Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2002, 18:21
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik weet het, ben irritant, maar toch:
Ik wil een boombox kopen (440W, waarschijnlijk is dat het max. vermogen, dus niet continu), maar mijn versterker (voor de boombox) is maar 35W. Geeft dat problemen? Mijn andere, 'echte' versterker is 60W. Die van 35W is dus alleen maar omdat mijn echte versterker alleen act. subw. lust.
Oud 01-03-2002, 16:15
F00L
F00L is offline
misschien valt er iets meer over te zeggen als je even het RMS vermogen van die boombox opzoekt...?
Oud 02-03-2002, 14:37
Verwijderd
Je kunt beter een zware versterker op een lichte luidspreker aansluiten dan andersom...

Kijk, luidsprekers kunnen een korte overbelasting best hebben. Als jij een 100-watts versterker op een 50-watts luidspreker aansluit geeft dat geen problemen, of je moet constant het volume op 100% hebben met alle bas erin.

Sluit je een lichte versterker op een zware luidspreker aan, dan krijg je het fenomeen 'clipping'. Dat wil zeggen dat de stroom die naar de luidsprekers gevoerd wordt gelijk is aan de voedingsspanning van de versterker zelf. Dan worden de toppen van de geluidsgolven afgekapt..vervorming dus, en dat helpt luidsprekers ontzettend snel om zeep. Koop dus altijd een versterker die even zwaar, maar liefst zwaarder is dan je luidsprekers.

Overigens zet ik ook vraagtekens bij die 440 watt. Dat is een absurd hoge waarde. De meeste luidsprekers voor auto- en huiskamergebruik zijn belastbaar tot een kleine 100 à 150 watt en dan heb je het al over fikse luidsprekers. Een belastbaarheid van 300+ tref je alleen aan bij concertapparatuur (met stugge ophanging) en het écht goede spul...Tannoy Prestige en Kingdom series, de € 10.000+ modellen...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 20:19
F00L
F00L is offline
Citaat:
nare man schreef:
[...]
Overigens zet ik ook vraagtekens bij die 440 watt. Dat is een absurd hoge waarde. De meeste luidsprekers voor auto- en huiskamergebruik zijn belastbaar tot een kleine 100 à 150 watt en dan heb je het al over fikse luidsprekers. Een belastbaarheid van 300+ tref je alleen aan bij concertapparatuur (met stugge ophanging) en het écht goede spul...Tannoy Prestige en Kingdom series, de € 10.000+ modellen...

ja maar dat is dus, wat J@sper zelf al vermoedde, gewoon de PMPO waarde, en zo zijn er wel meer kasten die zo'n laatste energiestoot kunnen leveren
Reageren

Regels voor berichten