Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2002, 20:29
Menahem
Menahem is offline
Het valt me op dat er tegenwoordig niemand meer is met ook maar een beetje eergevoel (of ik kom ze gewoon niet tegen).
Mensen verloochenen alles voor geld, en dat maakt me echt very pissed

Denk eens aan de Bouwfraude, criminelen etc.
Als al die mensen nou een beetje eergevoel hadden, was het nooit zo ver gekomen in de wereld.
Advocaten, politie,en een heleboel wetten en regels waren overbodig geweest!

En hoewel eer toch iets heel goeds is (in mijn opinie) wordt het niet meer gewaardeerd. Je komt tegenwoordig verder met liegen en bedriegen dan met eer en de waarheid.

Het ras van de mensen is zwak geworden (om maar even LOTR te quoten)
Bah soms schaam ik me ervoor om mens te zijn.
Damn u bureaucratie
Oud 13-12-2002, 20:44
Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
Het valt me op dat er tegenwoordig niemand meer is met ook maar een beetje eergevoel (of ik kom ze gewoon niet tegen).

Als al die mensen nou een beetje eergevoel hadden, was het nooit zo ver gekomen in de wereld.

En hoewel eer toch iets heel goeds is (in mijn opinie) wordt het niet meer gewaardeerd. Je komt tegenwoordig verder met liegen en bedriegen dan met eer en de waarheid.

Damn u bureaucratie
Ja ik snap wat je bedoelt, alleen ik zie dat weer anders in mijn ogen. Stel iemand haat een persoon heel erg verschrikkelijk, dan zou die persoon hem/haar wel willen doodwensen, zonder dat iemand er ooit achter komt. Stel dat ik zo'n kans zou krijgen dan zou ik liever kiezen voor een eerlijk gevecht in de ring bijvoorbeeld. Zo denk je toch weer aan elkaars eergevoel en trots. En dat is voor mij heel belangrijk. Maar goed, ik ken geen personen die ik dood wil hebben, en dat zal ook wel nooit zover komen hoop ik.
Oud 13-12-2002, 20:47
Menahem
Menahem is offline
Idd, helemaal mee eens.
Vechten doe je one-on-one, en hoeft helemaal niet barbaars en/of wreed te zijn, als je rekening houdt met je eigen eer en dat van je tegenstander.
Met blote hand of een wapen waar ook enige vaardigheid bij komt kijken. Niet zoiets lafs als geweren/bommen etc.

Laatst gewijzigd op 13-12-2002 om 20:49.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 20:48
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik neem hier een vreemde positie in.

Enerzijds hecht ik automatisch (moeilijk tegen te gaan, heb het half jaar geleden ofzo opgegeven) nogal aan eervol handelen (tot op het niveau dat het me echt erg veel kost).
En anderzijds is het nastreven van eer erg duur en dus op een bepaalde manier dom.

Je mixt persoonlijk en onpersoonlijk hier... ik ben het denk ik met persoonlijke gedeelte eens en onpersoonlijke niet.
Citaat:
Dat is inderdaad irritant ja. Niet veel mensen zijn meer 'knights of honor', eer is wat minder in... toch ben ik het niet helemaal eens met de ernst die jij stelt.
En het is niet voor geld, dat zou ik nog snappen... meer voor andere technisch lagere dingen... Voornamelijk behoeftes en emoties.

Citaat:

Ja, dat is gewoon zo. Sterker nog liegen en bedriegen en het niet bedrogen worden hebben er waarschijnlijk toe geleid dat we intelligent werden.
Egoïsme zit gewoon hoger dan eergevoel (alhoewel eergevoel eigenlijk weer deel van egoïsme is omdat het nastreven ervan een goed gevoel geeft dus je belangen dient). Niet sociaal geplaatst, meer genetisch ingebrand.

Citaat:
Damn u bureaucratie
Over eergevoel heenstappen is zwak en sterk tegelijk.
Zwak dat je je overgeeft aan primitieve behoeften, sterk dat je je over een moeilijke barricade weet te zetten.
Maar zwak is niet juiste woord, eerder op een bepaalde manier laf. Maar alleen in persoonlijk verband.

Zakenwereld is gewoon hard, daar niet in meegaan betekent dat je geld verliest. Andere dingen compenseren het wel weer voor jouw persoonlijk maar niet voor je bedrijf.

Schaam wat je wilt, als je erg echt last van hebt kan je beter proberen mensen te veranderen. Als je geen flauw idee hebt dan leg ik het je misschien wel uit.
Oud 13-12-2002, 20:55
Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
Idd, helemaal mee eens.
Vechten doe je one-on-one, en hoeft helemaal niet barbaars en/of wreed te zijn, als je rekening houdt met je eigen eer en dat van je tegenstander.
Met blote hand of een wapen waar ook enige vaardigheid bij komt kijken. Niet zoiets lafs als geweren/bommen etc.
Precies je hebt dezelfde gedachte als mij. Maar nu moet je wel hopen dat je natuurlijk wint heh!
Oud 13-12-2002, 21:00
Menahem
Menahem is offline
Citaat:
Ja, dat is gewoon zo. Sterker nog liegen en bedriegen en het niet bedrogen worden hebben er waarschijnlijk toe geleid dat we intelligent werden. Egoïsme zit gewoon hoger dan eergevoel (alhoewel eergevoel eigenlijk weer deel van egoïsme is omdat het nastreven ervan een goed gevoel geeft dus je belangen dient). Niet sociaal geplaatst, meer genetisch ingebrand.
Hier zit idd wel wat in, liegen en bedriegen heeft de mensheid ongetwijfeld intelligenter gemaakt, maar er bestaat een zekere grens waarbij je het liegen en bedriegen los moet laten en je eer gevoel moet laten werken.
Het kan heel goed zijn dat dat niet de slimste oplossing is, maar wel de "beste" (qua gevoel en eer).

In het bedrijfsleven is dit nog erger, omdat jij dan wel eer kan hebben, concurent X zal dat zeker niet hebben. (wat jou dus veel €€'s kost). En aan dát soort mensen(concurrent X) heb ik een bloedhekel, want zij waarderen eer niet, en schromen al helemaal niet om iemand na ta trappen/in de rug te steken (figuurlijk) voor geld.

Citaat:
Over eergevoel heenstappen is zwak en sterk tegelijk. Zwak dat je je overgeeft aan primitieve behoeften, sterk dat je je over een moeilijke barricade weet te zetten.
Hier ben ik het gewoon niet mee eens. Het is absoluut niet sterk om je eergevoel opzij te zetten. Dat beschouw ik meer als zwak, omdat dat meestal juist de easy way out is.

Laatst gewijzigd op 13-12-2002 om 21:03.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 21:23
McCaine
McCaine is offline
Eergevoel? Dat leidt tot een wraakcultuur en tot desastreuze sociale verhoudingen tussen mensen. Het legt mensen bovendien een zinloze extra druk op, twerijl men al mentaal zo onder pressie staat in de matschappij van nu. Nee, laat ieder rustig zijn eigen erecode bepalen, en verwacht niet meer dan hun best van mensen.
Oud 13-12-2002, 21:38
Menahem
Menahem is offline
Eergevoel leidt juist helemal niet tot een wraakcultuur.
Wraak en eer zijn 2 totaal veschillende zaken, die nogal vaak worden gemixed.
Als jij eer hebt, heb jij ook respect voor anderen. En als dat wederzijds is waren er nooit massale oorlogen uitgebroken (zijn de meeste oorzaken van oorlogen trouwens niet geld/macht?)

En het hoeft geen mentale druk te zijn, maar hoort eigelijk meer "vanzelf" te komen.
Net als vriendelijkheid. Jij voelt je toch ook niet onder druk staan omdat je Bv. opstaat voor een oude vrouw in de bus.

Maar misschien vraag ik teveel van andere mensen
Oud 13-12-2002, 21:48
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
Eergevoel leidt juist helemal niet tot een wraakcultuur.
Wraak en eer zijn 2 totaal veschillende zaken, die nogal vaak worden gemixed.
Als jij eer hebt, heb jij ook respect voor anderen.
Niet noodzakelijk, en zeker niet als je je eigen erecode boven alles stelt. Dat kan wel eens de erecode ook boven de common sense en de wet stellen, en dat is bijzonder gevaarlijk. Het hoeft niet per se, maar het is een flink risico.

Citaat:
En als dat wederzijds is waren er nooit massale oorlogen uitgebroken (zijn de meeste oorzaken van oorlogen trouwens niet geld/macht?)
Geld en macht ja, en geloof. Maar dat ligt in de menselijke aard denk ik, al kán het in principe zo zijn dat er geen oorlogen komen. Maar dat is een onmogelijk moeilijk werk.

Citaat:
En het hoeft geen mentale druk te zijn, maar hoort eigelijk meer "vanzelf" te komen.
Net als vriendelijkheid. Jij voelt je toch ook niet onder druk staan omdat je Bv. opstaat voor een oude vrouw in de bus.
Tsja, maar dat is wel een dusdanige irrealis dat ik er weinig mee kan. Het zou leuk zijn als dat zo was ja. Het zou ook leuk zijn als niemand ooit een ander doodde. Maar ja, zo werkt de wereld niet.

Citaat:
Maar misschien vraag ik teveel van andere mensen
Dat is precies mijn punt.
Oud 14-12-2002, 08:47
Isa
Isa is offline
Waarom vind je het oneervol om jezelf over te geven aan je eigen behoeftes? so what als mensen geld willen? das logisch, ik zie niet in hoe ze daarmee minder eer krijgen.

wat is eer nou eenmaal. trots. en dat is iets wat ik eigenlijk helemaal niet zo'n goede eigenschap vind.

geef mij maar love and peace.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 13:44
REIE
REIE is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Waarom vind je het oneervol om jezelf over te geven aan je eigen behoeftes? so what als mensen geld willen? das logisch, ik zie niet in hoe ze daarmee minder eer krijgen.

wat is eer nou eenmaal. trots. en dat is iets wat ik eigenlijk helemaal niet zo'n goede eigenschap vind.

geef mij maar love and peace.
Mee eens. Eer hindert het juist handelen. Gevoel voor eer en gevoel voor rechtvaardigheid zijn verschillend. Rechtvaardigheid is, voor mij zeker, gebaseerd op de gelijkheid van elke mens. Eer is eerder iets kortzichtigs dat enkel van jezelf uitgaat en vooral emotioneel, dus subjectief. Door eer wordt dus vooruitgang tegen gewerkt. De bovenste postover eer en vechten doen me denken aan de woorden van een forummer "Vechten is een uiting van geestelijk onvermogen." Als de integriteit van een persoon wordt gekrenkt hoop ik eerder dat deze de ander vergeeft, als de ander zijn fout inziet. Dat werkt dus constructief.

REIE
Oud 14-12-2002, 20:27
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
1) Eergevoel leidt juist helemal niet tot een wraakcultuur.
2) Wraak en eer zijn 2 totaal veschillende zaken, die nogal vaak worden gemixed.
3) Als jij eer hebt, heb jij ook respect voor anderen.
4) En als dat wederzijds is waren er nooit massale oorlogen uitgebroken (zijn de meeste oorzaken van oorlogen trouwens niet geld/macht?)
1) "ik dood jou, vuile lafaard, omdat je mijn eervolle vriend hebt gedood" - dit lijkt mij wraak. Maar het is niet noodzakelijk dat het ook tegen eervolle mensen gebeurt. Maar tenzij ze allemaal het verstand boven emoties stellen wordt het beslist een wraakcultuur. (en hé, niet iedereen heeft verstand boven emoties)
2) Wraak + Eer = erewraak.
Eer op grote schaal werkt zolang er een common enemy is. Daarna wordt het, zoals ik al aanduide, persoonlijke eer en dan is de onpersoonlijke eer weg.
3) Fout, als je eer hebt heb je respect voor eerbare anderen. Weinig respect voor oneerbare anderen.
4) Wellicht zie je de periode van ongeveer 500 BC tot 2002 AC over het hoofd.
Oud 15-12-2002, 10:33
Menahem
Menahem is offline
Volgens mij denken jullie dat ik het nogal radicaal zie (wat dus niet zo is).

k heb het er niet over dat je je HELE leven door Eer laat sturen, en dat je eer boven alles stelt. Dat kan idd nooit lang goedgaan.
Ik heb het over een "gezonde "dosis eer, en dat KAN nooit schadelijk zijn.
Eer is in mijn ogen geen schadelijke eigenschap, maar mensen kunnen rare dingen doen onder het mom van "eer" .
Hierbij denk ik ook aan dat belachelijke "erewraak" waar Rerisen Phoenix het over had. Dit is geen eer meer, maar daar wordt eer een (slecht) excuus voor wraak.

Er is een dunne lijn tussen (zoals ik het zie "goede") Eer en egoïsme/wraak combinatie.
Oud 15-12-2002, 10:40
Verwijderd
jij neigt met eer meer naar respect en respectvol handelen, als ik eht goed begrijp, en wraak is niet meteen respectvol.
En ik denk ook dat jij meer naar het Japanse ideaal van eer kijkt n'est pas?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 18:08
REIE
REIE is offline
Citaat:
Semyaz schreef:

k heb het er niet over dat je je HELE leven door Eer laat sturen, en dat je eer boven alles stelt. Dat kan idd nooit lang goedgaan.
Ik heb het over een "gezonde "dosis eer, en dat KAN nooit schadelijk zijn.
Je kan beter een gezonde dosis gevoel voor rechtvaardigheid hebben.

REIE
Oud 19-12-2002, 10:33
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Waarom zou jij je moeten schamen om mens te zijn? Wordt jij dan zelf ook geleidt door geld en lust. Denk het wel. Maar omdat je dit gepost hebt ben je ook nog eens hypocriet, gefeli.

't heeft nu geen zin om het te ontkennen. Ren maar mee met de onozelheid van de mens. Als je echt nog wil leven naar je eigen idealen, moet je jezelf drastisch aanpakken. En dat betekend dat je echt een hoop kwijtraakt. Omdat iedereen die je kent zijn leven basseert op lusten en geld.
Oud 19-12-2002, 16:48
REIE
REIE is offline
Citaat:
vrolijkevlinder schreef:
Waarom zou jij je moeten schamen om mens te zijn? Wordt jij dan zelf ook geleidt door geld en lust. Denk het wel. Maar omdat je dit gepost hebt ben je ook nog eens hypocriet, gefeli.

't heeft nu geen zin om het te ontkennen. Ren maar mee met de onozelheid van de mens. Als je echt nog wil leven naar je eigen idealen, moet je jezelf drastisch aanpakken. En dat betekend dat je echt een hoop kwijtraakt. Omdat iedereen die je kent zijn leven basseert op lusten en geld.
Wat trek jij voor conclusies? Wie schaamt hier zich voor om mens, een wezen dat optimale voldoening verlangt, te zijn? Tja, sommige wensen dat dan te doen met fraude maar da's wat anders dan alleen eerlijk verdiend "geld". Mag ik niet werken voor geld om daarna er van te gaan karten, of om er muziek van te kopen? Ik weet ook wel dat karten en muziek neerkomen op het consumeren van vluchtige emoties, het geeft mij nochtans veel voldoening, aangezien uik mijn basisbehoeften al krijg.
Ik zie helaas dat eergevoel en rechtvaardigfheidsgevoel door elkaar worden gehaalt. Zo als ik al eerer heb geschreven, voorkomt gevoel voor rechtvaardigheid uit gelijkheid ook criminaliteit en het verval van je persoonlijkheid tot een egoistische machiavellist.
Natuurlijk is de mens onnozol, zeg je als je je eerste puberale stappen hebt gemaakt in de filosofie. Het blijven inderdaad kuddedieren, maar zelf ben je nou net zo'n schaap in diezelfde kudde die enkel achter zich kijkt en toch gewoon mee draaft.
Voor jou geven je principes dezelfde voldoening als een hotdog met ketchup voor anderen. Dat principes hoogwaardiger zijn lijkt me vanzelfsprekend, ze zijn immers doordacht en gebaseerd op iets. De hotdog daaraantegen is enkel een genot is voor je tong; emotie al kan deze evenveel voldoening geven.

REIE

Laatst gewijzigd op 20-12-2002 om 15:31.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 19:27
Artemis
Artemis is offline
RESPECT , dat is war het de mens aan ontbreekt...
Reageren

Regels voor berichten