Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Jo den daan (ken je me nog), ik heb nu ook een athlon en naar 't schijnt is die beter dan de pentium 3 e is de thunderbird op zijn beurt sneller dan de P4. Bovendien zijn de amd 's goedkoper. Probeer nu zelf uit te maken welkeen er beter is.
||
Citaat:
Ik heb het zelf niet zo op overklokken. Een 600 op 1Ghz draaien geeft gewoon problemen. De C't heeft laatst een test gedaan om de stabiliteit bij overklokken te testen. Het bleek dat systemen vaak zeer stabiel lijken te draaien, maar wel degelijk rekenfouten beginnen te maken. -Desecrator
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij overclocking is goede cooling gewoon een must. Het juiste voltage ook trouwens. |
![]() |
||
Citaat:
Een proc die overgeclocked is zal met een goed moederbord en een voltage dat hoog genoeg is net zo goed werken als een normale cpu die op die snelheid geclocked is. Koelen is absoluut wel een must, maar dat zal dan wel weer te moeilijk zijn voor de C!T lezers ofzow ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Neem niet weg dat m'n 'aankomende' een Athlon 1GHz is ![]() ------------------ One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring Them all and in the darkness bind them In the Land of Mordor where the Shadows lie |
![]() |
|
![]() |
600 op 1000 is nogal wat het is wel mogelijk maar levensduur is denk ik niet al te lang. misschien met een goede waterkoeling peltier ect. is het wel mogelijk zeker de 900. rekenfouten vind ik snel gelul het heeft idd te maken met voltge en koeling. mzzl
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Proc leefde nog. Waterkoeling had ie denk ik niet voor niets. |
![]() |
||
Citaat:
Hallo ! Het stond in de C't Niet in de C!T -Desecrator
||
Citaat:
-Desecrator [Dit bericht is aangepast door Desecrator (31-01-2001).]
|
![]() |
||
Citaat:
-Desecrator
|
Net ff gekeken naar de prijzen. De 600 word niet meer eens geleverd. Het langzaamste dondervogeltje is de 750 MHz. Scheelt 245 piek met de 1 Ghz. Aangezien je bij overclocken een zwaardere cooler nodig hebt, zal totale prijs verschil nog geen 200 gulden bedragen. Daarvoor ga ik geen risico lopen op een verneukte dan wel een verkeerde resultaten gevende processor.
-Desecrator [Dit bericht is aangepast door Desecrator (31-01-2001).]
|
![]() |
kan zijn dat ik dingen herhaal:
amd is gewoon tha best (in mijn ogen) thunderbird is verreweg .t snelste, daarna de Piii op de voet gevolgd door de duron, de celeron vind ik geldverspilling om eerlijk te zijn.... duron is onwijs goed op te klokken, een 600 op 850 is nix bijzonders, en de 800 krijg je ook zonder extreme mmoeite op zeker 1050... lokaal draait mijn duron 600 op 900 met 1.72 volt in de cpu! hij kan op 1.92 (mobo max) dus nog wel tikken hoger (posten doet ie tot 1250 nog (mobo max. zonder busklok oc erop), maar ik ben tevreden zo.... descrator: stabiliteit moet je niet zo extreem testen, zolang de pc niet onnodig crasht, issie stabiel, toch? want een deel van de kleine rekenfoutjes (die die op de originele snelheid ook wel eens maakt) worden door je chipset al opgevangen. als ie (zoals hier nu) al 5 dagen staat te rc5-en met daatbij ook nog normaal gebruik zonder crashes, issie toch wel stabiel, toch? (win 2k advanced server) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ------------------ Je mag ALLES van me weten, in ruil voor je pincode! | Geld moet rollen, niet gerold worden! | goet, goeier, Ick |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
jij niet, maar wij tweakers halen graag elke Mhz uit hun processor die erin zit. en de duron 800 draait onder een standaardkopelet tot 1 Ghz net zo lekker als een 600 op 800.... dus 't prijsverschil in koeling maakt geen ruk uit, als je goed voor je cpu bent gooi je er ook niet overgeklokt al een betere koeler op als dattie eigenlijk moet hebben |
![]() |
||
Citaat:
En zoals uit het artikel van de c't blijkt wil niet crashen nog niet betekenen dat het systeem ook echt stabiel is. Het zou toch knap lullig zijn als jouw PC bij rc5 de juiste key vind, maar hem verwerpt door een rekenfoutje. Je kunt best overclocken, maar test dan wel de stabiliteit op een degelijk manier zoals de c't doet. En dan zal de winst een stuk lager liggen dan het criterium "niet crashen" -Desecrator
||
![]() |
Citaat:
------------------ Je mag ALLES van me weten, in ruil voor je pincode! | Geld moet rollen, niet gerold worden! | goet, goeier, Ick |
![]() |
||
Citaat:
btw, hoe warm wordt jouw processor ? -Desecrator [Dit bericht is aangepast door Desecrator (01-02-2001).]
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Voltage verhogen hebben ze dus ook gedaan bij c't. Conclusie was dat je ongeveer 100 MHz hoger kon klokken zonder problemen. Dit was trouwens wel met de Athlon classic. Ze hebben ook nog een tooltje gemaakt om de cache divider te verlagen, maar hier werd het systeem eigenlijk alleen maar onstabieler van. Met het Dondervogeltje zul je waarschijnlijk wel beter kunnen overclocken, maar veel meer dan 25% geeft zeker een goede kans op problemen. Je moet niet laten misleiden door het feit dat je op internet alleen maar goede verhalen hoort. Mensen die hun CPU op hebben geblazen zullen namelijk uit schaamte meestal hun mond houden. Mensen die minder ver kunnen overclocken zullen ook vaak hun mond houden omdat ze niet mee kunnen doen aan de opschepperij hoe ver ze wel niet kunnen overclocken. Het beste kan je als je gaat overclocken het het traagste model kopen, want deze zullen over het algemeen de meeste ruimte hebben om overclockt te worden. Als het bijv. makkelijk zou zijn om de 1.2Ghz te overclocken dat had AMD allang de 1.3 uitgebracht. Overclocken zie ik vooral als spelen. Leuk om met oudere systemen te doen. En dan het liefst op zo'n extreem mogelijke manier. Maar van mijn dagelijkse gebruiks PC verwacht ik absolute betrouwbaarheid. Die zul je mij dus dan ook nooit zien overclocken. En als ik het wel doen dan zal hij echt een 48 uur stress test zonder rekenfouten moeten doorstaan om okay bevonden te worden. Die Alpha koelers vond ik toen ik voor het eerst die naam zag best wel verwarrend. Ik vroeg me eigenlijk meteen af hoe je ooit zo'n groote cooler op een AMD of Intel chip ging zetten. Toen ik een type nummer zag staan, drong het tot me door dat het een merk was. ![]() -Desecrator [Dit bericht is aangepast door Desecrator (02-02-2001).]
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bij de Celerons bijvoorbeeld is cache op de processor geintegreerd, is daarom snel aanspreekbaar en kan zo op een snelheid van 1/1 lopen. 500Mhz CPU is cache op 500Mhz. Nou hadden de P2's de ouderde P3's en de Athlon classics het cache extern zitten. Dus niet op de core en kon iets minder snel aangesproken worden en zou dus op een lagere snelheid moeten lopen. De P2's en de Katmai's hadden cache op 1/2 v.d cpu snelheid. De langzamere Athlon's hadden cache ook op 1/2 lopen later op 2/5 en nog later zelfs op 1/3. Omdat het cache de hoge snelheid niet bij kon werken. Dus moet je bij het overclocken de cache divider wat lager zetten. Zo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() -Desecrator
||
Citaat:
Die krengen worden bloedheet. Er zitten dan ook gigantische coolers op. Ze zijn zo groot dat je als je ze op een AMD of Intel wil zetten eerst de condensatoren naast de socket mag wegknippen. Bij de lucht die uit een Alpha komt is de lucht uit je PC net een poolwind ![]() Deze dingen kan ik maar beter niet overclocken. Is een beetje lullig om aan de baas uit te moeten leggen dat ik alle vier de processoren a 25.000 gulden per stuk opgeblazen heb ![]() -Desecrator
||
Alpha koelers zijn wel te gebruiken voor non alpha cpu's hoor.
Dat is prima te doen. Alleen de koelers die zelfs voor een alpha groot en breed zijn kun je beter niet op zo'n arme Intel/AMD cpu zetten ![]() Citaat:
Neem een CPU met ondie cache zodat je minder snel op dat soort problemen stuit ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Snelheid van een systeem is niet puur afhankelijk van het aantal megahertzen, integendeel. Als je een PC overklokt, en dan het cachegeheugen terugschroeft wordt je PC niks sneller, produceert alleen maar meer hitte. Neem je cache liever zo ver mogelijk mee (C300A heeft nog steeds geen problemen met z'n 450MHz), en hou je systeem op een snelheid waar 'ie echt stabiel loop. ------------------ One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring Them all and in the darkness bind them In the Land of Mordor where the Shadows lie |
![]() |
||
Citaat:
------------------ One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring Them all and in the darkness bind them In the Land of Mordor where the Shadows lie |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Games |
Unreal Tournament classic Tweaks LexCi | 26 | 15-01-2006 01:55 | |
Software & Hardware |
[CPU] AMD of Intel? Johnnie-mannuh | 13 | 15-10-2003 18:10 | |
Software & Hardware |
(nieuwe pc) samenstellen AirRaid | 22 | 23-11-2002 12:53 | |
Software & Hardware |
high end game computer 154154 | 39 | 15-11-2002 14:16 | |
Software & Hardware |
[laptop] voor gebruik door mij en mijn moeder Carl Johnson | 33 | 26-10-2002 18:47 | |
Software & Hardware |
[processor] Voor te gamen?? Thompie | 31 | 12-10-2002 01:10 |