Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik krijg tranen in mn ogen bij het lezen van jouw verhaal.. Ik heb zelf niets soortgelijks meegemaakt, gelukkig, maar als alleen het lezen ervan al dingen bij me losmaakt, kan ik wat als het je echt overkomt bij je loskomt niet bevatten..
Ik weet wel dat mijn oudere nicht iets heeft meegemaakt, maar dan met een onbekende. Het was 's nachts, ze zag een ongeluk gebeuren met een motorrijder. Alleen zij stopte, ze heeft hem in haar armen genomen, en daar is hij gestorven. Ik weet nog hoe ondersteboven ze ervan was, het heeft lang doorgewerkt. Er zijn allerlei instanties waarbij je hulp kunt krijgen, als je het er nog heel moeilijk mee hebt, met rouwverwerking etc. Misschien moet je dat eens overwegen, het klinkt stom, maar wie weet heb je er iets aan. Ik heb even op de site van korrelatie gekeken voor je, en daar de zoekoptie gebruikt naar 'rouwverwerking'. Je kan als je het allemaal wil lezen daar zelf nog even kijken maar ik zal wat stukken voor je kopiëren. Er staat veel informatie nog, maar ik kopiëer voor jou de tips en dergelijke. Wie weet heb je er wat aan: Tips Voor mensen in de rouw: Neem de tijd voor rouw. Een overlijden verandert een mensenleven grondig. U moet een nieuw leven opbouwen zonder uw dierbare. Accepteer dat dit moeilijk is en neem er de tijd voor. Eigenlijk zou u zichzelf een beetje moeten ontzien en het iets rustiger aan moeten doen. Probeer te zorgen voor een gezond en regelmatig levensritme, om uzelf houvast te geven. Rouw gaat gewoonlijk op den duur weer over. Dat gaat niet vanzelf, u moet er zelf actief doorheen, door emoties te uiten en het verlies op den duur te accepteren. Dan zult u merken dat na verloop van tijd de emoties minder heftig zijn en minder vaak opkomen. Een rouwproces verloopt in golven: emoties komen op en ebben weer weg. Vooral speciale dagen, zoals de verjaardag van de overledene of een feestdag, kunnen moeilijk zijn. Maar met de tijd worden ook die moeilijke momenten minder moeilijk. De duur van de rouw verschilt van persoon tot persoon: de een rouwt enkele maanden, de ander rouwt een paar jaar. En ook na de periode van actieve rouw blijft het verlies bestaan. Verwerken is niet hetzelfde als vergeten: het is leren leven met het verlies. Neem uw eigen reacties serieus. Al vindt u soms dat u vreemd reageert, het ís niet vreemd, u bent in de rouw. Probeer uw emoties niet weg te stoppen, want ze zullen daardoor alleen maar sterker worden. Uit uw emoties daarom, op een manier die bij u past. Zoek ook steun bij anderen als u daaraan behoefte hebt, het zal u zeker helpen. Probeer mensen te vinden die u vertrouwt en die prettig reageren. Vertel waar u behoefte aan heeft, zodat ze weten hoe ze u kunnen helpen. U kunt mensen ook vragen of u ze mag bellen als u het moeilijk heeft. Het is ook mogelijk om deel te nemen aan een rouwgroep, daar vindt u herkenning en steun. Dat u uw emoties uit, wil niet zeggen dat u aan iedere emotie toegeeft. Soms is het goed om voluit te huilen of kwaad te zijn. Soms is het goed om afleiding te zoeken en de aandacht op iets anders te richten. U kunt alleen zelf voelen wat voor u werkt, waar u weer verder door komt. Als u nare gevoelens hebt over het verleden, als u zich bijvoorbeeld schuldig voelt over dingen die gebeurd zijn, kan het goed zijn om dat te bespreken met mensen die erbij waren. Zij kunnen u helpen om een juist beeld te krijgen van de situatie. Herinneringen kunnen sterk gekleurd zijn, het kan moeilijk zijn om daarvan los te komen. Vooral in het begin van het rouwproces is het verstandig om geen belangrijke beslissingen te nemen. Als het mogelijk is, kunt u ze beter even uitstellen totdat u weer beter in staat bent om de gevolgen ervan te overzien. Rouwen kan samengaan met allerlei klachten, zoals eet- of slaapproblemen. Als u met deze klachten naar de dokter gaat, vertel dan over uw verlies. Het is niet goed als het rouwproces te veel door medicijnen onderdrukt wordt. Komt u er zelf niet uit, vraag dan advies aan een deskundige. Bijvoorbeeld per e-mail aan Korrelatie. Hieronder dan verder nog mogelijke behandelingen en organisaties die zij adviseren: Behandeling -Psychosociale hulpverlening -Psychotherapie -Rouwbegeleiding -Zelfhulp Organisatie Algemeen maatschappelijk werk Stichting Ambulante Fiom Landelijke Stichting Rouwbegeleiding (LSR). Bij korrelatie kunt u terecht voor adressen bij u in de buurt En dan nog een link die Korrelatie geeft: Startpagina voor rouwverwerking en wat boeken die over rouwverwerking gaan en waar je dus misschien herkenning of iets dergelijks in kunt vinden: Ik ben er kapot van : Over psychotrauma en verwerking van schokkende gebeurtenissen / Carlo Mittendorf en Ellen Muller. - Uitgeverij Boom : Amsterdam, 1997. ISBN 90 5352 308 1 Door het labyrint : hulp bij rouwverwerking / Antje Uffmann. - Rijswijk : Elmar, 2000. - 143 p. - ISBN 90 389 0992 6 Bespiegelingen en oefeningen voor mensen die een rouwproces doormaken. Leren leven met verliezen : hoe doe je dat? / Marieke de Bruijn. - 4e dr. - Dordrecht : De Bruijn, 2000. - 128 p. - ISBN 90 900 9677 9. Adviezen en oefeningen om met een persoonlijk verlies om te gaan en om hulp aan rouwenden te verlenen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.. Sterkte!! Laatst gewijzigd op 25-12-2002 om 18:10. |
![]() |
|
Ik kan me voorstellen dat er nu weer veel bij je naar boven komt en dat je dus niet echt met je gedachten bij Kerstmis bent. Zelf heb ik niet zoiets dergelijks meegemaakt, maar ik kan me desondanks wel voorstellen hoe je je voelt. Ik kan je alleen maar adviseren om er met deze Kerst toch wat van proberen te maken, ook al vind je dat moeilijk. Ik denk dat het op zich best goed is dat je hebt verteld wat er gebeurd is met je nichtje. Door er met anderen over te praten, al is het dan via Internet, heb je in ieder geval de gelegenheid om het te kunnen verwerken, en dat is heel belangrijk. Ik wil je toch, mede namens de andere forumbezoekers, een goede Kerst en een voorspoedig 2003 toewensen. Mocht je er behoefte aan hebben om er met mij over te praten, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
|
![]() |
Wat erg dat je zoiets hebt meegemaakt op kerstdag. Een paar jaar geleden heeft mijn meter ook een autoongeval gehad waarbij mij nichtje bijna om het leven kwam! 3 maand heeft ze ongeveer in het ziekenhuis gelegen. Water bij de hersenen was de diagnose. Verscheidene keren is ze in coma geraakt! Ik ben blij dat ze door haar vechtlust erdoor is gekomen! Ik zou niet weten wat ik zou moeten als mijn nichtje er niet door was gekomen, zij is nl. mijn oogappel! Ik kan me dus wel inbeelden dat dit ongeval je geraakt heeft en dat je zeker niet aan feestvieren denkt! Sterkte! Je mag me steeds mailen
|
|