![]() |
|
Op deze site kun je lezen hoe een koelkast werkt: http://oberon.ark.com/~airekool/rb1.htm
Er staat echter iets dat ik niet snap, namelijk: First of all, did you know that there is no such thing as cold? You can describe something as cold and everyone will know what you mean, but cold really only means that something contains less heat than something else. All there really is, is greator and lesser amounts of heat. The definition of refrigeration is The Removal and Relocation of Heat. Men stelt hier dus dat kou niet bestaat, maar dat de definitie van kou relatief meer of minder warmte is. Waarom kun je dan niet stellen dat warmte niet bestaat, en dat warmte alleen meer of minder kou is? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik kwam op deze site via de nieuwsbrief van www.leren.nl
Verder is het geen slap gezwam maar heeft de schrijver zijn of haar best gedaan om bepaalde natuurkundige principes zo goed mogelijk uit te leggen aan mensen zoals ikzelf, die weinig van de natuurkunde weten. Helaas lijkt het mij dat deze persoon een foutje heeft gemaakt qua relativaties. Hij stelt namelijk: - Kou bestaat niet. Kou is alleen relatief meer of minder warm. Echter, als je het vanuit de andere kant bekijkt kun je stellen: - Warmte bestaat niet. Warmte is alleen relatief meer of minder koud. |
![]() |
||
Citaat:
over dat slap gezwam: dat was een 'niet lachbare grap' snap je?
|
Wanneer bijvoorbeeld een voorwerp een temperatuur van -273 graden Celsius bereikt houden diens moleculen op met trillen. de trilling is echter precies datgene dat het object solide maakt. Daaruit volgt dat wanneer de moleculen van het object niet meer trillen, het object simpelweg ophoudt te bestaan.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nogmaals: Er staat niet dat iets warm of koud is....maar dat het meer of minder warmte BEVAT.
||
Citaat:
maar dat laatste begrijp ik niet helemaal: dus als dat voorwerp -273 heeft bereikt is het opeens weg?
|
Vloeistoffen bestaan ook gewoon uit moleculen.. ik weet het niet zeker hoor maar ik vermoed dat dingen op moleculair niveau desintegreren omdat de moleculen niet meer trillen en daardoor bepaalde bindingen met andere moleculen niet langer in stand kunnen houden... maar kweet niet zeker
![]() |
![]() |
||
Citaat:
en wat als er een stof is die bij -273 nog steeds vloeibaar (of nog 'erger': gasvormig) is? die moet toch eerst nog vast worden dus moet de temperatuur nog lager zijn dan -273
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
warmte is er alleen als er ook beweging is (of eigenlijk was) dus hoe meer beweging hoe warmer dus ook hoe minder beweging hoe kouder of is dat bullshit? ![]()
|
hmm
volgens mij snap ik het nu: 1. Warmte wordt veroorzaakt door de straling die moleculen afgeven wanneer er trillingen in verband met bijvoorbeeld wrijving ontstaan. 2. Wrijving veroorzaakt warmte zoals we allemaal weten. Wrijf maar eens in je handen. Daaruit volgt dus dat er door meer of minder wrijving meer of minder warmte vrij komt... Als kou zou bestaan zou er van wrijving kou voort komen, hetgeen niet het geval is. Daarom bestaat warmte dus wel en kou niet... denk ik.. |
![]() |
||
Citaat:
BTW: De atomen IN de moleculen trillen, niet de moleculen zelf. Warmte energie is trouwens geen straling. Als je warmte straling voelt is dat infrarood licht, wat dus warmte omgezet is in licht. Warmte 'zelf' is het trillen van atomen. Infrarode straling brengt atomen in onze huid in trilling, waardoor we zelf warm worden. Magnetron werkt anders. Dit brengt bepaalde soorten moleculen (water, vet) in trilling, en door die trilling wrijven ze langs mekaar. Dit is dus een omzetting van straling->beweging->warmte. IR is straling->warmte. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!] Verwijderd | 12 | 01-04-2003 08:40 |