![]() |
|
Gisterenavond Donnie Darko gezien
OMG wát een goeie film!! Super mooi in elkaar gezet, mooi muziek, alles OK. Zelfs de site ervan (www.donniedarko.com) is super! Wie heeft em nog meer gezien, en wat vonden jullie ervan?
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mjah alleen mulholland drive is nog wel wat meer twisted... ik begreep Donnie Darko tenminste nog. Ik kon aan Mulholland drive echt geen touw vastknopen, ik raakte alleen maar in de war, wat vermoedelijk ook de bedoeling was.
Ik heb wel een poster van Donnie Darko ![]() Laatst gewijzigd op 10-12-2002 om 10:23. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens geloof ik dat Donnie Darko door de maatschappij van Drew gemaakt is (ofzoiets?) |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat is er gebeurd met donnie en waarom? Ik begreep het grootste deel van Mulholland Drive zonder enige problemen.
||
Citaat:
... verder even snel wat dingen , want ik slaap zowat bijna ![]() Donnie offert zijn leven aan het einde op om het leven van Gretchen, Frank, zijn moeder ed te redden. Maar als je bekijkt waardoor hij aan het eind toch sterft: door een vliegtuigmotor uit een timeline waar Donnie WEL bleef leven. Dus eigenlijk ging hij dood omdat hij bleef leven. Het feit dat hij NIET dood ging aan de vliegtuigmotor, zorgde er uiteindelijk ervoor dat hij WEL dood ging aan de vliegtuigmotor! Ingewikkeld ![]() Verder is het centrale thema van de film de angst om te sterven, de zoektocht naar waarheid en God, en het wel of niet bestaan van vrije wil. Donnie komt er in de loop van het verhaal achter dat er niet zoiets als vrije wil bestaat, en dat er een Masterplan bestaat. Afwijken van dat masterplan, bijv door precies op het moment dat er een vliegtuigmotor op je huis valt, iets dat was voorbestemt, buiten aan het slaapwandelen zijn, moet betaald worden met een hoge prijs. Je kan niet straffeloos je eigen dood ontlopen als die voorbestemd is, en Donnie betaalt met het leven van o.a. zijn vriendin, moeder en zusje. Hiermee komt de voorspelling van Frank uit: voor Donnie eindigt de wereld, ten eerste omdat zijn leven geen enkele zin meer heeft nu hij alles heeft verloren dat hij lief had, maar ook omdat precies 28 dagen "nadat" de vliegtuigmotor op zijn kamer pleurde terwijl hij buitenliep en de profetie kreeg van Frank, hij alsnog wordt verpletterd door diezelfde vliegtuigmotor dat eigenlijk op hetzelfde moment gebeurde: hij bleef in de ene parallele wereld leven maar stierf in de andere. In een wereld waar tijdreizen mogelijk is heeft tijd nauwelijks nog betekenis. Op het einde, op het moment dat de profetie voorspelde, was Donnie alle angst kwijtgeraakt. Hij had eerst een enorme angst om alleen te zijn, en te sterven, maar toen hij inzag dat hij met zijn dood zoveel levens kon redden kwam er een soort berusting. Oa hierdoor wordt Donnie een soort Christus: hij accepteerde zijn dood even makkelijk als Christus zijn kruiziging, wetende dat hij "de mensheid" erdoor kon redden omdat hij een kijkje in het masterplan van God had gekregen. Er zijn nog meer verwijzingen hiernaar, vooral de film "the last temptation of Christ" die samen met "Evil Dead" draait. Ik heb die film niet gezien maar die film is gebaseerd op bijna exact hetzelfde gegeven. In de laatste scene zie je ook opeens de berouw op het gezicht van Jim Cunningham, en het besef van de hypocrisie van die verschrikkelijke taart, Frank die opeens aan zijn (nog gezonde) oog voelt, en het dikke Chinese meisje waarvoor eindelijk betere tijden aangebroken leken te zijn, zoals Donnie beloofd had, alsof ze onbewust toch een soort van herinnering hadden aan de alternatieve tijdslijn waar Donnie wel doorleefde. Door de min of meer zelfgekozen dood van Donnie neemt hij als het ware de zonden van anderen op zich en redt hij "de wereld". 1)Achteraf is die scene in de bioscoop erg luguber, aangezien daar drie "doden" naar Evil Dead aan het kijken zijn: Frank, die eigenlijk al dood is maar zal leven als Donnie sterft; Gretchen, die nog leeft maar zal sterven als Donnie blijft leven; en Donnie die de keuze heeft om te leven of sterven, maar het lot van de andere twee daarmee in zijn handen heeft. De bioscoopzaal is overigens helemaal leeg, en de scene krijgt daarmee iets onwerkelijks, alsof het niet echt gebeurd (en meer een soort voorportaal op de hel/hemel is). Ook het volgende stukje maakt wel veel duidelijk; Donnie, Gretchen en Frank zitten in bioscoop, Gretchen zit in midden en slaapt. Donnie vraagt "What happend to your eye?". Donnie heeft Frank dood geschoten, precies in zn oog blijkbaar, omdat Frank Gretchen heeft dood gereden (dit is eigenlijk al gebeurt vanwege dat timetravel gebeuren). Frank antwoord daarop met "I'm so sorry". Eigenlijk bedoeld Frank dus "I'm so sorry that I killed your girlfriend" althans dat denk ik.. [Eerst dacht ik dat die wond in zijn oog kwam doordat hij met het mes in Frank had gestoken, maar dan klopt het hele stuk niet meer van dat Frank zegt "i'm so sorry" . Daaruit blijkt