Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2002, 19:11
Noisecrew
Noisecrew is offline
De installatie is probleemloos verlopen
Ik draai Mandrake 9 met KDE3, maar bij sommige dingen meldt ie dat ik niet genoeg permission heb. Ik sta in groep 'root'. Is dit genoeg of moet ik nog iets anders instellen om volledige rechten te krijgen? (N00b btw)
Thx alvast.
Oud 13-12-2002, 19:45
LB06
LB06 is offline
In de groep 'root' zitten, is niet genoeg om volledige rechten te krijgen. Kijk maar eens bij een paar willekeurige files; alleen degene die echt root is heeft write-access.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 19:47
Noisecrew
Noisecrew is offline
En hoe stel ik een write access in voor alles ?
Oud 13-12-2002, 20:01
zazzie
zazzie is offline
als je op de command-line zit, kan je met su van user wisselen. als je alleen su typed, dan wordt er gevraagd om je root passwoord. zodra je dat hebt ingevuld kan je alle wijzigen.
het is btw af te raden om altijd als root te werken, dit brengt aardig wat risico's met zich mee namelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 20:38
Koen
Koen is offline
Citaat:
Noisecrew schreef:
En hoe stel ik een write access in voor alles ?
Dat is erg riskant. Elke gebruiker heeft dan alle rechten tot die files.

Je kan beter het dusdanig instellen, dat diegene die de eigenaar is, alle rechten heeft over het bestand.

De eigenaar van een file verander je met:

Code:
chown [user] [dir/file]
Eventueel kan je de rechten die je nodig hebt om iets met de file te doen wijzigen dmv:

Code:
chmod [rechten] [dir/file]
Maar ik raad je aan daar eerst even wat over te lezen voor je er aan begint.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 23:27
Noisecrew
Noisecrew is offline
ok thx,
maar ik werk alleen op deze pc dus zo een groot risico is het niet denk ik?
Nog iets: hoe stel ik mijn resolutie opnieuw in? (ben sinds vandaag aant linuxen )
Oud 14-12-2002, 06:55
Koen
Koen is offline
Neh op je eigen Pc niet, maar je kan 't beter in een keer goed leren dan 't steeds opnieuw fout doen

Je resolutie staat in je /dev/XF86config(-4). Het makkelijkste voor jou is om even als root het programma 'xf86config' te draaien. Dan komt het vanzelf langs. Eventueel kan je de file ook handmatig editten.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 09:46
Noisecrew
Noisecrew is offline
Citaat:
Koen schreef:

Je resolutie staat in je /dev/XF86config(-4). Het makkelijkste voor jou is om even als root het programma 'xf86config' te draaien. Dan komt het vanzelf langs. Eventueel kan je de file ook handmatig editten.
Die staat er niet tussen ?
Oud 14-12-2002, 11:10
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Koen schreef:
Neh op je eigen Pc niet, maar je kan 't beter in een keer goed leren dan 't steeds opnieuw fout doen

Succes.
Zozo, sinds wanneer is XF86config-4 een apparaat?

In Mandrake kun je 't gewoon via het Mandrake Control Center doen

K (start dus) ==> configuration ==> Mandrake Control Center ==> hardware ==> resolution
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 11:15
LB06
LB06 is offline
Waarom wil je überhaupt als root werken eigenlijk? Je hebt alleen maar meer kans dat je al dan niet per ongeluk iets gigantisch om de zeep helpt. Als een prog superuser rechten nodig heeft vraagt Mandrake er wel om. In de console moet even su intikken.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 12:32
Noisecrew
Noisecrew is offline
je hebt gelijk, maar ik was gewoon wat aant spelen met de instelingen.
Na jarenlang windows te hebben gebruikt is het echt wel een poosje wennen. Ik gebruik Linux nu (nog) om wat mee te expirimenteren.
Heb trouwens een dualboot met xp, waarmee ik momenteel de 'serieuzere' dingen mee doe

Dit is tot zover nog maar mijn 2de dag met Linux. En immigrerend uit winxp vond ik het nogal...uitgebreid .
In xp heb je zelf als 'admin' (zo goed als) alles te zeggen. Vandaar mijn verwarring bij de straffe beveiliging van Linux.

Zoals gezegd is het ff wennen. Ik heb het niet geïnstalleerd met simplicity in gedachten, maar omdat ik op zoek was naar een waardige vervanger van al die troep van m$.

Ik denk dat veel mensen terug overschakelen naar windows omdat ze niet aan Linux uit kunnen, of omdat veel bekende Windows-programma's niet gebruikt kunnen worden in Linux (ikzelf mis Dreamweaver, Fireworks, photoshop, Cooledit, etc...)

Maar naar wat ik heb gehoord/gelezen staan de voordelen van overschakelen naar linux hoger dan de "nadelen", dus ga ik nog een poosje volhouden en op zoek naar alternatieve software die me dezelfde mogelijkheden geeft. Ik heb er al 1tje: amsn Weet iemand nog een website waar enkele programma's worden vergeleken?
Oud 14-12-2002, 13:18
zazzie
zazzie is offline
op www.freshmeat.net staan een heleboel programma's. is erg makkelijk.

een min of meer tegenhanger van photoshop is GIMP (staat op je mandrake cd's). het werkt wel allemaal iets anders, en is dus zeker ook ff wennen in gebruik...
een goeie html editor vind ik persoonlijk quanta.
verder kan je op http://www.frankscorner.org/wine/ een heleboel informatie vinden over het draaien van windows apps via wine (wine is nog steeds alpha, dus zal lang niet altijd werken, maar het is het proberen waard niet? )
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 16:42
Koen
Koen is offline
Citaat:
LB06 schreef:
Zozo, sinds wanneer is XF86config-4 een apparaat?
Oeps, domme fout Maarja, het was nog vroeg, zeker voor een zaterdag
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 18:33
Noisecrew
Noisecrew is offline
Ik kan mijn resolutie wel veranderen met ctrl-alt-+/-, maar dan moek met mijn muisaanwijzer het scherm door'scrollen'.

En in mijn/etc/x11 staat die van die xF86Config, maar als ik die open is het me niet meer duidelijk. Er staat nergens iets duidelijks van screen resolution. Alleen een hoop beschikbare modes in een aanpasbare tekstfile ?

En mijn refresh rate staat ook zenuwachtig laag. Ik heb alles hier al afgezocht, maar nx te vinden. ook gaan nuttige manpage ofzo.
Oud 14-12-2002, 18:48
Koen
Koen is offline
Citaat:
Noisecrew schreef:
Ik kan mijn resolutie wel veranderen met ctrl-alt-+/-, maar dan moek met mijn muisaanwijzer het scherm door'scrollen'.
Virtual Desktop heet dat geloof ik. Dat moet je uitzetten. Staat ook ergens in je XF86Config file.

Citaat:

En in mijn/etc/x11 staat die van die xF86Config, maar als ik die open is het me niet meer duidelijk. Er staat nergens iets duidelijks van screen resolution. Alleen een hoop beschikbare modes in een aanpasbare tekstfile ?
Hm kan zijn dat ie de screen modes bij je resoluties zet. Als je dat handmatig aanpast, zul je idd ook die modes moeten berekenen. In dat geval kan je beter xf86config gebruiken (gewoon dat commando), dan kan je 't makkelijker instellen.

Citaat:

En mijn refresh rate staat ook zenuwachtig laag. Ik heb alles hier al afgezocht, maar nx te vinden. ook gaan nuttige manpage ofzo.
Draai xf86config, en geef de juiste horizontale en verticale refresh rates op. Als het dan nog niet werkt, neem ik aan dat je een Nvidia video kaart hebt? Dan moet je namelijk de Nvidia drivers installeren. Maar probeer het eerst eens met xf86config.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 19:08
LB06
LB06 is offline
Heb je wel de juiste monitor gekozen? Dus geen generic 1024x768@70hz oid, maar bijv. Iiyama Vision Master Pro 411. Bij mij draait hij dan elke resolutie met de hoogst mogelijke refreshrate en ik kan alleen resoluties kiezen die ook werkelijk worden ondersteund.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 20:08
Koen
Koen is offline
Welke monitor je kiest is niet per sé van belang. Als je maar de juiste horizontale en verticale refresh rates instelt. (Bij de juiste monitor worden die natuurlijk wel vanzelf meegegeven, maar een Undefined monitor opgeven en handmatig de horizontale en verticale refreshrates opgeven werkt dus ook.)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 13:41
Noisecrew
Noisecrew is offline
OK, hartelijk bedankt allemaal. het begint nu aardig goed te lukken
Alleen nog een msn client vinden (amsn zag er wat misvormd uit) en dan heb ik het helemaal naar mijn zin met Linux

Ben
Oud 16-12-2002, 14:17
Koen
Koen is offline
Kopete, KMSN, Kmerlin, Everbuddy, Gaim, enz.

Allemaal te vinden op freshmeat.net en consorten.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 15:31
Noisecrew
Noisecrew is offline
Aha, daar zitten wel leuke bij.
Maar als ik die wil runnen moet dat via de shell:

wish amsn bijv.
en dan start ie ook, maar als ik de shell sluit sluit de msn mee?
Oud 16-12-2002, 15:50
Koen
Koen is offline
Dat komt doordat je 'm eigenlijk in de shell draait. Vanuit de shell wordt er iets grafisch bij gestart. Sluit je de shell, dan gaat de 'kern' van je programma ook verloren.

Je kan een snelkoppeling maken, of een & teken achter de uitvoer opdracht zetten. Als het goed is blijft je programma dan draaien, ook als je de shell sluit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten