Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2002, 18:49
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
Ik heb een vriendin, die het niet echt makkelijk heeft,
elke dag heeft ze ruzie, en ze krijgt vaak ADHD-Aanvallen.
Ze heeft verder Autisme, GTS, en PDD-NOS.
(dit zijn hele ernstige ontwikkelingstoornissen in de hersenen)
Ik probeer haar te helpen, houd haar kalm, maar als haar ook maar een "POTLOOD" niet aanstaat pakt ze bv. de potlood af, gooit het in de prullenbak, en ze ziet wel verder..
Daarna krijgt ze ruzie, gooit ze iedereen op de grond, en dan word ze bijna geschorst..
En als je 2 dagen later vraagt of ze het goed gehad heeft deze week, kan ze er niets meer van herinneren.

Kent iemand dit, heeft iemand zulke vriend(in)en?
Of heb je het misschien zelf??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2002, 19:14
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Ik weet niet wie bedacht heeft dat ze Autisme en PDD-NOS heeft maar dat kan dus niet. PDD-NOS is namelijk een vorm van autisme, dus als je PDD-NOS hebt dan heb je ook autisme.

Ik ben zelf autistisch (dus ik heb autisme) en waar ik aan denk is dat ze misschien onder erg veel stress staat. Als autisten onder veel stress staan veroorzaakt dat vaak woede en agressie aanvallen. Als de stress eruit is dan is het voor de autist weer helemaal normaal, het is dus agressie en dan als de stress eruit is klik en dan is het weer over. Dat had ik zelf ook maar nu nauwelijks meer doordat ik dipiperon gebruik.

Dat is wat ik ervan weet, maar ik weet niet hoe het zit bij de combinatie autisme/gts/adhd. Gebruikt ze medicijnen voor haar ADHD? Probeer eens, als zij dat wel wil, om eens een psycholoog ofzo te raadplegen, die weet er meestal heel veel over.

Verder over dat ze zich het niet herinnert: die agressie aanvallen bij autisten daar is de autist zelf meestal ook niet blij mee dus het kan zijn dat ze het nog wel weet maar gewoon zegt dat ze het niet weet. Of het kan zijn dat ze het wel weet maar dat niet ziet als iets wat niet goed is. En wat natuurlijk ook kan is dat ze het zich gewoon echt niet herinnert.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 19:59
Herrie
Herrie is offline
M'n broertje heeft ook een aanverwante contactstoornis.... Ze hebben niet echt vast kunnen stellen wat het is, maar ze hebben van alles en nog wat geroepen... Authisme, PDD-Nos, ga zo maar door....

Wat bij hem helpt is veel stabiliteit en regelmaat... Hij moet gewoon elke dag om 7 uur ontbijten, 12 uur lunch, 6 uur avondeten enzo. Gewoon heeeeel erg veel regelmaat hebben. Op die momenten gaat het uitstekend met hem! Vooral spanningen thuis e.d. zijn funest.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 20:09
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
Ze gebruikt Choline (soort medicijn)
maar het blijkt niet echt te helpen,
ze heeft inderdaad een hele combinatie en Stress vooral!
Maar ik weet ook niet meer hoe ik haar kan helpen,
ik heb zelf trouwens ook GTS.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 20:17
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
trouwens...

Autisme en PDD-NOS hebben kan wel.
Je kunt het allebei hebben.
Inderdaad, autisme zit ook in PDD-NOS.
Maar PDD-NOS is een verzamel naam met allemaal dingen ingebouwd,
bv. Lichte ADHD, Autisme, GTS, etc.
PDD = InformatieVerwerkendeStoornis
NOS = Niet nader omschreven
Tja.. ik had hier weinig verstand van, maar het interreseerde me steeds meer vanwege mijn vriendin, en ik bleek zelf ook nog een lichte vorm van GTS te hebben (tics).
Ik praat altijd met haar over haar PDD-NOS,
tja, zelf denk ik dat het goed voor haar is.. maar ze vraagt er ook zelf om om er over te praten, maar dan roept iemand anders dat dit slecht is. Nou ik vind van niet..
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 22:22
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
PDD-NOS = Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified

Verder is PDD-NOS een stoornis uit het autistische spectrum. Dat wil zeggen dan PDD-NOS in autisme zit en niet andersom. PDD-NOS is dus een vorm van autisme en daar zit geen GTS of ADHD bij.

Dat is idd misschien wel wat tegenstrijdig met de naam, pervasieve ontwikkelingsstoornis betekent ontwikkelingsstoornis die terugkomt in alle gebieden van de ontwikkeling. Maar in de praktijk worden aan autisten (zonder ADHD/GTS) met normale of hoge intelligentie de diagnoses hoger functionerend autisme, syndroom van asperger, en PDD-NOS gegeven.

Mocht je het daar niet mee eens zijn dan wou ik het toch hierbij laten want het diagnose-vraagstuk is zelfs door de experts nog niet opgelost want eigenlijk weet niemand meer wanneer je welke autismespectrum diagnose moet stellen. Anders word dit namelijk een eindeloze discussie en daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in.

Je moet je overigens deze reactie niet al te persoonlijk aantrekken, het is niet bedoeld om alles wat jij zegt af te kraken ofzo.

Laatst gewijzigd op 05-12-2002 om 22:27.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 22:23
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik heb zelf PDD-Nos. Uit die woede aanvallen haal ik wel wat herkenning. Alleen ik uit het niet, ik slik het in en zo vormt bij mij een depressie. Dat is bij mij het gevaar. Ik ben er al drie keer voor opgenomen en over een half jaar is mn vierde en ik hoop mn laatste keer.
Het is goed van je dat je haar steunt. Als ze het misschien niet laat uiten kan ik iig vertellen, dat het zo iemand heel goed doet

*knuf*

Eendje
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 12:05
kittyme
kittyme is offline
Autisme en ADHD tegelijk, kan dat eigenlijk wel? Dat is toch het omgekeerde van elkaar?
Dacht dat ik dat een tijdje terug op school heb geleerd, maar ik kan het best wel eens mis hebben (geen zin om mijn schrift te halen boven )
__________________
Walking on sunshine :)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 15:12
Verwijderd
Citaat:
kittyme schreef:
Autisme en ADHD tegelijk, kan dat eigenlijk wel? Dat is toch het omgekeerde van elkaar?
Volgens mij kan dat heel goed samen en is het niet het tegenovergestelde van elkaar, voor zo ver ik weet dan. Het kan iig wel samen, voor zo ver ik weet.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 15:36
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
Ja dat kan samen,
Als je ADHD hebt heb je ook meestal GTS.
Want in GTS zit ook Hyperactiviteit.
En in GTS heb je meestal ADHD.
Wat ik nou al een beetje begin te begrijpen is dat de aanvallen dus goed zijn, dat wist ik ook al, maar mijn broertje heeft sinds kort waarschijnlijk iets in de hersenen dat een soort ontwikkelingstoornis maakte.

Dit heeft geen naam, dus kan er ook niet zo over praten.
Nou hij doet als volgt:

- Kan niet stil blijven zitten (waarschijnlijk Hyperactiviteit)
- Kan niet huilen (kan niets uiten)
- Hij is kwetsbaar
- Hij doet heel erg eigenwijs
- Hij is een beetje speels en kinderachtig (op een leeftijd van 9)
dit zou waarschijnlijk dus komen door de Ontwikkelingstoornis in de hersenen
- Gauw aangebrand
- en meer...

En dan op een later moment kan er pas alles uit,
er komt dan een soort lichte Psychose aanval, en dan is hij weer wat beter...

Ook hem wil ik helpen maar.. hij wil er niet over praten,
Hij ontkent zelfs dat ie zo doet.
Dat vond ik geen goeie optie, en probeerde toch met hem te praten.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 22:12
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
PsychoBoy schreef:

Als je ADHD hebt heb je ook meestal GTS.
Want in GTS zit ook Hyperactiviteit.
het tourette syndroom ?, waar staat dat dat dit zo is, komt mij niet bekend voor ?
het kan voorkomen, maar niet per definitie, als je met gts het tourette syndroom bedoelt.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 09:14
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef:
het tourette syndroom ?, waar staat dat dat dit zo is, komt mij niet bekend voor ?
het kan voorkomen, maar niet per definitie, als je met gts het tourette syndroom bedoelt.
Volgens mij hoeft dat idd niet, ik heb er iig nog nooit van gehoord (maar ik weet ook niet alles, natuurlijk ).

Citaat:
PsychoBoy schreef:

Ook hem wil ik helpen maar.. hij wil er niet over praten,
Hij ontkent zelfs dat ie zo doet.
Dat vond ik geen goeie optie, en probeerde toch met hem te praten.
Waarschijnlijk heeft hij het er moeilijk mee, en wil hij het liever niet weten. Dat trekt vaak wel bij, forceren er over te praten wanneer hij dat (nog) niet wil, kan averechts werken...denk ik iig.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 20:33
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Volgens mij hoeft dat idd niet, ik heb er iig nog nooit van gehoord (maar ik weet ook niet alles, natuurlijk ).
Ik heb zojuist even mijn Codex Medicus geraadpleegd. Het blijkt dat het syndroom van Gilles de la Tourette en ADHD vaak samengaan. Zie voor meer informatie over het syndroom van Gilles de la Tourette http://www.tourette.nl/intro.html
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 21:51
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik heb zojuist even mijn Codex Medicus geraadpleegd. Het blijkt dat het syndroom van Gilles de la Tourette en ADHD vaak samengaan. Zie voor meer informatie over het syndroom van Gilles de la Tourette http://www.tourette.nl/intro.html
Op die site staat dat het kan, maar niet dat het 'meestal' zo is. Ik wist btw al wel wat Gilles de la Tourette was. Maar voor anderen dan maar.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 22:44
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
Met GTS bedoelde ik het 'Gilles de la Tourette Syndroom'
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 03:20
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik heb zojuist even mijn Codex Medicus geraadpleegd. Het blijkt dat het syndroom van Gilles de la Tourette en ADHD vaak samengaan. Zie voor meer informatie over het syndroom van Gilles de la Tourette http://www.tourette.nl/intro.html
en andersom is dit niet het geval ?
GTS met adhd kan ik me enigzins voorstellen, maar andersom
zal vaak een uitzondering zijn
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 09:09
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
Ik heb even op die site gekeken,,
en daar stond in dat in GTS ook vaak ADHD voorkomt (hyperactivitiet)

Drang-en dwanghandelingen
Het moeten aanraken van bepaalde voorwerpen of andere mensen Bijvoorbeeld aan het stopcontact moeten likken, stoeptegels tellen of het aantal "o"s op een bladzijde. Of alles drie keer moeten controleren. Ook het uitvoeren van gedachten of handelingen volgens een vast patroon (rituelen) hoort hiertoe

Hyperactiviteit en concentratieproblemen (ADHD)
Ontremd gedrag, druk zijn, moeite hebben om zich te concentreren. Ook vormen van fixatie op bepaalde zaken (overconcentratie) en impulsiviteit vallen hieronder.

Hakkelen en stotteren
Dit kan verergeren in periodes dat de tics erger worden.

Inslaapproblemen
Met name kinderen liggen vaak uren wakker, kunnen angstig zijn in bed en hebben met regelmaat nachtmerries.

Spanningsverschijnselen
Mensen met het Tourette syndroom hebben vaak de neiging hun tics te onderdrukken. Dit kost veel inspanning. Dit is vaak de oorzaak van spanningsverschijnselen.

Versterkte emoties
Impulsief zijn, hevig in reacties. Andere opvallende emoties zijn drammerigheid, verongelijktheid, overmatige aanhankelijkheid, snel ontmoedigd zijn of juist onstuimig blij. Met name kinderen hebben nogal eens last van verlatingsangst, het gevoel in de steek gelaten te worden.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 09:44
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef:
en andersom is dit niet het geval ?
GTS met adhd kan ik me enigzins voorstellen, maar andersom
zal vaak een uitzondering zijn
Dank je. Dit was ook wat ik bedoelde. Iemand met ADHD hoeft volgens mij niet per see GTS te hebben (en dat was wat er stond: 'Als je ADHD hebt heb je ook meestal GTS.'), omgekeerd zal idd best kunnen, dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-12-2002, 10:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Dank je. Dit was ook wat ik bedoelde. Iemand met ADHD hoeft volgens mij niet per see GTS te hebben (en dat was wat er stond: 'Als je ADHD hebt heb je ook meestal GTS.'), omgekeerd zal idd best kunnen, dat weet ik niet.
Je conclusie is terecht. Het is overigens per se, maar dat even terzijde. Volgens mijn Codex Medicus kan GTS naast ADHD voorkomen, maar dan als een bijkomstige stoornis.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 10:48
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Het is overigens per se, maar dat even terzijde.
Offtopic: Ik ben al blij dat ik nu 'per see' schrijf, ipv 'persé', wat ik eerst altijd deed. Ga me nu niet verplichten er ook nog 'per se' van te maken.