dat donnie's vriendin al door Frank is aangereden en dus dat die wond door Donnie later is toegebracht dan die keer met dat mes] voor zover dit duidelijk is? ![]() |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast wou Kelly het openlaten wat iedereen er van vind: What exactly is "Donnie Darko?" First-time writer/director Richard Kelly purposefully wanted "Donnie Darko" to be a genre-busting tale that would mean vastly different things to different people. Kelly offers this explanation of the film, "Maybe it's the story of Holden Caulfield, resurrected in 1988 by the spirit of Phillip K. Dick, who was always spinning yarns about schizophrenia and drug abuse breaking the barriers of space and time. Or it's a black comedy foreshadowing the impact of the 1988 Presidential election, which is really the best way to explain it.But first and foremost, I wanted the film to be a piece of social satire that needs to be experienced and digested several times." Citaat:
|||||
Citaat:
sorry mijn leesfout Citaat:
Citaat:
Wat is er gebeurd met donnie en waarom? " Naar mijn iedee zijn al die dingen gebeurd volgens/om bovenstaande reply van mij. Citaat:
Het enige wat ik niet helemaal snap is Frank. Okay het is gewoon een vriend, maar wat met al die tekeningen en maskerobsessies? Laatst gewijzigd op 11-12-2002 om 10:28. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is VOORdat de straalmotor op Donnie land. Vervolgens praat hij weer over manipulaties, 'fabrics of spacetime being torn'. En weer dat parallele universum. Hij vertelt inderdaad dat hij een taak heeft gekregen om mensen te redden, maar dan zit hij al in dat parallele universum volgens Kelly zelf. Later praat hij weer over het terugkeren in de tijd van de straalmotor. Dus eigenlijk wel weer tijdreizen, maar weer binnen een parallel universum. En dan word alles teruggedraaid, en het parallele universum is verdwenen. Allemaal verschillende touwtjes worden aan het einde aan elkaar vastgeknoopt. En wat zegt Kelly: "duplicate reality versions", die iedereen volgens hem heeft meegemaakt maar waar ze nog maar een droomachtige herinnering van hebben. Vandaar ook dat iedereen zo kijkt. Maar toch is er die straalmotor in deze realiteit. Wat is het? Een puinhoop.
||||
Citaat:
Dit vind ik nogal vaag. Want okay, Het is duidelijk dat er op dat moment iets verandert, maar het hoeft niet te zijn dat ze het parallel universe "binnengaan" , maar ik vatte het meer op als dat Donnie op dat moment duidelijk(er) beseft dat ie een keuze moet maken, dat ie zeg maar even kon "gluren" in dat parallelle universum... Citaat:
Citaat:
Het stuk over de straalmotor lijkt me dat die zich wel bevindt in beide universums omdat die straalmotor juist hetgene is WAARDOOR tijdreizen mogelijk zijn (metaal etc.) Bovendien "bevindt"die straalmotor zich naar precies op het grensgebied tussen deze 2 universums, vandaar dat ze ook in beide verhaallijnen voor (zullen) komen |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En er is iets vreemds aan de hand. Als alles teruggespoeld wordt in het andere universum en nietig verklaard, dan is die realiteit nooit gebeurd en zal die straalmotor nooit op zijn huis belanden. Een paradox. Het is veels te rommelig, en dat gevoel had ik ook bij de film. Ik werd helemaal meegenomen in de film, maar was aan het einde geheel ontsteld van de onzinnige connecties die kant noch wal raken.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Suggereert de film nu dat god wel, of niet bestaat? Ik kom daar namelijk niet helemaal uit. Alles lijkt steeds voorbestemd, maar hij kiest wel zijn eigen dood aan het einde. En waarom leidt juist Frank m naar de dood op deze manier toe? Als Frank m toen dat vliegtuigmotor viel niet had opgehaald, was Donnie sowieso dood geweest en was Frank niet neergeschoten. Ik snap dus niet helemaal wat voor baat Frank erbij heeft om Donnie daar te halen. Ook snap ik niet helemaal waarom Donnie dat huis van die man in de fik moet steken en waarom hij de school laat onderlopen. Frank zegt bij dat in brand steken "They are in great danger". Waarom? Hoe dan ook, ik heb m voor de tweede keer gezien gisteren en nog weer laat de film me uiterst verward, in een nare stemming zitten, maar na het lezen van het verhaal van the exploding boy begin ik het een beetje te begrijpen, dank je wel ![]() Wat ook geweldig is, is dat stukje bij de therapeut als Donnie zo met z'n hand in z'n broek grijpt ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kom jij met carnaval maar eens naar Eindhoven. Al zou iedereen zich uitdossen als konijn je zal geen enkel degelijk konijn vinden. Is toch logisch? ![]()
||
Citaat:
![]() Maar persoonlijk vond ik het konijnenpak (of is het konijnepak ![]()
||
Citaat:
Ik zou niet blowen tijdens deze film, want er komt best veel op je af wat je [mij kennende dan ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Donnie Darko - Director's Cut (nieuw) Verwijderd | 31 | 19-11-2004 16:01 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |