Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2001, 00:00
Bad Boy Me
Bad Boy Me is offline
genesis waar zit je?

iik heb dus 'n puchje op de kop getikt voor terwijl me vespa in de pitstraat staat... heb alleen beetje problemen.... me motorblok maakt een hooge zoemtoom achtig iets, me fietsemaker zij dat die tandwielen aan 't gieren zijn..... wat's dat, is 't schadelijk, en hoe is 't op te lossen?

verders heb ik geen snelheids/benzinetank meter, kan ik die derop gaan zetten (vooral tie tankmeter, ik weet dus nu niet hoe vol die is) en hoeveel kost dat me?

en jah, verders issie wel goed, uitlaat is lekker, hij gaat iets sneller als me vespa (voor me gevoel ongeveer 60) en heeft mij een 4.3 gig HD + 45 piek gekost.... goeie deal toch?
Oud 29-08-2001, 17:29
Tha Wheeliemaster
Tha Wheeliemaster is offline
mischien maakt ie overtoeren? dan moet je voor groter tandwiel zetten of achter kleiner maar achter is duurder en moelijker vervangen, en benzinetankmeter zit nie op puch maar je kunt wel ff schudden toch dan zie je t ook wel hoor, km teller kan wel ligt eraan wat voor wiel je heb maar gewoon kabeltje naar cocpit
Oud 30-08-2001, 17:51
Genesis
Genesis is offline
HAVE NO FEAR, GENESIS IS HERE....

euhm tja.. denk dat ik je nu ff wat minder kan helpen eerlijk gezegd.. Gierend geluid? tja.. dat zou ik dan toch eigenlijk moeten horen voordat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen wat het euvel is.. Kijk eerst eens naar je koppeling. Die zit rechts achter dat kapje wat jeer zo af kan draaien. Heb je alleen een koppelingstrekker nodig die je mbv 2 bouten vastschroeft in de koppeling en dan pak je die er zo uit. Hoe ziet die eruit? Zijn de koppelingsschoentjes versleten? Zijn de trekveertjes in die koppeling nog sterk genoeg? Dat zou één van de oorzaken kunnen zijn van het slippen van de koppeling, en dat zou een oorzaak kunnen zijn van het gierende geluid. Maakt de brommer bij het wegrijden wat meer toeren als de meese puchjes? Dan weet je zeker dat de koppeling slipt.
Wat ik verder zou kunnen bedenken is dat de lagers van dat grote tandwiel achterin je blok (geen flauw idee hoe dat geval heet, moet beter opletten op school ) versleten zijn. Dat wil nog wel eens een soort gierend geluid geven.
Maarrehh.. geen van deze beide mogelijke oplossingen is echt schadelijk.

Tankmeter: ligt eraan wat voor een puch je hebt, maar als er geen tankmeter op zit heb je waarschijnlijk een ouder model, en daar zit dat nu eenmaal niet op... Dan maar ff schudden met die brommer, en dan zie je wel hoe veel er nog in zit..

Snelheidsmeter: Heb je een oudere puch, waar dus ook nooit een snelheidsmeter op gezeten heeft, pak dan eventueel een digitale fietsteller. Heeft het er wel ooit opgezeten, dan is het afhankelijk van wat er nog op zit wat je er weer bij moet kopen om hem weer werkend te krijgen. (DUH)

Maarrehh.. als ie een beetje fatsoenlijk loopt, dan heb je best een goede koop gedaan, en zou ik de afwezige snelheids/benzinemeter voor lief nemen. alleen dat geluid moet je misschien nog ff naar kijken, maar als ie verder niet ratelt ofzo, dan denk ik niet dat het erg schadelijk is. (Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande uitspraak, wanneer je Pech uiteindelijk toch in toezel draait )

Over zo'n puch gesproken: ben nu bezig met mn nieuwste project: een witte puch met polini bestickering, oranje sterwielen en oranje benzinedop, M5 racestuurtje, afgezaagd spatbord, chroom koplampkapje, chroom voetplaatje, chromen racevoorspatbord en veel chromen onderdelen. Verder: Polini 65CC met mebraan, Top racing scooteruitlaat met puch-bocht, 15MM carb, Polini koppeling, open sportluchtfilter, 18/46 vertanding, uitgefreesd carter.

Topsnelheid digitaal 104 km/h! (en dat is HARD op een puch.. ERG hard..)

(You're talking to the puch master here )
Met citaat reageren
Oud 30-08-2001, 18:51
ick
ick is offline

je klinkt als een echte PUCH-kenner vandaag...

je zei ook wat over als je 'n puch koopt let op de zuigerdinges.... wat zeu je ook weer?

nee de koppeling slipt niet..... als je wegtrekt wel, maar daatna ff gas los en weer open en hij's slipvrij

verders.... ik wil van die trappers af..... omdat je 'm ook aan kan rennen en ze verders alleen maar irri zijn bij't vinden van 'n lekkerre zithouding..... ik kan ze der zo af knallen (genoeg ervaring met fietstrappers maar zo'n stang met 2 treestokken, zijn die te koop? en hoe duur?

verders.... als ik me gas biojna vol open heb gaat ie net zo hard als dat ik 'm vol open heb.... dus vol open is een waste of benzine..... oe kan ik de zuiger sneller laten gaan zodat ie wel alle gegeven benzine NUTTIG gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2001, 21:34
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
ick schreef:

je klinkt als een echte PUCH-kenner vandaag...

nou goed he.. tja heb nog niet zoveel ervaring wat puchjes betreft, maar ben er hard mee bezig..

Citaat:

je zei ook wat over als je 'n puch koopt let op de zuigerdinges.... wat zeu je ook weer?

Als je een puch wilt kopen doe je er goed aan om de krukas te controleren, omdat dat een essentieel onderdeel is voor een goedlopende brommer. Vraag dan of diegene de cilinder er ff af wil draaien, dan kan je voelen of de krukas HOOGTESPELING heeft. ZIJDELINGSE speling moet natuurlijk niet overdreven zijn, maar een beetje is normaal.

Citaat:

nee de koppeling slipt niet..... als je wegtrekt wel, maar daatna ff gas los en weer open en hij's slipvrij

hm.. denk niet dattie eerst heel erg slipt en daarna helemaal niet meer.. Zou kunnen dattie de hele tijd een beetje blijft slippen hoor! Maar ja.. dan moet je dat wat prestaties betreft meteen erg goed kunnen merken.. en hij loopt wel 60, dus ik betwijfel bij nader inzien eigenlijk of het wel kan... Ik zou de lagers van dat grote wiel in het blok eens bekijken... dat het de tandwielen zelf zouden zijn geloof ik niet.. Dat maakt een heel ander geluid, dat kan je duidelijk horen...

Citaat:

verders.... ik wil van die trappers af..... omdat je 'm ook aan kan rennen en ze verders alleen maar irri zijn bij't vinden van 'n lekkerre zithouding..... ik kan ze der zo af knallen (genoeg ervaring met fietstrappers maar zo'n stang met 2 treestokken, zijn die te koop? en hoe duur?

ja die zijn te koop.. Kan je bij je dealer bestellen, maar misschien dattie ook nog wel wat gebruikt heeft liggen.. Vast wel..

Citaat:

verders.... als ik me gas biojna vol open heb gaat ie net zo hard als dat ik 'm vol open heb.... dus vol open is een waste of benzine..... oe kan ik de zuiger sneller laten gaan zodat ie wel alle gegeven benzine NUTTIG gebruikt?
euh.. Mijn zusje's puch die had dat ook. Die was helemaal standaard, maar liep toch ook 60. 2/3 gas maakte ie weliswaar minder toeren, maar liep net zo hard als volgas. Ik denk dat dat gewoon te maken heeft met de carburateur die 12MM is, en daarmee eigenlijk ietsie te groot is voor een laagtoerige 50CC cilinder. Standaard puch kwaaltje dus.. Niet druk over maken, je kan hem zo iig niet harder laten lopen als dat je bedoeling is..

Groet'n,

Genesis
Met citaat reageren
Oud 31-08-2001, 17:04
ick
ick is offline
ik kan niet aan de verkoper vragen de Cylinder eraf te draaien, om de simpele reden dat ie al van mij is..... ik ga dus strax ff me krukas checken

hij slipt bij 't wegtrekken ook niet zoveel..... maar als je dan gas teruggeeft en weer vol geeft is 't (voor me gevoel) over met slippen.

hmm.... 12mm is ietsie te groot voor de LAAGTOERIGE cylinder? kaqn ik der geen hoogtoerige cylynder op bommen dan? gaat ie gelijk neem ik aan wat harder.... toch? want ik vind 't herlijk om me gas vol open te trekken..... om de simpele reden dat vol veel lekkerder rijd als 2/3 open.... maar als ik daarmee benzine verkloot moet ik me rijstijl aanpassen....

thanks voor je help man, en je hoort nog wel eens van me

PS. die vespa Cylinder heb ik weggebracht, kan ik voor 60 piek, mèt 2 nieuwe uitlaatboutjes derin ophalen, en vanaf daar kost 't me nog zo'n 60 piek om 'm weer flex te maken denk ik... (60 = goeie schatting toch? zuyigerveren + olie + drukveer + variorollen?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2001, 21:22
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
ick schreef:
ik kan niet aan de verkoper vragen de Cylinder eraf te draaien, om de simpele reden dat ie al van mij is..... ik ga dus strax ff me krukas checken

nee dat begreep ik ook dat ie al van jou is, maar je vroeg wat ik gezegd had wat je moest doen bij aankoop van zo'n ding

Citaat:

hij slipt bij 't wegtrekken ook niet zoveel..... maar als je dan gas teruggeeft en weer vol geeft is 't (voor me gevoel) over met slippen.

hm.. vaag.. Draai je koppeling er anders eens af op de manier die ik beschreven had hierboven, en bekijk hem eens. Als je iemand weet die nog een koppeling heeft, probeer die dan eens. Anders zou ik dat maar gewoon voor lief nemen..

Citaat:

hmm.... 12mm is ietsie te groot voor de LAAGTOERIGE cylinder? kaqn ik der geen hoogtoerige cylynder op bommen dan? gaat ie gelijk neem ik aan wat harder.... toch? want ik vind 't herlijk om me gas vol open te trekken..... om de simpele reden dat vol veel lekkerder rijd als 2/3 open.... maar als ik daarmee benzine verkloot moet ik me rijstijl aanpassen....

Nou een puch draait gewoon VEEL minder toeren dan een scooter, terwijl ze allebij een 12MM carb hebben. Dat betekent domweg dat je puch een carburateur heeft die bij volgas geven benzine 'verspilt'. Koop je echter een beetje meer een racecilinder, dan heb je er echter wat te weinig aan. Voor een snelle 50CC heb je dan iets van 13 of 14MM nodig, en het makkelijkste is dan om je standaard 12MM carb uit te boren. Voor een 70CC heb je een 18MM nodig, en voor een polini 65CC (de beste cilinder) een 15MM.

Citaat:

PS. die vespa Cylinder heb ik weggebracht, kan ik voor 60 piek, mèt 2 nieuwe uitlaatboutjes derin ophalen, en vanaf daar kost 't me nog zo'n 60 piek om 'm weer flex te maken denk ik... (60 = goeie schatting toch? zuyigerveren + olie + drukveer + variorollen?

nou 60 piek om nieuw schroefdraad in je cil te boren vind ik netjes.. Had ik het persoonlijk niet voor gedaan.. Nou misschien omdat zij er speciaal gereedschap voor hebben, dat het daarom sneller en dus goedkoper kan..
Zuigerveren is er wisselend wat het kost, maar denk tussen de F10,- en de F30,-. Olie = ? Je bedoeld carterolie neem ik aan?? Denk dat dat ook iets van F20,- tot F25,- kost, drukveer is meestal een tientje, en rolletjes ongeveer F15,- per setje. Dus F60,- ben je minimaal wel kwijt denk ik, afhankelijk van wat de zuigerveertjes kosten.

Groet'n,

Genesis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten