Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2002, 12:25
mausi
mausi is offline
Nadat de ontdekking van de hemel verfilmd is, is iedereen ook opeens het boek gaan lezen, erg commercieel geworden allemaal. Vinden jullie dat terrecht? Ik heb het namelijk ook maar gedaan en eeehhhh...ik moet zeggen, het is echt een een GEWELDIG boek!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2002, 12:26
Anne
Anne is offline
Ik kom niet verder dan de 3e bladzijde. *schaam, schaam*
Oud 09-12-2002, 12:33
Verwijderd
Ik heb het boek nooit gelezen en de film ook nooit gezien (ik wil niet eerst de film zien en dan pas het boek lezen) maar ik zal het zeker nog een keer doen. Althans, als ik tenminste niet morgen geschept wordt door lijn drie.

Of het terecht is weet ik niet, maar het zet je wel aan het denken over het literatuuroordeel van de gemiddelde Nederlander. Vinden wij werkelijk iets goed wanneer wij het met veel plezier, (ontzag, spanning, gedachten, wat dan ook) lezen en is ons oordeel dus strikt persoonlijk, of laten wij ons begeleiden door de massamedia en is ons oordeel positief omdat het algemene oordeel positief is.
Ik wil niet beginnen over een kudde/schaap discussie en over 'jezelf' zijn en je 'identiteit' vinden (wat een vreselijke woorden, brrr.), maar het zet je toch aan het denken.

Het enige waar ik met zekerheid mijn vinger op kan leggen is dat prijzen van boeken die in de media zijn plotseling omhoog gaan. Maar dat is niet erg, dat moet zelfs.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 12:34
mausi
mausi is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Ik heb dus eerst de film gezien. Misschien helpt dat, want ik heb eigenlijk moeite gehad met het boek weer wegleggen.

enneh.. even tussendoor: LUH-3417, jouw studie klinkt interessant. Wat doe je dan precies?

Laatst gewijzigd op 09-12-2002 om 12:39.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 13:54
Verwijderd
Geen flauw idee...

Nee, de basis van Literatuurwetenschappen in Leiden bestaat uit vier vakken die zich voornamelijk bezig houden met de theorie. We leren hoe er door de tijden heen naar literatuur gekeken is en besteden veel aandacht aan moderne filosofie.

Er is wel een college waarin we daadwerkelijk teksten gaan analyseren en er in pluizen, maar dat is maar een klein deel van de studie. Hoewel het er natuurlijk ook aan ligt hoe je het zelf inricht.

Je moet aardig wat boeken lezen, maar het fijne daarvan is dat je boeken leest die je normaal zelf nooit zou kiezen en er af en toe nog wat van leert. Je leert inderdaad op bepaalde manieren naar een werk te kijken en er meer uit te halen.

Maar het is allemaal behoorlijk abstract en zweverig, omdat het natuurlijk een vak is waar geen harde cijfers mee gemoeid zijn. Maar het is wel leuk.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 14:06
hacho
hacho is offline
Ik heb eerst het boek gelezen, later de film gezien in het plaatselijke filmhuis. Het boek vind ik echt een meesterwerk, het zit knap in elkaar, is mooi geschreven en is ook nog eens ontzettend interressant.

De verfilming vind ik niet echt goed, sommige dingen zijn goed gedaan, maar het verhaal is gewoon te complex om te verfilmen. Overigens ben ik van mening dat bij heel veel verfilmingen het boek beter is.
Oud 09-12-2002, 20:52
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Anneee schreef:
*Ik schaam met je mee* Ik kom ook niet veel verder en ik heb zoveel andere leuke boeken nog liggen.
Oud 09-12-2002, 20:58
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Anneee schreef:
daar moet je doorheen. Ik snapte geen hol ervan, maar dat moet je negeren, op het einde wordt het duidelijk. Je moet gewoon bij het verhaal beginnen, ik las het zo weg. Makkelijk geschreven ed, gewoon leuk om te lezen. Ik vond het het iig waard
Oud 10-12-2002, 08:17
Anne
Anne is offline
Citaat:
mausi schreef:
Ik heb dus eerst de film gezien. Misschien helpt dat, want ik heb eigenlijk moeite gehad met het boek weer wegleggen.
Ik heb de film ook gezien.
Oud 10-12-2002, 15:07
Tisch
Tisch is offline
Ik las het boek. Veel filosofisch gebazel.
Maar

de vriendschap tussen Max en Onno is werkelijkwaar fantastisch beschreven. Mooiste "iets" dat ik ooit heb gelezen in een boek.

Beetje wazige post dit?

Tja.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 16:53
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Vinden wij werkelijk iets goed wanneer wij het met veel plezier, (ontzag, spanning, gedachten, wat dan ook) lezen en is ons oordeel dus strikt persoonlijk, of laten wij ons begeleiden door de massamedia en is ons oordeel positief omdat het algemene oordeel positief is.
Hypes hebben altijd invloed op je oordeel, soms negatief, soms positief. Zolang mensen zich niet daar al te veel door laten leiden en hun mening goed onderbouwen, is daar IMO niks mis mee.

Persoonlijk vond ik De ontdekking van de hemel een waanzinnig goed boek, en vind dat er wel eens wat meer Nederlandse schrijvers hun horizon mogen verbreden en over uitdagende onderwerpen schrijven.
Oud 10-12-2002, 22:38
Verwijderd
Inderdaad, maar het probleem is dat een hype voor veel mensen al een argument is om een boek goed te vinden, waardoor goed oordelen onmogelijk is geworden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 13:22
Vampyyy
Vampyyy is offline
wat zijn de grote verschillen tussen het boek en de film dan?
dat wil ik eigenlijk graag weten enzo.
Reageren

Regels voor berichten