Citaat:
Volgens mijn Codex Medicus kan GTS naast ADHD voorkomen, maar dan als een bijkomstige stoornis.
In die volgorde geloof ik het best. Andersom lekker niet.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 11:21
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Offtopic: Ik ben al blij dat ik nu 'per see' schrijf, ipv 'persé', wat ik eerst altijd deed. Ga me nu niet verplichten er ook nog 'per se' van te maken.
Ik verplicht je ook nergens toe (ik zou het niet eens durven... ), maar ik wist niet zeker of je de juiste schrijfwijze kende, vandaar dat ik dat als terzijde even vermeldde. Wat die volgorde betreft: onder GTS vermeldde mijn Codex Medicus alleen maar dat dit en ADHD vaak samengaan, maar werd niet vermeld welke van de twee als overheersende stoornis voorkomt, vandaar dat ik ook even onder ADHD heb gekeken voor meer informatie daarover.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 01:17
wl_jeroen
wl_jeroen is offline
Mensen met het syndroom van gilles de la tourette hebben meestal, naast gts last van adhd, autisme, of nog een derde vorm, die weet ik niet precies meer, moet ik eens nalezen... maar het hoeft totaal niet zo te zijn! er zijn ook genoeg mensen met alleen gts.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 07:50
Verwijderd
[edit]Op verzoek van Cryptic Winterstorm open ik hem weer. In het vervolg ajb geen oeroude topics meer uppen.[/edit]

Laatst gewijzigd op 26-08-2003 om 11:39.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 11:50
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
PDD-NOS is een aanverwant autistische stoornis, zelfs PDD-NOS kun je verdelen in gradaties.
Autisme is een érg breed spectrum.
Autisme kan soms ook heel lastig zijn doordat je het aan de buitenkant nauwelijks kunt zien, alleen op de manier waarop mensen bewegen (hun lichaamstaal), praten of op bepaalde dingen reageren, kan mensen doen verbazen, maar ze weten niet dat zo iemand PDD-NOS kan hebben, omdat ze dat vaak niet kennen.
Sommige mensen hebben wel de film "Rainman" gezien, en soms word dan ook de conclusie gekomen dat iemand met autisme wel "net zo iets al die ene in Rainman zal hebben", maar dit is absoluut niet waar, het komt wel voor natuurlijk, maar ik zelf vind autisme een zeer vaag begrip. Er zijn zeker mensen die de kenmerken met zich meedragen (hun "beperkingen"). Het komt ook voor dat als je een contactstoornis hebt, ook al is het een heel lichte, dat als je naar een psychiator oid gaat er word geconcludeerd dat je maar PDD-NOS hebt, dit vind ik dan zeer onterecht, want er zijn wel meer mensen op de wereld die minder makkelijk zijn qua sociale omgang, maar die hebben ook echt niet meteen autisme.

Ik heb nu 2 boeken gelezen over autisme, te weten "Achter de onzichtbare muur" van Kees Momma, dit is een soort dagboek uit het leven van een autist, en "Brein bedriegt", van Peter Vermeulen, 2 heel verschillende boeken.

Vooral boek een is een goed boek om te beginnen, om te zien hoe een "autist" denkt, maar dit wil niks zeggen over andere mensen met autisme.

En volgens mij heeft GTS en ADHD niks te maken met autisme, het komt wel vaak samen voor, maar het is toch iets aparts.
__________________
I have a dream.

Laatst gewijzigd op 26-08-2003 om 12:04.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 12:17
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Wtf is GTS? Heb er nog nooit van gehoord. Kan iemand me uitleggen wat dat inhoudt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2003, 12:19
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Owww, snap t al....Gilles de la Tourette/ Tourette-syndroom?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 12:20
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Gilles de la Tourette, misschien ken je het wel, mensen die zeg maar gedwongen worden om bepaalde dingen te doen ook wel "tics" genoemd, bijv. iemand die alle lantaarnpalen op straat moet aanraken.
Het komt ook voor dat mensen zomaar op straat staan te schelden, of lelijke woorden uitspreken, of obscene gebaren maken, ze kunnen er niks aan doen, maar het ziet er heel raar uit.
__________________
I have a dream.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 08:00
VG
Avatar van VG
VG is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 26-08-2003 @ 13:20:
[B]gts, etc
CW, ik weet niet in hoeverre je hierop antwoord kan geven, maar kan Autisme erfelijk zijn?

Ik ken iemand die veel gelijkenis vertoont met een familielid waarbij PDD-NOS is gediagnostiseerd. Ik vroeg me af of eventuele broertjes/zusjes dezelfde "symptomen" kunnen hebben en in hoeverre deze symptomen ook echt aanwezig zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 09:05
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Autisme kán idd erfelijk zijn, maar dit hoeft niet, maar ik denk als zowel je moeder als je vader een van deze stoornissen hebben, je er wel van uit kan gaan dat dit kind het ook zal hebben, alhoewel dat helemaal niet zeker is. Het is dus helemaal niet zo, dat als je kinder wilt hebben dat je bang hoeft te zijn dat je kinderen ook autistisch zullen zijn, de kans is er wel, maar die kans is net zo groot dan dat je een gehandicapt kind krijgt.

Lees dit maar eens:

Citaat:
Autisme komt voor met een frequentie van 4 a 5 op de 10.000 nieuwgeborenen. Familie-onderzoek heeft uitgewezen dat de kans dat in een gezin met een autistisch kind nog een autistisch kind geboren wordt tussen de 2% en 5% is. Gezinnen die reeds een autistisch kind hebben, hebben dus ruim honderd maal een grotere kans om nog een autistisch kind te krijgen dan gezinnen waarbij geen autisme in de familie aanwezig is. Dit gegeven wijst in de richting van een genetische bijdrage aan het ontstaan van autisme. Tweelingenstudies hebben dit bevestigd. In de afgelopen jaren zijn in Engeland en in Scandinavië een drietal grote tweelingenstudies verricht. De resultaten waren tamelijk eenduidig: als bij een eeneiige tweeling een kind autistisch is, is de kans dat de ander dat ook is 60%. Bij een twee-eiige tweeling ligt die kans onder de 5%. Er zijn dus kennelijk eeneiige tweelingen bij wie het ene kind wel en het andere niet autistisch is. Nadere bestudering van deze niet-autistische kinderen gaf echter aan dat zij veelal in sociaal opzicht (lichte) problemen vertonen. Deze problemen vertonen een grote overeenkomst met de tekorten die men bij autistische kinderen op het gebied van de taal en cognitieve ontwikkeling aantreft. Als men deze lichtere cognitieve en taaltekorten ook beschouwt als een uiting van een autistische stoornis dan is de kans dat beide kinderen van een een-eiige tweeling autistisch zijn 90% cn van een twee-eiige tweeling 20%, We kennen echter de moleculaire genetische basis van autisme nog niet. Ook weten we nog niet hoe autisme en de aan autisme verwante stoornis van generatie op generatie overgeërfd worden. Het gaat niet om één gen maar waarschijnlijk om een aantal genen dat in een bepaalde combinatie het klassieke autistische beeld geeft, maar in andere combinaties de aan autisme verwante beelden.
Dit gaat dan typisch over autisme.

Leuke sites met veel informatie:

http://www.autisme-nva.nl
http://www.autsider.net
__________________
I have a dream.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 10:43
VG
Avatar van VG
VG is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 27-08-2003 @ 10:05:
Autisme kán idd erfelijk zijn, maar dit hoeft niet, maar ik denk als zowel je moeder als je vader een van deze stoornissen hebben, je er wel van uit kan gaan dat dit kind het ook zal hebben, alhoewel dat helemaal niet zeker is. Het is dus helemaal niet zo, dat als je kinder wilt hebben dat je bang hoeft te zijn dat je kinderen ook autistisch zullen zijn, de kans is er wel, maar die kans is net zo groot dan dat je een gehandicapt kind krijgt.

Lees dit maar eens:



Dit gaat dan typisch over autisme.

Leuke sites met veel informatie:

http://www.autisme-nva.nl
http://www.autsider.net
Eh, das rap CW! Dank je!

autsider kende ik al, nva nog niet, maar zal deze eens doorspitten.

Misschien dat ik het daar tegenkom, maar wat ik me dus ook afvraag is of broers/zussen de stoornissen van autisme kunnen kopieren.
Hiermee bedoel ik dus dat bepaald gedrag wordt afgekeken van degene die daadwerkelijk de stoornis heeft om bijvoorbeeld bij de ouders meer voor elkaar te kunnen krijgen...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 10:48
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ik denk eerder dat iemand met autisme het gedrag zal aan nemen van iemand die geen autisme en/of beperkingen heeft. Dit komt nogal vreemd over, want diegene denkt dat hij normaal zal zijn als hij iemand anders zijn gedrag over neemt, hij/zij kan zich niet bedenken dat je dat normaal gesproken niet doet.
Maar dit is ook weer niet in alle gevallen zo hoor.
__________________
I have a dream.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 14:43
lief mutsje
lief mutsje is offline
Mijn oppaskindje heeft dus pdd-nos. Omdat ik toch regelmatig met die jongen moet omgaan heb ik van zijn ouders allemaal folders gehad. pdd-nos is min of meer een stap erger dan adhd. Bij pdd-nos begrijpt de persoon emoties niet, zo kan je boos worden op hem, maar hij begrijpt de boodschap van het booszijn niet. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar het punt is dat je beter niet boos kan worden, maar het uitleggen. Als ik die jongen uitleg dat wat hij doet niet goed is en wat de gevolgen daarvan zijn, begrijpt hij het wel. Als ik boos op hem wordt, dat komt niet aan, hij gaat gewoon door.
Verder is voor zo'n kind regelmaat HEEL belangrijk. regelmaat in eten, slapen, opstaan, maar ook in de mensen om zich heen. Op het moment dat er een nieuw iemand in zijn leven komt, moet dit goed voorbereid worden, anders is hij weer een tijd onhandelbaar.
Het voorbereiden geld eigenlijk voor alles. Je moet zo'n jongen ver van te voren vertellen wat er gaat gebeuren, zodat hij zich daarop kan voorbereiden. Plotselinge veranderingen kunnen mensen met pdd-nos niet aan, het moet allemaal langzaam ingeleid worden. Wanneer iedereen in de omgeving van dit alles op de hoogte is, zal het veel minder problemen opleveren. En leert de patient in kwestie ook om te gaan met zijn 'gebrek'.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 17:51
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk, maar volgens mij heeft is je oppaskindje wel een ernstig "geval", over dat regelmaat etc. heb je helemaal gelijk. je moet natuurlijk niet denken dat iedereen met PDD-NOS zo is, dat is nou net het leuke van autisme, je ziet het eigenlijk niet, je merkt het soms niet eens, en toch zit het er.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 18:01
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Die laatste was ik dus, met een verkeerde nickname.
__________________
I have a dream.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 27-08-2003 @ 19:01:
Die laatste was ik dus, met een verkeerde nickname.
Ik dacht al: McLaren op psych?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 20:16
Rosie
Rosie is offline
Wat ben ik blij met deze topic..

Mijn zus heeft PDD-NOS.. kwam ik laatst achter. Ik heb nog een grote broer en nog een klein zusje en een grote zus dus... Zij is 21 nu en ik was altijd de lul bij haar.. Mijn ouders wilden mij nooit vertellen wat ze nou precies had terwijl ik heel goed wist dat er iets was.. nu ben ik er via via achter gekomen dat ze pdd nos heeft.. Ik heb er nog naar gevraagd bij mijn ouders maar ze willen er niks over zeggen. Ze hebben alleen toegegeven dat ze wel pdd nos heeft. En dat is voor haar heel vervelend maar ik heb er ook flink last mee gehad.. Alleen denken ze daar niet over na.. Ze trok altijd alle aandacht met haar boze buien en ik was altijd de aaleiding. Omdat ik in haar wereld het perfecte leventje had, wat zij niet had. Automatisch was ik letterlijk het mikpunt van dr boze buien.. Ik heb meer dan eens kopjes en glazen en borden naar mijn hoofd gekregen.
Het was het ergst in de tijd dat ik net begon te ontwikkelen.. of flink ermee bezig was.. En ik kreeg gewoon geen aandacht van mijn ouders.. Die waren altijd met haar bezig. En ze werden vaak boos op mij omdat ik nooit iets vertelde of mezelf nooit verdedigde tegen haar... En ze dachten dat ik nooit mezelf was.. En dat klopte ook. Ik wilde nooit saggie zijn omdat ik vond dat mijn ouders al genoeg last hadden van mijn zus.. Ik heb me altijd ingehouden..
Ondertussen is ze het huis uit en is de rust terug.. En nu hebben ze geen last meer van mijn zus.. maar in die tijd heb ik echt een hekel gekregen aan mijn zus.. En elke keer als ze er weer is dan heb ik geen zin om thuis te zijn.. En dat komt duidelijk naar voren. Ze zeggen alleen tegen mij dat ik niet zo gemeen moet zijn en dat het toch mijn zus moet zijn en dat ze helemaal niet zo erg was.. Nou, voor mij dus wel. Alleen schijnt niemand dit te begrijpen.. Ik moest echt even mijn verhaal hier kwijt.. want ik weet niet waarom maar ik hoop dat jullie iets herkennen. Want ik blijf me er wel heel erg eenzaam bij voelen.. Niemand die het snapt en mijn ouders die er maar niks over zeggen..
Zucht..
Dank je wel.. voor het lezen als jullie dat gedaan hebben..

*Rosie*
__________________
...TsJaAkkKkaAaA PoWerRrRr......!....
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-08-2003, 08:02
VG
Avatar van VG
VG is offline
Citaat:
Rosie schreef op 27-08-2003 @ 21:16:
Wat ben ik blij met deze topic..

Mijn zus heeft PDD-NOS.. kwam ik laatst achter. Ik heb nog een grote broer en nog een klein zusje en een grote zus dus... Zij is 21 nu en ik was altijd de lul bij haar.. Mijn ouders wilden mij nooit vertellen wat ze nou precies had terwijl ik heel goed wist dat er iets was.. nu ben ik er via via achter gekomen dat ze pdd nos heeft.. Ik heb er nog naar gevraagd bij mijn ouders maar ze willen er niks over zeggen. Ze hebben alleen toegegeven dat ze wel pdd nos heeft. En dat is voor haar heel vervelend maar ik heb er ook flink last mee gehad.. Alleen denken ze daar niet over na.. Ze trok altijd alle aandacht met haar boze buien en ik was altijd de aaleiding. Omdat ik in haar wereld het perfecte leventje had, wat zij niet had. Automatisch was ik letterlijk het mikpunt van dr boze buien.. Ik heb meer dan eens kopjes en glazen en borden naar mijn hoofd gekregen.
Het was het ergst in de tijd dat ik net begon te ontwikkelen.. of flink ermee bezig was.. En ik kreeg gewoon geen aandacht van mijn ouders.. Die waren altijd met haar bezig. En ze werden vaak boos op mij omdat ik nooit iets vertelde of mezelf nooit verdedigde tegen haar... En ze dachten dat ik nooit mezelf was.. En dat klopte ook. Ik wilde nooit saggie zijn omdat ik vond dat mijn ouders al genoeg last hadden van mijn zus.. Ik heb me altijd ingehouden..
Ondertussen is ze het huis uit en is de rust terug.. En nu hebben ze geen last meer van mijn zus.. maar in die tijd heb ik echt een hekel gekregen aan mijn zus.. En elke keer als ze er weer is dan heb ik geen zin om thuis te zijn.. En dat komt duidelijk naar voren. Ze zeggen alleen tegen mij dat ik niet zo gemeen moet zijn en dat het toch mijn zus moet zijn en dat ze helemaal niet zo erg was.. Nou, voor mij dus wel. Alleen schijnt niemand dit te begrijpen.. Ik moest echt even mijn verhaal hier kwijt.. want ik weet niet waarom maar ik hoop dat jullie iets herkennen. Want ik blijf me er wel heel erg eenzaam bij voelen.. Niemand die het snapt en mijn ouders die er maar niks over zeggen..
Zucht..
Dank je wel.. voor het lezen als jullie dat gedaan hebben..

*Rosie*
Oeeh! Best wel heel herkenbaar, maar of hier ook PDD-NOS in het spel is weet ik niet. Mijn broer was altijd degene die de aandacht trok en waar ik, naar mijn gevoel wat aan onderdoor ging. Nu is hij het huis uit en is "de rust" ook teruggekeerd, maar mis ik af en toe die drukte, onredelijkheid en ruzies wel eens... Ook hoor ik wel eens van mijn ouders dat ik NU mezelf niet meer ben... Omdat ik anders doe dan voorheen... Naja, ik verdenk mijn broer meer van ADHD dan van NOS enzo.

Wat ik niet snap is dat je ouders de stoornis van je zus niet aan jou meedelen. Is dat om te voorkomen dat je anders tegen je zus aan zou gaan kijken?

Nu heb je in ieder geval wel een "oplossing" gevonden, voor het waarom dat je zus zo tegen je deed. Neemt natuurlijk het gevoel niet weg, kan me voorstellen dat je je altijd het ondergeschoven kind hebt gevoelt. Weet in zoverre wel hoe je je voelt...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 06:39
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
@Rosie: Je zegt zelf dat je nooit aandacht vroeg (en volgens je ouders nooit wat vertelde ed) ed...ik denk dat dat een oorzaak is dat je ouders je voor jouw gevoel te weinig aandacht gaven. Zij dachten dat alles goed ging. Ze kunnen dan toch ook niet weten dat het anders zat? Zeg het ze. Ga praten.

Misschien kun je ze ook duidelijk maken dat jij wel wèl over wilt praten. En dan ook waarom bijvoorbeeld.

Ik denk dat je ouders ook best over jou na zullen denken, ouders geven dat alleen niet altijd toe (is mijn ervaring iig). En ze zullen zich over haar misschien meer zorgen maken dan om jou, jij 'redt je immers wel' (zo lijkt het iig). Het is in het leven nou eenmaal zo dat mensen die aandacht vragen die toch ook krijgen. En anders niet.

Ik weet niet hoe je zus nu is, maar misschien zou je ook eens met haar kunnen praten? Je bent nu eigenlijk boos op haar om iets waar ze niks aan kan doen. Ik gok dat zij die buien ook liever niet gehad had. En dat zij ook liever 'normaal' geweest zou zijn. Niet dat je alles wat er gebeurt is maar moet vergeten, maar verwerken en vervolgens vergeven is, denk ik, wel iets waar je over na zou kunnen denken. Als is het alleen maar voor jezelf. En wie weet heeft je zus dingen wel heel anders ervaren dan jij? (Zie ook onderste stukje.)[/

Ik was/ben ook zo'n driftkikker...ik hoop dat mijn zusjes er geen schade aan over hebben gehouden. Ik deed/doe het ook niet expres, het gebeurt of ik het nou wil of niet. En ja, dat voelt zwaar klote, je hebt geen controle over jezelf en wat je doet en als er iets k*t is, dan is dat het wel. 't is alleen niet zo dat ik altijd alle aandacht heb gehad, juist niet... Juist mijn zusjes kregen alle aandacht, ik (op de momenten dat ik één van mijn 'buien' had na) juist niet). Misschien dat ik daardoor juist wel 'zo' was/ben...?

Heel veel sterkte iig!
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 22:29
MrOizo
Avatar van MrOizo
MrOizo is offline
Nou je ouders hadden je er bij moeten betrekken en je moeten helpen omgaan ermee en het dus wel moeten vertellen en uitleggen, want zo schiet je er niets mee op, misschien weten ze zelf totaal niet hoe ermee om te gaan, mogelijk door slechte of geen begeleiding door de psycho's.
__________________
"Joh, dan gade ge toch met den jonge heer spelen"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.