Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2001, 15:26
Bad Boy Me
Bad Boy Me is offline
't kaartje is voor 4 ouwe 535 MB schijffies aan te prikken, 't liefst een kaart die geen terminator aan 't eind van de kabel nodig heeft, of waar terminating-shit bijzit....

welke kunne jullie me aanbevelen? en hoe duur istie ongeveer?

thnx!
Oud 16-06-2001, 21:07
Verwijderd
Tweedehands Adaptec 2940?

Moet te krijgen zijn voor onder de honderd tegenwoordig, lijkt me...met al die U2W-SCSI en Fibrechannel kaartjes op de markt...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 09:20
Capoeiristas
Capoeiristas is offline
Waar je op moet letten is dat de scsi kaart in iedergeval bootable is.
Je hebt namelijk kaartjes zoals de 1540 en die is enkel voor cd-roms,scanners en dergelijke en is dus niet bootable.
Oud 17-06-2001, 12:20
Verwijderd
Bovendien is die 1540 en 1545 ISA toch?

Nou zal een 535mb SCSI schijf niet echt snel zijn, maar als ze met z'n vieren zijn kan het toch al gauw sneller worden dan die ISA-bus aankan.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 08:49
Bad Boy Me
Bad Boy Me is offline
Citaat:
nare man schreef:
Bovendien is die 1540 en 1545 ISA toch?

Nou zal een 535mb SCSI schijf niet echt snel zijn, maar als ze met z'n vieren zijn kan het toch al gauw sneller worden dan die ISA-bus aankan.

ff tussedoor.... ik heb GEEN isa-slots meer, moet PCI zijn....

niet bootable beteklent toch niet dat er geen HD's aan kunnen? deze 4 zijn eigenlijk voor backup-doeleinden bedoeld, dat ik klakkeloos me C kan formatten en me data via me scsi terughaal...

ik wil ten alle tijden me IDE als bootable houden dus bootable... niet nodig denk ik...

en hoe zit het met terminating-zooi? keijg je die erbij? waar koop je dat?kan je 't zelf maken?
Oud 18-06-2001, 12:09
Verwijderd
Eh...niet-bootable betekend letterlijk niet-bootable...er zit geen BIOS op zo'n kaart, dus hij kan niet zelfstandig werken. Je kunt 'm pas gebruiken zodra je er drivers voor hebt geladen, en meestal is je PC dan al opgestart

Je kunt denk ik het beste proberen een oud Adaptec SCSI-2 kaartje te krijgen...bijvoorbeeld uit de 290x serie. Ik heb zelf een AVA-2902 erin hangen (voor m'n brander). Dat soort PCI-kaartjes is SCSI/2, 50-pin, 7 devices en spotgoedkoop. Als je geluk hebt doet iemand 'm weg voor een tientje ofzo...check maar 'ns http://www.tweakers.net/aanbod/cat/25
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 12:14
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
Adaptec 2940 is hier wel goed voor, of een 2930, ligt eraan wat je nog goedkoop kunt krijgen ( www.ah-computers.de is erg goedkoop )
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 12:19
Verwijderd
Beetje overkill...2940 gold nog niet eens zo heel lang geleden als dé SCSI-2 kaart, en nu kun je 'm voor een prikkie op de kop tikken...maar wat wil je ook, met Ultra160/320SCSI en Fibrechannel in opmars

Nog ff over de 'terminating-zooi'

SCSI-termination wil zeggen dat er een weerstand aan beide kanten van de SCSI-kabel zit...dus bij 2 devices een weerstand aan de kant van de host en een weerstand aan de kant van de laatste device...ik kreeg bij m'n brander een kabel waar dat al was ingebouwd, maar als je zelf gaat knutselen moet je dus ff een striptang en twee 110 ohm weerstanden bij de hand houden. Het beste is gewoon een kabel met active termination op de kop te tikken, dat scheelt een hoop gedoe.

Overigens is het maar de vraag of je erg last krijgt van niet goed geterminate SCSI-devices...hoe hoger de stress op de bus, hoe gevoeliger voor fouten natuurlijk. Dus bij een 2-speed SCSI brander zul je nauwelijks instabiliteit ondervinden van een foute termination, maar bij een 15k-tpm SCSI schijf natuurlijk veel sneller
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 14:37
Bad Boy Me
Bad Boy Me is offline
ik zag in de Mycom lijst iets van Symlogic, zonder bootrom, 130 piek... is dat wat?
Oud 18-06-2001, 20:02
Verwijderd
Ja hoor, kan best goed zijn. Zelf echter zou ik eigenlijk altijd voor Adaptec gaan omdat ze gewoon een wereldreputatie hebben op het gebied van I/O controllers en ik nog nooit problemen met een Adaptec produkt heb gehad.

Symbios Logic is ook een goeie fabrikant, alleen minder bekend omdat het eigenlijk alleen losse chips maakt. Als je zo'n kaartje koopt is het dus eigenlijk gewoon merkloos, maar dat boeit niet - het gaat toch om de controller die erop zit...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2001, 12:40
Bad Boy Me
Bad Boy Me is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ja hoor, kan best goed zijn. Zelf echter zou ik eigenlijk altijd voor Adaptec gaan omdat ze gewoon een wereldreputatie hebben op het gebied van I/O controllers en ik nog nooit problemen met een Adaptec produkt heb gehad.

Symbios Logic is ook een goeie fabrikant, alleen minder bekend omdat het eigenlijk alleen losse chips maakt. Als je zo'n kaartje koopt is het dus eigenlijk gewoon merkloos, maar dat boeit niet - het gaat toch om de controller die erop zit...

Simlogic is dus niet zo slecht als 't lijkt? cool! als ik me vakantiepoen heb dan probeer ik der wel eentje, als 't nie lukt merken jullie 't wel
Oud 22-06-2001, 23:20
Utopia
Utopia is offline
Citaat:
nare man schreef:
Beetje overkill...2940 gold nog niet eens zo heel lang geleden als dé SCSI-2 kaart, en nu kun je 'm voor een prikkie op de kop tikken...maar wat wil je ook, met Ultra160/320SCSI en Fibrechannel in opmars
320 was een paar maanden geleden al te beschouwen.
idd erg geil spul

Reageren

Regels voor berichten