Advertentie | |
|
![]() |
|
Er wonen niet meer mensen met een achterstand. Heel veel mensen zijn in verhouding tot vroeger (relatief dus, niet absoluut) hoger opgeleid.
Dat komt omdat ook de armere mensen kunnen gaan studeren. Maar goed. In cirqa 1995 was ik me al aan het ergeren aan de steeds groter wordend individualisme en het "i dont give a fuck about you"-mentaliteit. Ik was toen net zo oud als DaDude (he, bah,.. nu klinkt het net alsof ik bejaard ben ![]() Wat ik hiermee wil zeggen: ja, vroeger werd er vast en zeker ook gejat, MAAR mensen geven minder om elkaar dan vroeger. Ik merkte het steeds meer toen ik op de mid. school zat. En ik zie het nog steeds om mij heen. Mensen kijken je raar aan als je ze gedag zegt in bv. de trein, in je eigen straat (nu wilt dat in een dorp minder anoniem zijn dan in de stad, maar ook in een dorp komt het steeds minder vaak voor) enzovoort. Mensen hebben ook in het algemeen vaak haast; weten niet hoe ze vriendelijk kunnen zijn en lopen er mijn inziens er maar verward rond en weten niet hoe ze moeten reageren als er iets heftigs gebeurt (geweld op straat, diefstal, e.d.). Mensen denken vaak bij diefstal: och, het is toch niet van mij. Mensen zijn ook bang. Bang dat zijzelf slachtoffer worden van weet ik veel wat. Dit maakt mijn inziens de dieven alleen maar machtiger. Ze durven meer en weten dat zij diegenen zijn die de macht hebben. En ach,.... is het eigenlijk geen kleine moeite om 112 te bellen? Of om de politie te bellen om signalementen of wat dan ook door te geven? Ik heb aan de levender lijve ondervonden dat 112 een reddend nummer kan zijn. Ik zag nl. twee groepen jongeren die een woordenswisseling hadden. Op een gegeven moment haalt 1 van die jongens een hakmes (waar je kippen mee in mootjes hakt) uit de tas. Tsja,..... meteen 112 gebeld en de politie was binnen no-time daar. En de ruzie was bedaard. (politie heeft de ruziemakers niet gepakt/aangesproken, omdat ze zo stom waren om net aan hen te vragen waar die ruzie was ![]() Maar desalniettemin werd hierdoor wel niemand neergestoken. Ergo: de ruzie hield helemaal op. Tja.... de mens is niet meer zo mondig als dat ze vroeger was. Misschien omdat men dus niet weet hoe te reageren. En soms wil ik dan nog wel eens zo'n lekker grove Amsterdamse scheldpartij meemaken ![]() ![]() Overigens is een quote van de eigenares van het cafe Rooie Nelis in de Jordaan wel toepasselijk: "Tegenwoordig mag je niet eens meer op straat feesten, daar moet je toestemming voor krijgen. Je mag niet meer in het zonnetje voor je eigen cafe zitten, want je moet een terrasvergunning hebben. Dat is toch eigenlijk te gek dat onschuldig vermaak niet meer kan, vooral als je ziet wat er allemaal WEL is toegestaan in Amsterdam!" |
![]() |
||
Citaat:
Het kan betekenen dat een enkeling superhoogbegaafd is en vele hoogbegaafd zijn en zo het gemiddelde heel erg omhoog trekt. Maar dan kunnen de meeste Nederlanders nog steeds dommer zijn dan het gemiddelde ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Welk boek lees jij nu? Deel XXV Verwijderd | 500 | 11-03-2016 08:27 | |
Psychologie |
Leven gaat aan je voorbij Lyne | 41 | 25-06-2007 14:17 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Twee arrestaties in trein bij A'dam T_ID | 172 | 15-11-2005 14:30 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
bush tegen homo huwelijk jeroen87 | 397 | 09-03-2004 20:02 | |
Lifestyle |
Winkels in Haarlem waar je echt naartoe moet? Hydraul!C FunK | 13 | 16-03-2003 19:19 | |
Liefde & Relatie |
Telefoonangst...ook bij verkering? clubje | 27 | 18-11-2002 19:09 |