Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2002, 16:17
Verwijderd
Ik ben van plan een nieuw beeldscherm te kopen. Het hoeft geen grote of extreem goede te zijn (is voor een tweede PC). Nu heb ik 'ns rondgekeken wat lekker goedkoop is, en mijn oog is gevallen op de Iiyama LS704UT (vrijwel overal verkrijgbaar voor nog geen 170 euro).

Het is een scherm met een diagonaal van 17", max.resolutie 1280x1024@65 Hz, aanbevolen resolutie 1024x768@85Hz, en een dotpitch van 0.27mm.

Nou heeft Iiyama de naam goede beeldschermen te maken (wie kent niet de legendarische Vision Master 8617 ), maar wat kan ik hiervan verwachten? Is het voor zo'n (laag) bedrag een goed scherm? Ik neem aan dat ze geen troep maken. Ik werk nooit boven de 1024x768, meestal zelfs 800x600.

Update: ben nog ff verder gaan zoeken en ben voor dat geld ook een ander scherm tegengekomen, de LG E700S. De specs zijn vrijwel hetzelfde (deze heeft een dotpitch van 0.25). Kheb hier zelf op een andere PC een StudioWorks E700B staan, welke een goed scherm is...de moeite van het overwegen waard of niet?

BVD

Laatst gewijzigd op 08-12-2002 om 16:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2002, 17:54
WolterB
WolterB is offline
ik heb zelf laatst een 20"(19"viewable) sun monitor gekocht (met sony triniton beeldbuis) voor €175,-

je kan die monitor kopen bij That's It in den haag (je kan de site bekijken of de monitor nog in voorraad is). Het nadeel is wel dat ze niet versturen, je kan alleen ophalen.
Ook is de monitor niet nieuw, ze geven 1 maand garantie, maar ze hebben de monitor goed nagekeken voor ze die in de winkel zetten (volledig schoongemaakt e.d.) ook kan je met de monitor 'spelen' in de winkel.

specs:
800x600 @ 120Hz
1024x786 @100Hz
1152x864 @85Hz
1280x1024 @75Hz

mij bevalt deze monitor goed, hij heeft zeer scherp beeld en vertoont geen kuren.
Oud 08-12-2002, 18:53
Verwijderd
Als je geen hoge resoluties draait, dan zal hij vast wel voldoen. Het is alleen te hopen dat hij geen kuren krijgt, want de service van Iiyama in Nederland is verre van goed.

Je zou ook naar een Hansoll monitor kunnen kijken. Goede monitoren tegen een redelijke prijs. Zoek anders eens op www.hardwareinfo.net naar de grote 17" CRT test.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 19:37
p-chez
p-chez is offline
Opzich wel.

Persoonlijk hou ik echter niet van IIyama.. die strepen (waarvan velen het bestaan ontkennen) door 't beeld, erger ik me enorm aan.

'k Heb zelf een monitor van LG.
Oud 08-12-2002, 19:52
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef:
Opzich wel.

Persoonlijk hou ik echter niet van IIyama.. die strepen (waarvan velen het bestaan ontkennen) door 't beeld, erger ik me enorm aan.

Twee horizontale strepen door het beeld, is dat niet alleen bij Trinitron-buizen? Heb zelf ooit een oude Dell Ultrascan 17TX gehad met Trinitron-buis, en die had die strepen door het scherm. Het zijn twee dunne metalen draadjes die het elektronenrooster op z'n plaats houden (bij Trinitron-buizen is dat zwakker dan bij gewone).

Maar goed, even to the point: is die LG een betere keus dan de Iiyama?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 19:53
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef:
Opzich wel.

Die strepen bestaan niet.

Je bedoelt toch niet de 2 horizontale Trinitron/Diamondtron steundraden hè?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 19:55
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
PIE schreef:
Die strepen bestaan niet.

Je bedoelt toch niet de 2 horizontale Trinitron/Diamondtron steundraden hè?
die strepen bestaan wel, maar zijn bijna niet te zien of je meot er echt op letten

bij gamen/films en gekleurde achtergronden emrk je er nix van, bij elgale achtergrond kan je met moeite ze wel zien
Oud 08-12-2002, 20:24
Verwijderd
Citaat:
WolterB schreef:
die strepen bestaan wel, maar zijn bijna niet te zien of je meot er echt op letten

bij gamen/films en gekleurde achtergronden emrk je er nix van, bij elgale achtergrond kan je met moeite ze wel zien
De "Trinitron strepen" kan je gewoon zien ja...duh.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 21:04
Verwijderd
Citaat:
PIE schreef:
De "Trinitron strepen" kan je gewoon zien ja...duh.
En na een week werken met die monitor moet je verdomd hard je best gaan doen om ze nog te kunnen zien.

Ik pleit trouwens érnstig voor de Iiyama HM704UTC. Geil design, briljante view.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
En na een week werken met die monitor moet je verdomd hard je best gaan doen om ze nog te kunnen zien.

Ik pleit trouwens érnstig voor de Iiyama HM704UTC. Geil design, briljante view.
Die lijntjes zijn idd zeker geen reden om zo'n beeldbuis te laten staan.

De HM704UTC is ongeveer het 17" topmodel van Iiyama, erg mooi...maar wel een beetje duur (bijna €300).
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 21:48
Talon
Talon is offline
Citaat:
p-chez schreef:
Opzich wel.

hm.. ik heb ook een LG..

wazig donker beeld
is al eens naar de fabriek geweest, en dat maakte het alleen maar erger..
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 10:21
Verwijderd
Dat snap ik allemaal

Maar m'n vraag is, of ik voor dít geld, 170 euro, beter de Iiyama of de LG kan kopen, volgens jullie professionele mening
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 12:48
Blizz
Blizz is offline
volgens mijn professionele mening LG
Oud 09-12-2002, 12:59
a new noise
a new noise is offline
die strepen irriteren niet
Oud 09-12-2002, 13:00
a new noise
a new noise is offline
ik zou voor een 19" scherm gaan...
scherm maakt toch een zeer groot deel uit van je beleving en ergonomie

ok het is voor een 2de pc, dan ga eens kijken wat voor beeld hij geeft...
Oud 09-12-2002, 14:26
Verwijderd
Citaat:
a new noise schreef:
ik zou voor een 19" scherm gaan...
scherm maakt toch een zeer groot deel uit van je beleving en ergonomie

ok het is voor een 2de pc, dan ga eens kijken wat voor beeld hij geeft...
Tja, 19" vind ik niet echt een must. Persoonlijk heb ik dan liever een kwalitatief goede 17" ipv een eenvoudige 19".
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 15:22
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
PIE schreef:
Tja, 19" vind ik niet echt een must. Persoonlijk heb ik dan liever een kwalitatief goede 17" ipv een eenvoudige 19".
idd
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 16:33
Verwijderd
Dat kan ik ook onderschrijven. Ik werk liever in 1024x768 op een goede 17", dan gedwongen in 800x600 op een slechte 19".

Overigens was het niet de E700S, maar de 700S die voor 179 euro te krijgen is. Dat is een scherm met behoorlijk bolle buis, helaas. Ik heb trouwens voor de Iiyama gekozen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 13:09
bam
bam is offline
ik heb jou monitor
maar ik zie geen strepen zoals gezegd wordt?:/

nix mis mee en als iemand mij de strepen kan aanwijzen dan graag...

hij staat bij mij eigenlijk standaard 1280x1024 @60Hz
en ik erger me nergens aan kwa kwaliteit.

maar mensen zullen altijd wel wat te zeuren hebben dus zeg ik maar niet dat 'ie goed is
Oud 10-12-2002, 13:13
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
bambix schreef:
ik heb jou monitor
maar ik zie geen strepen zoals gezegd wordt?:/

nix mis mee en als iemand mij de strepen kan aanwijzen dan graag...

hij staat bij mij eigenlijk standaard 1280x1024 @60Hz
en ik erger me nergens aan kwa kwaliteit.

maar mensen zullen altijd wel wat te zeuren hebben dus zeg ik maar niet dat 'ie goed is
1280x1024 is een scheve verhouding. Alle verhoudingen zijn 4:3 en deze is 5:4. Daarnaast krijg je van 60Hz gewoon koppijn, ik draai zelf 1152x864@75Hz. Nog niet optimaal, maar beter dan 60Hz en de verhoudingen kloppen ook weer.
Oud 10-12-2002, 13:20
bam
bam is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
1280x1024 is een scheve verhouding. Alle verhoudingen zijn 4:3 en deze is 5:4. Daarnaast krijg je van 60Hz gewoon koppijn, ik draai zelf 1152x864@75Hz. Nog niet optimaal, maar beter dan 60Hz en de verhoudingen kloppen ook weer.
zoals ik al zei

Citaat:
ik heb nergens last van
ik krijg ook geen koppijn, misschien moet je gewoon wat afstand nemen van je beeldscherm
Oud 10-12-2002, 13:44
Koen
Koen is offline
Citaat:
bambix schreef:

ik heb nergens last van
ik krijg ook geen koppijn, misschien moet je gewoon wat afstand nemen van je beeldscherm
Wacht maar, tot je een paar uurtjes op een scherm hebt gewerkt dat op 85 of 100hz draait. Wedden dat je koppijn krijgt als je je eigen scherm terugziet?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 13:49
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
Koen schreef:
Wacht maar, tot je een paar uurtjes op een scherm hebt gewerkt dat op 85 of 100hz draait. Wedden dat je koppijn krijgt als je je eigen scherm terugziet?
Dit is totale onzin... ik heb jaren op 60 hz gewerkt en toen ik een nieuwe monitor had een tijd op 85 hz, maar omdat ik toch een hogere res. wou staat ie weer op 60hz... en ik heb nergens... maar dan ook nergens last van gehad...
Oud 10-12-2002, 14:33
Verwijderd
60Hz is echt waardeloos, ik vind het absoluut niet lekker kijken. Het beeld flikkert gewoon als een gek. Met 75Hz is opzich wel te leven en vanaf 85Hz is het beeld lekker rustig voor de ogen.

IMHO...want dit kan weleens verschillen per persoon.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 14:39
Koen
Koen is offline
Citaat:
Paperz schreef:
Dit is totale onzin... ik heb jaren op 60 hz gewerkt en toen ik een nieuwe monitor had een tijd op 85 hz, maar omdat ik toch een hogere res. wou staat ie weer op 60hz... en ik heb nergens... maar dan ook nergens last van gehad...
Dan zal het; zoals PIE zegt; wel persoonsgebonden zijn, want als ik een refreshrate lager dan 85hz bekijk krijg ik echt wel koppijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2002, 14:45
bam
bam is offline
ohkay hij staat nu op 800*600 op 100Hz
ik zal hem overmorgen weer op 1280*1024 @60Hz zetten.

btw mn beeld is nu helemaal verbogen jah..
*zet beeld weer goed*
Oud 10-12-2002, 16:40
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
ik kan geen mening geven over de 2 monitoren waar je tussen twijfelt, maar als ik je een ECHT goeie 17" moet aanprijzen is 't de ADI Microscan F720. Een vriend van me heeft 'm en ik heb nog nooit zo'n mooie kleuren en scherp beeld voor een CRT-monitor gezien
Oud 10-12-2002, 18:14
bam
bam is offline
Citaat:
PIE schreef:
60Hz is echt waardeloos, ik vind het absoluut niet lekker kijken. Het beeld flikkert gewoon als een gek. Met 75Hz is opzich wel te leven en vanaf 85Hz is het beeld lekker rustig voor de ogen.

IMHO...want dit kan weleens verschillen per persoon.
idd

je heb gelijk om 10 leg ik mn ervaringen uit

moet nu weg
Oud 10-12-2002, 19:09
WolterB
WolterB is offline
ik heb ook een paar maand op 60YHz gewerkt en ik dacht dat ik nergens last van had totdat ik last kreeg van mn ogen
ik heb toen met wat kusnte n vliegwerk de monitor op 75Hz gekregen, maar omdat hij dit eignelijk niet aankon heeft ie t niet lang uitgehouden

ik heb daarna een monitor gekocht en draai die op 1152x864x32@85Hz en vanaf t moment dat ik hierop fdraai zijn mn klachten over
Oud 11-12-2002, 04:52
Verwijderd
Citaat:
Paperz schreef:
Dan ben jij niet in staat 60Hz te 'zien' flikkeren; of je daar nou blij mee moet zijn..

Nee, 85Hz voor mij is 't. 60Hz begin ik niet eens aan, 75Hz kan ik nog nét zien trillen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten