Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2002, 07:47
een kleine tiran
een kleine tiran is offline
over dit ellende heb ik ruim een week over nagedacht en ik ben er nog steeds niet uit

http://a2e.250x.com/1.jpg

gegeven :
AB = BC
hoek ABC = 20
hoek CAD = 50
hoek ACE = 60
Gevraagd : hoek DEB

veel succes

Laatst gewijzigd op 19-12-2002 om 16:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2002, 10:38
BossNL
BossNL is offline
Ok. Gaat'ie!

In driehoek ACD is hoek D 180-60-50 = 70 graden

In driehoek BDE is hoek D dan 180-70 = 110 graden

Hoek E wordt dan 180-70-20 = 90 graden.

Groet
Hugo
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:43
Verwijderd
ik kom uit op DEB = 90, 't zal wel fout zijn

Maar goed, ik ben ervan uitgegaan dat hoek A = 80, hoek C = 80 en daar gewoon mee verder rekenen... maar ja, 't is lang geleden voor me...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:44
Verwijderd
Citaat:
BossNL schreef:
Ok. Gaat'ie!

In driehoek ACD is hoek D 180-60-50 = 70 graden

In driehoek BDE is hoek D dan 180-70 = 110 graden

Hoek E wordt dan 180-70-20 = 90 graden.

Groet
Hugo
'k heb iig hetzelfde gedaan bij E 180 - 70 - 20... dus het zal wel goed zitten
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 15:45
RoSaLiNi
RoSaLiNi is offline
(Roos)

Er staat toch een loodrecht-tekentje in die hoek, dan zie je toch zo dat hij 90 graden is
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 16:13
FreakXL
FreakXL is offline
Pcies dat d8 ik ookal, dat vierkantje in hoek E betekent 90 graden dus ik weet niet of ik gwoon dom ben of dat iemand anders heeeeeel dom is.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 16:18
Verwijderd
ik dacht dat dat juist zo'n circeltje was wat je normaal in een hoek zet zeg maar.. 't lijkt meer op een circeltje dan een hoekje, maar ja...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 16:38
FreakXL
FreakXL is offline
Het antwoord waarop jullie komen is ook niet goed. Want in Driehoek ACD weet je hoek C niet want je weet alleen dat Hoek ACE 60 graden is. Je kan dus niet zeggen dat Hoek D 180-50-60 is. Want hoek C is helemaal geen 60 maar groter.

Ik zal het antwoord ff inteken en strax de oplossing posten.

Freak
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 16:40
Verwijderd
Citaat:
FreakXL schreef:
Het antwoord waarop jullie komen is ook niet goed. Want in Driehoek ACD weet je hoek C niet want je weet alleen dat Hoek ACE 60 graden is. Je kan dus niet zeggen dat Hoek D 180-50-60 is. Want hoek C is helemaal geen 60 maar groter.

Ik zal het antwoord ff inteken en strax de oplossing posten.

Freak
je weet hoek C wel in ACD, C is dan 80 (want AB = BC dus hoek A en C zijn allebei 80)
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 16:45
een kleine tiran
oepsss een foutje van mij

hoek ACE is geen 50 maar 60 graden, anders zou het wel heel makkelijk zijn
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 16:49
FreakXL
FreakXL is offline
Ik zie net pas staan dat AB=BC dus sorry, want dan weet je inderdaad de hoeken. Verder is ie dan tog niet zo moeilijk lijkt mij. Ik maak ff een uitwerking in paint.

Freak
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 16:51
een kleine tiran
ik laat effe zien wat ik aan t klooien was

hoek ABC is gelijkbenig, hoek B = 20,
dus hoek BAC = hoek BCA = 80 graden

dan is het niet moeilijk om te achterhalen dat BEC gelijkbenig is
en dat hoek AEC = 40 en hoek ADC = 60 en hoek DFE = 110
Maar dan

ik heb van alles geprobeerd, hulplijnen getekend evenwijdig aan AC, maar het hielp niet. dit is echt een rotsom, terwijle het echt zo makkelijk lijkt

EN : Boogje om hoek DEB betekent niet dat tie recht is, heb die in Paint getekend, kwam best wel slecht uit
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 16:57
Verwijderd
Citaat:
een kleine tiran schreef:
ik laat effe zien wat ik aan t klooien was

hoek ABC is gelijkbenig, hoek B = 20,
dus hoek BAC = hoek BCA = 80 graden

dan is het niet moeilijk om te achterhalen dat BEC gelijkbenig is
en dat hoek AEC = 40 en hoek ADC = 60 en hoek DFE = 110
Maar dan

ik heb van alles geprobeerd, hulplijnen getekend evenwijdig aan AC, maar het hielp niet. dit is echt een rotsom, terwijle het echt zo makkelijk lijkt

EN : Boogje om hoek DEB betekent niet dat tie recht is, heb die in Paint getekend, kwam best wel slecht uit
hoek ADC = 60?
Ik zou juist zeggen 50...
In ADC : A = 50, C = 80 dus D = 50
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 17:00
FreakXL
FreakXL is offline
Dit is niet goed want BEC is niet gelijkbenig! Waarschijnlijk bedoel je iets anders want dat kan je ook wel op de tekening zien.

Dit is wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen. Ik kijk nog even verder.

Freak
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 18:01
Verwijderd
ik heb je plaatje proberen af te maken freak, maar 'k kom er niet uit

zie hier.. Ik weet niet of en wat ik fout doe

die 110 heb ik er dus het eerste neergezet. Want 180-40-30=110.. maar dan wordt 1 hoek in die driehoek nul.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 19:25
FreakXL
FreakXL is offline
Ik snap het ook niet hoe het moet maar dat die hoek nu wordt komt omdat je niet een goede driehoek hebt. Hoek AEF ligt niet in driehoek ADE. Dus je kan de 40 graden niet gebruiken.

Snappie?

Verder weet ik he took niet.

Freak
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 19:56
FreakXL
FreakXL is offline
Ik wil even kwijt: dit is wel een hele erge ***** som! Weet iemand het antwoord want ik word er strond ziek van!

Tip: het kan wel onalgabraisch volges mij als je de sinus en cosinus en tanges erbij gaat betrekken. Dan reken je gewoon de zijde uit en kan je de hoek krijgen. Maar zonder cos/tan/sin weet ik het ook niet.

Freak

P.S. Ik weet niet wat je wilt maar als je gwoon een decimaal antwoord wil moet je het maar ff zeggen! Dan zal ik de uitleg posten!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 20:28
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:
ik heb je plaatje proberen af te maken freak, maar 'k kom er niet uit

zie hier.. Ik weet niet of en wat ik fout doe

die 110 heb ik er dus het eerste neergezet. Want 180-40-30=110.. maar dan wordt 1 hoek in die driehoek nul.
die rooie 140 links klopt sowieso niet, want een gestrekte hoek is 180 en nu heb je in 2 van de drie hoeken waaruit die gestrekte hoek bestaat al 180
maar ik ga nog ff verder

Laatst gewijzigd op 19-12-2002 om 20:32.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 21:25
Verwijderd

Tot hier ben ik gekomen
Als je nu of hoek ADF of hoek CFD of hoek CFG te weten kunt komen ben je er

*gaat het zelf verder proberen*

Laatst gewijzigd op 19-12-2002 om 21:31.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 21:49
Passiepascal
Passiepascal is offline
laat maar...hier stond iets doms
Oud 20-12-2002, 00:38
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:
laat maar...hier stond iets doms
kun je um ook weghalen

meetkunde is erg lang geleden.
Oud 20-12-2002, 11:45
FreakXL
FreakXL is offline
Dit is een som die egt vet moeilijk is. Kzou zeggen post hem eens in een math forum want ik ben het zat, ik zou niet weten hoe je dit algabraisch aan moet pakken. Het lukt mij wel om de hoek te benaderen. Je kan hem dan berekenen aan de hand van EF en FD. Die kan je berekenen met de cosinusregel en dus kan je hoek E benaderen. Maar dat is niet de egte wiskunde B12 oplossing natuurlijk en daar zoeken we naar.

Freak
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 14:50
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
FreakXL schreef:
Dit is niet goed want BEC is niet gelijkbenig! Waarschijnlijk bedoel je iets anders want dat kan je ook wel op de tekening zien.
hij stond in het blaadje van mijn studievereniging...

en het antwoord ook!

eerste stuk:
teken één hulplijn die een hoek van 20 graden met de basis maakt. Deze lijn trek je van C naar een punt tussen A en E. Dat punt noem je F.

er zijn nu een aantal gelijkbenige driehoeken ontstaan. Namelijk:
CEF, AFC en ACD.

daaruit volgt:
EF = CF = AC = CD

De hoek CDF = 60 graden. dus CDF is gelijkzijg en CD = DF = CF, dus ook DF kan aan het rijtje even lange lijnen worden toegevoegd.

dus DE = EF = DF dus DEF is ook een gelijkbenige driehoek.

Verder kom ik op het moment even niet maar ik denk dat je zo wel verder komt
Oud 20-12-2002, 22:15
Verwijderd
Citaat:
FreakXL schreef:
Dit is een som die egt vet moeilijk is. Kzou zeggen post hem eens in een math forum want ik ben het zat, ik zou niet weten hoe je dit algabraisch aan moet pakken. Het lukt mij wel om de hoek te benaderen. Je kan hem dan berekenen aan de hand van EF en FD. Die kan je berekenen met de cosinusregel en dus kan je hoek E benaderen. Maar dat is niet de egte wiskunde B12 oplossing natuurlijk en daar zoeken we naar.

Freak

Aan de cosinusregel en de sinusregel heb je niets, want je weet geen lengtes
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 12:12
Verwijderd

Ik heb een antwoord, maar de manier waarop is misschien niet helemaal verantwoord. Ik had er verder geen zin meer in dus heb ik het maar op deze manier afgemaakt.

ps. kan iemand zeggen of 100 graden wel het antwoord is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2002, 13:19
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:

Ik heb een antwoord, maar de manier waarop is misschien niet helemaal verantwoord. Ik had er verder geen zin meer in dus heb ik het maar op deze manier afgemaakt.

ps. kan iemand zeggen of 100 graden wel het antwoord is.
Volgens de figuur moet hoek DEB scherp zijn en een hoek van 100° is stomp, dus mogelijk heb je ergens een fout gemaakt.
Oud 22-12-2002, 16:12
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Volgens de figuur moet hoek DEB scherp zijn en een hoek van 100° is stomp, dus mogelijk heb je ergens een fout gemaakt.
Het ging om hoek DFH, die hoek met dat tekentje erin, en die is stomp
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 17:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Het ging om hoek DFH, die hoek met dat tekentje erin, en die is stomp
Voor zover ik weet was er geen punt H gegeven, dus waar je dat punt ineens vandaan haalt is mij een raadsel...
Oud 22-12-2002, 18:24
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Voor zover ik weet was er geen punt H gegeven, dus waar je dat punt ineens vandaan haalt is mij een raadsel...
ik bedoel DFB. Sorry, maar ik kon mn eigen tekening niet eens meer lezen (is dom) maar het is gewoon de hoek die uitgerekend moest worden. Maar in de tekening is hoek E en F per ongeluk verwisseld. De oorspronkelijke tekening aan het begin van dit topic is duidelijker
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 18:51
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
ik bedoel DFB. Sorry, maar ik kon mn eigen tekening niet eens meer lezen (is dom) maar het is gewoon de hoek die uitgerekend moest worden. Maar in de tekening is hoek E en F per ongeluk verwisseld. De oorspronkelijke tekening aan het begin van dit topic is duidelijker
Volgens de oorspronkelijke figuur zou het toch om een scherpe hoek gaan, tenzij dit verkeerd in de figuur staat aangegeven. Als we er van uit mogen gaan dat de oorspronkelijke figuur inderdaad correct is en dat de gevraagde hoek (DEB) inderdaad scherp is houdt dat dus in dat er inderdaad een fout in je uitwerking zit. Mocht de figuur daarentegen inderdaad verkeerd zijn, dan is er in ieder geval een kans dat je antwoord wel correct is.
Reageren

Regels voor berichten