![]() |
|
![]() |
Het gaat me niet om opjagen, Leonoor, het is me te doen om bewustwording. De machtige psychologische en psychiatrische lobby wekt de indruk zoveel mensen in een conventioneel kader te plaatsen dat het lijkt alsof ze worden doodgeknuffeld.
Mensen kunnen beter afstand nemen van hun ziektebeeld (en dat moeten ze - al dan niet begeleid door een deskundige- zélf doen), het belachelijke van hun situatie inzien en voorkomen dat ze in een lastig hokje worden geplaatst. In zo'n hokje zitte kan je namelijk heel wat problemen opleveren als je straks een levensverzekering of een hypotheek wilt afsluiten. Dat is wat ik bedoel met "belachelijk," dat wil zeggen: niet de verschijnselen op zichzelf. |
![]() |
|
![]() |
Als je het niet eens bent met abts manier van discussieren, doe dan lekker niet mee, maar post ook niet van die onzinreplies als: 'Daar heppie die abt weer!' Dat gaat helemaal nergens over. Als abt vindt dat anorexia en boulimia belachelijk zijn, moet je vooral hard gaan roepen dat hij een sukkel is, dat helpt echt.
Nou, om te beginnen vind ik anorexia en boulimia niet belachelijk. Het zijn wel een beetje vreemde ziekten, niet gewoon een vies beestje dat ziek maakt. abt van sion schijnt te denken dat iedereen zichzelf onder controle heeft en volmaakt zelfstandig is, wat niet waar is. Mensen zijn kuddedieren en zich niet van zichzelf bewust, in ieder geval wat anorexia, boulimia en orthorexia betreft. Ze zijn beïnvloedbaar, gelukkig maar. Je moet ze echter niet afrekenen op dingen waar ze niets aan kunnen doen. Ik heb het in het NRC gelezen, (Was dat je bron?) ik vind het zeer vreemd. Mensen moeten altijd maar uitschieten, maakt niet uit waarheen. Typisch dat het weer de Amerikanen zijn die er mee beginnen, niet? Ik denk niet dat je er wat aan kunt doen, behalve goed onderwijs geven over voedsel. (Onderwijs, het medicijn tegen vele kwalen!) Ik zou die mensen ook maar laten, lijkt me sterk dat het epidemisch is, trouwens, een beetje gezonder eten kan voor de meeste mensen HELEMAAL GEEN KWAAD. @Leonoor: Zeg eens wat van al die achterlijke reacties. Dit forum gaat om meningen, niet om absolute waarheden, of niet? Als dit de mening is van de abt van sion , mag hij die geven. Hij beargumenteerdt zijn mening tenminste, of is bereid dat te doen, in tegenstelling tot al deze boe-roepers. En als je het al goed zou vinden dat mensen zo reageren op een serieuze post, dan zijn één of twee van die reacties toch meer dan genoeg om het punt aan te geven, lijkt me.
|
![]() |
Het woord "belachelijk" valt duidelijk verkeerd. Nogmaals: anorexia en boulimia zijn op zichzelf volstrekt niet belachelijk, en de verschijnselen ervan ook niet.
Maar mij lijkt dat je door afstand te nemen en als het ware van bovenaf op je ziektebeeld neer te kijken (dus door te abstraheren), tot het inzicht kunt komen dat je eigen houding tegenover deze ziektes in feite belachelijk is. Zonder het te willen houden deskundigen deze houding vaak in stand. Ik pleit dus voor emancipatie van de zieke. Zelfstandig vergaard inzicht in een ziekte is mijns inziens een belangrijke stap op weg naar de genezing. De machtige psychologische en psychiatrische lobby speelt hier mijns inzien onvoldoende op in. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Jij denkt btw dat al die mensen naar mij luisteren? Ze lezen mijn post dan niet eens, laat staan dat ze zich er wat van aantrekken. Om het boe-geroep te stoppen, is dan de enige oplossing de topic sluiten, en dat lijkt mij niet juist. Jou wel? Ik zeg btw niet dat abt zijn mening niet mag geven, hij gaat 'n gang maar. |
![]() |
|
![]() |
[QUOTE]Leonoor schreef:
Dat is nou net het probleem, veel mensen die die ziektes hebben zitten vast, in een cirkel. En komen er zelf dus niet uit. Ze willen het wel. Daarom zoeken ze hulp, zodat ze inzicht krijgen in zichzelf en in hun ziekte. Heb liever bewondering voor de mensen die hulp zoeken ipv ze af te kraken. Zij zijn namelijk de mensen die graag beter willen worden en er dus aan gaan werken. [QUOTE] Natuurlijk waardeer ik het dat ze hulp zoeken. Maar mijn punt is, dat die hulp - mijns inziens - veel te weinig is gericht op de zelfstandigheid van de patiënt. De bovengenoemde lobby lijkt vaak de cerebrale mogelijkheden van de patiënt te onderschatten. Ook jij hebt helaas niet gezien dat ik het woord "belachelijk" - en ik leg het nu opnieuw uit - niet heb bedoeld in relatie tot de verschijnselen, maar in relatie tot de houding van velen (inderdaad, niet van iedereen) tot hun eigen ziektebeeld. Het is niet mijn bedoeling geweest om mensen "af te kraken", eerder om hen tot bewustwording te brengen. |
![]() |
|
![]() |
ik wist niet dat orthorexia nervosa bestond. Ik vind het erg dat sommige mensen zo'n kronkel in hun hoofd hebben en lijden aan deze ziekten. Een vriendin van mij is gestorven aan anorexia nervosa, en ik vind het zeker geen belachelijke ziekte. Maar abt van sion blijkbaar ook niet, dat heeft hij toch juist vermeld.
ìk vind het spijtig dat deze ziekten bestaan, en ik hoop dat alle mensen die eraan lijden snel weer beter worden want het is een ziekte met vreselijke gevolgen..
||
![]() |
Citaat:
Sorry, ik kom weer wat hard over zie ik, mijn excuses. Je moet zelfs zelf uitmaken wat je zegt. Ik denk dat jij als FB de uitverkoren persoon bent om wat van die weinig toevoegende replies te zeggen, jij hebt meer gezag dan de leden. Neemt niet weg dat leden dit ook moeten zeggen, maar dit lid zit in een discussie en zijn opmerking over ongepaste replies zou dan als steek-onder-water opgevat kunnen worden. Als het goed is heb ik ook niet gezegd dat de abt van sion van jou zijn mening niet mag geven, als ik dat wel gedaan heb: nogmaals excuses. @abt van sion: Wat zijn: 'cerebrale mogelijkheden'? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hmmz, ff opzoeken. [edit] cerebraal: betreffende de hersenen Ghehe, ik wist dat het in verband met elkaar stond ![]() |
![]() |
|
Je zegt 'Net zo belachelijk als anorexia en boulimia?'. Ik denk dat iedereen die zin goed heeft begrepen. Als je wat anders bedoelt, zoals jij zegt, dan had je er beter 'ik vind dat mensen er belachelijk mee om gaan', neer kunnen zetten. Zoals jij het er zet is het ook geen mening, zoals iedereen zegt.
Ik heb een vriendin die die eetstoornis (een mengelmoes van) heeft, ze heeft nu hulp en ze ziet het meteen in. En zo ken ik er meer. Ze vindt het moeilijk, maar gaat er alles behalve belachelijk mee om. En ik heb bewondering voor haar. Op mijn steun kan ze rekenen, ook op de momenten die jij misschien 'belachelijk' zou vinden.
||
![]() |
Citaat:
Weet je eigenlijk wel waarom meisjes of zelfs jongens over gaan tot anorexia? En wat zijn voor jou dan nog belachelijke ziektes? X-je
|
![]() |
Opnieuw: in mijn topic heb ik - vrij ongenuanceerd - het woord "belachelijk" gebruikt. Dat viel (terecht) niet in goede aarde. Met dat woord had ik, zoals ik in latere reacties heb trachten te verduidelijken, iets anders voor ogen dan wat sommigen er blijkbaar in willen blijven lezen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote voeding- en gezondheidstopic #10 Verwijderd | 351 | 30-01-2006 07:44 | |
Eten & Drinken |
Waarom eet je vlees? Verwijderd | 342 | 26-09-2005 23:03 | |
Lichaam & Gezondheid |
Orthorexia phink | 8 | 25-03-2005 19:40 | |
Psychologie |
Help mee aan het psychologische ABC!!! Miracle | 143 | 23-08-2004 10:00 | |
Lichaam & Gezondheid |
eetstoornissen Bianca16* | 24 | 16-06-2004 21:40 | |
Lichaam & Gezondheid |
te gezond willen leven. stefanietje | 15 | 10-07-2002 08:29 |