Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2001, 20:02
Choong
Choong is offline
Op deze site kun je lezen hoe een koelkast werkt: http://oberon.ark.com/~airekool/rb1.htm

Er staat echter iets dat ik niet snap, namelijk: First of all, did you know that there is no such thing as cold? You can describe something as cold and everyone will know what you mean, but cold really only means that something contains less heat than something else. All there really is, is greator and lesser amounts of heat. The definition of refrigeration is The Removal and Relocation of Heat.

Men stelt hier dus dat kou niet bestaat, maar dat de definitie van kou relatief meer of minder warmte is.

Waarom kun je dan niet stellen dat warmte niet bestaat, en dat warmte alleen meer of minder kou is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2001, 20:11
yzziD
yzziD is offline
Als ik het begrijp staat er niet dat iets wat koud is minder warm is maar minder warmte bevat, dus meer in de zin van energie.
Oud 10-08-2001, 20:13
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Choong schreef:
Op deze site kun je lezen hoe een koelkast werkt: http://oberon.ark.com/~airekool/rb1.htm

Er staat echter iets dat ik niet snap, namelijk: First of all, did you know that there is no such thing as cold? You can describe something as cold and everyone will know what you mean, but cold really only means that something contains less heat than something else. All there really is, is greator and lesser amounts of heat. The definition of refrigeration is The Removal and Relocation of Heat.

Men stelt hier dus dat kou niet bestaat, maar dat de definitie van kou relatief meer of minder warmte is.

Waarom kun je dan niet stellen dat warmte niet bestaat, en dat warmte alleen meer of minder kou is?
dat is gewoon een hoop slap gezwam van de schrijver om een beetje intelligent te lijken
Oud 10-08-2001, 20:14
Verwijderd
Wat is warmte nou ook meer dan energie?

Warmte is niks meer dan straling. Straling is een hoop bewegende deeltjes die door energie in beweging zijn. Op het absolute nulpunt staan alle moleculen stil. Daar is dus geen stralingsenergie en dus ook geen warmte (daarom heet het ook het absolute nulpunt)...hoe hoger de temperatuur word, hoe sneller de bewegingen van de moleculen en hoe meer energie een stof bevat...
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 20:15
BendeBen
BendeBen is offline
hoe kom je op deze site eigenlijk?

Ever wondered how the Refrigeration Process works?...here's your chance to find out
ik niet iig
Oud 10-08-2001, 20:16
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
nare man schreef:
Wat is warmte nou ook meer dan energie?

Warmte is niks meer dan straling. Straling is een hoop bewegende deeltjes die door energie in beweging zijn. Op het absolute nulpunt staan alle moleculen stil. Daar is dus geen stralingsenergie en dus ook geen warmte (daarom heet het ook het absolute nulpunt)...hoe hoger de temperatuur word, hoe sneller de bewegingen van de moleculen en hoe meer energie een stof bevat...

het absolute nulpunt hoeft niet perse 0 graden te zijn neem ik aan?
Oud 10-08-2001, 20:18
Choong
Choong is offline
Ik kwam op deze site via de nieuwsbrief van www.leren.nl
Verder is het geen slap gezwam maar heeft de schrijver zijn of haar best gedaan om bepaalde natuurkundige principes zo goed mogelijk uit te leggen aan mensen zoals ikzelf, die weinig van de natuurkunde weten. Helaas lijkt het mij dat deze persoon een foutje heeft gemaakt qua relativaties. Hij stelt namelijk:

- Kou bestaat niet. Kou is alleen relatief meer of minder warm.

Echter, als je het vanuit de andere kant bekijkt kun je stellen:

- Warmte bestaat niet. Warmte is alleen relatief meer of minder koud.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 20:19
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
BendeBen schreef:
het absolute nulpunt hoeft niet perse 0 graden te zijn neem ik aan?
0 Kelvin

das min 273 graden C
Oud 10-08-2001, 20:20
Choong
Choong is offline
Het absolute nulpunt is in nul graden op de schaal van Kelvin.. in Celsius gemeten is dat minus 273 graden.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 20:21
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Choong schreef:
Verder is het geen slap gezwam maar heeft de schrijver zijn of haar best gedaan om bepaalde natuurkundige principes zo goed mogelijk uit te leggen aan mensen zoals ikzelf, die weinig van de natuurkunde weten. Helaas lijkt het mij dat deze persoon een foutje heeft gemaakt qua relativaties. Hij stelt namelijk:

aha
over dat slap gezwam: dat was een 'niet lachbare grap' snap je?
Oud 10-08-2001, 20:22
BendeBen
BendeBen is offline
hmz
dus helemaal nix kan -273 graden celsius, of lager, worden?
vaag dat lijkt me niet erg veel eigenlijk
Oud 10-08-2001, 20:25
Choong
Choong is offline
Wanneer bijvoorbeeld een voorwerp een temperatuur van -273 graden Celsius bereikt houden diens moleculen op met trillen. de trilling is echter precies datgene dat het object solide maakt. Daaruit volgt dat wanneer de moleculen van het object niet meer trillen, het object simpelweg ophoudt te bestaan.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 20:26
yzziD
yzziD is offline
Citaat:
Choong schreef:

Nogmaals: Er staat niet dat iets warm of koud is....maar dat het meer of minder warmte BEVAT.
Oud 10-08-2001, 20:28
Choong
Choong is offline
Er bestaat ook niets dat warmte bevat. Er bestaan alleen moleculen die met een grotere of kleinere frequentie trillen
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 20:31
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Choong schreef:
Wanneer bijvoorbeeld een voorwerp een temperatuur van -273 graden Celsius bereikt houden diens moleculen op met trillen. de trilling is echter precies datgene dat het object solide maakt. Daaruit volgt dat wanneer de moleculen van het object niet meer trillen, het object simpelweg ophoudt te bestaan.
en vloeistoffen dan?

maar dat laatste begrijp ik niet helemaal:
dus als dat voorwerp -273 heeft bereikt is het opeens weg?
Oud 10-08-2001, 20:39
Choong
Choong is offline
Vloeistoffen bestaan ook gewoon uit moleculen.. ik weet het niet zeker hoor maar ik vermoed dat dingen op moleculair niveau desintegreren omdat de moleculen niet meer trillen en daardoor bepaalde bindingen met andere moleculen niet langer in stand kunnen houden... maar kweet niet zeker
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 20:44
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Choong schreef:
Vloeistoffen bestaan ook gewoon uit moleculen.. ik weet het niet zeker hoor maar ik vermoed dat dingen op moleculair niveau desintegreren omdat de moleculen niet meer trillen en daardoor bepaalde bindingen met andere moleculen niet langer in stand kunnen houden... maar kweet niet zeker
ja maar wat gebeurd er dan met het voorwerp?

en wat als er een stof is die bij -273 nog steeds vloeibaar (of nog 'erger': gasvormig) is?
die moet toch eerst nog vast worden
dus moet de temperatuur nog lager zijn dan -273
Oud 10-08-2001, 20:54
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Choong schreef:

Wet van behoud van energie. Warmte is energie. Als je afremt, wordt bewegingsenergie omgezet in warmte. In jouw 'model' zou het omgezet moeten in 'koude'. Wat dus niet zo is, ergo, warmte is energie, koude is het afwezig zijn daarvan.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 20:57
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
BendeBen schreef:

en wat als er een stof is die bij -273 nog steeds vloeibaar (of nog 'erger': gasvormig) is?
die moet toch eerst nog vast worden
dus moet de temperatuur nog lager zijn dan -273
Dat bestaat dus niet. De stof met het laagste smeltpunt is Helium. Als je het absolute minpunt bereikt wordt helium vast, alle warmteenergie is dan uit elke stof compleet vertrokken. Er gebeurt verder niks mee, tis gewoon heel erg diep bevroren. Je kunt het zaakie gewoon ontdooien hoor
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 21:07
Choong
Choong is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Wet van behoud van energie. Warmte is energie. Als je afremt, wordt bewegingsenergie omgezet in warmte. In jouw 'model' zou het omgezet moeten in 'koude'. Wat dus niet zo is, ergo, warmte is energie, koude is het afwezig zijn daarvan.
Hmm sorry, ik waardeer je poging maar zou je misschien een iets gedetailleerdere uitleg kunnen verschaffen? Ik snap het nog steeds niet namelijk :/
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 21:08
Choong
Choong is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Dat bestaat dus niet. De stof met het laagste smeltpunt is Helium. Als je het absolute minpunt bereikt wordt helium vast, alle warmteenergie is dan uit elke stof compleet vertrokken. Er gebeurt verder niks mee, tis gewoon heel erg diep bevroren. Je kunt het zaakie gewoon ontdooien hoor
Hmm oke, de stoffen desintegreren dus niet? Leuke NASK leraar hadden we dan :/ Maar z'n verhaaltjes maakten de lessen er wel interessanter op
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 21:19
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Choong schreef:
Hmm sorry, ik waardeer je poging maar zou je misschien een iets gedetailleerdere uitleg kunnen verschaffen? Ik snap het nog steeds niet namelijk :/
voor zover ik het begrijp:
warmte is er alleen als er ook beweging is (of eigenlijk was)
dus hoe meer beweging hoe warmer
dus ook hoe minder beweging hoe kouder

of is dat bullshit?
Oud 10-08-2001, 21:24
Choong
Choong is offline
hmm
volgens mij snap ik het nu:

1. Warmte wordt veroorzaakt door de straling die moleculen afgeven wanneer er trillingen in verband met bijvoorbeeld wrijving ontstaan.
2. Wrijving veroorzaakt warmte zoals we allemaal weten. Wrijf maar eens in je handen.

Daaruit volgt dus dat er door meer of minder wrijving meer of minder warmte vrij komt... Als kou zou bestaan zou er van wrijving kou voort komen, hetgeen niet het geval is. Daarom bestaat warmte dus wel en kou niet... denk ik..
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 21:27
MaNdArKdExTeR
MaNdArKdExTeR is offline
Citaat:
Choong schreef:
hmm
volgens mij snap ik het nu:

1. Warmte wordt veroorzaakt door de straling die moleculen afgeven wanneer er trillingen in verband met bijvoorbeeld wrijving ontstaan.
zo werkt ook een magnetron door stralingen bewegen molekulen,waardoor je eten warm wordt.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 21:35
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
niet goed opgelet bij natuurkunde?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2001, 21:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Choong schreef:
Daaruit volgt dus dat er door meer of minder wrijving meer of minder warmte vrij komt... Als kou zou bestaan zou er van wrijving kou voort komen, hetgeen niet het geval is. Daarom bestaat warmte dus wel en kou niet... denk ik..
Precies. Warmte is een vorm van energie. Koude is niets meer dan het afwezig zijn van die energie. Net zo iets als donker het afwezig zijn van licht is.

BTW: De atomen IN de moleculen trillen, niet de moleculen zelf.

Warmte energie is trouwens geen straling. Als je warmte straling voelt is dat infrarood licht, wat dus warmte omgezet is in licht. Warmte 'zelf' is het trillen van atomen. Infrarode straling brengt atomen in onze huid in trilling, waardoor we zelf warm worden.

Magnetron werkt anders. Dit brengt bepaalde soorten moleculen (water, vet) in trilling, en door die trilling wrijven ze langs mekaar. Dit is dus een omzetting van straling->beweging->warmte. IR is straling->warmte.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 21:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Choong schreef:
Hmm oke, de stoffen desintegreren dus niet? Leuke NASK leraar hadden we dan :/ Maar z'n verhaaltjes maakten de lessen er wel interessanter op
Stoffen worden broos, maar als je ze langzaam laat afkoelen zouden ze weer normaal moeten doen. Helium wordt ook vervoerd in een soort thermosflessen, en die desintegreren ook niet
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 23:27
Verwijderd
Citaat:
KoRnGuy schreef:
niet goed opgelet bij natuurkunde?
Nee

Ikke maar dom alpha-studentje zijn...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten