Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2001, 08:23
MAS187
MAS187 is offline
We hebben hier voor kantoor een nieuwe PC gekocht met de volgende specificaties:

CPU: Athlon 1.4Ghz 266FSB
Moederbord: Asus A7V266 DDR
Memory: 2 x 256MB DDR RAM 266

Probleem 1
We hebben de laatste BIOS update gedaan naar 1002B van het A7V266 bord. Hij hoort dus de 1.4Ghz aan te kunnen, maar als wij hoger gaan dan 1.2Ghz start ie niet meer

System/PCI frequency: 133/33
System/RAM frequency: 133/133
CPU Multiplier: 9

Als ik de multiplier verhoog start de PC niet meer. Waarom gaat het niet verder?

CPU core voltage staat trouwens (met jumper) vast op 1.75 volt. Precies wat de 1.4Ghz Athlon nodig heeft.

Probleem 2
Wij hebben ook nog een Soundblaster PCI128 die niet samen werken wil. Installatie enz. is geen probleem, maar hij geeft 'a crackling sound'

Ik heb ergens op het internet gelezen dat de VIA chipsets over het algemeen niet goed samen werken met de SB128PCI / SBLive! kaarten. Wie kan dit bevestigen of heeft er een oplossing voor?

Na ja, dat was het (voor nu)

Please help!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2001, 08:34
Unexplained
Unexplained is offline
1: heb je voldoende koeling?

2: even de VIA 4-in-1 drivers installeren.
Hier te halen: http://www.viaarena.com/?PageID=2
Oud 14-09-2001, 08:36
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
1: heb je voldoende koeling?

2: even de VIA 4-in-1 drivers installeren.
Hier te halen: http://www.viaarena.com/?PageID=2
1. Ja

Er zit een 'beest' van koeling op.

2. Al gedaan.

No change

---

Ik zit in eerste instantie vooral met de snelheid van de CPU. Waarom draait dat ding niet op de volle 1.4Ghz?!?

[Dit bericht is aangepast door MAS187 (14-09-2001).]
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 09:03
MAS187
MAS187 is offline
Meer informatie:

AwardBIOS Advanced settings (werkend):

CPU Speed = Manual
CPU Freq Multiplier = 9.0x
System/PCI Freq = 133/33
System/SDRAM Freq = 133/133
CPU VCORE = 1.750v

Als ik de multiplier verhoog naar 10.5 doet ie het niet meer. Machine start dan de eerste keer niet meer. Bij de 2e keer gaat het moederbord over naar 'safe mode' met 1050Mhz.

Er staat dan de volgende melding in de BIOS:

"During last boot-up, your system hung for an improper CPU speed setting"

Argh
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 09:26
MAS187
MAS187 is offline
Ik heb nu een serie testen uitgevoerd:

Met 100Mhz BUS en memory is de maximum multiplier 12x. Bij 12.5x doet ie het niet meer.

Met 133Mhz BUS en memory is de maximum multiplier 9x. Bij 9.5 doet het systeem het nog wel (op 1266Mhz) maar start Windows 2000 niet meer (zonder foutmelding, ik krijg een zwart scherm) *snik*

[Dit bericht is aangepast door MAS187 (14-09-2001).]
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:00
Unexplained
Unexplained is offline
Heb je misschien een geremarkte CPU? (een neppert)
Oud 14-09-2001, 10:04
Verwijderd
heb je die CPU wel in je socket gefriemeld toen je BIOS op AUTO stond met al haar CPU-instellingen? -- als je dán geen 1.4GHz krijgt, na die BIOS-flash, durf ik hem wel aan hoor.. je bent gewoon droog anaal genomen..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:05
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Heb je misschien een geremarkte CPU? (een neppert)
We hebben de CPU eens goed bekeken. Hij ziet er precies zo uit als de foto's op het internet. Met A1400 nummer en 'C' model klasse...

We weten natuurlijk niet of waar onze leverancier zijn spullen weer vandaan haalt...

Goedkoop = duurkoop?

Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:06
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
heb je die CPU wel in je socket gefriemeld toen je BIOS op AUTO stond met al haar CPU-instellingen? -- als je dán geen 1.4GHz krijgt, na die BIOS-flash, durf ik hem wel aan hoor.. je bent gewoon droog anaal genomen..
We kregen 2 opties:

SAFE mode: 1050Mhz
En die 1400Mhz (AUTO)

Maar hij doet het er niet mee
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:08
Verwijderd
dat soundblaster probleem.. ik dacht niet dat 'ie onboard zat heh? -- de Asus A7V266 was een vrij kaal bord naar ik dacht..

anyway, in dat geval kun je proberen om je geluidskaart zo ver mogelijk weg de zetten qua slots van je videokaart.. als dat nog niet helpt, zul je misschien toch eens een andere kaart moeten proberen.. (komt goed uit eigenlijk, want de 128PCI is gewoon een ranzige klotekaart)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:09
Verwijderd
Citaat:
MAS187 schreef:
We kregen 2 opties:

SAFE mode: 1050Mhz
En die 1400Mhz (AUTO)

Maar hij doet het er niet mee
teruggaan naar die zaak waar je het vandaan hebt, en vraag of ze even kunnen laten zien in een testsysteem dat die processor op 1400 kan lopen zonder aan alle kanten te crashen..

Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:10
Verwijderd
Citaat:
MAS187 schreef:

Goedkoop = duurkoop?

nee hoor.. het ding hoort gewoon op 1400 te draaien.. ik denk dat je geflest bent door die winkel..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:11
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
dat soundblaster probleem.. ik dacht niet dat 'ie onboard zat heh? -- de Asus A7V266 was een vrij kaal bord naar ik dacht..
Niet onboard, kaart is apart.

Citaat:
anyway, in dat geval kun je proberen om je geluidskaart zo ver mogelijk weg de zetten qua slots van je videokaart.. als dat nog niet helpt, zul je misschien toch eens een andere kaart moeten proberen.. (komt goed uit eigenlijk, want de 128PCI is gewoon een ranzige klotekaart)
Hij stond al in slot 2 en in slot 4, het maakt allemaal geen ruk uit

De 128PCI werkte wel prima in de 'oudere' PC, een Athlon 850Mhz (die krijg ik trouwens ). Was er eigenlijk wel tevreden over...

Aan de andere kant ben ik ook niet zo veeleisend qua geluidskaarten...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:12
Verwijderd
ik dacht dat je ook eens kan kijken of de IRQ van de videokaart geshared staat met die van de geluidskaart..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:13
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
nee hoor.. het ding hoort gewoon op 1400 te draaien.. ik denk dat je geflest bent door die winkel..
Ze krijgen zometeen een telefoontje...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:15
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
ik dacht dat je ook eens kan kijken of de IRQ van de videokaart geshared staat met die van de geluidskaart..
Staat ie altijd

Hoe kun je dat verhinderen?

Thuis heb ik in mijn BIOS een optie: 'Assign IRQ to AGP', maar die heb ik hier niet
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:15
Verwijderd
Citaat:
MAS187 schreef:
Ze krijgen zometeen een telefoontje...
nee, een Thunderbird 1.4GHz hoort gewoon op 1.4GHz te draaien, en het feit dat hij op lagere snelheden wél goed draait wijst eigenlijk maar op één ding, ervanuitgaande dat Asus zijn zaakjes goed voor elkaar heeft qua BIOS-updates..

Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:16
Verwijderd
Citaat:
MAS187 schreef:
Staat ie altijd

Hoe kun je dat verhinderen?

Thuis heb ik in mijn BIOS een optie: 'Assign IRQ to AGP', maar die heb ik hier niet
je kunt in je BIOS toch PCI-slots toewijzen aan IRQ's? gooi gewoon alles op manual, en forceer die handel zo dat ze elkaar met rust laten..

mocht je problemen krijgen in Windows kun je altijd nog ACPI uitschakelen..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:20
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
je kunt in je BIOS toch PCI-slots toewijzen aan IRQ's? gooi gewoon alles op manual, en forceer die handel zo dat ze elkaar met rust laten..
Euhm, dat heb ik allemaal al een keer gedaan. De AGP poort kan ik echter niet forceren op een bepaalde IRQ

Alleen PCI slot 1 tm 4...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:22
Verwijderd
Citaat:
MAS187 schreef:
Euhm, dat heb ik allemaal al een keer gedaan. De AGP poort kan ik echter niet forceren op een bepaalde IRQ

Alleen PCI slot 1 tm 4...
dan doe je toch een PCI-slot waar je geluidskaart in zit op -pak m beet- IRQ 7 zetten?-- check anders eerst welke IRQ's vrij zijn in Windows.. laat die AGP-poort maar zitten dan..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:26
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
dan doe je toch een PCI-slot waar je geluidskaart in zit op -pak m beet- IRQ 7 zetten?-- check anders eerst welke IRQ's vrij zijn in Windows.. laat die AGP-poort maar zitten dan..
Dat gaat de 'graphics controller' automatisch mee naar IRQ 7. Vraag me niet waarom, het is ook een raadsel voor mij

In Windows heb ik geen conflicten. Alleen dat de soundkaart een 'krakend' geluid geeft.

Ik heb de kaart er nu trouwens uitgeflikkerd. Dat zien we later wel. Ik wil nu eerst even checken hoe het met die CPU zit...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:26
Verwijderd

eat your heart out ghe
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:29
Verwijderd
Citaat:
MAS187 schreef:
Dat gaat de 'graphics controller' automatisch mee naar IRQ 7. Vraag me niet waarom, het is ook een raadsel voor mij
huh?
dat is inderdaad erg vaag.. dan ben ik onderhand ook wel uitgepoept

Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:41
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
huh?
dat is inderdaad erg vaag.. dan ben ik onderhand ook wel uitgepoept
Videokaart is trouwens een Matrox G450 Dualhead...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 10:57
Verwijderd
Citaat:
MAS187 schreef:
Videokaart is trouwens een Matrox G450 Dualhead...
fijne kaart.. als je niet geilt op FPS in games..

maarruh, heb je al eens in de Matrox of Asus nieuwsgroepen gezocht voor dat probleem?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2001, 11:04
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
fijne kaart.. als je niet geilt op FPS in games..
We spelen hier niet, dit is een produktie omgeving met CAD-stations. Anders hadden we wel een ATI Radeon of een NVidia GeForce 2/3 genomen

Citaat:
maarruh, heb je al eens in de Matrox of Asus nieuwsgroepen gezocht voor dat probleem?
Ik heb met Google op de volgende dingen gezocht:

a7v266 + soundblaster
via + sblive
a7v + athlon

Ik vond er wel iets over, maar er was geen oplossing voor handen. Ja, behalve een Turtlebeach soundkaart kopen ofzoiets...

Hmmz, ik kan die link niet vinden op het moment. Anders zou ik hem wel even posten hier

ff zoeken...

Het schijnt namelijk dat de VIA KT266 chipset niet goed kan omgaan met soundblasters van Creative. Elke keer als de soundkaart data verstuurd over PCI bus, wordt deze door de IDE-controller gestoord ofzo, wat het krakende geluid tot gevolg heeft...

In verband met Matrox heb ik trouwens nog niet gezocht.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 11:08
MAS187
MAS187 is offline
The missing link ( ):
http://www.geek.com/news/geeknews/20...0329005090.htm
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 11:31
MAS187
MAS187 is offline
Hmm, misschien werkt de 'jumperless mode' ook niet zo goed. Ik zal eens proberen het moederbord 'the hard way' te forceren.

Jumpers *sigh*
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 11:44
MAS187
MAS187 is offline
Moederbord geforceerd, computer start op met 1.4Ghz...

Na een paar seconden hangt ie *stil*

...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 12:06
MAS187
MAS187 is offline
Hij draait nu weer met 1.2Ghz...

Contact met leverancier wordt nu gemaakt. Dit heeft zo geen zin meer, machine moet Maandag operationeel zijn...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 12:51
Verwijderd
hm, wel kut dat je 'm maandag klaar moet hebben, en dan dat 't zó tegenzit..

anyway.. ik ben verder uit de ideeën, als die allemaal niet helpen zul je gewoon 's moeten kijken wat een andere geluidskaart doet in het systeem..

en wat betreft die processor; lijkt me duidelijk.. de winkel behoorlijk op z'n vingers tikken..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 13:07
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
hm, wel kut dat je 'm maandag klaar moet hebben, en dan dat 't zó tegenzit..
Hmmz

Citaat:
anyway.. ik ben verder uit de ideeën, als die allemaal niet helpen zul je gewoon 's moeten kijken wat een andere geluidskaart doet in het systeem..
Op het moment draait het systeem op 1.2Ghz zonder geluidskaart. Niet ideaal, maar hij draait voor even...

Citaat:
en wat betreft die processor; lijkt me duidelijk.. de winkel behoorlijk op z'n vingers tikken..
We hebben hun opgebeld en zij spelen het nu weer door aan de 'importeur'. Ik vraag me af of dat wel nut heeft, maar ja...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2001, 23:21
Verwijderd
Citaat:
MAS187 schreef:
We hebben hun opgebeld en zij spelen het nu weer door aan de 'importeur'. Ik vraag me af of dat wel nut heeft, maar ja...
wtf? wat heb jij dan met hun importeur te maken? ga gewoon die zaak binnen (al naar gelang hoe groot/sterk die gozer eruit ziet) met een paar man en EIS ter plekke een nieuwe, of laat hem maar eens voordoen hoe 'ie op 1.4GHz draait *!*

dat pik je toch niet écht heh?

Met citaat reageren
Oud 15-09-2001, 10:54
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
wtf? wat heb jij dan met hun importeur te maken? ga gewoon die zaak binnen (al naar gelang hoe groot/sterk die gozer eruit ziet) met een paar man en EIS ter plekke een nieuwe, of laat hem maar eens voordoen hoe 'ie op 1.4GHz draait *!*

dat pik je toch niet écht heh?
LoL

Denk je dat een stelletje dozenschuivers in staat zijn die PC op 1.4Ghz te draaien? Grapjas...

Ze zijn waarschijnlijk zelf genaaid, want op de processor zelf staat gewoon dat het een 1.4Ghz is...

Te eisen valt ook niet veel, omdat wij de PC zelf hebben samengesteld. Hij is dus niet kant-en-klaar gekocht, maar de onderdelen los van elkaar.

Na ja, het is echter nog niet voorbij. We hebben die PC nu nodig en laten hem even draaien op 1.2Ghz, maar dat is op lange termijn natuurlijk niet de bedoeling.

Volgende keer ga ik trouwens wel ergens anders heen voor Pc spullen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2001, 11:22
Verwijderd
jezus, dat hun zélf waarschijnlijk ook genaaid zijn is HUN probleem.. jij hebt geld neergelegd voor een 1.4GHz, wat ze duidelijk niet kunnen leveren.. dus wat ik zou eisen (ja, eisen ja -- die zaak heeft JOU belazerd, met een leverancies heb jij niets te maken) is óf je geld terug, óf een werkend exemplaar.. ter plekke..

iig.. dat zou ik doen
Met citaat reageren
Oud 15-09-2001, 11:26
be062603
be062603 is offline
probeer toch nog even hetvolgende :

multiplier op AUTO instellen
1 DDR chipje eruit halen
alle andere rotsooi van kaarten ( geluidskaart, netwerkkaart enz er uit halen )
nadat da gebeurt is den bois ne reset geven

en dan zien of hij werkt
Met citaat reageren
Oud 15-09-2001, 15:04
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
jezus, dat hun zélf waarschijnlijk ook genaaid zijn is HUN probleem.. jij hebt geld neergelegd voor een 1.4GHz, wat ze duidelijk niet kunnen leveren.. dus wat ik zou eisen (ja, eisen ja -- die zaak heeft JOU belazerd, met een leverancies heb jij niets te maken) is óf je geld terug, óf een werkend exemplaar.. ter plekke..
Ze zijn ook nog lang niet van ons af hoor

Prioriteit nummer 1 is echter hier eerst alles aan de praat te krijgen. Daarna zien we wel verder. Daarom draait 'ie nu op 1.2Ghz...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2001, 15:07
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
be062603 schreef:
probeer toch nog even hetvolgende :

multiplier op AUTO instellen
1 DDR chipje eruit halen
alle andere rotsooi van kaarten ( geluidskaart, netwerkkaart enz er uit halen )
nadat da gebeurt is den bois ne reset geven

en dan zien of hij werkt
Ik had zo'n beetje alles geprobeerd. Ga er al vanuit dat OF de CPU nep is (is dat bij die prijs eigenlijk nog wel de moeite?) OF het moederboord gewoon kut is (A7V heeft toch veel kritische updates gehad, misschien dat de A7V266 ook niet veel beter is )...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2001, 14:58
MAS187
MAS187 is offline
Morgen gaan we met het hele verhaal naar de winkel. We hebben vandaag nog een keer gebeld en krijgen ter plekke een andere chip als ZIJ het niet aan de praat krijgen.

Weet iemand trouwens of het A7V266 moederbord de CPU temperatuur te hoog aangeeft (sommige moederborden doen dit namelijk uit voorzorg)? Want 88 graden lijkt mij niet gezond

Greetz, MAS187
Met citaat reageren
Oud 18-09-2001, 14:43
MAS187
MAS187 is offline
Probleem 1 is opgelost

We zijn bij de winkel geweest. De cooler maakte niet 'perfect' contact met de CPU (ik ben dom ). Hierdoor werd hij vanaf 1.2Ghz te heet

Nu draait ie met 1.4Ghz op 53 graden

Probleem 2 (met die soundcard) blijft echter. Die kaart doet moeilijk met de VIA chipset. Ze schijnen elkaar te storen op de PCI-bus...

Niks aan te doen, behalve een andere soundkaart te kopen...

MAS187
Een creatieve geest beperkt zich zelden tot reine gedachten...

[Dit bericht is aangepast door MAS187 (18-09-2001).]
Met citaat reageren
Oud 18-09-2001, 19:28
Strange Dude
Strange Dude is offline
Citaat:
MAS187 schreef:
Probleem 1 is opgelost

We zijn bij de winkel geweest. De cooler maakte niet 'perfect' contact met de CPU (ik ben dom ). Hierdoor werd hij vanaf 1.2Ghz te heet

Nu draait ie met 1.4Ghz op 53 graden
Hehehe....
/me leest de posts van Dobermann -> Hehehe.... Boos worden op die winkel

Maar serieus, die 88 graden had je toch wel een hint moeten geven... op 1.4 moet 'ie dan over de 95 ofzo gaan en da's teveel voor een TB. Waar zou het dan aan liggen dat 'ie niet op 1.4 werkt? Hmm....

Nouja, koeling verkeerd erop doen kan iedereen overkomen. Had m'n vader ook gedaan, bij mijn PC ( ). 'K had nog geluk dat ik het op tijd zag en de koeling omdraaide & koelprut ertussen deed... sindsdien mag 'ie er niet meer aanzitten

53 graden... koel. De mijne wordt rond de 59 graden (stressed, dat wel. Idle zit 'ie rond de 50 denk ik), en da's met een 1.2 @ 1.33 ghz.

Edit: UBB code werkt niet mee...

[Dit bericht is aangepast door Strange Dude (18-09-2001).]
Met citaat reageren
Oud 18-09-2001, 19:36
Verwijderd
ja.. jezus, MAS, ik ging er wel vanuit dat jij in staat was een koeler op een processor te zetten..

hehe, had je mooi voor lul gestaan als je daar in die zaak was gaan flippen
Met citaat reageren
Oud 19-09-2001, 09:08
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
ja.. jezus, MAS, ik ging er wel vanuit dat jij in staat was een koeler op een processor te zetten..
Tja, mijn vader had de processor en de koeling geinstalleerd. Mjin fout was alleen dat ik het niet gecontroleerd had. Maar 'Strange Dude' moet ik wel gelijk geven, die 88 graden horen mij wel een hint te geven

Citaat:
hehe, had je mooi voor lul gestaan als je daar in die zaak was gaan flippen

Heb ik gelukkig niet gedaan. Bij de technische dienst waren ze ook heel vriendelijk. Uiteindelijk toch helemaal niet zo'n slechte winkel

Is ook lekker dicht in de buurt: www.a-sys.nl

Voor wie het interesseert:
http://www.a-sys.nl/Prijslijst.html

Greetz, MAS187

[Dit bericht is aangepast door MAS187 (19-09-2001).]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten