Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2001, 14:28
grizzy
grizzy is offline
Hey mensen, ik heb kanker, ik weet dit al langer, en ik heb er mee leren leven. Ik heb het mijn vrienden ook verteld.
Maar onlangs ben ik bij de dokter geweest, en die zei dat ik moest kiezen of ik chemo wou doen of niet. Ik heb ondertussen in mijn leven al 2 maal kanker gehad, 2 maal een soort van botkanker aan mijn linkervoet. Ik weet dus al wat chemo is, maar ik zie het echt geen 3 de keer meer zitten. Maar langs de andere kant, als ik niet voor chemo kies, heb ik nog maar 5 jaar. Wat moet ik doen. En moet ik dit mijn vrienden ook vertellen of niet. Please, help me. Ik moet mijn beslissing 14 januari zeggen, en ik weet echt niet wat ik moet doen. Als ik voor chemo kies, is het waarschijnlijk( voor 80%) dat dit niet de laatste keer is dat ik kanker heb, wat moet ik doen.
Oud 30-12-2001, 14:38
My$Te®yG!®L
My$Te®yG!®L is offline
je zeker nooit laten gaan!! Vroeger waren er minder mogelijkheden om te overleven, nu zijn die er wel. Probeer gewoon elke keer te vechten en nooit op te geven. Heb ook veel mensen in men omgeving die eraan lijden of geleden hebben en het is idd verschrikkelijk om jezelf er telkens weer bovenop te helpen, maar nooit de moed opgeven. Sterkte!!!
Oud 30-12-2001, 14:47
Balance
Balance is offline
idd, je moet nooit opgeven!!
vertel je vrienden JUIST dat je die keuze moet maken, ze kunnen je steunen en ook ALS je voor chemo kiest, daarbij steunen!
en denk eens aan wat je allemaal mist als je niet voor die chemokuur kiest, je wilt toch geen 20 worden?
het zal wel heel zwaar worden, dat is zo, maar kom op, probeer het toch!
denk aan iedereen in je omgeving, die willen toch ook allemaal dat je vecht voor je leven?
Oud 30-12-2001, 15:20
Snufje
Snufje is offline
Ik zou voor de chemokuur kiezen. Er komen ook alsmaar betere medicijnen e.d. En misschien valt het over een paar jaar wel helemaal te genezen..!
Niet opgeven!!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 17:35
vosje16
vosje16 is offline
chemo!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 18:22
Butterfly7
Butterfly7 is offline
Blijven vechten. Chemo!!!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 19:03
Josh-Hartnett lover
Josh-Hartnett lover is offline

Chemo!! Mijn tante heeft 3 keer chemo gedaan en is daarna genezen!! Probeer het meid en geef nooit op, daar is het leven veel te bijzonder voor!

Veel liefs
Nina
Oud 30-12-2001, 19:06
~ Iris ~
~ Iris ~ is offline
Blijven vechten!!
Als ik jou was zou ik kiezen voor chemo!
En ik zou het ook aan m'n vrienden vertellen.
Als het echte vrienden zijn, zullen ze je blijven steunen door dik en dun!
Het zal moeilijk voor je zijn! Maar opgeven moet je zeker niet doen! Praat er eens over met je arts en ouders, en natuurlijk ook met je vrienden en vraag wat je het beste zou doen!
Succes en ik wens je heel veel beterschap en sterkte!
Oud 30-12-2001, 19:12
Skatertjuh13
Skatertjuh13 is offline
mijn moeder heeft ook kanker gehad, heeft het nu niet meer geloof ik..en mocht kiezen of ze wel of niet een chemo deed voor de zekerheid..en ze is er nu mee bezig..dus ik zou voor de chemo kiezen
Oud 31-12-2001, 14:36
X
X is offline
je mag zeker niet opgeven
ik heb zelf ook kanker en ik weet dat die chemo super zwaar is.
ik heb ook een tijdje gedacht ik ga niet meer heen ik wil het niet meer!
maar daar ben ik nu over heen en ik ben er helemaal zeker van dat ik beter word.
ik zit er 2 jaar mee en weet dat dat een hele lange tijd gaat worden maar ik geef niet op NOOIT!
en dat mag jij ook niet doen!!!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 15:29
*meissie*
*meissie* is offline
ik zou toch voor chemo kiezen, en zeker al dit aan je vrienden vertellen...
Oud 31-12-2001, 16:07
gigigirl
gigigirl is offline
hoi!
Lijkt me moeilijk om er mee te leven. Maar ik zou het wel proberen die chemo. Ik heb misschien makkelijk praten. Maar hoe dan ook. het leven is veel te mooi.
en vertel het je vrienden. Die zijn dan op de hoogte, en je staat er dan niet echt alleen voor, en als je dan eens wat minder in je hum bent, weten ze ook wat er is
heel veel sterkte!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 16:15
brittje
brittje is offline
Doe de chemo, heel veel sterkte!!
Het komt echt wel weer goed!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 16:42
Go
Go is offline
Ik zou als ik jou was, hoe moeilijk het ook is, weer voor de chemo gaan. Ik heb het idee dat niet meer echt veel mensen heilig in Jomanda en zulke figuren geloven dus zou ik maar echt voor die chemokuur kiezen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 17:15
Asses
Asses is offline
Ik zou egt chemo kiezen.....leven is het beste wat je je kunt wense...ik zou het er ook met je vriende over hebbe...die kunne je dan ook beteer helpen... suc6
Oud 31-12-2001, 22:06
Onbekende
Onbekende is offline
Ik kan dit niet voor je beoordelen, je zult zelf de beslissing moeten nemen, maar praat vooral met je vrienden! Dat zijn de mensen die je kunnen steunen bij welke keus je ook doet. Ik kan niets anders doen dan je heel veel sterkte toewensen!
Oud 31-12-2001, 22:14
X
X is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Ik kan dit niet voor je beoordelen, je zult zelf de beslissing moeten nemen, maar praat vooral met je vrienden! Dat zijn de mensen die je kunnen steunen bij welke keus je ook doet. Ik kan niets anders doen dan je heel veel sterkte toewensen!

ja daar ben ik het mee eens
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 01:08
D@mien
D@mien is offline
"The most important thing is that you choose life...and then LIVE!"
- Naomi Hunter, metal gear solid -
Oud 01-01-2002, 15:08
just.a.girl
just.a.girl is offline
chemo,heel veel sterkte en suc6
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 20:04
ekki
ekki is offline
hoe vreselijk vervelend het ook is, ik zou toch voor chemo kiezen. en daarna of ondertussen zou ik naar een alternatieve geneeswijze gaan zoeken. er is echt veel en er is gewoon een kans, al is die maar klein, dat alternatieve geneeswijzen je kunnen helpen. maar hou het niet alleen bij die alternatieve geneeswijzen, want dat lijkt me niet goed. maar ernaast zou ik het zeker doen.

sterkte.

sleep je er doorheen.
Oud 04-01-2002, 20:26
Jerommeke
Jerommeke is offline
Tsja, wat kan ik zeggen, ongeveer hetzelfde wat men hiervoor zegt. Ik zou het toch nogmaals doen, hoe kut het ook aanvoelt.

Als je dat wilt zeggen; is het iets erfelijks waardoor je dit nu al voor de derde keer hebt, of weet je het niet...

Veel sterkte en succes met kiezen...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 09:53
grizzy
grizzy is offline
tis erfelijk, spijtig genoeg.
Dus ik weet nu al, ook al kies ok voor chemo, ik zal nooit kindjes hebben,
ookal wil ik het zo graag, maar dat kan ik ze gewoon niet aandoen
Oud 05-01-2002, 10:51
Jerommeke
Jerommeke is offline
tsja zijn er meer mensen in je familie die het ook daarwerkelijk hebben gehad zoals jij? hoe zijn zij ermee omgegaan?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 11:37
grizzy
grizzy is offline
Ja, er zijn er meer in de familie
Maar meer oudere mensen, mensen van 70 jaar en ouder, en die kiezen natuurlijk niet meer voor chemo
Die willen nog 5 jaar verder leven zonder al die ziekenhuizen, maar vroeger hebben zij wel voor chemo gekozen denk ik
Oud 05-01-2002, 12:39
more.than.a.woman
more.than.a.woman is offline
Ik zou kiezen voor die chemokuur, ik wil namelijk helemaal niet dood! Maar ja, ik heb makkelijk praten, ik weet niet hoe het is.
Heel veel sterkte bij het maken van deze keuze. en ik wens je heel veel kracht en geluk toe, wat je ook besluit!
Oud 05-01-2002, 14:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
grizzy schreef:
tis erfelijk, spijtig genoeg.
Dus ik weet nu al, ook al kies ok voor chemo, ik zal nooit kindjes hebben,
ookal wil ik het zo graag, maar dat kan ik ze gewoon niet aandoen
Ik weet van iemand die ook een ziekte in de familie meedraagt. Ik weet niet meer de naam van de ziekte, maar het komt erop neer dat steeds meer functies uitvallen en dus op het laatst ook het hart. Het is erfelijk, maar de vrouwen zijn de dragers en krijgen er niet mee te maken en de mannen krijgen die ziekte dus. Een vriendin van mij wist niet of ze dat ook haar kinderen (in de toekomst, want die heeft ze nog niet) zou aandoen. Het is een moeilijke beslissing. De kans dat het een jongen is, is 50%. Als het een meisje is, heb je geluk, omdat je zeker weet dat zij niet ziek wordt.

Enfin, nu het DNA materiaal van de mens wat bekender is, lijkt het me vooralsnog positief wat betreft het bestrijden van genetische "fouten" en daarmee dus erfelijke ziekten bestreden kunnen worden.

Je bent nu 15 jaar oud. Plak er nog eens 15 jaar bij en je bent 30. Je kunt nog kinderen krijgen dan. En misschien hebben ze al heel wat ontwikkeld en uitgevonden in die tijd.

Ik weet het, het zijn slechts misschienverhalen en ze kunnen je misschien valse hoop geven. Maar liever een leven met hoop dan een leven zonder. Als je wens uitkomt, dan is dat alleen maar mooier.

Daarnaast zijn er ook nog alternatieven:
het adopteren van kinderen bijvoorbeeld.

Er zijn genoeg redenen om de moed niet op te geven en ik zou dan ook voor de chemokuur gaan. Ok, misschien ben je dan wel een paar jaar aan het sukkelen met die rotkuur, maar wil je echt al dood zijn met 20 jaar?
Ik zou mijn hoop vestigen op de wetenschap en strijden voor mijn leven. De beste genezers zijn ook die mensen die vechten voor hun leven.
Je merkt het al bij een klein griepje. Als je goed naar je lichaam luistert, weet je dat als je een "zwaar hoofd" hebt, je moet gaan liggen om uit te rusten. Doe je dat niet dan duurt het ziek-zijn vele dagen langer. Luister je naar je lichaam en ben je ziek van jezelf dat je ziek bent, ben je zo weer beter.

Kop op! En sterkte!

Gatara
Oud 05-01-2002, 14:50
female17
female17 is offline
mijn zusje is overleden aan kanker,maar tegenwoordig kunnen ze het echt zoooo vaak wel genezen..ga voor die chemo..je bent jong en hebt nog een heel leven voor je..grijp de kans om er wat van te maken..je weet niet wat je allemaal mist als je er over 5 jaar niet meer bent..!!!ik wens je heel veel sterkte!!!!!liefs
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 16:22
Jerommeke
Jerommeke is offline
ik zou als ik jouw as dan proberen met hen erover te praten, zij hebben hetzelfde meegemaakt en kunnen er dus je misschien ook wel goed over adviseren....
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 17:14
Courtney
Courtney is offline
Geef niet op meis!!! Ga voor die chemo!!! Laat zien hoe sterk je bent!!! En deel je gevoelens met je vrienden, zij willen je zeker niet kwijt en zullen een steun voor je zijn. Ik wens je heel veel sterkte en ik leef met je mee...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 23:25
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Ik zou voor chemo kiezen

Ik wens je echt heel veel sterkte toe!
Oud 06-01-2002, 11:30
girldog*
girldog* is offline
ik zou het zeker mijn vrienden en vriendinnen vertellen zij kunnen je steunen
sterkte
Oud 06-01-2002, 14:22
Ramon
Ramon is offline
Een tijdje geleden ben ik voor rotghen foto's naar het ziekenhuis geweest (neus correctie, ben tegen een deur opgelopen, lang verhaal...)
Maar daar zagen ze dus in 1 van mijn fentrikelen (schrijf je dat zo? IS een ruimte in je hoofd waar hersenvocht opgeslagen word) een klein wit stipje... Volgende de arts (eentje uit een BOEREN streekziekenhuis...) moesten we rekening houden met een hersentumor.... ff voor de duidelijkheid... Midden in mijn hoofd.. Doorverwezen naar het academie in Groningen..

Weer foto's, en 10 minuten later, Fibreuze Dlasie... een onschuldige vergroeing van een stukje bot (wel uiterst zeldzaam, 1 : 1.000.000.000) Maar de arts in het ziekenhuis zei dat dus net voor de paasvakantie, en 4 week later kon ik naar het academie (met connecties 3 week :-D)

Maar heb dus 3 week in uiterste spanning gezeten... maar steun van je omgeving is echt belangrijk voor me geweest, dus als ik je mag aanraden, praat erover.. Praat eens met je huisarts over de chemo's en andere behandelingen...

Lees je in, koop boeken.. zoek mensen op die ongeveer hetzelfde hebben gehad...

MAAR BLIJF POSITIEF!

en denk niet teveel aan the wurst case senario...

Sterkte,

Ramon
Oud 06-01-2002, 16:02
ikalto
ikalto is offline
jemig, wat verschrikkelijk voor je!!!!
je moet het je vrienden wel vertellen hoor, deze kunnen je helpen bij het maken van deze beslissing. En er veel over praten met je ouders, vrienden en familie.
je kunt me meelen als je nog ff tegen un onbekende wilt praten...
ik luister goed...
kusjecarmie@hotmail.com

liefzz...veel succes!
Oud 06-01-2002, 19:24
maf fluitketeltje
maf fluitketeltje is offline
Ja weet je, ik kan niet voort jou zeggen wat het beste is. Ik weet niet hoe xzwaar chemo is, ik weet niet horeveel jouw leven je waard is. Weeg de dingen eens goed tegen elkaar af en neem dan een beslissing waar jij en je vrienden achter staan. Mensen eggen hier wel heel makkelijk cjhemo, dat snap ik, want ja, als je gezond bent en er niet al twee keer doorheen geweest bent lijkt de keuze te blijven leven nogal voor de hand liggend. Maar vergeet niet dat je net zo dapper (misschien wel dapperder) bernt als je er voor kiest niet verder te gaan, ik wil nml niet dat je zegt ik doer chemo anders heb ik niet hard gevochten, want de strijd tussen leven en dood, welke kant je ook op gaat, blijft zwaar. Heel veel sterkte en dikke knuffel!
Oud 06-01-2002, 20:34
Witch Lover
Witch Lover is offline
ik zag laatst een programma waarin iemand kanker onder de duim hield en gewoon kon leven en doen en laten door alternatieve geneewijzen. moet je misschien es natrekken..
Oud 06-01-2002, 20:35
Witch Lover
Witch Lover is offline
Ik zag laatst een programma waar iemand al heel lang kanker onder de duim hield dmv alternatieve geneeswijzen..moet je misschien ff natrekken..
Oud 09-01-2002, 11:21
Mind Bomb
Mind Bomb is offline
Ik zou de chemo ook nite zo onwijs graag kiezen... Ik heb in mijn leven ook heel vaak kanker van dichtbij gezien, en het leed dat het met zich meebrengt.
En ik weet dat chemo je langer in leven houdt (als het aanslaat), maar ik weet ook dat je er heel erg ziek van wordt.

En over dat je niet moet opgeven: dat is absoluut waar. En ik wil niet negatief klinken, maar je moet ook realistisch zijn. Men is al heel ver met het ontwikkelen van medicijnen, maar een genezing bestaat nog niet.

Dus wat je moet doen is kiezen tussen: Chemokuur, met veel ziekte, misselijkheid en vermoeidheid, maar dan wel langer leven. (klinkt heel kru, maar zo is het) of geen chemokuur en een relatief beter leven ( in de zin van: kwalitatief "beter") maar nog steeds heel erg ziek en eerder overleden. Maar je moet wel inzien dat je leven dan heel anders is, je kan meer in het openbare leven blijven functioneren...

Ik wil nog veel meer schrijven, maar t komt er ff niet lekker uit... Dus misschien later nog meer...

Het is dus eigenlijk een onmogelijke keuze, maar als IK moest kiezen, zou ik denk ik toch voor de CHEMO kiezen, hoe verschrikkelijk ook...

Meer kan ik eigenlijk niet echt zeggen...

Succes en sterkte
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 20:07
grizzy
grizzy is offline
hey people, ik heb niet voor chemo gekozen, maar gelukkig was er nog een derde mogelijkheid die ik een beetje over het hoofd gezien had, namenlijk de alternatieve geneeswijze
toch bedankt voor jullie steun
Oud 15-01-2002, 14:34
ekki
ekki is offline
Citaat:
grizzy schreef:
hey people, ik heb niet voor chemo gekozen, maar gelukkig was er nog een derde mogelijkheid die ik een beetje over het hoofd gezien had, namenlijk de alternatieve geneeswijze
sterkte
ik hoop dat je er wat aan hebt, aan de alternatieve geneeswijzen.
Oud 15-01-2002, 16:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
grizzy schreef:
Ik hoop voor je dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
Ik heb het niet zo op de alternatieve geneeswijzen. Ik zou het slechts als advies naast de reguliere geneeswijzen houden...

Gatara
Oud 15-01-2002, 16:42
ekki
ekki is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Ik hoop voor je dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
Ik heb het niet zo op de alternatieve geneeswijzen. Ik zou het slechts als advies naast de reguliere geneeswijzen houden...

Gatara
ja, ik denk ik ook. want ik geloof wel in die alternatieve geneeswijzen, althans dat ze kunnen helpen, maar ik zou het altijd (bij zoiets ingrijpends) naast de reguliere methode doen.

maar goed, ieder wat ie wil, ik hoop dat het voor jou goed is zo.
Oud 15-01-2002, 20:00
ikalto
ikalto is offline
Heel erg veel sterkte, ik geloof wel in alternatieve geneeswijze!
kom op he.

***mij***
Oud 18-01-2002, 19:40
Vlooienband
Vlooienband is offline
chemo, niet opgeven meid!
heel veel sterkte!
Oud 19-01-2002, 11:00
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
het is erg ja, maar ik zal niet opgeven!!!!
OOK AL IS HET ZO'N PIJN WAT IK GELOVEN WIL, maar het heeft voor jou en voor vele andere voordeel.

sterkte.

Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 19:04
grizzy
grizzy is offline
hey mensen
de alternatieve geneeswijze is kompleet mislukt
ik weet nu echt nie meer wat ik moet doen
ik wordt nog ies gek.
zijn hier mensen die dit ook meemaken?
of die hier raad op weten

Oud 24-02-2002, 19:37
cyrillic
cyrillic is offline
Jezus man wat klote voor je , ik zelf zou nog liever mijn voet er af laten halen dan doodgaan. Zucht, je voelt je gelijk kut als je zoiets leest he
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 10:06
the exploding boy
the exploding boy is offline
Als je erin gelooft kun j enaar een homeopathische arts gaan. Mijn moeders vriend is homeopaat en hij had een vrouw met blaaskanker en chemokuren werkten maar niet enzo en ziekenhuis kon niks meer doen. Toen zijn ze naar Duitsland gegaan daar heb je een instituut waar ze kunnen testen op een stukje van je bloed of chemokuren zin hebben en wat je anders kunt doen. Zeg maar een klein "proef" chemo kuurtje. I.i.g. bij die vrouw zou dat niet werken en die heeft toen andere medicijnen gekregen die ze in het ziekenhuis neit eens kenden en het heeft gewoon geholpen Ze hadden haar nog echt maar 2 weken gegeven enzo. Ok punt is, ik weet dat jij natuurlijk die vrouw niet bent ,maar het is misschien wel de moeite waard om eens te kijken naar zoiets. Chemokuren schieten zowieso niet op want erna is je weerstand zo laag dat je er ook niet (voor lang) echt beter van wordt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. *succes*
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 10:09
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
grizzy schreef:
hey mensen
de alternatieve geneeswijze is kompleet mislukt
ik weet nu echt nie meer wat ik moet doen
ik wordt nog ies gek.
zijn hier mensen die dit ook meemaken?
of die hier raad op weten

Ik weet natuurlijk niet hoe je het hebt gedaan enzo, maar als je wilt kan ik je wel helpen met een emailadres of een afspraak met iemand waar ik in ieder geval echt wel vertrouwen in heb (ik geloof er meestal niet echt in, maar hiervan weet ik dat het echt vaak heeft gewerkt) Dus als je me wilt kun je me er over mailen :

princes_pica@hotmail.com

Ik weet niet waar je woont ofzo, maar je kan het proberen.

Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 12:39
Janicha
Janicha is offline
Hey lieve meid, ik weet niet goed wat ik moet zeggen...heel veel sterkte!
Kus
Oud 25-02-2002, 16:21
Black_Blasphemy
Black_Blasphemy is offline
Ik zou zelf niet kunnen leven met kanker die steeds terugkomt

Maar dat kan ik voor jou niet beoordelen..
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten