe jij reageert.. net als heathenpride die denkt 'ha, nou heb ik hem, omdat het lavey-satanisme ook iets van zijn aard heeft' even het feit vergetend dat ik heb gezegd sommige dingen
elfje: leef jij lekker verder in je droomwereldje.. wanneer je wat ouder bent (geestelijk gezien dan) praten we spreekwoordelijk wel verder, okay? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder kun jij geen inschatting maken of ik in een "droomwereldje" leef aangezien ik nog steeds mijn persoonlijke denkbeelden niet in de disussie heb gebruikt. En ik neem aan dat je met "geestelijk ouder" bedoelt wanneer ik jou waarden maar als gegeven aanneem? Tja, morele waarden bewijzen binnen die waarden is geen kunst aan. Eerst een waarheid creëeren en dan roepen: "hee, ik heb een waarheid!". Verder is het recht van de sterkste vrij belangrijk in Lavey satansime (ik heb dit een half jaartje bestudeert). Sommige dingen wil dus niets anders zeggen dan bijkomstige details waarbij de kern over het hoofd wordt gezien. Goed, nog steeds geen argumenten, nog meer geblaat en eindigen met een geheel niet onderbouwde uitspraak waarin je mijn niveau in twijfel probeert te trekken. Laat ik je er op wijzen dat je me voor als nog niet omver hebt kunnen lullen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
uhm, volgens mij staat in de grondwet bepaald dat ieder mens het recht heeft op een menswaardig bestaan.
Moord neemt het bestaan als geheel weg van een bepaald persoon, dus is het volgens de grondwet al niet toegestaan. Bovendien worden mensen vaak vermoord omdat de moordenaar iets tegen die persoon heeft, omwille van een waardeoordeel, en dus subjectief. De moordenaar vind iets in het gedrag/lifestyle/cultuur fout volgens zijn waarden en normen, maar ZIJN waarden en normen zijn veelal niet de algemene waarden en normen. En nu zijn in deze samenleving enkele leefregels vastgelegd, opdat de veiligheid van mensen deels gegarandeerd is. Zou men moorden goedkeuren, wordt het een chaos waarin iedereen elkaar vermoord, omdat iemand in de "dader" zijn ogen niet goed is. Uit menselijk oogpunt is het fout om mensen te vermoorden omdat je daarmee de familie en vrienden van het slachtoffer onnodig veel pijn doet, en het een onveilig gevoel geeft om te leven met de wetenschap dat je zomaar vermoord kan worden als het goedgekeurd zou worden.
|
Verwijderd
|
elvendwerg; kom jij mij dan eens tegenmoet in jouw zogenaamde wijsheid.. schijnbaar dring ik niet tot jou door, misschien vice versa wel..
waarom beschouw jij het als walgelijk moreel om bijvoorbeeld de moorden van mijnheer Dutroux als 'fout' te bestempelen? of anders Martin Luther King? leg dat dan eens uit, in plaats van télkens maar weer hetzelfde te jammeren.. je gaat niet in op argumenten mijnerzijds, nee, je zegt bij voorbaat dat het nergens op slaat.. ik weet niet van wie je die techniek geleerd hebt; maar het heeft m.i. vrij weinig met discussieren te maken.. en alsjeblieft, hou eens op met niets zeggen in zoveel mogelijk woorden, daar scoor je alleen bij domme aapjes als heathenpride mee hoor.. nou, ik ben benieuwd.. |
![]() |
|
Verwijderd
|
ni·hi·´lis·me (het ~)
1 het verwerpen van alle stellige overtuiging of van alle binding op esthetisch, filosofisch of sociaal gebied 2 [med.] ongeloof in enige therapie 3 psychopathische waan dat een deel van het lichaam of enig ander deel van de werkelijkheid niet meer bestaat dat vind mijnheer van dale ervan, elfje.. ik zat toch redelijk goed wat betreft punt 1, nietwaar? |
![]() |
|
![]() |
Elfenvorst, jij hebt in een Topic over NS BM ooit gezegt dat 'wij' meelopers zijn als het gaat om de 2e wereld oorlog.
Maar noem eens 1 iemand die niet meeloopt met anderen. ALLES wat je weet is door andere in je hoofd gestopt. Ook alle morale dingen enzo. En die mensen hebben ons geleerd dat moorden fout is. Dus is dat zo, niet? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
En bovendien heeft ook nog niemand gepleit VOOR het nemen van levens (ik persoonlijk zelfs tegen) We proberen alleen duidelijk te maken dat er niets zoiets is als een universele waarheid, slechts omdat deze waarheid wordt aangehangen door pak hem beet 98% van de wereldbevolking.
||
Citaat:
(en vermijd woorden als 'enzo' in een discussie, dat komt nogal onwetend over)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Dat zeg ik niet. [Of bedoelde ik niet te zeggen]
Maar je kan nooit een mening echt zelf bedenken. Die mening bouw je op uit dingen die andere mensen zeggen/meemaken. Dat Rood Rood is, hoe weet je dat? Is je verteld. Dat een huis een huis is, hoe weet je dat? Is je verteld. En door dingen die je verteld zijn te combineren krijg je een mening. Dat wilde ik zeggen. |
![]() |
|
Dat is waar, maar op zich niet echt relevant in deze discussie(of welke dan ook).
Dat je mening gevormd is, OK. Maar vervolgens ga je met deze mening een discussie aan. En het hebben van een mening maakt je voor zover ik weet geen meeloper (zoals je aangaf) je bent pas een meeloper als je de mening van anderen klakkeloos na loopt te praten.
||
Citaat:
We hadden het over dat iets niet bij voorbaat fout is omdat de meerderheid het vindt en het in de grondwet staat.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zeg dingen niet in zoveel mogelijk woorden. Dit is een erg complexe filosofische kwestie (moeilijke discussie, voor de zwakzinnigen onder ons) die je niet even zo op kunt lossen. Het antwoord staat al wel vast, het feit dat jij dat nog steeds probeert te verbergen leidt er alleen toe dat deze discussie eindeloos voortduurt. 'Jouw argumenten heb ik stuk voor stuk omver geworpen doordat je alleen maar met MORELE argumenten komt. Je kunt een stelling niet beargumenteren met de stelling zelf. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Dat laatste is idd waar. Er valt eenvoudigweg argumentatief niets te beginnen tegen een nihilistische visie, omdat je hele denkkader dan geheel ongeldig is, en zonder dat kun je ook geen argumenten leveren. Dat maakt het echter niet minder interessant om te zien hoe men reageert
![]()
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dat ik niets interessants zou zeggen is subjectief en daarbij irrelevant. Het enige doel in deze discussie was voor mij men zelf laten zien dat hun wereldbeeld gewoon niet klopt en dat het in een discussie vastloopt op de eerste vraag waar ze geen antwoord op kunnen geven. En dit heb ik gedaan. Dat intelligentie hier ver te zoeken is wist ik al voordat ik hier kwam. Ik heb inmiddels wel genoeg fora gezien om te weten dt het niet de meest intelligente types aantrekt. De redenenen voor mijn aanwezigheid hier heb ik elders al uitgelegd. Goed, alweer een post vol geblaat en misinterpretaties maar werkelijk inhoud leveren schijnt nogal moeilijk te zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
geef dan antwoord op mijn vraag, elfje, die ik eerder stelde.. je zegt heel wat te weten en vinden, maar je *blijft* maar verstoppertje spelen en je verschuilen achter één tegenargument: 'het is een waardeoordeel'.. vertel dan eens hoe jij het ziet..
maar goed, ik denk dat ik de clue van jouw verhaal al snap.. het was te voor-de-hand-liggend voor woorden.. ik vermoed dat jij, bij het noemen van jouw stelling, 'moord' in hetzelfde kader past als 'een kopje koffie pakken', 'een boodschap doen' of 'ontbijten'.. m.a.w. jij hebt het over moord, ik heb het steeds over het vermoorden van mensen gehad.. is te vergelijken met 'een wapen vermoordt geen mensen, dat doet degene die het wapen in handen heeft'.. dat is het trucje heh? -- wat walgelijk kinderachtig om dat niet even toe te lichten terwijl je *wist* dat ik aan iets anders zat te denken dan jij.. en dan is het makkelijk lullen met je 'waardeoordeel'.. enfin.. ik ben benieuwd naar een reactie uwerzijds met dit maal wat verhelderende uitspraken, in plaats van lappen tekst die nergens over gaan behalve het feit dat 'iedereen het fout heeft, want iedereen heeft waardeoordelen'.. wat rollo tomnogwat al zei; jij hebt net zo goed je waardeoordelen.. dat ik niet eerder kon reageren komt overigens door het feit dat ik een fulltime baan heb, in ploegendienst.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder schijn je er nog steeds om heen te lullen. Ik vroeg om een beargumentatie. Die heb je nog steeds niet kunnen geven. Kun je een hoop gaan lullen over clicheematig geblaat en weet ik veel wat (ook gericht aan die andere kneus), maar daar gaat de discussie niet over. En wat jullie interessant vinden of niet is een probleem uwerzijds. Ik vind niks op dit forum interessant. Dat is geen argument in deze discussie natuurlijk. Maar goed, nog steeds geblaat om om het onvermijdelijke heen te draaien: Je kunt het niet beargumenteren. Dat dit niet kan is overigens al meer dan een eeuw geleden bewezen. Beetje zielig dat je daar niet gewoon voor uit kunt komen. Je hebt het over een vraag. Zou u deze even kunnen herhalen? Ik heb namelijk geen duidelijke vraag uit uw posts hier kunnen halen., behalve dat "bewijs eens dat het niet zo is", wat natuurlijk onzin is aangezien er geen stelling staat om omver te werpen. [Dit bericht is aangepast door Elfenvorst (04-01-2002).] |
Advertentie |
|
![]() |
|
|